יבול שיא
הרפת והחלב
דעות

מילון עברי-עברי של נגיף הקורונה

3 דק' קריאה

שיתוף:

מילון עברי-עברי של נגיף הקורונה שתקע סיכה בגלובוס ומאיים להוציא ממנו את האוויר

אוי איזה עולם: גרעין, מל"טים, מזל"טים, כיפת ברזל, קרני לייזר, חלליות, רכב אוטונומי, אינטרנט, מצלמות זעירות, ווירוס אחד שחמק מתחת לרדאר, שם עלינו פס ומתחיל לחרב. לא תגידו חייזר מעולם אחר, כולה וירוס.  יותר זעיר מהמסמר הקטן מהשיר של נעמי שמר, שבגללו נפלה העיר. וירוס, שמשייט בעולם נטול גבולות, אל מול מערכות בריאות, שהן לא משהו, ומשתק אותנו; סיכה שמצליחה להוציא את האוויר מהכדור שנקרא כדור הארץ.

אומרים שזה כבר קרה בעבר, אם כך למה זה צריך לחזור ודווקא במן העתק-הדבק, של עוד מאותו דבר ומאותו מקור? שאלה טובה. הנה מילון מונחים שהומצא לכבוד האורח, למרות שהוא בלתי קרוא בעליל.

א. אחדות. ממשלת אחדות. נגיף הקורונה הוא גמאל עבד אל-נאצר של 1967, הוא הגמגום של אשכול ערב מלחמת ששת הימים, הוא אינתיפאדת אל-טקצא של שנת 2000. בשעת כתיבת הדברים הוא נראה כעץ ממנו ירדו נתניהו וגנץ כדי להקים ממשלת אחדות. נגיף הקורונה ישמע "ממשלת אחדות" וימות מפחד.

ב. בידוד. לשבת בבית ולא לצאת. לקבל אוכל בפתח הדלת. לאכול בכלים חד-פעמיים. לחשוב, ולהרהר על מהות החיים. מי שתכנן להתבודד שבועיים במנזר בטיבט, יוכל לעשות זאת בבית. אפשר לשדרג לסדנת ויפאסנה

ג. גלובליזציה. פרשן העל תומס פרידמן כתב על שבחי הגלובליזציה בספרו "העולם השטוח", שהופיע ב-2005. כפר עולמי, אוטוסטרדות מידע ועבודה מרחוק. לפנים, סין השתרכה בסוף שרשרת המזון של הגלובליזציה; עם קצת העתקות, שכפולים וגניבת קניינים רוחניים, היא עברה לצמרת. חברת עלי אקספרס היא סמל בולט. בסין מייצאים הכול ובזול: רהיטים, שמלות כלה ומלוא הסל אלקטרוניקה. הכול דרך המרשתת. הסארס (ב-2002) והקורונה היום, שגם הם מקורם בסין, תקעו סיכה בבלון הגלובליזציה. מתברר שהעולם שטוח לא רק לתנועת עובדים וסחורות, אלא גם לתנועה ערה של וירוסים. למדנו שלהסרה גורפת של גבולות, יש מחיר.

ד. דאחי חלפאן. דאחי חלפאן, מפקד משטרת דובאי, שחשף את סוכני המוסד (לכאורה), שחיסלו את פעיל חמאס מחמוד אל-מבחוח ב-2010, הוא סמל לאלה שעד הופעתם לא ידענו על קיומם, ופתאום, משום מקום פרצו לתודעה והפכו לאורחים בביתנו. מדי ערב הוא ניבט אלינו מן המרקע. חיסול מבחוח הביא עימו את דאחי חלפאן; נגיף הקורונה הביא עימו – לפי הבעת פניו, שלא ברצונו – את משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות. כל ערב הוא מדברר את המלחמה בקורונה וכבר קיבל דמות בארץ נהדרת. השר ליצמן מהווה תפאורה.

ה. היסטריה. כדאי להימנע. ההיסטוריה מלמדת שיש מועד תפוגה למגפה, רק לא מספרת מתי. פחד מפני הבלתי נודע הוא פחד גדול ומוצדק. לחילופין, אפשר לשרוק בחושך.

ו. ווהאן, סין. עיר. מוקד התפרצות הקורונה. תזכרו את השם הזה עוד זמן רב. כמו שזוכרים אג-רול, או דים סאם.

ז. זיהה. הראשון שזיהה (ע"ע נתניהו). מונח הרשום על שמו של דן כנר, שנשא את נאום חנוכת האנדרטה לחללי השריפה בכרמל והפך למונח הנלווה לעוד אירועים בחיינו. תמיד ביבי הוא הראשון שזיהה.

ח. חוביי. סין. מחוז. שוכנת בו העיר ווהאן, מוקד התפרצות הנגיף שממרר את חיינו. זכרו גם את השם זה. בינתיים אפשר להעביר את הזמן במהלך הסגר, במשחקי "אמת או חוביי".

ט. טישו. הנשק הסודי למלחמה בקורונה. נתגלה רק לאחרונה. נתניהו ממליץ עליו בחום. מה שהיה המסקינג טייפ במלחמת המפרץ, שעמד בגבורה מול הסקאדים של סדאם, הוא הטישו העומד כיום בינינו לבין הקורונה.

י. יורם. לס. פרופסור. המרגיע הלאומי. "משרד הבריאות מעורר היסטריה מיותרת." (שתו מים).

כ. כתרת. השם העברי המוצע לקורונה (מלשון כתר)

ל. ליצמן יעקב. שר הבריאות. מתופף בלהקת העידוד של נתניהו. לוהק בתפקיד הסופר- טנקר.

מ. משה. כחלון. שר האוצר, אשר על הקופה. לאחרונה נתגלה כסולן להקת העידוד של נתניהו. הדן כנר בסגנון עדות המזרח (ע"ע נאום השריפה בכרמל).

נ. נתניהו. בנימין. ראש ממשלה. (היידה ביבי). קוסם, רב-מג תקשורתי. מומחה לצבירת כוח פוליטי, גם לעת מגפה. אפשר לכוון את השעון לשעה שמונה, כשהוא מתחיל מסיבת עיתונאים. בתור משווק רהיטים לשעבר, הוא יודע לקום מהקרשים. השמאל שכח מה זה להיות ביבי.

ס. סגר. סגר מרצון. התנסות ישראלית חדשה במה שעוברים מעת לעת הפלסטינים. לקראת אפשרות של תמיכת הרשימה המשותפת בממשלה (מבחוץ-מבחוץ), יקיימו הישראלים והפלסטינים בפסח זה ליל סגר משותף. "ואם ישאלך בנך: 'סגר זה על שום מה', את פתח לו ואמור: "בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצאתי מחו"ל ונחיתתי בנתב"ג."

ע. עטלף. שאין לנו אלא לראותו בלבד. לא לאכלו. בילדותנו סיפרו לנו עליו סיפורי אימים. מסמרי שיער. אולי בגלל שאיימו כי הוא נתפס לאנשים בשיער. בחצר ביתי הקודם, עץ האזדרכת היה משכנם של הרבה עטלפים וחיינו עימם בשלום. נראה שעטלפים נוקמים רק כשמבשלים אותם.

פ. פנסיה. מתאדה עם הקורונה, בעקבות "הצלילות" בבורסות העולם. זכרו את רפורמת 2003, של שר האוצר נתניהו, ששפך את חסכונות הציבור לבורסה והפכם לרכבת הרים.

צ. צפוף. רק בסופרים ובמרפאות.

ק. קורונה. לפנים: כתר, מטבע, בירה (במחירי במבצע), כיום רק נגיף.

ר. רונה קורונה. מכוכבות חבורת הזבל. ראו תמונה.

 

rona

 

ש. שטיפת ידיים. מצווה בימי קורונה, גם אם היא לא נקראת נטילת ידיים. לשפשף חזק, מתחת לציפורניים ובין האצבעות, כמו שהאחות בבית ספר עממי לימדה. המהדרין יקישו זה ברגלו של זה, במקום ללחוץ ידיים.

ת. תבהלה. פאניקה. לא חובה, אבל יש זכות למי שחש צורך.

מילון עברי-עברי של נגיף הקורונה

ימי קורונה: זכויות וחובות של עובדים ומעסיקים

נגיף הקורונה – משרד הבריאות

תגובה אחת

  1. תודה על כתבה יפה ומעניינת. כתרת היא רעיון יפה כשם עברי למחלה מלשון כתר. דא עקא יש כבר מחלה בשם קטרת. אמנם היא מחלה של בקר (פרות), אבל נהגית בעברית בת זמננו בדיוק אותו דבר. לטעמי עדיף עטרת מלשון עטרה, או נזרת מלשון נזר. העיקר הבריאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן