יבול שיא
הרפת והחלב
קורונה קיבוצים עצמאים

תוכנית סיוע לעצמאים בקיבוצים שנפגעו ממשבר הקורונה

3 דק' קריאה

שיתוף:

נוהל סיוע לעצמאיים החברים בקיבוץ מתחדש או במושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודת מס הכנסה בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה

ביום רביעי האחרון פורסם על ידי משרד החקלאות נוהל הסיוע. הנוהל קובע את זכאותם של חברי הקיבוץ לקבלת מענק הסיוע שנקבע לעצמאים ולבעלי שליטה לחודשים יולי-אוגוסט 2020 , זכאות שלא חלה עד כה על חברי קיבוץ. כללי הזכאות ונוסחת הסיוע דומים מאד לכללים שנקבעו למי שאינם חברי קיבוץ, למעט ההגבלה התקציבית, כך שאם היקף הבקשות יעבור את התקציב יקבל כל זכאי מענק חלקי בהתאמה.

נוהל זה מיועד למתן סיוע לעצמאיים חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי, אשר נפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, בהתאמה לסיוע שניתן ליתר העצמאים לפי תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאים. הקצאת הסיוע לפי נוהל זה אינה מתבצעת מכוח חוק, בדומה לתכנית הסיוע הממשלתית, אלא מכוח סמכותה השיורית של הממשלה.
מטרת נוהל זה הינה אפוא, להגדיר את הקריטריונים והכללים בכל הנוגע למתן סיוע, לפנים משורת הדין, לעצמאיים חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי, שנפגעו כתוצאה ישירה מהתפרצות נגיף הקורונה בארץ ובעולם. הסיוע יינתן באמצעות מנהלת ההשקעות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו- 2018), התשע״ז-2016 (להלן: ״חוק ההסדרים״), תוקנו סעיפים 54 עד 58א לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), תשכ״א-1961 (להלן: ״הפקודה״) ונוספו סעיפים 60א ו-60ב לפקודה, הקובעים את אופן המיסוי של קיבוצים מתחדשים ושל חבריהם.

לפי דברי ההסבר המופיעים באתר רשות המיסים[1] בהתייחס לתיקונים הנ"ל צוין, בין היתר, כי: "ככלל, על פי רוב, חבר הקיבוץ מחויב על פי התקנון להעביר לקיבוץ את הכנסותיו מעבודה הן כשכיר והן כעצמאי. הכנסה זו מדווחת במסגרת דוח הקיבוץ. הקיבוץ הינו בר השומה ובר הדיווח בגין הכנסות אלה. יחד עם זאת, יתכן כי לחבר הקיבוץ הכנסות חייבות שהוא אינו מדווח ואינו מעבירן לקיבוץ ועליהן הוא נישום בנפרד, הן מעבודה והן ממקורות אחרים (משוק ההון, שבח ממכירת זכות במקרקעין לפי חוק מיסוי מקרקעין והכנסות חייבות ממקורות נוספים) לגבי הכנסות אלה חבר הקיבוץ הינו נישום בדומה לכל נישום אחר לרבות חובת הגשת דוח שנתי.

על פי החוק זכות השימוש בזכויות המיסויות של החבר, קרי נקודות זיכוי שיעורי מס שימוש בזיכוי ספר נתונה קודם כל לקיבוץ הן בקיבוץ שיתופי והן בקיבוץ המתחדש. החבר יוכל להשתמש ביתרת זכויות המס שלא נוצלו על ידי הקיבוץ בכפוף לתנאים שיפורטו.

"חבר קיבוץ מתחדש אשר אלמלא היה חבר קיבוץ היה חייב בניהול פנקסי חשבונות לפי סעיף 130 ובהגשת דוח לפי סעיף 131 ,יהיה חייב בניהול פנקסי חשבונות ובהגשת דוח כאמור באותם סעיפים, ובלבד שחישוב המס ותשלומו בגין תקציב החבר והכנסות שדיווח לקיבוץ המתחדש ייעשו במסגרת שומת הקיבוץ;"

יובהר כי, לא יינתן לחבר החזר מס על הכנסה חייבת מועברת לקיבוץ. הכנסה שנרשמה בחלק ד' לטופס 1443 ובחלק א' לטופס 1301. חבר קיבוץ מתחדש אשר לא מעביר את מלוא הכנסתו לקיבוץ יהיה מחויב בהגשת דוח על מלוא הכנסותיו וזאת בהתאם לסעיף 60 א (ב) (4) הדבר נכון גם לגבי חבר בקיבוץ שיתופי. חריג לכלל זה הוא חבר קיבוץ בעל הכנסות שחל עליהן מס בשיעור קבוע ונוכה מלוא המס במקור."

לאור ההשלכות הכלכליות של התפשטות נגיף הקורונה, הממשלה אישרה תכנית סיוע לעצמאיים במסגרת חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף – 2020. תכנית הסיוע לעצמאיים מפורטת בפרק ה' הנושא את הכותרת "מענקי סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה בחברת מעטים" (להלן: "תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים" או "הסיוע הממשלתי"). בתכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים הוגדרו תנאי סף שונים לזכאות למענק. בסעיף 18 כה(5) לחוק האמור נקבע התנאי הבא:

"הוא הגיש עד מועד הגשת התביעה למענק לפי סעיף 18כט דוח לפי סעיף 131 לפקודה לשנת המס 2018, ולעניין עצמאי בעל עסק חדש – הוא הגיש דוח כאמור לשנת המס 2019, והכול אם היה חייב בהגשת דוח כאמור לשנות המס האמורות, לפי העניין, בהתאם להוראות הפקודה".

מצירוף כל ההוראות לעיל עולה, כי חלה חובה על עצמאיים חברי קיבוץ מתחדש להגיש את הדוחות הנ"ל, אך בדוחות אלה נרשם כי הכנסתם שווה לאפס הואיל והמס עבור הכנסתם מנוכה מהדוחות הקולקטיביים שהקיבוץ מגיש לשלטונות המס עבור כלל הכנסות הקיבוץ.

המשמעות היא כי עצמאיים שהם חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי שחלות עליו הוראות סעיף 60א לפקודה, אינם משלמים מיסים עבור הכנסתם באופן ישיר, ועל כן אינם עומדים בתנאי הסף לקבלת המענק לפי תכנית הסיוע הממשלתית לעצמאים, על אף שמבחינה מהותית אין הבדל בינם לבין עצמאים אחרים לצורך זה, אשר הושפעו כלכלית מהתפשטות נגיף הקורונה.

כתוצאה מכך, עצמאיים חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי אינם זכאים לקבלת הסיוע הממשלתי, על אף שגם הם הושפעו כלכלית כתוצאה מההתפרצות נגיף הקורונה, כיתר העצמאים במשק.

לאור העיוות שנוצר, גובשו הסכמות בין שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר ביחס למתווה סיוע בהיקף תקציבי של 10,000,000 ₪, לתשלום סיוע לעצמאיים שהם חברי קיבוץ מתחדש או מושב שיתופי שכאמור חלות עליהם הוראות סעיף 60א לפקודה.

הואיל ונוהל זה מבוסס ברובו על התנאים שהוגדרו בתכנית הסיוע הממשלתית לעצמאיים, מתחייב אפוא, כי ההגדרות, תנאי הסף, התנאים הנוספים, ההוראות החלות על המענק, וכן אופן חישובו יאומצו- לשם הנוחות והעקביות- מתכנית הסיוע הממשלתית לעצמאים לנוהל זה, בכפוף לשינויים המתחייבים ובכפוף למגבלת התקציב שבנוהל.

פרק ד' בחוברת הדרכה הנושאת את הכותרת "דע את זכויותיך וחובותיך – הקובץ השלם לשנת 2019" – אתר האינטרנט של רשות המיסים- עודכן ביום 22.03.2020.

את הבקשה יש להגיש באמצעות מערכת ההשקעות המרכזית של משרד החקלאות בכתובת האינטרנט https://tmi.moag.gov.il. ניתן להגיש את הבקשות בצורה מרוכזת על ידי רואה חשבון או יועץ מס מטעם המבקש או באופן עצמאי, אשר יקבלו הרשאה להזנת הבקשות באופן מקוון.
פניות בנושאים הנוגעים לאופן השימוש במערכת ההשקעות המרכזית, יופנו למוקד הסיוע בדוא"ל
Support-tm@moag.gov.il או בטל' 03-9485666.
ניתן להגיש בקשות לסיוע החל מתאריך 11/11/2020 ולא יאוחר מיום 25/11/2020.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן