יבול שיא
הרפת והחלב
2 4

סיור נמלים מרתק במפרץ חיפה

7 דק' קריאה

שיתוף:

סיור מעניין ועמוס חוויות בנמל חיפה במתכונת המעודכנת שלו – לא עוד נמל אחד אלא מספר רציפים ונמלים, עם מגוון חברות שמתמחות במטענים שונים – היה שווה להגיע ולסייר

הנמלים מהווים מעבר הכרחי וקריטי

משבר הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה ובהמשכם גם משבר התבואות בעולם, החריפו מאוד גם בכל נושא ההובלה הימית בכלל והובלת הגרעינים במיוחד. היה קושי להשיג אוניות להובלה, בנמלים התקשו לפרוק את האוניות שהגיעו והתורים בשייט ובים, לקראת הפריקה, הלכו וגדלו. וכך, זמן הגעת הגרעינים לאדם ולבעלי החיים התארך ומחיר התבואות המריא מאוד, מאז תחילת השנה.

היה רצון עז של רבים לעשות סיור היכרות עם הנמל ורציפי הפריקה החדשים, לראות את התהליכים כיום ולקיים מפגש עם העושים במלאכה היומיומית.

יש לזכור, שמעל ל-98% מכלל סחורות הייבוא מגיעים דרך הנמלים ולכן הפיתוח והשכלול של שלושת הנמלים בישראל – חיפה, אשדוד ואילת, חיוני ביותר..

שמחנו מאוד להצטרף ליוזמה של חברינו איציק בנגיו, סמנכ"ל סחר ומימון של משקי בית שאן ודקלה פרת, מנהלת שירות לקוחות וספקים, שחברו יחד עם פעילים מרכזיים בחברת מרכזי תעשיות ADMחן כהן הסמנכ"ל בישראל, יוסי בן אשר מנהל מכירות צפון, ענבר שני מנהלת המכירות הדרומית ושני ביטון ממשרד המכירות בצפון.

כ-40 רפתנים מהעמקים הצפוניים הצטרפו לאוטובוס המאסף, ליום סיור מרתק בנמל חיפה ובעיקר בנמל של מספנות ישראל, עם אירוח של צביקה שכטרמן, מנכ"ל המספנות וליאת יוסף מנהלת השיווק. כולם השקיעו הרבה לארח אותנו ולהוביל להיכרות יפה עם הנמל, הובלת הגרעינים והמזונות ולמידה של העשייה הגדולה במפרץ חיפה. תודה חמה לכולם…

1
מפת הנמלים המגוונים במפרץ חיפה

התפתחות הנמלים במפרץ חיפה

נמל מספנות ישראל לשים את הלוגו של נמל המספנות

נמל מספנות ישראל, הוא חברת בת של חברת מספנות ישראל ופועל מאז 2003 במתחם המספנות והוא הנמל הפרטי הראשון במדינת ישראל.

קצת היסטוריה מאתר ויקיפדיה

בזמן השביתה הגדולה בנמלים ב-2003 התירו שר התחבורה, אביגדור ליברמן, ושר האוצר, בנימין נתניהו, להפעיל את מספנות ישראל כנמל סחורות, כדי שלא לפגוע בייצוא הישראלי ובייבוא חומרי גלם, בעבור התעשייה.

באוגוסט 2007 אישרו שר התחבורה שאול מופז ושר האוצר רוני בר-און לחברת מספנות ישראל, להתחיל לספק שירותי נמל לאוניות שייבאו מטעני סוכר גולמי. בכך הפכה מספנות ישראל לנמל הפרטי הראשון במדינה. החברה השתמשה בשלב הראשון רק ברציף אחד באורך של 200 מטרים ובשטח אחסון של ארבעה דונמים, זהו חלק קטן מהשטח שאותו היא חוכרת. החברה התחייבה לספק שירותי פריקה ואחסון של הסוכר ותיקון ותחזוקה של כלי שיט באמצעות מבדוק, שכושר נשיאתו עד 1,500 טון. ההיתר שניתן למספנות לפעול כנמל תקף ל-50 שנה.

3 4
לב העשייה בנמל הוא פריקת אונייה והעמסת הצובר על המשאיות

בינואר 2008 הורחב ההיתר שהעניקה חברת נמלי ישראל, לפריקת כל סוגי המטענים שהוגדרו בהסכמי הרפורמה בנמלים. מספנות ישראל כבר קיבלו בעבר אישורים ממשלתיים להפעיל את הנמל, אך לא הצליחו להפעיל אותם בגלל התנגדות עזה של עובדי נמל חיפה. ואולם, בתחילת שנת 2005 התחייבו העובדים שלא להפריע עוד להפעלת הנמל הפרטי, במסגרת ההסכמים שנחתמו אתם לאישור הרפורמה בנמלי הים. באותה שנה הוקמה באופן רשמי, חברת נמל מספנות ישראל בע"מ, כחברת בת של מספנות ישראל בע"מ. נמל מספנות ישראל נבחר כנמל המוביל בישראל בסקר שביעות רצון של משתמשי הנמלים, שערכו בלשכת הספנות הישראלית.

4 2
מתכנסים לחדר האורחים למצגת חברת נמל מספנות ישראל

בשנת 2016, הקים נמל מספנות ישראל, תשתית לייבוא צמנט (חומר גלם למלט) ושיווקו. החברה פועלת בשותפות עם קבוצת לאפארג' הצרפתית ומייבאת צמנט לישראל ממפעל לאפארג' ביוון.

5 3
יוצאים לסיור עם חליפה וכובעי מגן – מוכנים לכל תקלה…

ממצגת ההסבר בחדר האורחים בנמל

המארחים צביקה וליאת חיים סקרו במצגת את ההתפתחות של מספנות ישראל ובמיוחד את פעילות נמל המספנות, שנמצא כיום בבעלות פרטית של שלושה שותפים ולאחרונה גם הונפקה בבורסה.

6 2
חן כהן מסביר על האחסון של החברה בנמל הצפוני ואופן התפעול

החברה עוסקת במגוון פעילויות:

  • בניית אוניות צבאיות לכל העולם.
  • תחום המלט – יבוא וייצור מלט בשטח הנמל ותחרות עם מפעל נשר המונופול – כיום מחזיקים בנתח שוק של כ-20%.
  • פעילות בנמל בפריקת מטענים בצובר  – בנמל המספנות, רוצים אוניות ולא מכולות והם ממתגים את החברה, עם ערך מוסף מיוחד ללקוחות.
7 3
עולים על האונייה לסיור ולהסבר מפורט

במתחם החברה יש 3 חברות אחיות והם בעלים של 13 אוניות. הנמל הוקם ב-2007 לאחר שהמספנות קיבלו אישור, הם הציעו לתת שירותי פריקה לכלל היבואנים. אולם, עקב החשש אצל היבואנים ממה יעשו להם הנמלים הממשלתיים, המספנות לא הצליחו להביא אוניות גרעינים ומוצרי גרעינים לפריקה. בסופו של עניין – האונייה הראשונה הייתה של חברת ADM. במתחם נמל חיפה יש תחרות על לב הלקוחות ויש עוד חברות שמפעילות נמל עם רציפים – כיום, אנחנו הנמל הפרטי היחידי בישראל והתורים התקצרו.

הרגולטור הוא רשות הספנות והנמלים ויש פיקוח כל הזמן על כל הנעשה בנמלי חיפה.

צובר וחופנים – עכשיו פורקים אונייה עם גלוטן וסויה, חופנים את הגרעינים שופכים למשפך ומשם למשאית.

פלדה – 1.9 מיליון טון, 60% מהפלדה למסחר ולתעשייה. נוסעים למדינות הייבוא ולומדים את כל התהליך. יש מחסן פלדה הכי גדול שממוין לפי סוג ומידות ויש ערך מוסף גבוה ללקוחות כי אנחנו ביעילות תפעולית ראויה.

גרעינים – מתמחים בשוק הצפוני ולא נוגעים במכולות.

בנמל המספנות עובדים כ-100 אנשים, הסווארים הם חברה חיצונית והיעילות גדולה מאוד. עובדים הרבה עם קבלני משנה. יש ועד לעובדים ושיתוף פעולה פורה עם ההסתדרות – אצלנו לא היו שביתות והפגנות.

רוצים לבנות טרמינל לגרעינים ובשנת 2024 יהיה טרמינל כזה – הוא יהיה אוטומטי, מיכלים עם שאיבה אוטומטית, בהתחלה מתוכננים 30 אלף טון וגם מסוף של רכבת שתגיע עד למקום וזה הפתח לכל הארץ – לאחסן גרעינים בסילו וגם מוצרי גרעינים.

8 3
איציק בנג'יו ממשקי בית שאן יזם את הסיור המעניין ומבצע את קניות הגרעינים למשקים

מחסן התבואות של ADM מרכזי תעשיות לשים כאן את לוגו החברה

אחרי הסקירה באולם הכנסים, מגיעים למחסן תבואות של חברת ADM וחן כהן הסמנכ"ל, מסביר על העשייה של החברה בנמלי המספנות וחיפה. המחסן הראשי של חברת מרכזי תעשיות הוא לוגוס בר שנמצא בנמל אשדוד. בחודשים האחרונים יש באשדוד בעיות פריקה – אוניות רבות מחכות אפילו חודשים וזה קשה. הבעיה נמשכת ועשינו חשבון ליותר גמישות – להביא אוניות ולפרוק גם במחסן צפוני. וכך מגיעים עם אונייה ורואים היכן אפשר לפרוק, יותר מהר ויותר זול  וכיום פורקים בנמל חיפה. העברנו חלק מהפעילות ללוגוס בר צפוני והרעיון שאונייה תפרוק מהר ונוכל לאחסן קרוב וכך נחסוך בזמן ובאמצעים. מיליונים רבים בוזבזו השנה על ההשהיה בפריקה וכיום זה מסתדר. מפעילים עם עובדי קבלן כמו בלוגוס ולא יהיו המתנות. כיום זה שוק תחרותי והנמל החדש, עם בעלים חדשים יביא בשורות חדשות.

יש עוד מספר  יבואנים כמו ADM.

קצת על חברת ADM מרכזי תעשיות

חברת ADM Israel הוקמה בשנת 1982 ומתמחה בייבוא, שיווק ואחסנת חומרי גלם להזנת מעלי גירה ובעלי כנף.

ADM Israel  נמנית כיום על החברות הגדולות ביותר בישראל בתחומי פעילותה העיקריים ומציגה קצב צמיחה גבוה בכל הפרמטרים.

הצלחתה של החברה נובעת משילוב בין איכות מוצר ללא פשרות, ידע מקצועי רב ושירות מעולה ללקוח.

ביולי 2017 יצא לדרך מהלך שנחשב בפי רבים כמהלך משנה שוק, מהמשמעותיים שנראו בשוק התבואות הישראלי בעשורים האחרונים, עת מרכזי תעשיות חברה לקונצרן הבין-לאומי  ADM לטובת הקמת קבוצה משותפת בשם ADM ישראל, המביאה לשוק פלטפורמות חדשות ויכולות לוגיסטיות בעלות נגישות ושירות מהיצרן לצרכן הסופי, ברמה שטרם נראתה בישראל.

במסגרת המהלך, מוזגה חברת מרכזי תעשיות, שחגגה בשנת 2017, 35 שנים, לבין חברת ADM  שנחשבת למעבדת המוצרים החקלאיים הגדולה בעולם, עם למעלה מ-32 אלף עובדים, פעילות ב-160 מדינות ב-6 יבשות שונות.

היום, מספר שנים לאחר השלמת המהלך, מאות לקוחות החברה נהנים משירות טוב עוד יותר, משרשרת לוגיסטית איכותית עוד יותר, וכן משיפורים טכנולוגיים ודיגיטלים שישדרגו את חווית המשתמשים ואת שרשרת האספקה של המוצרים באופן משמעותי. 

נמלים

  • נמל מספנות ישראל בבעלות פרטית וגם שותפות של הציבור הרחב בבורסה – מטען כללי.
  • נמל המפרץ – הפעלה והשקעה גדולה של הסינים, תפעול ל-25 שנה ועיקר עיסוקו במכולות.
  • נמל חיפה – היה ממשלתי ונמכר לאחרונה למשקיע הודי.
  • דגון – רק ממגורות ומופעל על ידי חברת דגון.
  • נמל אשדוד – נמל ממשלתי ללא צפי להפרטה.
  • נמל הדרום – נמל פרטי  מיועד לפריקת מכולות בבעלות חברה זרה.

סיור על האונייה

סוכני האונייה הם חברת קוראל בראשותו של גדי, עם צוותו. ארז הוא מנהל הרציפים מטעם מספנות ישראל. אורך האונייה כ-190 מ' ולא כל אורך מתאים לנמל של החברה בחיפה – רב החובל קובע את המגבלות.

האונייה בקיבולת של 34,000 טון, 5 תאים שכל תא יכול להכיל כ-8,000 טון. זמן שייט מארה"ב כחודש ימים, שבועיים המתנה והפריקה אורכת כשבוע. גרעינים נפרקים בשאיבה וזה יותר מהיר.

החופנים אוספים כ-22-20 מ"ק בכל חופן, שזה בערך 12-10 טון

אוניית מלטצמנט – הגבול עם נמל חיפה 5.5 ק"מ וכיום ללקוח יש יותר כוח, כי יש תחרות עם חברת נשר. אוגרים את המלט במיכלים ואורזים ללקוחות.

האוניות שיוצאות מהנמל הן ריקות ואין יצוא של מטען כללי, אלא רק מכולות.

אוניות צובר נותנות לנו אוויר וגמישות.

פריקה – יש מנופים על האונייה והם יכולים לפרוק ויש גם מנופים על החוף עם מנופאים.

9 1
נמל המפרץ הסיני שנבנה בהשקעה הגדולה וההפעלה שלו אוטומטית ובשלט רחוק

נמל המפרץ  – הנמל הסיני…

אחרי הביקור על האונייה בנמל המספנות, יוצאים לתחנה הבאה – סיור אוטובוס עם יואב, סגן מנהל נמל המפרץ – בשליטה סינית…

נמל המפרץ – מיזם תשתית בהשקעה של כ-3.98 מיליארד שקל, שהוקם בסמוך לנמל חיפה. קבוצה משותפת לחברות הישראליות אשטרום ושפיר הנדסה זכתה במכרז להקמת הנמל החדש והעבודות יצאו לדרך בשנת 2015. את נמל המפרץ מפעילה חברת SIPG משנגחאי, מחברות ההפעלה המובילות בעולם. תקופת הזיכיון היא לכ-25 שנה.

הסינים השקיעו מיליונים רבים ובנו מחדש את נמל המפרץ עם שוברי גלים שבנויים מלוחות ברזל וחול.

הכול אוטומטי – ערוגות של מכולות עם מנופים על מסילות. המנוף מסדר את המכולות הכי גדולות בעולם והכול בשליטה מהמשרדים ומחדרי הבקרה.. והם מפעילים את המנוף וההעברות הדיוק רב מאוד

בכל נמל יש נתבים והם מזינים את האוניות לרציפים – לא נכנסים מתי שרוצים.

נמל חיפה – רציף צהוב, 3 מיליון מכולות וגם שם הכול בשלט רחוק

10 1
רציף מכולות גדול לייבוא וגם לייצוא, מאונייה לרציף וגם מהמשאית לאונייה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן