יבול שיא
הרפת והחלב
עשיית תחמיץ בבאר טוביה במבט רחפן

מזון לפרות: האם התחמיץ הכרחי במנה? ביצועי פרות חלב שניזונו במנות המכילות חציר או תחמיץ חיטה – סיכום שני מחקרים

4 דק' קריאה

שיתוף:

מזון לפרות: ביצועי פרות חלב שניזונו במנות המכילות חציר או תחמיץ חיטה – סיכום שני מחקרים שהוצגו בכנס המדעי 2006
לא התקבל הבדל משמעותי בביצועים בין האבסת חציר ותחמיץ צמח החיטה שנקצר באותו מועד להכנת שחת או תחמיץ. כאשר השחת והתחמיץ התקבלו ממקורות שונים, בגיל פיזיולוגי שונה, כפי שמאופיינת המציאות במשק

מזון לפרות  – תחמיץ וחציר

מנות לפרות גבוהות תנובה בארץ מכילות בד"כ כ-35% מזון גס, התחמיץ מהווה כ-75% מסך המזון הגס והשחת כ-25%. תחמיץ החיטה מהווה את עיקר התחמיץ במנה והשאר, תחמיצי תירס וסורגום. מקובל שעלות טון ח"י תחמיץ חיטה בבור הינו כ-145$ כולל פחת, לעומת 130$ טון ח"י שחת חיטה, באיכות דומה.
בשנים האחרונות, עם השיפור ביכולת הערבול של העגלות המערבלות, עולה הנטייה להגברת שיעור החציר במנה, בעיקר חציר חיטה. עם זאת, מקובלת הדעה שמנות המכילות תחמיץ, משפרות את צריכת המזון וייצור החלב ורכיביו – שיפור בגין הטעימות.

ההזנה בערבה הדרומית

בעבר היה מקובל במשקי הערבה, עבודה עם מנות שבהן מקור המזון הגס היה חציר בלבד. למרות עלויות ההובלה של מזון רטוב, זה מספר שנים שחלק מהמשקים באותו אזור, מזין את הפרות עם בלילים הנקנים במרכזי מזון מסחריים והמכילים שיעור גבוה של תחמיצים. הידע בספרות הנוגע להשוואת ביצועי פרות הניזונות על תחמיץ לעומת שחת, דל ביותר.

הניסוי הראשון – תחמיץ וחיטה מאותו שדה

בניסוי הקדמי (עדין וחוב' 2004), שבו מקור שחת חיטה ותחמיץ החיטה היו מאותו זן, שדה, תנאי גידול זהים,וכל השדה נקצר יחד (חלק שימש להכנת התחמיץ  וחלק הוקמל לשחת דגן), לא נמצא הבדל בכל מדדי הייצור, למעט בריכוז חלבון החלב הגבוה יותר בקבוצת החציר, שנבעה כנראה מפחת נמוך יותר של פחמימות פרמנטביליות, בעת שימור הירק לחציר. כמוכן, נמצא שצריכת המזון הקבוצתית הממוצעת במנת השחת הייתה גבוהה בכ-5% ממנת התחמיץ וכך גם יעילות בהפיכת מזון לחלב.

הניסוי השני – תחמיץ וחיטה משדות שונים

בעבודה הנוכחית, תחמיץ החיטה ושחת החיטה היו ממקורות שונים ונקצרו בשלבים פיזיולוגים שונים, כפי שקורה בפרקטיקה היומית ברפת. הניסוי נמשך 90 יום (בין יולי לספטמבר 2005) בשתי קבוצות של כ-60 פרות שחולקו על פי הקריטריונים המקובלים. נערכו אנליזות כימיות להערכת הרכב השחת והתחמיץ וקביעת הנעכלות בכרס מלאכותית, נרשמה צריכת מזון קבוצתית בניקוי שאריות, ונמדדו ייצור חלב פרטני יומי, תכולת המוצקים בחלב, איכות החלב בביקורת חלב חודשית ומשקל הגוף  במהלך הניסוי.

תוצאות הניסוי השני

נתוני ייצור החלב ורכיביו נותחו בכלל הפרות וכן נעשתה השוואה בין פרות המלטה שנייה ופרות בהמלטה שלישית ויותר, בין הטיפולים.
לא נמצאו הבדלים בצריכת המזון הקבוצתית הממוצעת במהלך הניסוי כ-25 ק"ג ח"י לפרה ליום, בשתי הקבוצות. נמצא יתרון מובהק בתנובת החלב לטובת מנת התחמיץ (35.7 לעומת 34.5 ק"ג לפרה ליום), יתרון זה נבע כולו מההבדל בתנובת החלב של הפרות מתחלובה שלישית ומעלה (36.7 לעומת 34.3 ק"ג לפרה ליום במנת התחמיץ והשחת בהתאמה).

נמצא יתרון מובהק בריכוז השומן וחלבון החלב לטובת מנת השחת (3.78 לעומת 3.61%; ו-3.16 לעומת 3.06%, בהתאמה). לא נמצא הבדל בתנובת החמ"ש 4.0% והחמ"מ (33.3 לעומת 35.5 ק"ג חמ"ש ו-35.1 לעומת 35.3 ק"ג לפרה ליום חמ"מ, במנת השחת והתחמיץ בהתאמה).

בניתוח התוצאות בתחלובות השונות נמצא יתרון בתנובת החמ"ש והחמ"מ של הפרות בתחלובה שנייה במנת השחת, לעומת מנת התחמיץ (33.5 לעומת 32.4 ק"ג ו-35.3 לעומת 34.2 ק"ג לפרה ליום בהתאמה) ויתרון בתנובת החמ"ש והחמ"מ לפרות המלטה שלישית ומעלה במנת התחמיץ, לעומת מנת השחת (34.6 לעומת 33.2 ק"ג ו-36.5 לעומת 35.0 ק"ג לפרה ליום בהתאמה). לא נמצא הבדל בתוספת המשקל של הפרות במהלך העבודה (13.3 לעומת 13.7 ק"ג במנת החציר והתחמיץ בהתאמה).

 

חציר דגן איכותי
חציר דגן איכותי

 

לסיכום שתי העבודות

לא התקבל הבדל משמעותי בביצועים בין האבסת חציר ותחמיץ צמח החיטה שנקצר באותו מועד להכנת שחת או תחמיץ. כאשר השחת והתחמיץ התקבלו ממקורות שונים, בגיל פיזיולוגי שונה, כפי שמאופיינת המציאות במשק ובהנחה שאיכות התחמיץ טובה יותר וזו משום בעיות אגרוטכניות בהכנת השחת חיטה, כמו שטחים שוליים, יבול נמוך, אפר גבוה, מועד קציר מאוחר וכו'.
נמצא יתרון בייצור חלב למנת התחמיץ, אך יתרון בשיעור המוצקים במנת השחת. ההחלטה האם להשתמש בחציר או תחמיץ היא מורכבת ובעיקר נוגעת לפרמטרים של מחיר התחמיץ ואיכות החציר.

הניסיון ביטבתה

זאב צומברג (זיווה) הקים את הרפת בקיבוץ יטבתה בערבה הדרומית וסייע למשקים רבים באזור להקים רפתות מפרנסות. כאיש מקצוע בענף, שהיה גם מדריך בשה"מ, חיפש כל השנים מזונות לפרות שגדלים באזור חם מאוד ויבש ועשה ניסיונות רבים, עם גידולים מגוונים, כולל גידול ירק טרי וחלוקתו באופן יומי באבוס… גידול ירק לתחמיץ ואחסונו בערבה הוא כמעט בלתי אפשרי – מחסור במים, עלויות גבוהות והשקעות מסוכנות.

שחת לסוגיה הובלה מהצפון – משקי הגנב ואף צפונה מהם. דאגו לגוון את מקורות השחת – אספסת, בקיה, דגן ועוד. בשתי רפתות בערבה הדרומית מייצרים מזון בבית ולא קונים בליל מלא מהצפון. סמר ויטבתה חברו יחד לעשות ניסוי מבוקר ורחב לבחינת ההבדלים בביצועי המנה, רק עם שחת או עם תחמיץ…

זיוה לא הופתע מהתוצאות – מניסיונו. לצמח חיטה יש שלושה מצבים דומים באיכותם: ירק, תחמיץ, שחת. בעבודה נכונה, בתכנון ובביצוע המנה, נקבל תוצאות דומות וכל אחד יוכל לבחור באיזה סוג ירק ירצה להזין את בעלי החיים שלו. יתרה מכך, לאחרונה הורידו ברפת יטבתה את כל שחת הקטניות ונשארו רק עם שחת דגן וראה זה פלא, התוצאות לא נפגעו…

מזון לפרות : יישר כוח לרפתות הערבה, שעל אף הקשיים הגדולים והמרחק העצום, עושים כל שניתן, כדי לגדל פרות ולייצר חלב באזור הכי מורכב והתוצאות – בשיפור מתמיד…

ד"ר גבי עדין – המחלקה לבקר, שה"מ

ד"ר רן סולומון – המחלקה לבקר, שה"מ

קרלוס גרינגאוס – רפת סמר

זאב צומברג – רפת חלב ערבה ביטבתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן