יבול שיא
הרפת והחלב
שיחה על מחזור וארגיה סולרית אצל השרה

מחזור ואנרגיה סולרית: לקיבוצים יש יתרון

2 דק' קריאה

שיתוף:

הדס דניאלי-ילין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, נפגשה עם תמר זנדברג, השרה לאיכות הסביבה, כדי להבין איך הקיבוצים יכולים לתרום לשיפור איכות הסביבה ולמניעת ההתחממות הגלובאלית

מחזור ואנרגיה סולרית

בעקבות ההחלטה להעלות על סדר היום של התנועה את נושא ההתחממות הגלובאלית הוקם צוות לקידום הנושא המורכב ממטה התנועה, נציגי קיבוצים, ארגונים אזוריים ונציגי איגוד התעשייה הקיבוצית. הצוות, שלומד את הנושא ומאתר את הצרכים השונים, ובראשו הדס דניאלי-ילין, נפגש בשבוע שעבר עם תמר זנדברג (מר"צ).

ביום הלמידה נכחו גם יעל כהן פארן, חברת כנסת לשעבר ופעילה סביבתית ישראלית, נציגים מארגון "אדם טבע ודין" ומקק"ל וכן דגן לוין, ראש אגף משק וכלכלה ובני רגיל מקיבוץ גזר, שותף בחשיבה ובהובלה.

דניאלי-ילין: "זו הייתה פגישה טובה. השרה זנדברג רואה בנו שותפים בשל החוזקות שלנו. יש לנו קהילות שיש להן תשתית ארגונית והרבה פעמים גם יכולת כלכלית להרים פרויקטים כאלה, כמו גם שותפות ערכית לנושא". במפגש עלו סוגיות שונות: טיפול בפסלת מחזור, אנרגיה מתחדשת, השקעות אחראיות, חינוך סביבתי, חינוך שנת שירות לקימות, והקמת ועדות איכות סביבה בקיבוצים וצוותי עבודה ליצירת שיתופי פעולה.

למקסם את השטח

"שני נושאים מרכזיים שיש לקיבוצים יתרון בהם הם נושא המחזור והאנרגיה הסולרית. כרגע יש עדיין חסמים בתחום האנרגיה הסולרית והמטרה שלנו לייצר עוד שטחים בהם נעשה דו שימוש לקרקע, כלומר שטחים חקלאיים בהם משולבים פאנלים סולריים. יש חשיבות להמשך החקלאות והכוונה אינה ליצור שדות סולריים, אלא למקסם את שטח. מתקיימים פיילוטים שונים, אך כרגע הם לא מספיק טובים. לכל הקיבוצים יש שטחים סולריים, הממשלה הנוכחית התחייבה שעד 2050 יהיו מיליון דונם סולרי וזה נושא שחייב להיפתר".  

הנושא הנוסף שעליו דובר הוא נושא המחזור. המשרד לאיכות הסביבה יוצאי קולות קוראים בנושא וקיבוצים שמפעילים פרויקטים מיוחדים יוכלו להתחבר. "הכוונה לייצר כמה שיותר אפשרויות. יש קולות קוראים לפרויקטים שניתן להוציא לפועל עם תמריצים לאיכות הסביבה. קיבוצים יודעים להרים פרויקטים כאלה יותר מאחרים וחשוב שבכל קיבוץ תהיה ועדת איכות סביבה דרכה ניתן יהיה לתקשר".

מתקן ביוגז

פרויקט אחד שהוקם בקיבוץ יגור לנושא המחזור הוא מתקן ביוגז שהוצב סמוך לחדר האוכל. "זהו פרויקט מיוחד ומרשים" מציינת דניאלי-ילין, חברת הקיבוץ, שאינה קשורה במישרין לפרויקט. נעשית הפרדה בחדר האוכל בין פסולת אורגנית לפסולת לא אורגנית. הפסולת האורגנית עוברת למתקן שהופך את האנרגיה לגז בישול, כך שנוצרת מערכת סגורה שמנצלת אשפה ליצירת אנרגיה מתחדשת. "יש מספר שלבים בטיפול באשפה. צמצום, הפרדה ומחזור. הקהילות שלנו יכולות להוביל בטיפול בכולם. מהכנת קומפוסט ודשן לנוי ועד עמדה למחזור בקבוקים שמכספי ההחזרה נעשים פרויקטים למען הקהילה. יש הרבה מה לעשות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן