יבול שיא
הרפת והחלב
סגן אלוף עומרי טלר שהשתתף במיזם דן שומרון 2018

מצדיעים לקצינים ולקצינות הקיבוצניקים

3 דק' קריאה

שיתוף:

מצדיעים לקצינים ולקצינות הקיבוצניקים: המיזם לעידוד השרות בקבע ע"ש רא"ל דן שומרון יוצא לדרך זו השנה החמישית. נוקי גולדפישר, ראשת מחלקת ביטחון בתנועה, קוראת לחברי ובני התנועה הקיבוצית המשרתים כקציני קבע בצבא, להגיש את מועמדותם להצטרף למיזם.

מצדיעים לקצינים ולקצינות הקיבוצניקים

נוקי, זו השנה החמישית בה מתקיים "מיזם דן שומרון". איך הכל התחיל ומה השתנה?

"אני מוכרחה לשתף בתחושה הנפלאה, שמתחדשת מדי שנה, כשאנחנו פוגשים באנשים מעוררי השראה – אנשים נפלאים, שלנו, קצינים וקצינות הנמצאים בשלב זה של חייהם בתפקידים מאד מחייבים בצבא או במערכת הביטחון.
כשיצאנו עם פרסום המיזם בשנה הראשונה, ניתן לומר שגיששנו באפלה. התחושה הייתה ש"הקיבוצניקים" נטשו את הצבא, או שאפשר למצוא קצינים שנולדו בקיבוץ, אבל השאירו אותו הרחק מאחוריהם ואין לנו בכלל נציגים בעמדות הפיקוד וההובלה בצבא, ושלכאורה, הפקדנו את שירות הקבע לקבוצות אחרות  בחברה הישראלית.
בימים שלאחר "צוק איתן", חיפשנו הזדמנות לתת חיזוק ציבורי אוהד ומפרגן לאוכלוסיית משרתי הקבע – מי שביום יום בוחר להתייצב למשימות מורכבות בסביבה תובענית וקשוחה, שאינה בדיוק המרחב האופטימלי לאיש משפחה בוגר אקדמיה, ודורשת ממנו ויתורים לא מעטים בתחום האישי והמשפחתי.

כחלק מתפיסתה של התנועה הקיבוצית לעידוד למעורבות חברתית וציבורית פעילה בתחומי חיים שונים, החלטנו בשלהי 2014 על מיזם דן שומרון לעידוד שירות הקבע הארוך. לא ידענו מהם הנתונים האמיתיים "בשטח", כמה קצינים קיבוצניקים נמצאים, או לא נמצאים, בעמדות המפתח. מהצבא לא הצלחנו לקבל את המידע, והחלטנו לנסות ולפנות לאוכלוסיית המשרתים עצמה – לבקש מהם להזדהות ולהיות חלק מקבוצה פעילה. ההצלחה הייתה מעל המשוער. קיבלנו פניות רבות מחברי קיבוץ, משרתי קבע, ומדהים היה לפלח את קשת התפקידים אותם מלאו הקצינים הפונים, ומהו הרקע שממנו הגיעו.
בשנה השנייה, ברור היה שאותם קצינים לא רק פורצי דרך כל אחד בתחומו, אלא יכולים להוות השראה ולשמש דוגמה לדור הצעיר – לא רק נאה דורשים אלא גם עושים, והרבה.
למעשה, הקצינים משנה ב' ואילך, מהווים שותפים לכל הפעילויות המרכזיות שאנחנו עושים לבני הנוער ולמתנדבי שנת השירות ועוסקות בעידוד לשירות משמעותי ומיטבי, בדגש על פיקוד, קצונה והובלה."

אז מהם הנתונים באמת? כמה ומי הם הקצינים שהשתתפו במיזם לאורך השנים?

"בשנה הראשונה קיבלו 25 קצינים ואנשי מערכת הביטחון את תעודות ההערכה, רבים מהם היו חברים חדשים שהצטרפו עם משפחתם לאווירה המיוחדת של הבית הקיבוצי.
מתוך משתתפי שלושת השנים הבאות (43 משתתפים סך הכל), רבים הם בני ובנות קיבוץ שבחרו להישאר בצבא ולבנות את ביתם בקיבוץ – ויותר מכך, חלק גדול מתוכם בחרו להתנדב גם לשנת שירות לפני הגיוס – כבר ציינו שמדובר באנשים ערכיים.
בין הקצינים משתתפי המיזם ניתן לפגוש את אלו שצמחו וטיפסו בסולם הפיקוד של יחידות האם שאליהם התגייסו, וניתן לפגוש גם את אלו שרכשו השכלה אקדמית ייעודית (פסיכולוגיה, מהנדסי תכנה ומכונות) המשרתים ומפתחים את זרועות הצבא בהתאם להשכלתם.

מדוע בחרתם להוקיר רק את הקצינים מקבע שני והלאה?

"את המיזם בחרנו להפנות לאנשים שנמצאים בשלב של בחירה והכרעה בין תעסוקה מתגמלת יותר עם תנאים נוחים יותר לגידול משפחה, ובין ההחלטה להישאר בתנאים פחות נוחים, לעתים תוך סיכון חיים, בשל תחושת המחויבות והאמונה בעשייתם. בשלב זה של ציר השירות, לא רבים מהם מוכנים להצהיר שזו תהיה דרך חייהם, אבל כל עוד הם שם – בתפקיד השומר והמגן -ניתן בהחלט לסמוך ולבטוח שהם ראש החץ שלנו כחברה, נציגים של המצפן והמצפון הערכי, האישי והקולקטיבי.
אני סבורה שההערכה הציבורית שהם זוכים לה מהבית הקיבוצי, היא זו שמסמנת לכולנו את התפקיד הקשה והמורכב שלנו בתוך החברה הישראלית של 2019 – חברה של חטוף ככל יכולתך, שהתרחקה מערכים חברתיים עליהם גדלנו כמו שוויון ערך האדם, ערבות הדדית, ומשימות משותפות. אנחנו צריכים  לשאוף ולעודד את הטובים והמוכשרים להיות בעמדות ההובלה, החינוך והפיקוד בכל מקום בו יש צורך במובילים עם דרך וערכים.
הניסיון לאורך השנים גם מוכיח שמי שנטל בשנותיו בצבא את משא המנהיגות וההובלה, ימשיך לאחר פשיטת המדים להוביל בכל מקום אליו יפנה – בתחום הכלכלי, בתחום החברתי או החינוכי.
אני מזמינה את כל הקצינים והקצינות חברי הקיבוצים ואת בני ובנות הקיבוצים הנמצאים במסלול קבלה לחברות ועדיין לא לקחו חלק במיזם, להצטרף אלינו, ולהיות חלק מקבוצה פעילה ומשפיעה על אתגרי הדור הבא.

פרטים נוספים, תנאי הסף להשתתפות במיזם והמסמכים הדרושים להגשת הבקשה ניתן למצוא באתר התנועה הקיבוצית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן