יבול שיא
הרפת והחלב
בטיחות בעבודה ברפת

בטיחות בעבודה ברפת, להכיר את הפרות וכללי ההתנהגות עם הפרות

4 דק' קריאה

שיתוף:

חשוב מאוד להכיר את הפרות וכללי ההתנהגות איתן, כדי לשמור על בטיחות ובריאות העובדים. הפרות והעגלים ברפת יותר כבדים ויותר חזקים מהרפתן ומכאן שיש לשמור על כללי בטיחות קפדניים

אסף כהן – ממונה בטיחות בעבודה, מושבה כנרת, בטיחות בעבודה ברפת

גם התנהגות רגילה של פרה עלולה להזיק לעובד  

העובדים ברפתות חשופים לסיכוני עבודה עם בע"ח. העובדים חשופים להתנהגותם של הפרות, שיש ביכולתן להוות סיכון גדול למטפלים בהם.

עבודה בטוחה ברפת
עבודה בטוחה ברפת

יש לזכור כי פרה או עגל בוגר, שמשקלו יותר מ-500 ק"ג לא צריך לכעוס על העובד, או לרצות לפגוע בו, בכדי לגרום לעובד נזק. מספיק לפעמים, ללכוד עובד בכל מיני נקודות כאלו שיש בהן סיכון.

לפעמים, התנהגות לא צפויה של פרות, או אפילו סתם פעולה רגילה שלהם, יכולות לגרום נזק לעובד שמשקלו הממוצע אינו מגיע ל-100 ק"ג. פרה שנעמדת לעובד על הרגל או על היד (במהלך חליבה), או מצב שבו העובד "נלכד" בין הפרה לבין הגדר, או במהלך טיפול בפרה כשראשה בין העולים.

עובד שיניח את היד על צוואר הפרה והיא מחליטה להרים את הראש, ידו תמעך לתוך העולים. בכל המצבים הללו וברבים אחרים, התנהגותן של הפרות היא התנהגות יומיומית רגועה, שיש בה סיכון לעובדים.

יש חשיבות, שעובדים ותיקים בעלי ניסיון עבודה ילמדו עובדים חדשים מה הן נקודות הלכידה הללו, שצריך ללמד עובדים חדשים להיזהר ולא לתת לפרות ללכוד בהן את העובד.

פרות בלחץ לא צפויות בהתנהגות

כמובן, שבמהלך הטיפול בפרות יש לא מעט פעולות, שיכולות לגרום לפרות לחץ ומכאן התנהגותן של הפרות ברפת בלחץ, היא הרבה פחות צפויה.

פרות הן חיות עדר וחשוב לדעת כי התנהגות של פרה אחת בעדר, יכולה להשפיע על ההתנהגות של שאר הפרות.

במצב של הובלת קבוצה של פרות ממקום למקום ברפת, מספיק שאחת הפרות תיבהל מגורם כל שהוא, תסתובב ותתחיל לרוץ לכיוון נגדי, ושאר הפרות יעשו אותו דבר.

לכן יש חשיבות גדולה, שבכל שבילי ההולכה ברפת, יהיו מעברי אדם שיאפשרו במצב כזה, לעובד שמוליך את הקבוצה, להוציא את עצמו מהשביל בכדי לא להיפגע מאותן פרות שרצות לעברו.

יש לזכור כי פרות מבוהלות, יכולות לבצע מגוון תנועות לא מתוכננות וקפיצות שיש בהן סיכון לעובדים.

עגלים לפיטום מסוכנים לבטיחות ויש להיזהר  

פרות לחליבה ברפת נחשבות לבע"ח רגוע, בדרך כלל, אבל לעומתן עגלים ועגלות ואפילו פרות מבכירות, התנהגותן הרבה יותר נמרצת ויכולה להיות מסוכנת, כאשר הן רק רוצות לשחק (והן שחקן מסוכן כאשר משקלם גדול ממשקל העובד).

מעבר לכך, גידול עגלים לבשר או גידול עגלים בשטח הרפת (לצורך הפריית הפרות), הוא עיסוק עם בע"ח אחר לגמרי, שיכול להיות מסוכן הרבה יותר, כאשר ההורמונים בגופם מתחילים להשתולל.

להכיר את הפרות ודרכי העבודה
להכיר את הפרות ודרכי העבודה

יש לזכור כי עגל בוגר או פר, יכול להגיע למשקל של טון, מכאן שיש להם יכולת גבוהה יותר לפגוע בעובדים. חשוב לכן, שעובדים שבאים במגע עם פרות ופרים גם יחד, יקבלו הדרכת בטיחות על ההבדלים בהתנהגות בין פרים ופרות וכן התנהגות של עגלים ועגלות.

טיפול בפרות ועזרה בהמלטה  

במהלך טיפולים רפואיים ואפילו עזרה בהמלטה וטיפול בעגל שרק נולד, יש אפשרות כי יגרמו ללחץ לפרות ואפילו לכאבים. במצבים אלו התנהגותן של הפרות, עלולה להיות עוד יותר לא צפויה או אפילו התנהגות מתגוננת מצידה, שיכולה להיות תוקפנית בעיני העובדים.

מכאן, יש חשיבות גדולה שכל הטיפולים הללו שניתנים לפרות, ייעשו ככל הניתן, כאשר הפרות לכודות בעולים או רגועות ככל שניתן.

כמוכן, יש להקפיד כי בזמן הפעילות נשתדל כי לא יהיה עובד לבד, אלא עם עובד נוסף, אם הדבר מתאפשר.

יש לזכור כי פעולות של עזרה בהמלטה או גישה של עובד לעגל שאך זה נולד, הן פעולות שיש סיכויי כי יגרמו לפחד לפרה וגם כאן, יש לשים טוב לב, כי התנהגותה ותגובותיה לא יגרמו לפגיעות בעובדים.

להגיע רגועים במגע עם הפרות

התנהגות כללית של עובדים בשטח הרפת משפיעה מאוד על התנהגותן של הפרות – כאשר המטפל עובד בשלווה וברגיעה, הוא משרה את התנהגותו גם על הפרות וסביר להניח כי גם הן תהיינה רגועות. הדבר חשוב ביותר בעבודה בתוך חצרות הרביצה.

יש לזכור, כי הפרות הן חיות סקרניות והרבה פעמים הופעתו של עובד בשטחי הרביצה (בעיקר עובד חדש) מהווה אטרקציה לסקרנותם.


פרות יתקרבו בעיקר בקבוצה לכל דבר ולפעמים מספיקה תנועה, שאינה במטרה לפגוע, כמו התחככות או לפעמים אפילו קפיצה על גבו של העובד כמשחק, בכדי לגרום לו נזק.  לכן חשוב ביותר, כי העובדים יהיו ערניים לכך, ישתדלו ככל הניתן, לא להיכנס לבד לחצרות.

פרות בדרישה גם הן נוטות להתנהגות מעט שונה ובתקופה זאת, הן מרבות לקפוץ זו על זו, אבל גם עובד בתוך החצר יכול להוות יעד להתנהגות דומה – לכן יש לשים טוב לב לפרות כאלו בכניסה לחצרות.

בטיחות בעבודה ברפת

יש חשיבות גדולה לכך שעובדים ובעיקר חדשים וצעירים, יודרכו וילמדו איך יש להתנהג לפרות, לעגלים ולפרים. מה היא ההתנהגות המצופה מהם וכיצד יש לצפות מה היא התנהגות של בעלי החיים ברפת.

אני זוכר סיפור, שסיפר לי באחד המפגשים איתו, רפתן ותיק מאחד המושבים – באחת החליבות הוא שם לב כי בזנבה של אחת הפרות נדבק גוש של זבל.

הוא רצה לנקותו והחליט לקחת מספריים ולגזור את שעיר הזנב שאליו נדבק הגוש. הפרה כנראה לא אהבה את ה"תספורת" הלא מקצועית וכאשר הוא ניגש להצמיד לה את קומץ החליבה, החליטה "לנקום" בו בבעיטה מדויקת.

הרפתן התעורר לאחר זמן לא קצר על רצפת המכון חליבה ודבר ראשון התקשר לסוחר הפרות, לקחת את אותה פרה, שלדבריו הייתה מהרגועות שברפת שלו.

הוא הוסיף ואמר כי, מאותן פרות רגועות, יש להיזהר יותר כי מהפרות, שבדרך כלל יותר בועטות, נזהרים באופן רצוף.

בטיחות בעבודה ברפת | צילום: רפת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן