יבול שיא
הרפת והחלב
החטופים חוזרים

הם רוצים להקים ועדה אחרת

3 דק' קריאה

שיתוף:

ועדת חקירה ממלכתית למחדלי 7 באוקטובר, שבראשה יעמוד שופט? לא אם זה תלוי בנתניהו • ח״כ טלי גוטליב חוסה בצל החסינות הפרלמנטרית

בלי למרוח, בלי לכסת״ח
משפחות שכולות ומשפחות חטופים ומפונים, פנו בשבוע שעבר לראש הממשלה נתניהו ולשר המשפטים לוין בדרישה למנות ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את אירועי 7 באוקטובר ואת "תפקוד כלל מארג מערכות המדינה בשנים שקדמו לטבח". בין החותמים על הפנייה, השר והח"כ לשעבר יזהר שי, ששכל את בנו ירון בקרבות 7 באוקטובר.
שי אמר ל-ynet: "הקמת ועדת חקירה ממלכתית הינה קריטית. במקום לבוא ולומר נקים ועדה כזו, הם רוצים להקים ועדה אחרת, משום שהם חוששים שחקירה יעילה ואמיתית תביא תוצאות ביניים תוך כמה חודשים. אם תקום ועדה אחרת זה יתמסמס, מדובר שוב בחוסר לקיחת אחריות. יש ציבור ענק שנפגע ומגיעות לו תשובות, אנחנו רוצים לדעת מה קרה. מי שאשמים באופן ישיר צריכים לקחת אחריות, ולא יעלה על הדעת שהם לא ישלמו את המחיר".
את מתווה הוועדה האחרת שמקדם רוה"מ, שירטטו ב"הארץ". נתניהו לא מעוניין בוועדה שבראשה יעמוד שופט. מסוכן. מי לידו יתקע שלא ימונה שופט שמאלני? הוא מעדיף ועדה שמי שימנה את ראשה ואת חבריה יהיה ידידו הנשיא הרצוג. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה כתבה לנתניהו בסוף השבוע, ששינוי מבנה הוועדה "עלול להיתפס ככזה שנועד להבטיח תנאים אופטימליים לנבדקים". "עמדתנו המקצועית", הבהירה בהרב-מיארה, ש"ועדת חקירה ממלכתית היא האמצעי המיטבי להתמודדות עם הסיכונים הנוכחיים במישור המשפטי הבינלאומי, אשר אם יתגשמו, עלולים להביא לפגיעה משמעותית באינטרסים של המדינה וכמובן בראש הממשלה ובשר הביטחון באופן אישי". על נתניהו וגלנט מרחף כידוע איום של העמדה לדין בפני בית הדין הבינלאומי בהאג. "צו חירום" של מכון זולת, פתח במסע ציבורי להקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדלי ה-7 באוקטובר. "בלי למרוח, בלי לטייח, בלי לכסת"ח". יו"ר הוועדה וחבריה ימונו על ידי נשיא בית המשפט העליון, מסקנות ביניים יפורסמו תוך חצי שנה והמסקנות הסופיות מיד עם קבלתן, הדיונים יהיו פתוחים לציבור בכפוף לשיקולי ביטחון. הציבור נקרא להצטרף לעצומה הקוראת להקמת הוועדה, כי "רק לחץ ציבורי יוכל להביא להקמתה".
הצטרפתי. להגיד שאני משוכנע שלחץ ציבורי יביא להקמת ועדה ממלכתית שבראשה שופט כפי שמתבקש ולא מקורב כלשהו? אני לא.
מפיצה שקרים משוללי כל יסוד
אסור שחברת הכנסת טלי גוטליב תצא מנצחת מהסיפור הזה. היא חייבת להיות מובסת. צריך, שמערכת המשפט שלנו תבהיר באופן שאינו משתמע לשני פנים, שהפרשנות שחה״כ גוטליב נותנת למשמעות חסינות הפרלמנטרית שלה, איננה לגיטימית. כי מה שגוטליב טוענת למעשה, זה שמותר לה להגיד מה שהיא רוצה ועל מי שהיא רוצה, בעיקר על יריבים פוליטיים, כולל לייחס להם דברים שלא היו ולא נבראו והם בגדר הוצאת דיבה מרושעת, ואי אפשר לתבוע אותה, משם שהיא נהנית מחסינות פרלמנטרית אבסולוטית.
הפרשה ידועה. גוטליב האשימה את שקמה ברסלר, שהיא וחבריה למחאה "אחראים ישירות לתופת אוקטובר״ ו״דם נרצחינו על ידיה״. היא טענה שראש המוסד נפגש עם ברסלר לפני 7 באוקטובר, המוסד הכחיש שפגישה כזו התקיימה אבל גוטליב לא התרשמה. השיא היה כשבינואר היא פרסמה צילום מסך של אתר הקונספירציות עדנה קרנבל בו נטען שהאמריקאים יירטו שיחה בין יחיא סינוואר לבן-זוגה של ברסלר ימים ספורים לפני ה-7.10. חשוד, לא?
"זוכרים שרשמתי כאן על פגישה בין ברסלר לראש המוסד?״ צייצה גוטליב, "זוכרים שמשרד רוה״מ הוציא הכחשה לדבריי ואני הבהרתי שאני עומדת מאחורי דבריי? המקורות שלי ברזל!״. במוסד מיהרו להגיב: "מדובר במחזור של ידיעה שקרית. ראש המוסד לא נפגש, לא שוחח ולא זימן לפגישה את שקמה ברסלר מעולם. מדובר בפעם שנייה שבה חברת הכנסת גוטליב מפיצה שקרים משוללי כל יסוד״.
לאחר הפרסום על השיחה כביכול שיירטו האמריקנים בין יחיא סינוואר לבעלה של ברסלר, הגישה ברסלר תביעה בסך 2.6 מיליון שקלים נגד גוטליב. בכתב התביעה נטען שמדובר ב"אסופת שקרים בוטה, קונספירטיבית ומעוררת חלחלה…. עלילת דם כנגד התובעת והאשמתה בבגידה במולדת, בקשר עם ארגון הטרור חמאס, ובאחריות לטבח הנורא שביצעו מחבליו ביום 7.10.2023".
גוטליב הודיעה שלא תסיר את חסינותה בשל התביעה וכי "כל אמירותיה ודבריה בהתייחס לשקמה ברסלר נעשו במסגרת תפקידה כחברת כנסת ולמען תפקידה כחברת כנסת״.
בשבוע שעבר אישרה היועמ״שית גלי בהרב מיארה למשטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד ח״כ גוטליב בחשד שבציוצים שלה חשפה את שמו של בן זוגה של ברסלר כאיש שב״כ. גם פרקליט המדינה עמית איסמן ואחרים בפרקליטות, סברו שיש לחקור את ח״כ גוטליב באזהרה בשל חשיפת שמו של איש השב״כ. גוטליב מיד הודיעה שאין בכוונתה להתייצב לחקירה, משום שיש לה, אתם יודעים, חסינות פרלמנטרית חובקת כול. פרופ' סוזי נבות התייחסה לתביעה של ברסלר וכתבה, ש"קיים אינטרס ציבורי בשמירה על רמתו של הביטוי הציבורי על ידי הנבחרים. כפי שבית המשפט העליון קבע: 'חופש הביטוי אינו חופש הביזוי, והזכות להשמיע אינה הזכות להשפיל'…. המסר של בתי המשפט צריך להיות ברור: לא עוד חסינות מוחלטת לחברי כנסת במקרה של הוצאת דיבה".
תביעת לשון הרע של ברסלר הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד לפני השופט רמי חיימוביץ, שפנה אל גוטליב על מנת שתגיש כתב הגנה, ושמע ממנה שאין בכוונתה לעשות זאת, כיוון שלתפיסתה לבית המשפט אין סמכות לדון בעניינה. עכשיו צריך, שהשופט חיימוביץ יעביר מסר ברור – אין חסינות לחברי כנסת במקרה של הוצאת דיבה. וצריך שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, תעביר מסר לא פחות ברור, אין דבר כזה שחבר כנסת מוזמן לחקירת משטרה והוא לא מתייצב אליה.
זהו מרכיב חשוב נוסף במאבק על דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל. אסור שטלי גוטליב תנצח בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן