יבול שיא
הרפת והחלב
מאגר ירמוכים

מאגר "ירמוכים": עמק הירדן, החשמל והמים

4 דק' קריאה

שיתוף:

לזקן מנהריים שרצה לחשמל את העמק קמו ממשיכים. אגודת המים של עמק הירדן תחנוך בקרוב מתקן לייצור חשמל  מפאנלים צפים על מאגר "ירמוכים",  שיהיה הגדול בארץ

ביקורנו באגודת המים של עמק הירדן מתקיים בתקופה בה המשק בסגר כמעט מלא בגלל מגפת הקורונה. אריק ראובני (אשדות יעקב איחוד) המנכ"ל, מסביר שהאגודה מוגדרת כמפעל חיוני. "אנו ממשיכים לעבוד גם במצב חירום. כספקי מים לשתייה, וגם לחקלאות על מנת שתמשיך לספק  ביטחון תזונתי  לאזרחים, אנו נערכים לאספקת מים בכל מצב. זה אומר שכל העובדים, כלים וציוד, קבלנים שעובדים אתנו – כל מה שנחוץ להמשך אספקת המים יהיה מרותק למפעל. אנו מצווים לשמור על בריאות עובדינו, הועברו הנחיות בהתאם להוראות משרד הבריאות לכל העובדים וננקטו הצעדים המתאימים. מערכת הבקרה המשוכללת המפקחת על אספקת מים באיכות הנדרשת מופעלת מתוך חדר בקרה מוגן המשמש גם כחמ"ל לשעת חירום. האגודה נערכה למשבר מיד עם תחילתו, ומוכנה לכל תרחיש".

סולארי
סולארי מאגר "ירמוכים"

במקביל לשוטף, שכרגע כאמור פירושו מצב חירום, מקדמים באגודה פרויקט רחב היקף של הפקת חשמל, תוך ניצול מאגרי המים שבאחריותה. כרקע, בניית מערכות סולאריות צפות על מים  נמצאה כפתרון יעיל ומוכח בייצור חשמל, תוך שימוש באנרגיה ירוקה והורדת התאיידות המים במאגרים.  מערכות אלה הן  בעלות פוטנציאל לשינוי משק האנרגיה הישראלי והעולמי.

זיו הרחול (כנרת) האחראי לתשתיות ביישובים ולפיתוח באגודה: "הנושא של אנרגיה ירוקה, הפקת אנרגיה בצורה ידידותית (יותר) לסביבה, התחיל כבר לפני לא מעט שנים. ב-2016 פנו אלינו מחברת 'נופר אנרגיה' שעוסקת בתחום והציעו שנבחן פרויקט שלא 'התרומם' באגודות מים אחרות: הפקת חשמל מפאנלים שמונחים  על מאגרי מים. נסענו יחד איתם לראות פיילוט באיילת השחר, ובו במקום החלטנו להקים פרויקט כזה בעמק הירדן. ההחלטה הייתה לפעול בהתחלה בקטן, ובחרנו במאגר המים של אשדות איחוד לניסיון הראשון. לקח לא מעט זמן לקבל את כל האישורים הדרושים, מרשות החשמל ומרגולטורים אחרים, וב-18.11.2018 שר האנרגיה יובל שטייניץ ונציב המים גיורא שחם,  הרימו את השלטר. שטייניץ אמר בטקס, שאמא שלו אמרה לו, שמים וחשמל לא מתחברים, ועכשיו הוא יוכל לספר לה שזה דווקא הולך ביחד. מאז ביקרו בפרויקט מאות אורחים ממקומות שונים בארץ כדי לראות במו עיניהם שאפשרי לייצר אנרגיה לא רק מגגות, אלא גם ממאגרי מים, קבועים או עונתיים, כולל בריכות דגים. המערכת מייצרת   270 קילוואט שעה, ומאז הפעלתה עברו שנה וחצי ללא תקלה – שזה די מיוחד לפיילוט."

לאחר הצלחת המתקן באשדות נבנו דומים לו במקומות שונים בארץ, בין היתר בבית אלפא, טירת צבי וגם בדרום. באגודת המים של עמק הירדן החליטו למנף את ההצלחה, ללכת הפעם בגדול, ולבנות יחד עם "נופר אנרגיה" מתקן עם הספק גדול פי שלושה מזה של אשדות. האתר שנבחר הוא מאגר ירמוכים, הגדול ביותר עמק הירדן, שנבנה על ידי אגודת המים במסגרת הסכם השלום עם מדינת ירדן בשנת 1994, לטובת אגירת מי הירמוך. מי המאגר משמשים  לצורך השקיה חקלאית וצבירת מים בכנרת בחורף.  השלב הנוכחי של פרויקט הפקת החשמל בירמוכים מתוכנן להיכנס לפעולה בסוף אפריל, ולאחרונה התקבל אישור להגדלה נוספת של הייצור – כלומר שימוש בפאנלים צפים נוספים –  ב-6 מגוואט.

הפקת חשמל סולארית ניתנת לביצוע מפאנלים המוצבים על גגות או בשדות ושטחים פתוחים – אפשרות שמעוררת, ובצדק, התנגדות של הגופים הירוקים.  אריק וזיו מונים מספר יתרונות לפאנלים-על-מאגרי מים. היתרון החזותי – המאגרים בדרך כלל שקועים במפלס נמוך ולכן אין בעיה של פגיעה נופית. יתרון נוסף – מניעת בזבוז מים על ידי התאדות, שעלול להגיע עד לירידה במפלס של ס"מ ביום. לאחר ההפעלה, התברר שישנם יתרונות נוספים. זיו: "הרכיבים החשמליים מתחממים תוך כדי עבודה, מה שפוגע ביעילותם. במאגרים, הקירבה למים תורמת לקירור של אותם רכיבים, וראינו שהם יותר יעילים בהשוואה למערכות אחרות. יש גם אפקט מניעת קרינה ישירה על המאגר, שמונע צמיחה מוגברת של אצות. ולבסוף – נכון לעכשיו נרשמה ירידה בביקורים של  עופות שבאים לצוד דגים בבריכות הדגים, כגון שקנאים, שכנראה חוששים מהפאנלים."

החשמל המיוצר מוזרם לרשת הכללית של חברת חשמל, ומוחזר לשימוש אגודת המים שהינה "צרכן כבד" בעיקר בתפעול המשאבות בתחנות השאיבה הפרושות בעמק. על פי התחשיב, ההשקעה בפרויקט תוחזר לאחר 7-8 שנים.

אריק ראובני: "אנחנו מנצלים משאב שיש לנו, להקמת מתקן שיעבוד 20-25 שנה, לטובת הבעלים – היישובים והקיבוצים. המערכת במאגר ירמוכים היא חלק מחזון כולל של 'עמק החשמל והמים'. יש לנו כבר אתר חדש שבו נקים מאגר ומערכת דומה שתייצר אפילו יותר חשמל ."

אגודת המים  בעמק הירדן הוקמה ב- 1978 ומספקת מים לשטחי החקלאות הפרוסים בעמק . 6 תחנות שאיבה ו15 תחנות להגברת לחץ שואבות את המים משלושה מקורות – הכנרת, הירדן והירמוך, בסך הכל כ-60 מיליון מ"ק בשנה. בנוסף מספקת האגודה מי שתייה לכל אזור דרום עמק הירדן וצפון עמק המעיינות, ומתחזקת מערכות ניקוז וביוב. באגודה  חברים 12 קיבוצים.

קו מים חדש מהכנרת לממלכת ירדן

חברת מקורות מניחה בימים אלה קוו מים חדש – צינור בקוטר של 64 אינטש, שישמש להעברת מים נוספים לממלכת ירדן, על פי ההסכם שנחתם עם המלך עבדאללה ב2010. הקו החדש, באורך של כ-5 ק"מ, עובר בשטחים חקלאיים ומתחת לכביש 90, במקביל לקו כב"ש (כנרת-בית שאן) הקיים,  ואמור להכפיל את כמות המים עבור תושבי הממלכה הצמאים, מ-50 ל100 מיליון מ"ק בשנה. המים יישאבו בתחנת דגניה 1 במוצא הירדן מהכנרת, עד ל"חיבור צרכן" באתר דן צמחי ליד מסדה, ומשם יזרמו בגרביטציה לירדנים.  תמורת זאת הוסכם שלישראל יסופקו בעתיד  35 מיליון מ"ק מים ממתקן התפלה שיוקם בעכבה.  בירדן קיים מחסור במים עקב גידול האוכלוסייה וכניסתם של פליטים רבים, ובחלק משכונות הבירה עמאן, יש מים זורמים רק מספר פעמים בשבוע. חלופת הצינור הועדפה בזמנו על החלופה שהציעו הגופים הירוקים, של הזרמת המים בערוץ הירדן הדרומי.

מחירי מים לחקלאות

אנרגיה סולארית או איך עושים כסף מהגג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן