יבול שיא
הרפת והחלב
דעות

מזכיר התנועה הקיבוצית הבא

3 דק' קריאה

שיתוף:

מזכיר התנועה הקיבוצית: לפני 4 שנים, כאשר לא היה ברור מי ייבחר למזכיר התנועה הקיבוצית, חשבתי, כי השכלתו וניסיונו הכלכליים המוכחים של ניר מאיר הם בעיקרו של דבר הממד החשוב והמעשי ביותר העומד לזכותו בהקשר הקיבוצי. זאת, אל מול ממשלת ישראל ועושי דברה דוגמת "מנהל מקרקעי ישראל" ודומיהם בעת ההיא. ממולו עמדו מתמודדים, אשר העלו בעיקרו של דבר את נושאי האמונות המופשטות והערכים. ניר לא היה מוכר מספיק ועובדה זו חייבה התארגנות ופעולה אינטנסיביים על מנת לגרום שיבחר. היום, לאחר סיום הקדנציה הראשונה מסתבר, כי רבים מבינים את יתרונותיו ומצב זה מבטיח ככל הנראה, את בחירתו החוזרת. ובאמת, מבלי לחרוץ דבר על המועמד השני, נראה סביר ביותר כי נכון לקיים שתי קדנציות מוצלחות ומלאות במסגרת התפקיד שבו מדובר.

לאחר שנות הפעילות שעד כה, ברצוני לאפיין את ניר לפי הבנתי כאדם של "יפרחו אלף פרחים". כל רעיון ויוזמה להתארגנות חברתית וקיבוצית יבורך ויתקבל, כל עוד יש אנשים המוכנים לפעול ולקחת עליהם אחריות. לא רק זאת, אלא שיתכן ויימצא להם מקום גם במזכירות התנועה. מבחינה כלכלית, זוהי אינה הגישה הזולה ביותר, אולם להילחם בגילויים כאלה ואחרים של התארגנות, לא רק שאינו מעשי ושמא גם לא מוצדק, אלא גוזל זמן יקר ומשאבים האמורים להיות מוקרשים לביצוע התפקיד הלא פשוט בלשון המעטה. לכן, שילוב כוחות הוא לא רק קבלת דרכים נוספות למערך הפעיל, אלא גם התנאי לצורך התרכזות בביצוע התפקיד העיקרי הדורש את כל כוחות הגוף והנפש. ברצוני להתייחס כאן גם לדברים שנכתבו ביחס למועמדותו של ליאור שמחה בנושא הקואופרציה. הרעיון של הוספת כותרת הקואופרטיב לשם הקיבוץ, או אף החלפתו בכלל, עלה ואף הובא לדיוני התנועה. הוצאה אפילו חוברת בנושא ואנשים יצאו לסיורים בעולם. טענתי בזמנו, כי קיימת סתירה מובהקת בין הכותרת והתוכן המסורתיים של "קומונה", אשר שמשה ועדיין משמשת אצל רבים להגדרת הקיבוץ, לבין זו הגורסת "קואופרטיב". מבלי לגשר על הסתירה הזו או אף לוותר על אחת ההגדרות, אין סיכוי לקדם את הרעיון. והנה, הנושא הזה איננו מוזכר יותר במערכת החיים שלנו. כך ככל הנראה, יקרה גם בנושאים אחרים המקבלים בינתיים את תמיכת התנועה הקיבוצית, כתוצאה מרצונם ופועלם של חברים או ארגונים אלה ואחרים. אכן, תמיכתי מובטחת למועמדותו של ניר מאיר כמזכיר התנועה הקיבוצית ובהדגשה, כי אלה המעוניינים שתפיסת חייהם תגיע לביטוי מעשי במערכת הזו, חייבים להתארגן ולפעול לשם כך וזה מתייחס אפילו לליאור שמחה ותומכיו.

גדעון שפירא, עין השופט

 

משבר המנהיגות מחייב תיקון – מזכיר התנועה הקיבוצית

מזכיר התנועה הקיבוצית: ישבתי במועצת התנועה אחרונה  והקשבתי בקשב רב לדבריך ,ניר מאיר, ושאלתי את עצמי האם אני ואתה חיים באותה התנועה? אתה פיארת והיללת והראית כמה עשית איך פתרת ואיפה ביקרת . ברשותך, אציין במכתבי כמה מבעיות  היסוד וברצוני לבדוק האם הן נפתרו ומה המצב- נכון להיום.
מים. כולנו זקוקים למים, מעצם היותנו ישובים חקלאים. בקדנציה שלך עבר תיקון 27 שהרע את מצבנו באופן שלא היה לו שום תקדים בהיסטוריה של הסקטור ההתיישבותי . הרעת תנאים כזו – אין לה אח ורע.
חלופת האגודה. הבטחתם הרים וגבעות כדי שנוכל לשמור על היחד, ובכל זאת נשייך את הדירות. היום לאחר ארבע שנים, אפשר לומר :לא דובים ולא זבובים ולא פרחים וגם לא יער. חלופת האגודה איננה ברת ביצוע.
הבעיות מול רמ"י. יותר מפעם אחת שמענו אותך מבטיח לפתור את הבעיות מול רמ"י.  והנה בימים אלה ממש  מגורשים חבריי החקלאים אנשי הגד"ש מהקרקעות שלהם ברחבי הנגב ועוטף עזה בטענה שהקרקע עודפת …ואתה שוב מרים את קולך "לא ניתן, ולא יהיה"… האמנם?

שיטת המיסוי. בקדנציה שלך שונתה שיטת המס על הקיבוץ המתחדש. הוכינו שוק על ירך בשיטה מסובכת מתוסבכת שטובי המומחים לא פענחו אותה עד עצם היום הזה , ולא די בזה שתשלום המס עלה לכל קיבוץ כמיליון ש"ח ואף יותר ,אלא ייתכן שחלקנו בכלל מבצעים עבירות מס בלא להיות מודעים לכך. לקחת אחריות לעניין זה?

די בארבעת הכישלונות הללו: קרקע, מים המשכיות הבנים ושינוי שיטת המס , כדי להגיד לך מספיק .ואם לא די בכך המופע האחרון שבו הצלחת לסכסך בינינו , התנועה הקיבוצית  ואת כל תנועות נוער, שהן ה"קדר"  המנהיגותי  העתידי והן פנינו מול החברה הישראלית ,בסוף הקדנציה שלך נותרנו מול שוקת שבורה . מזכ"לי  תנועות הנוער אינם  מתקשרים אתך ונמצאים עמך במשבר, ואיש אינו יודע אנה אנו באים.
ניר, משבר המנהיגות שהובלת אותנו אליו מחייב בעת הזאת תיקון ,וכמו שאומרים על ביבי :המקלקל כבר לא יתקן.

לך לך לקיבוצך, קבוצת שילר , הנה לך אתגר: תשחרר אותו מעבותות הוועד הממונה, המנהל אותו כבר כמה שנים ברציפות, ותוביל אותו לגדולות. שחרר אותנו ובהצלחה לך ולקבוצת שילר

דורון ליבר, מצר

מכשירים את הדור הבא של מנהלי קהילה ומזכירים בקיבוץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן