יבול שיא
הרפת והחלב
קטמן שנתפס בגזר

טבע בקיבוץ גזר

3 דק' קריאה

שיתוף:

בחודשים האחרונים אנחנו רואים פתאום חיות שלא נראו במחוזותינו שנים רבות:  חדף, גירית דבש, קמטן,  צבוע מפוספס, סרטביש שעירון ועוד ועוד. זה לא מקרי, בגזר כבר המון שנים שמים דגש על קיימות

 

טבע בקיבוץ גזר. השטחים הטבעיים בעולם הולכים ונעלמים ואיתם מצטמצים ונכחדים כמויות אדירות של בעלי חיים. בקיבוץ גזר הבינו שצריך לעשות משהו בנידון, הפארק הטבעי למחצה, הקיבוץ שבו אנו גרים, הוא בית לא רק שלנו אלא גם של אינספור חיות והבית הזה הולך ונהיה חשוב יותר לחיות עם המשך סלילת המדינה.

 

צבעים בשדות גזר צילום הדס חלימי
צבעים בשדות גזר | צילום הדס חלימי

 

ואין זה מקרי, בגזר כבר המון שנים שמים דגש על קיימות. מזה כעשור הפסיקו להשתמש בחומרי הדברה בנוי הקיבוצי. לצד העדר ההדברה נותנים לעשביית החורף לצמוח ומשהים את קיצוצה ככל הניתן על מנת שישמשו בית גידול לחיות. אוגמים מי נגר לבריכות חורף שוקקות חיים, שותלים צמחייה מעודדת פרפרים ודבורים ועוד ועוד. גם באיזור החקלאי של הענף האורגני של הקיבוץ שמים דגש על עבודה עם הטבע, מגדלים זיתים ומוכרים מוצרי זיתים רבים וגם זעתר, לימונים ועוד כל זאת בשטח מלא פריחה יפייפיה ועשבייה שמספקת לחיות מקום מפלט מעולה מהמולת מרכז הארץ.

תום חזקאל, חבר גזר ומנהל ענף הנוי: "כשלא מרססים נגד חרקים ועשבייה, לוקח לטבע זמן להתאושש אבל היום, אחרי שנים של טיפול מתחשב ועדין יותר לטבע בנוי אצלנו, ניתן לראות את הפירות. החרקים והעשבייה הם מזון לשלל החיות הקטנות והגדולות והנפלאות שאנחנו רואים מסביבנו כל העת. בגזר יש קבוצות וואטסאפ רבות שמוקדשות לנושא ותצפיות מדווחות לכולם בזמן אמת, כך שכולם מתרגשים מההתפתחויות החיוביות".

 

ינשוף עצים שבני מגדל ממש בלב הקיבוץ
ינשוף עצים שבני מגדל ממש בלב הקיבוץ

 

בחודשים האחרונים אנחנו רואים פתאום חיות שלא נראו במחוזותינו שנים רבות, חדף, גירית דבש, קמטן, צבאים שנראים יותר ויותר בשדות הקיבוץ, צבוע מפוספס שרואים מדי פעם ויש גם תצפיות של מיני חרקים חדשים כמו סרטביש שעירון וציפורים יפות ופחות נפוצות כמו זהבן מחלל. כל זאת מעבר כמובן לתנים, שועלים, נמיות ואינספור מיני ציפורים וחרקים. גזר ידועה כבר שנים כאתר עליה לרגל של צפרים מרחבי הארץ שבאים לראות ינשופים ותנשמות בלילות.

 

צבוע מפוספס
צבוע מפוספס – צילום על ידי מצלמת שביל (באדיבות יונתן האופט)
טבע בקיבוץ גזר

נדב גופר, חבר גזר, מנכ"ל ובעלים חברת צעד ירוק לחינוך סביבתי: "אנחנו משתדלים גם להדביק את הסביבה שלנו בגישה שלנו לשמירה על הטבע, בגנים ובבתי הילדים בקיבוץ מתחנכים עשרות רבות מילדי המושבים בסביבה וסופגים במערכת החינוך בקיבוץ את הצורך לשמור על הטבע. המועצה גם מסייעת בימים אלו לקיבוץ להקים גינה קהילתית שתגביר את הפצת המסר של קירבה לאדמה ולטבע בקרב תושבי המועצה."

לאחרונה נתפסה בגזר לטאה נדירה יחסית מסוג קמטן. דייב, חבר הקיבוץ ולוכד הנחשים המיתולוגי בן ה-79 מספר, בכל 40 שנותי בגזר מעולם לא נתקלתי בקמטן, בהתחלה לא הבנתי מה זה העור הקשה והלא גמיש הזה, אני רגיל ללכוד צפעים ושלל נחשים. הקמטן הוא לטאה שונה לחלוטין".

בני רגיל, בן וחבר גזר  כיום מנהל הקהילה בגזר: "כל העולם אוהב לדבר על שמירה על הטבע והסביבה, ולא פעם נראה שהרצון והדיבורים לא מתאימים למעשים. עלינו לחפש ולמצוא דרכים חדשות לדאוג לקיימות. לנו כקיבוצניקים יש את הדרך המיוחדת הזאת של לחלוק את ביתנו עם הטבע, לתת לחיות קצת מקום ממה שהאנושות גזלה מהם לאורך השנים. נראה לי שבכל קיבוץ יהיה לחברים קל יותר לקבל אורחים מן הטבע מאשר כל מיני מבקרים מן החוץ על שניים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן