יבול שיא
הרפת והחלב
פעילות הוותמל תוארך

פעילות הוותמ"ל תוארך בארבע שנים לאחר מו"מ עיקש

2 דק' קריאה

שיתוף:

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה בשבוע שעבר את הצעתה של שרת הפנים איילת שקד, להאריך את חוק הוותמ"ל בארבע שנים נוספות, אך הדבר יותנה בהידברות עם התנועות, הארגונים, שר החקלאות עודד פורר וסגן שר הביטחון אלון שוסטר.

התניית הארכת הוראות השעה בהידברות הושגה לאחר שיח שקיימו התנועה הקיבוצית, התנועות המיישבות והארגונים, וכן מכתב ששלחו ח"כ רם בן-ברק, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, סגן שר הביטחון אלון שוסטר, ח"כ רם שפע יו"ר סיעת העבודה, ח"כ נירה שפק, וח"כ יאיר גולן, לשרת הפנים איילת שקד.

פעילות הוותמ"ל תוארך

במכתבם ביקשו חברי הכנסת כי קידום הצעת החוק יותנה בהסכמה בתוך הקואליציה, והם מבקשים כי: "ככלל לא תוכרז קרקע חקלאית כמתחם מועדף לדיור.

על אף האמור, במקרים חריגים שתידרש הכרזה על קרקע חקלאית, יותנה הדבר בהחלטה של ועדת משנה שתכלול את מנכ"לי משרד השיכון והבינוי, מנהל התכנון, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הפנים ונציגי המרחב הכפרי.

הוועדה תבחן האם התוכניות שמוצעות הינן ברמת חיוניות כזו שמצריכה לצאת מהליכי התכנון הרגילים במוסדות התכנון הקיימים".

עוד נאמר במכתב: "בכל מקרה, לא תהיה הוועדה רשאית לאשר תכנית הגורעת מיישוב חקלאי מתוכנן יותר מ-15 אחוז ממשבצת היישוב, ובתנאי ששטח הנחלה לא יפחת מ-20 דונם לנחלה.

עיגונם של העקרונות לעיל בנוסח החוק הינם הכרחיים ליצירת איזון ראוי יותר בין צרכי הבנייה והפיתוח לבין שמירה על השטחים החקלאיים ועתיד החקלאות וההתיישבות". בהתאם לכך, תתקיים פגישה בין שרת הפנים, שקד לסגן שר הביטחון שוסטר.

חוק הוותמ"ל מייצר יותר תחרות לוועדות המחוזיות

הצעת החוק החדשה שאושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה, כוללת קידום תכניות בנייה בחברה הערבית ובחברה החרדית וכן מסלול של התחדשות עירונית.

השרה איילת שקד, אמרה לאחר אישור החוק: "בתקופה שבה מחירי הדיור מזנקים וישנו צורך ממשי בקידום תכניות איכותיות למגורים ברחבי המדינה – חוק הוותמ"ל נחוץ מאי פעם, ובעל חשיבות ראשונה במעלה.

חוק הוותמ"ל מייצר יותר תחרות לוועדות המחוזיות, וכתוצאה מכך הן מתייעלות. החזרת פעילותו לסדר היום הציבורי היא צעד חשוב והכרחי. הוותמ"ל יפעל תוך מינימום פגיעה בשטחים חקלאיים, ותכניות שלא פוגעות בחקלאות יקבלו עדיפות".

לקראת ישיבת הוועדה, שיגרה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מכתב שבו נימקה את התנגדותה להארכת החוק: "עמדתי, כעמדת גורמי המשרד להגנת הסביבה, היא שהארכה של חוק הוותמ"ל היא טעות תכנונית, כלכלית וסביבתית, בפרט במתכונת רחבה, ואני מתנגדת נחרצות להארכת פעילותה", כתבה זנדברג.

נזקים בלתי הפיכים

"ככל שהחוק יתקדם, בכל זאת, יש להבטיח שהוא יחול רק לגבי מתחמי פינוי בינוי והתחדשות עירונית, ולצורך קידום מתחמי דיור לחברה הערבית. הוותמ"ל אינה נחוצה ולא פותרת את הבעיה, ועלולה בוודאות קרובה לפגוע בציבור ובסביבה".

התנגדות להארכת חוק הוותמ"ל הביעו גם ראשי המועצות האזוריות והתנועות המיישבות. ראשי המועצות שלח מכתב לשרי הממשלה בו נאמר: "החוק והוועדה לתכנון למתחמים מועדפים לדיור גרמו וגורמים לנזקים בלתי הפיכים, בהיקף של כ-150 אלף דונם חקלאות, לעשרות יישובים חקלאים ותיקים, וכן לחוזקן של הערים הוותיקות על ידי הפניית משאבים לשולי הערים.

אם הוועדה ומערכת התכנון הארצית תמשכנה במתכונת החוק המקורי, אנו עלולים לחוות פגיעה של קרוב ל-15% משטחי החקלאות של מדינת ישראל תוך פחות מעשור. בעיה זו מתחדדת ברקע ההבנה המתחדדת כי על מדינת ישראל להיות עצמאית בייצור מזון טרי, ללא תלות בייבוא, בחיזוק ובפיתוח החקלאות במדינת ישראל".

פעילות הוותמ"ל תוארך | צילום:תמונה פרטית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הבניין כולל 50 דירות ב-11 קומות ובתמהיל מגוון של דירות 3.5, 4, 5, 6 חדרים, דירות גן גדולות ופנטהאוזים חברת אביסרור משה ובניו פותחת לשיווק בניין נוסף בפרויקט היוקרה "אביסרור בשכונת פארק צפון" בשכונה
< 1 דק' קריאה
עד שלא שוחררו חטופים שאמרו למשפחה: "היינו עם כרמל", המשפחה לא ידעה מה עלה בגורלה * החטופים שחזרו, אף הרחיבו את הלב, כשסיפרו כי כרמל תרגלה איתם יוגה בשבי, עשתה להם דמיון מודרך ועזרה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן