יבול שיא
הרפת והחלב
מתווה החלב

אישור מתווה החלב

5 דק' קריאה

שיתוף:

יום לאחר ההסכמות על אישור מתווה החלב, כינסו אסיפה כללית של הרפתנים והפעם בזום מרחוק. האסיפה התקיימה בשמונה בערב והשתתפו בה, שיא של מעל ל-240 חברים מכל המגזרים. לאסיפה הוזמנו חלק מהחברים שתרמו להשגת ההסכם

שר החקלאות – אלון שוסטר, קיבוץ מפלסים

אישור מתווה החלב – "גאה להיות חבר של יצרני החלב – בצעירותי עבדתי ברפת, חלבתי ואף חילקתי אוכל בעגלה מערבלת. כל השנים שמרתי על קשר עם הענף ועם המגדלים, בכל מרחבי הנגב.

העולם מבין את החשיבות של ייצור המזון. הנשיא לשעבר טרמפ, השקיע כ-100 מיליארד דולר בשנת הקורונה, כדי להגן על החקלאות – שיקנו תוצרת חקלאית מקומית. הסמטימנט הציבורי איתנו, יצרני המזון, וגם הפוליטיקה לא נגדנו. יש לחקלאות שלוחות בכל חלקי הבית – ייצור מקומי.

הנרטיב באגף התקציבים, קיים כבר עשרות שנים ודוגל בשוק חופשי לחלוטין ובפועל, לא עומדים בשום קנה מידה של פטריוטיות כלכלית וחברתית, שמירה על הגבולות ועל חקלאות ירוקה – המובן מאליו עבורנו. יש גם שחושבים אחרת מאיתנו.

אישור מתווה החלב: הנקודות שהובילו אותנו בחודשים האחרונים
  1. עצמאות תזונתית – ביטחון מזון.  50% מקלוריות המזון אינם מיוצרים בארץ – יבוא גרעינים ועוד מוצרי בסיס. אבל, את עיקר הירקות והפירות ובוודאי חלב ומוצריו, ביצים ועופות, מגדלים כאן!
    חקלאי ישראל קודמים, לא ניתן עדיפות ליצרנים במדינות זרות ורחוקות!
  2. אחדות הפעולה – הוותיקים זוכרים את הסכם החלב ב-2018, שבו הנהגת משרד החקלאות הייתה לעומתית. כיום עובדים ביחד עם הרפתנים, התנועות, ארגוני החקלאים, מועצות הייצור. כולנו מתואמים ויש הפרייה הדדית ובסיס ערכי. נקווה שנשמור על הערכים גם בשנים הבאות. זו הזדמנות טובה לפרגן למנכ"ל הכי טוב בשירות הציבורי, עם ידע וניסיון – נחום איצקוביץ.
המטרה לקראת גיבוש הסכם מתווה החלב

לבטא את שמירת היציבות ארוכת הטווח. בלי ודאות אין השקעות בכל התחומים, מייצרים שמירה על מנגנון מחיר המטרה, שהוא הבסיס.

יציבות אל מול מחשבה של אנשי אגף התקציבים לריסוק מחיר המטרה ולכאוס, של העדר הבטחה מסודרת וכמה שאומרים לאנשי קוהלת, שאין מדינה שאין בה תכנון מסודר, כזה או אחר…

אנחנו, כמדינת אי, לא נשבור את היתרון שהשגנו – היינו שמחים להסכם ארוך יותר, נקבל 5 שנים בשני שלבים, 3 שנים ואחר כך 2 נוספות. יש בהסכם עמידה על הגדלת כושר הייצור המקומי, היבוא מדוד ויישמר – רק אם השיווק יגדל.

שמירת המשק המשפחתי – רצו לכוון לגודל הרפת, אבל לא נסכים לריכוז.

רוצה לפרגן לשר  האוצר, לליאור שמחה יחד עם איציק שניידר ואבו-וילן.

אנשי האוצר טעו ונחום איצקוביץ ריכז את התזמורת. רצינו יותר וביחד הצלחנו להגיע להסכם טוב."

נחום איצקוביץ, מנכ"ל משרד החקלאות"השר ציין את עיקר הנקודות. המהלך המרכזי היה הרצון לפרק את התכנון בענף ולעקר את חוק החלב. ליאור מנהיג של קבוצת חקלאים .."

שר האוצר ישראל כ"ץ – אמר בהודעה לעיתונות, לפני האסיפה:  "אני מברך על ההסכם שנחתם. מדובר בצעד משמעותי להורדת יוקר המחייה לצד שמירה על החקלאות הישראלית. כמי שגדל במושב, בן להורים שהקימו וניהלו רפת מושבית מצליחה, אני מודע היטב לחשיבות השמירה על ענף החלב ועל העוסקים בו, וזאת ללא התפשרות על יצירת תחרות, לצורך הורדת יוקר המחיה. אמשיך לפעול להסרת חסמים והורדת יוקר המחיה עבור הצרכנים".

עו"ד עמית יפרח – מנכ"ל תנועת המושבים: "כעת, המטרה לקראת הממשלה הבאה, וצריך להתארגן לשם. כאן קיבלנו תמיכה, גיבוי ותמורה – תודה רבה. צריך להיערך וחשובה הפוליטיקה, שתגן על הענף. משרד החקלאות הוכיח את היכולת וגם לשר האוצר מגיעה מילה טובה – שר מושבניק שהיה חזק מול הפקידות: אני רוצה תכנון ארוך טווח!

ליאור ואיציק – עשיתם לילות וימים והצלחתם להביא הסכם ראוי וטוב. אפשרנו סביבת עבודה עם המשק הקיבוצי, הצוות האסטרטגי וההנהלה."

שמעון סוסן – ראש מועצת חבל מודיעין, שעזר מאחורי הקלעים. "מכיר את הענף מקרוב, גדלתי והייתי רפתן במושב עזריקם, בהמשך עברתי לכפר הנוער בן שמן וגם שם הייתי קרוב לרפת ובחבל מודיעין יש לנו הרבה רפתות. זה מדבר אליי והתגייסתי בחפץ לב – זה מתכתב היטב עם ההבטחה שלעולם נשמור על החקלאות.

ראיתי את ליאור בקרב ואיתו איציק ואלי ג'ורנו, עובדים עם עיניים בורקות, יחד עם צוות משרד החקלאות. יישר כוח וכך הייתי רוצה לראות את הנציגים, שעושים הכול להביא את ההסכם הכי טוב, שנותן ביטחון  וודאות. מגיפת הקורונה מוכיחה, כמה טועים פקידי האוצר – הביטחון התזונאי יהיה רק אם יחזקו את החקלאות. אני הייתי חלק מהפאזל, שבראשם היו השר והמנכ"ל, וכמובן, הנציגים המדהימים עם הרבה אהבה ונחישות."

איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב – ההסכם שונה בגלל שהשכלנו לעשות אותו ביחד, בהובלת השר והמנכ"ל. הוא כינס אותנו והיה ברור שעובדים ביחד, מתייעצים וזה חלק גדול  מההצלחה. עמדנו מול אנשים קשים באוצר ופריצת הדרך, שהצלחנו להגיע לשר האוצר שנכנס לאירוע – התכנון צריך להימשך גם בעשרים השנים הבאות. זו הייתה המעורבות החשובה ביותר. הגענו לסכם טוב, הכי טוב שניתן.

כמה בשורות חשובות:

  1. אין פגיעה במחיר המטרה, במנגנון ובמחיר – לא היה לנו מה לתת להם בנושא.
  2. היבוא – הבנו שצריך לשלם מחיר מסוים, הפתיחה עם מכסות ולא מכסים, ניתן לשליטה, לקבוע מי וכמה – אפשר להמשיך ולתכנן בענף כי יש כמות יבוא ידועה.
  3. היבוא מתכתב עם הגידול בייצור המקומי – כ-1.520 מילארד ליטר.

תרומה גדולה של ליאור שהביא חשיבה חדשה, יצירתיות, יודע לאן להוביל, הצליח לרתום את כל החקלאות. יועצים מקצועיים – אמיר שביט ובועז סופר שמכיר את רוח האוצר ופקידי האגף. ח"כ בן ברק היה בשוחות ועזר, שי חג'ג' עבד ביחד ושיתף פעולה.

יעקב בכר – מנכ"ל הארגונים הקיבוציים: זו מנהיגות נכונה, פורצת דרך, מגיבה, מגיעים לאוצר, חקלאים שמבינים את השפה, יש הבנה בין כל הגורמים. שיתוף הפעולה מראה על מנהיגות נחושה והתגברו על פקידי האוצר, שהיו עקשים שלא תהיה חתימה.

אבו וילן – מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "יש שלוש מדינות בתכנון ענף החלב: קנדה, נורווגיה וישראל. בהסכם הזה יצאנו מהסכם 2018 וכיום שומרים על התכנון לעוד 5 שנים ולא פוגעים במחיר המטרה. תנאי הפתיחה היו אחרים והנבחרת שלנו אחרת, מזו שלפני 3 שנים.

בסופו של יום האוצר לא מפרים הסכמים ולכן אני די בטוח עם כל האילוצים. 5 שנים יהיו בסדר וכבר צריך להתארגן לחמש שנים נוספות."

ליאור שמחה – מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר: "הייתה רכבת הרים ממשית עם הרבה פגישות. מה שתרם להצלחה – השותפות. חזית אחת, כולנו ביחד, וזה הוכח כנכון.

אישור מתווה החלב- ההסכם
  • חוק החלב והמטרות הנעלות שלו. יש בו שתי פרצות – חשיפה ליבוא ומנגנון מחיר המטרה, עם הוראת שעה שמתארכת.
  • ההסכם טוב עם קצת ויתורים.
  • הצוות האסטרטגי היו שותפים להובלה, מה מוכנים ומה לא. ברקע יש מצב שלא יהיה הסכם ויש חוק חלב. התחלנו בחודש יוני וחשבנו שהחורף כבר מגיע ויקרו כמה דברים:
  • מנגנון מחיר המטרה יפוג.
  • בחירות חדשות – מה זה אומר?
  • סקר 2019 – רק רפתות מעל 700 אלף ליטר?
  • מחירי הגרעינים בעולם הולכים וגדלים.
הסכם "כוסיות קטנות"

לדבר פשוט ולהגיע להסכם פשוט, שקל להבנה וליישום. ההסכם מורכב חברתית יותר מכלכלית – בבית, בענף ובמדינה. ידענו כענף לעבוד ביחד ולא נתנו לאגף התקציבים לפצל בינינו – שמרנו על האגפים. בממשלה יש שר אוצר וגם חקלאות, יש מורכבות מי מחליט בתוך האוצר.

  • האתגר הגדול למחוק את הסכם 2018.
  • על מה מוותרים, מהו "הר הבית", קודש הקודשים. 2019 הייתה אחת השנים הקשות ולא יכולנו לגעת במחיר המטרה.
  • ביבוא הקפדנו להגיד שיהיה במכסות מוגדרות, בלי לפגוע בייצור הקיים.
  • שר האוצר הודיע שיהיה תכנון – זו הייתה נקודת ההכרעה.
  • מהות הדיון הייתה כיצד להתחלק בצמיחה בענף – אם השוק צומח ב-2% בממוצע לשנה, איך מחלקים את תוספת הייצור…
  • אין הסכם אלא סיכום בין משרדי."

אמיר שביט – מנכל אחזקות במשקי דרום, עבד באוצר ומכיר את הנפשות. "היינו מקשה אחת וזה חשוב. רוצה לומר שלא השגנו הכול, רצינו תקופה ארוכה אבל התוצאות, בסך הכול, היו טובות ובמיוחד, הוויתור על 18. יש עוד אבני דרך ביישום ההסכם, בעוד חצי שנה הארכת החקיקה.

ליאור גייס כוחות בכישרון רב ועשה את המקסימום לטובת הרפתן. הובטח היקף ייצור קיים + הגדלה מסוימת בכל שנה. יש עוד 5 חברים, אנשי מקצוע – רחל בורושק, רפתנית ברמ"ח אבריה, מכירה את הענף לפרטי פרטים עם הדקויות ונלחמה על כל פרט. 3 סמנכ"לים – אסף לוי, צביקה כהן ואורי צוק בר, שחקני נשמה שעשו הכול שההישג הזה יגיע למימוש וגם עו"ד אפרת אביאני ממשרד החקלאות.

טל זמיר – רפתן ממושב היוגב – התודה הכי גדולה, לוועד הרפתנים ולקב"ה, שהצליחו לעצור את ההסכם הקודם שהיה מחסל את הענף. זה היה קרב בלימה בזכות ליאור שמחה. לא קיבלנו הכול אבל ההישג גדול.

וכך התבטאו חברים נוספים וכולם ברכו על ההסכם ובמיוחד לנוכח ההשוואה שלו עם ההסכם הקודם, שלמזלנו, לא יצא לפועל.

הוכרז שהאסיפה מאשרת את ההסכם והוא עובר לאישור של הוועד הממונהיומיים לאחר האסיפה, ביום חמישי 14.1.21, נחתם ההסכם עם הרבה תקוות לשנים הקרובות

לכל כתבות הרפת והחלב לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן