יבול שיא
הרפת והחלב
מחאת היחיד

מחאת היחיד: יעקב גורמן צעד מכפר רופין לירושלים

3 דק' קריאה

שיתוף:

יעקב גורמן (47), החליט לעשות מעשה מחאה יוצא דופן, וביום ראשון לפני שבועיים, החל לצעוד בשולי הכבישים מקיבוצו כפר רופין עד לירושלים. הוא ציפה שייתקל בדרך בעוינות רבה, אבל לא זה מה שקרה – מחאת היחיד

"הדגלים השחורים", "CRIME MINISTER", "555 פטריוטים" (חקירת הצוללות), "אני שולמן", "קבינט התקווה", "ארגוני העצמאים", "תנועות הנוער" – אלה הם רק חלק מארגוני המחאה שקמו מאז שהגיעה הקורונה לישראל. בשבועיים האחרונים הגיעו המחאות בכיכרות, ברחובות ובגשרים להשתתפותם של עשרות אלפים, ביניהם קיבוצניקים רבים, חלקם אף בין המארגנים את המחאה שאינה מסתפקת בדרישה מראש הממשלה שיתפטר אלא דוחפות לסדר יום חדש במדינה שיתבסס על ערכים של צדק, שוויון, עזרה וערבות הדדית.

 

נורמן מול הכנסת
נורמן מול הכנסת | מחאת היחיד

 

יעקב גורמן (47), חבר כפר רופין, החליט לעשות מעשה מחאה יוצא דופן, וביום ראשון לפני שבועיים החל לצעוד מקיבוצו שבעמק המעיינות עד לירושלים. תכנית צעידתו כללה 10 מסלולים, כל אחד בממוצע כ-20 ק"מ ביום, לאו דווקא במסלול הקצר יותר, בס"ה 200 ק"מ מכפר רופין עד ירושלים – מחאת היחיד, בצעידה בשולי הכבישים הראשיים,  כשהוא נושא את השלט "מנותקים נמאסתם". בסיום צעידתו היומית הוא לן אצל בני משפחה וחברים.  "כאזרח קטן, רציתי לעשות משהו סימבולי במסע הזה, כדי לעורר את אזרחי ישראל למחאה נגד ההתנהלות המופקרת של הממשלה והעומד בראשה וגם לסמן לעצמי ולאחרים פעולה למען עתיד ילדיי".

גורמן נולד בכפר גליקסון, בגיל שש חיפשו הוריו צורת חיים שיתופית אבל עם לינה משפחתית והצטרפו לקיבוץ מגל. שירת  במודיעין, בחובה ובקבע, בדרגת רס"ן. הוא יזם בנשמתו וכטבעוני ומקדם ביוזמותיו ערכים שהוא מאמין בהם: "במשך שנים גרתי עם רעייתי המדהימה וחמשת ילדיי בפרדס חנה-כרכור. לפני מספר שנים קידמתי רעיון לחזון בריאותי, שבתחילה ניסיתי אותו במשפחתי. זהו מיזם המשלב תוספות מזון המכילות ויטמינים מינרליים עם חלבונים באיכות גבוהה ביותר. נפגשתי עם מספר מרכזי משק בעמק המעיינות, והפגישה עם מרכז המשק צביקה ורד מכפר רופין, הולידה שיתוף עם 'משקי שאן' שהשקיעו את רוב המשאבים הכספיים לקידום הפרוייקט".

לדאבונם של גרומן ושותפיו למיזם הוא לא עלה יפה, אבל במישור המשפחתי-חברתי הוא ומשפחתו זכו להצטרף כחברים בכפר רופין: "מצאנו בקיבוץ חיבור טוב עם החברים ועם הקהילה וכיום אנו חברים בקיבוץ כבר מספר שנים'.   גרומן  עוב  על מיזם חדש   "סטארט-אפ למערכות גידול מזון לחלל ולבית" המחבר בין חקלאות ותעשיה. כיזם חולם המשלב פרקטיקה עם ערכים, הוא יוצר מכשיר ביתי שיחזק את הדיאטה התזונתית וישווק בעתיד "מהמטבח הביתי ועד לחלליות לירח ולמאדים". גרומן מקווה שבעוד שלוש שנים המוצר יהיה מוכן לשיווק.

יחד עם עבודתו על מיזמי המזון,  הוא גם עסק בפעילות חברתית הקשורה בבריאות הציבור. בעידוד שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, הוא הגיש בג"ץ במאבק נגד מפעלי הפוספטים המשאירים בתהליך הייצור פסולת תעשייתית של חומצה הרעילה לבני אדם.

 


"לפגישה אישית עם ביבי לא תהיה כל משמעות. הוא אדם שלא מסוגל להקשיב. כל מילה שהוא אומר קשורה בעצמו ולכן המשפט היחיד שהייתי אומר לו, הוא זה שהוא עצמו אמר על אולמרט: 'ראש ממשלה המואשם בפלילים צריך לפנות את מקומו'".


 

במסע המחאה של יעקב גורמן הוא אסף חוויות צפויות ובלתי צפויות. כדי להבליט את נוכחותו הוא בחר ללכת בכבישים ראשיים עם השלט.  מנוסעי המכוניות החולפות הוא  קיבל  קריאות עידוד, אבל גם  קללות ואגרופים קפוצים. מפעם לפעם גם עצרה לידו ניידת משטרה שביקשה ממנו לנקוט בכללי זהירות  בצעדה. המסע זימן לו הפתעה של  "ביביסטים" רבים שהודו בפניו שבבחירות האחרונות הצביעו ליכוד, אבל באלה שיבואו הם בטוח לא יצביעו עבור נתניהו. הציפיות שלו היו שיפגוש בדרכים הרבה יותר עוינות, מצד תומכיו של ראש הממשלה, ולהפתעתו לא כך קרה.

גורמן: "אני לא יודע אם לצעדה שלי יש השפעה,  אבל אחרת הייתי מרגיש מעין ביטול עצמי. זה לא ימין ולא שמאל, אבל אני מאמין שאקטיביזם חברתי יכול להביא את השינוי. קיים כרגע מצד הממשלה שפל, שיתוק והקצנה נגד הדמוקרטיה והאמצעים של המשטרה בפיזור הפגנות מתקרבת למדיניות קלגסית. אינני תמים אבל אני אופטימי, ואני סבור שהשינוי במערכות השלטון הוא עניין לתהליך בטווח ארוך שהצעדה שלי היא חלק ממנו".

על השאלה אם הייתה לו אפשרות להיפגש עם נתניהו בארבע עיניים, מה היה אומר לו הוא משיב: "לפגישה אישית עם ביבי לא תהיה כל משמעות. הוא אדם שלא מסוגל להקשיב. כל מילה שהוא אומר קשורה בעצמו ולכן המשפט היחיד שהייתי אומר לו, הוא זה שהוא עצמו אמר על אולמרט: 'ראש ממשלה המואשם בפלילים צריך לפנות את מקומו'".

ביום חמישי בשבוע שעבר הגיע גורמן לירושלים והפגין עם השלט מול משרד הבריאות, ליד הכנסת בגן הוורדים,  ולקראת ערב הצטרף למפגינים בבלפור. עם סיום מסעו הוא ביקש להודות לכל הגורמים שסייעו לו ושלח בקשה ברשתות החברתיות: "אני מזמין אתכם להניח את ידכם מהמקלדת ולהצטרף למאמץ המתמשך שלנו בבלפור ובמקומות אחרים בארץ, שהוא אינו חד-פעמי, והוא זה שייעשה שינוי".

נחלות ובתים במושבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן