יבול שיא
הרפת והחלב
עץ תפוזים 2

הדרים בעולם – והפעם – סיכומי עונה ותחזיות בצל בעיות בהגנת הצומח

6 דק' קריאה

שיתוף:

יבוא תפוזים ממדינות שלישיות לאיחוד האירופי ירד משמעותית ביולי בהשוואה לממוצע

מצרים עדיין מקדימה את דרום אפריקה כספקית הגדולה ביותר, חודש לסיום העונה

מקור: Freshplaza

דוח הפיקוח האחרון על יבוא הדרים ממדינות שלישיות שפורסם על ידי משרד החקלאות, הדיג והמזון הספרדי (MAPA) חשף את המידע העדכני ביותר על כמויות התפוזים שנרכשו באיחוד האירופי, עם נתונים עד חודש יולי.

סך של 861,793 טון יובאו במהלך עונת 2023/24 (ספטמבר 2023 עד יולי 2024), שהם 4.5% (41,000- טונות) פחות מאשר בתקופה המקבילה של עונת 2022/23, ו-12% (92,500+ ט') יותר מהממוצע.

מצרים עדיין מקדימה את דרום אפריקה כספקית הגדולה ביותר, חודש לסיום העונה. "חלקה הכולל של דרום אפריקה בנפח ירד ככל הנראה ב-9.5%, ירידה ל-31%, בעוד שמצרים עלתה ב-19% והגיעה לנתח של 57.1% בהשוואה לעונה שעברה. הנפח של דרום אפריקה ירד ב-22.2% (76,350- ט') בהשוואה לעונה שעברה וב-14.3% (44,700- ט') בהשוואה לממוצע של 5 שנים. מצרים גדלה ב-6.5% (33,150+ ט') בהשוואה לתקופה המקבילה בעונה שעברה וב-69.1% (201,100+ ט'), בהשוואה לממוצע".

באשר למדינות אחרות בחצי הכדור הדרומי, "זימבבואה (נתח 3%) עומדת מתחת לממוצע (4.8%, 1,300-ט'), וגם ארגנטינה ירדה (45.4%, 10,400- ט'). גם מרוקו רשמה 89.3% ירידה (41,500-ט'), בהשוואה לממוצע היא איבדה 5.5 אחוז ונעקפה על ידי שתי המדינות הקודמות".

ראוי לציין כי בעוד שבחודשיים הראשונים של העונה חלה ירידה בכמויות המיובאות, הן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והן לממוצע, בחודשים הבאים הם נותרו מעל הממוצע, "למעט באפריל ויולי, כשהן ירדו ב-5% וב-21% בהתאמה".

"בשנת 2024 (ינואר-יולי), האיחוד האירופי-27 ייבא סך של 560,684 טון, מה שגרר גידול של 2.9% (15,600+ט') בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023, והוא 32.1% (136,200+ט') מעל הממוצע".

"עלייה זו נובעת בעיקר מהגידול ביבוא ממצרים, שכן מדינות אחרות רשמו ירידות משמעותיות בהשוואה לערכים הממוצעים", נכתב בדו"ח. למעשה, לפי הנתונים, במצרים הייתה עלייה של 6.3% (29,000+ט') בהשוואה לשנה שעברה (כשהנתונים כבר היו גבוהים), ושל 69.3% (199,900+ט') בהשוואה לממוצע, מהווים 87.1% מהסכום הכולל שסופק על ידי מדינות שלישיות, ו"הגדלת נתח השוק שלה ב-19 נקודות".

בכל הנוגע למדינות יבואניות, הולנד שוב הייתה הקונה הגדולה ביותר של תפוזים מצריים, עם נתח של כמעט 45%. אחריה ספרד, שעד יוני (החודש האחרון עם נתונים מפולחים לפי מדינות) היוותה כ-18% מכלל הרכישות, לאחר שהקטינה את הרכישות שלה ב-7.2% משנה לשנה, וצרפת, שהשנה שוב הגדילה את יבוא התפוזים המצריים ומהווה 6.6% מכלל היבוא, על פי נתונים שסיפקה הנציבות האירופית.

איטליה ממוקמת במקום הרביעי, ומתנתקת בבירור מהמגמה של הקונים הגדולים, שכן הרכישות שלה ירדו בכמעט 24% בהשוואה לעונה שעברה וחלקה עמד על 6.3% עד יוני.

סלובניה, מדינה נוספת עם נמלים בים האדריאטי, מדורגת במקום החמישי, עם 6.0%.

האיחוד האירופי: התגלו מזיקים בהדרים דרום אפריקאים וברזילאים

איגוד החקלאים של ולנסיה (AVA-ASAJA) קרא לנשיאת הנציבות האירופית, "לנקוט צעדים יעילים באמת" למניעת כניסת מחלות ומזיקים חדשים שיפגעו בהדרים האירופיים

מקור: איגוד החקלאים של ולנסיה

כתמים שחורים שנתגלו בפרי הדר מדרום אפריקה
סימני מחלת ה-CBS שנמצאו בתפוז, לימון ואשכולית דרום אפריקאים

האיחוד האירופי (EU) גילה ביולי האחרון 11 משלוחים נגועים במזיקי הסגר, בעיקר במחלת ה-CBS (Citrus black Spots – כתמים שחורים בהדרים) ועש התפוח המדומה (false coding moth) ביבוא הדרים מדרום אפריקה. שמונה מקרים של CBS התגלו בלימונים, אחד בתפוזים ואחד באשכולית. היה זיהוי אחד של עש התפוח המדומה בתפוזים.

איגוד החקלאים של ולנסיה קרא לאורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, "לנקוט צעדים יעילים באמת" כדי למנוע כניסת מחלות ומזיקים חדשים שיפגעו בהדרים האירופיים.

"השנה נראה כי (דרום אפריקה) בדרך לחזור על יותר מ-50 הגילויים (של CBS) ב-2023," קבעה AVA-ASAJA. "הסיכון הפיטוסניטרי גבוה ואמיתי. אנחנו לא יכולים להמשיך בהתאם למקרה, כי כל אצווה מזוהמת עלולה להציג לנו את המחלה הזו".

AVA-ASAJA הוסיפה כי "הגילוי של עש התפוח המדומה במשלוח של תפוזים דרום אפריקאים מראה שדרום אפריקה לא מבצעת היטב את טיפולי הקור שנקבעו בחקיקה הקהילתית; אז או שדרום אפריקה עושה את מה שהיא צריכה לעשות כדי לאכוף את החוק, או שהאיחוד האירופי עושה את מה שהוא צריך לעשות כדי לאכוף את החוק שלו".

בנוסף ל-CBS ועש התפוח המדומה מדרום אפריקה, הנציבות האירופית דיווחה השנה על גילויים מרובים של פטריית Elsinoë ומחלת הקנקר בפירות ליים מברזיל.

"אנחנו לא יכולים להמשיך ככה," אמר כריסטובל אגואדו, יו"ר AVA-ASAJA. "ניהול בסיסי כמו הדברת מזיקים ומחלות בגבול חייב להיות רציונלי אחת ולתמיד. במשך עשרות שנים זה היה עקב אכילס עבור האיחוד האירופי, גם לאחר הרפורמה ברגולציה של בריאות הצומח. החקלאות האירופית לא יכולה להמשיך להימכר בתמורה לאינטרסים מסחריים אחרים. אתה לא יכול להמשיך לשחק באש".

ספרד: תריפסים דרום אפריקאים נמצאו בפרדסים

המזיק הדרום אפריקאי התגלה בחלקות באזור קמפ דה מורוודר, ולנסיה

מקור: Freshplaza

נזקי התריפסים במנדרינות בוולנסיה 2
נזקי התריפסים הדרום אפריקאים במנדרינות בוולנסיה. צילום: LA UNIÓ

הארגון LA UNIÓ, הפועל למען החקלאים במחוז וולנסיה, ביקש לאחרונה מהמועצה האזורית לחקלאות תקציב ייחודי למימון חלוקת מלכודות דביקות כרומוטרופיות צהובות בחינם, כדי לזהות נוכחות של תריפס דרום אפריקאי בחלקות באזור ולנסיה, מכיוון שגם אזורים רבים אחרים עלולים לסבול מנזקים.

על מנת לתת תמיכה למגזר, להפחית את עלויות הייצור ולשפר את אסטרטגיית ההדברה, מבקש LA UNIÓ לממן חלוקת מלכודות – צעד שיש ליישם גם במהלך החודשים פברואר ומרץ, ולכן חיוני להתחיל את הליכי הניהול המתאימים מראש.

נכון לעכשיו, הימצאות המזיק גורמת נזק משמעותי לגידולי הדרים ורימונים באזור ולנסיה, ומגדילה במידה ניכרת את העלויות למגדלים, שנאלצים לבצע טיפולים פיטוסניטריים נוספים כדי להילחם בו. המגדלים מכסים אפוא את עלויות הייצור הנוספות הנובעות מהשפעתו של מזיק מיובא.

טמפרטורות החורף החמות של השנה, יחד עם לחות יחסית מספקת, הקלו על התפתחות והתפשטות של תריפסים באזורי הגידול בסביליה, הואלבה, ולנסיה ודרום פורטוגל.

התריפס הדרום אפריקאי (Scirtotrhrips aurantii) הוא מזיק פוליפגי ביותר הפוגע ביותר מ-70 מיני צמחים השייכים למשפחות בוטניות שונות. התריפס הזה נחשב לאיום גדול על פירות הדר (בעיקר תפוזים), אך הוא יכול להשפיע גם על אבוקדו, ענבי מאכל, רימונים ועוד, ולגרום לפרי לאבד מערכו המסחרי ולהפוך אותו למתאים רק לעיבוד. זחלים ומבוגרים גורמים למרבית הנזקים בפירות, אם כי גם ניצנים בהיווצרות יכולים להיות מותקפים שוב ושוב על ידי המזיק.

LA UNIÓ מתחה ביקורת על הבעיות שנגרמות מכניסת מזיקים, עקב יבוא מוצרים ממדינות שלישיות ואמרה כי: "המגדלים כבר מתמודדים עם עלויות ייצור גבוהות מאוד בגלל המזיקים שהוכנסו, ולכן כל אמצעי שיכול לסייע במניעה יש לתמוך בבואם לשדות שלנו.

"שוב, מזיק מיובא הולך לעלות הרבה כסף ציבורי בחיפושים, מחקר ובהמשך סיוע לבקרה; הכל בגלל שפרוטוקולי יבוא ותוכניות מעקב אינם יעילים. הנציבות האירופית צריכה לקחת אחריות על הרשלנות שאפשרה את הכניסה של מזיק הסגר חדש לשטחו".

סוריה: תחזית ייצור הדרים בלטקיה – כ-450 אלף טון

לטקיה תורמת כ-75% מתפוקת ההדרים של סוריה

מקור: english.enabbaladi.net

מנהלת החקלאות בנפת לטקיה שבסוריה פרסמה אומדנים ראשוניים לעונת ההדרים הנוכחית, וצופה ייצור של כ-540,000 טון. בסאם דובה, מנהל החקלאות של לטקיה, מסר לעיתון "תשרין", ששטח גידול ההדרים משתרע על פני כ-30,000 דונם, הכולל כעשרה מיליון עצים. דובה הדגיש את הפרודוקטיביות של מיני הדרים לאורך כל השנה, בהקלה על תקופות קטיף מוקדמות, בינוניות ומאוחרות, ובשיפורים בתהליכי הייצוא באמצעות מרכזי מיון ואריזה ייעודיים.

עומרן איברהים, ראש מחלקת עצי פרי, הדגיש את מעורבותן של כ-40,000 משפחות במגזר ההדרים במחוז. יש לציין כי לטקיה תורמת כ-75% מתפוקת ההדרים של סוריה. עם זאת, האתגרים נמשכים עם צבירת מוצרים וחוסר יעילות שיווקי, המובילים לקלקול והפסדים כספיים עבור היצרנים, המחריפים בשל היעדר מתקני מיצים המופעלים על ידי הממשלה.

למרות הבטחות ממשלתיות חוזרות ונשנות, פתרונות מוחשיים נותרו חמקמקים, ומחייבים חלק מהחקלאים לייעד מחדש את אדמתם. העלויות העולות של דשנים ותשומות חקלאיות מכבידות עוד יותר על הרווחיות, כפי שדווח על ידי ענאב בלדי. בנוסף, הסדרי חכירה בין חקלאים וסוחרים, הכוללים תשלומים מראש עבור יבולים צפויים או סוגי יבולים ספציפיים, מדגימים את האסטרטגיות ההסתגלותיות בתוך קהילת חקלאי ההדרים בחופי סוריה.

ארה"ב: הוסר ההסגר על זבוב פירות המזרחי

ההסגר הוטל כבר ב-27 בספטמבר 2023, לאחר גילוי של 118 זחלים ו-45 בוגרים

מקור: שירות הפיקוח על בריאות בעלי החיים והצומח של משרד החקלאות האמריקאי

זבוב הפירות המזרחי
זבוב הפירות המזרחי. צילום: Jeffrey W. Lotz, מחלקת החקלאות ושירותי הצרכנות של פלורידה, Bugwood.org

פקידים פדרליים וממשלתיים הסירו ב-11 באוגוסט את ההסגר על זבובי הפירות המזרחיים במחוזות ריברסייד וסן ברנרדינו של קליפורניה ארה"ב. פעולה זו משחררת את 365 המיילים הרבועים הנותרים של ההסגר, שהכיל 18,000 אקר של חקלאות מסחרית. השחרור מההסגר התרחש לאחר שחלפו שלושה דורות מתאריך הגילוי האחרון, בהתבסס על מודל של מעלות-יום.

שירות הפיקוח של משרד החקלאות לבע"ח ובריאות צמחים (USDA APHIS) ומחלקת המזון והחקלאות של קליפורניה (CDFA) נקטו בפעולה זו. USDA APHIS ו-CDFA קבעו את ההסגר כבר ב-27 בספטמבר 2023, לאחר גילוי של 118 זחלים של הזבוב ו-45 בוגרים בעיר רדלנדס ובסביבותיה במחוז סן ברנרדינו בין ה-18 ל-27 בספטמבר.

הסוכנויות הרחיבו את ההסגר שבע פעמים, בעקבות איתור זבובים נוספים במקומות שונים במחוזות ריברסייד וסן ברנרדינו. חלק מההסגר במחוז ריברסייד שוחרר ב-5 ביולי 2024, לאחר שחלפו שלושה דורות ללא גילויים נוספים באזור זה.

USDA APHIS הגביל את התנועה הבין-מדינתית של פריטים מוסדרים מאזור זה, כדי למנוע את התפשטותם של זבובי הפירות המזרחיים לאזורים שאינם נגועים בארצות הברית. APHIS עבדה בשיתוף פעולה עם CDFA ועם הנציבים החקלאיים של מחוז ריברסייד וסן ברנרדינו כדי למגר אוכלוסיית מזיקים חולפת זו באמצעות פעולות בקרה שונות.

הסרת אזור ההסגר הזה באה לידי ביטוי באתר זבובי הפירות המזרחיים של APHIS, המכיל תיאור של כל אזורי ההסגר הפדרליים הנוכחיים של זבובי הפירות. USDA APHIS תפרסם הודעה על שינוי זה ברישום הפדרלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השנה העונה מקדימה בשבועיים עם קטיף האשכולית, הפומלית והלימון של מרכז הארץ בהצלחה! לאחרונה התקיים מפגש מעניין בנושא תקני שיווק תוצרת חקלאית. מאז שנת 2011 יצר משרד החקלאות חוק, שמטרתו לתקון תקני שיווק למכירת
3 דק' קריאה
ראיון עם מנחם ורד, אדיר ורד וירון נחום, רפת עלי ורד, כפר יחזקאל קצת עלינו רפת עלי ורד שוכנת בכפר יחזקאל ומהווה את המשך דרכן של רפתות ורד וברקוביץ'. מה שנקרא "הכל נשאר במשפחה".
4 דק' קריאה
מה תרצה לאחל לאזרחי ישראל ולרפתנים בפרט לקראת ראש השנה? בראש ובראשונה, אני מאחל שכל החטופים יחזרו במהרה לביתם – מי לשיקום ומי לקבורה ראויה. אני מתפלל שכל התושבים שפונו יוכלו לשוב לבתיהם בהקדם
2 דק' קריאה
יופיעו לראשונה על קרטוני החלב של תנובה במהדורה מוגבלת תנובה, חברת המזון המובילה בישראל, יוצאת במהלך לציון שנה למלחמת חרבות ברזל ומשיקה מהדורה מוגבלת של קרטוני 'חלב תנובה' עליהן יופיעו לראשונה תמונות אמיתיות של
2 דק' קריאה
אופן רישום שעות העבודה, הרגילות והנוספות, הינו עניין הטומן בחובו פוטנציאל לתביעות משפטיות והוא מושא לדיונים בבתי הדין לעבודה, שכן לצורת רישומם בתלוש השכר של שעות העבודה, השלכות על זכויותיו הסוציאליות של עובד. כללית,
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן