יבול שיא
הרפת והחלב
שביל הולכה מוצל והפרות מקפידות ללכת ולחזור בצל

רפת צאלים מצליחה "לנצח את הקיץ"

4 דק' קריאה

שיתוף:

רפת צאלים שממוקמת בנגב המערבי, מאופיינת בתנאי אקלים מדברי, עם גשמים מועטים בחורף (150-100 מ"מ לשנה) נובמבר – מרץ. בשנים האחרונות, נטעו באזור מטעים רבים, שמושקים במי שיטפונות ובמים מושבים מאזור המרכז, מה ששינה באופן דרמטי את האקלים המדברי של צאלים, עם ימים ובעיקר, לילות לחים יותר. עובדה זו מעלה את עומס החום שאליו נחשפות הפרות וניתן לומר בוודאות, שהפרות בצאלים, נמצאות בשנים האחרונות בתנאי הכבדת חום, במשך כל שעות היממה, לפרק זמן של 5-4 חודשים בשנה

 

 

רפת צאלים
רפת צאלים

 

את רפת צאלים מנהלות במשותף ובצורה הרמונית – הגר, המרכזת ה"רשמית" הנוכחית ובילהה, שריכזה את הרפת בעבר במשך שנים ארוכות והכשירה את הגר לתפקיד. הגר ובילהה נענו בשמחה לבקשתי לבוא לבקר וחלקו איתי בפתיחות רבה, את מה שהן עושות ברפת ואיך הגיעו להיות "אלופות ישראל" בשנים 2017 -2018 -2019 .

אותי, מטבע הדברים, עניין במיוחד "ממשק הקיץ"   שנהוג ברפת, זה שהביא אותן "לנצח את הקיץ" ואותי, לבוא ולראות, איך הם עושים זאת.

מבני הרפת כוללים שתי סככות גדולות עם "מפתח" רחב בגג, שנבנו לפני כעשור ומשמשות את קבוצות הפרות החולבות, וסככה כפולה שנבנתה בשנות החמישים, שמשמשת את הפרות בהכנה וחלק מהעגלות ההרות. "שטח המחייה" לפרה נחלבת עומד על כ-20 מ"ר לפרה (כאשר חצרות הקיץ אינן נלקחות בחשבון). הסככות מאווררות באופן טבעי ובעזרת הליקופטרים, מה שמאפשר השגת רפד יבש לאורך כל השנה.

העדר בצאלים והביצועים המקצועיים – כולל 350 פרות. הפרות נחלבות 3 פעמים ביממה (04:00, 12:00 ו- 20:00), ומשך כל חליבה כשלוש וחצי שעות. ייצור החלב היומי לפרה עמד בעת ביקורי (יולי 2020), על 46 ק"ג ותנובת החמ"מ השנתית הממוצעת לפרה, בשנת 2019, עמדה על 14,785 ק"ג, כאשר רפת צאלים דורגה בשנה זו, כמו גם בשנים 2017 ו-2018, במקום הראשון בישראל. תכולות השומן והחלבון הממוצעות בחלב בשנת 2019 עמדו על 3.80% ו-3.40%, בהתאמה, וריכוז התאים הסומאטיים בחלב עמד על 180,000 למ"ל.

הזנה – בליל המזון מחולק לפרות החולבות ברפת צאלים 3 פעמים ביממה ומקורב, אחת לכל שעה עד שעה וחצי. המזון הגס מקוצץ ומוסיפים מי גבינה לבליל, להשגת 60% חומר יבש ולשפר טעימות. המנה כוללת תחמיצי חיטה ותירס, שחת דגן וקש כמזונות גסים. ריכוזי המנה הם של 1.77 מגק"ל א. נטו, 17% חלבון כללי ו-30% NDF. צריכת החומר היבש הממוצעת לפרה מגיעה ל-31 ק"ג בחורף ופוחתת בקיץ ל-29 ק"ג.

איך רפת צאלים מצליחה "לנצח את הקיץ"?

ההתמודדות עם חום הקיץ מתחילה הרבה לפני שמעניקים צינון אינטנסיבי לפרות. שבילים מוצלים עם רשתות פלסטיק. שוקתות מים בעלות מצופים למילוי מהיר שנמצאות בתוך הסככות, לאורך שבילי ההולכה ובחצר הצינון (יותר מ-30 ס"מ שטח שוקת לפרה), מאפשרים לפרות, שתייה של מים באופן בלתי מוגבל.

מערכת הצינון – חצר ההמתנה מחולקת לשני חלקים ומאחוריה חצר צינון (עם שטח של 2 מ"ר לפרה). כל הפרות זוכות להרטבה למשך 30 שניות כל 5 דקות. הפרות מובאות לצינון, לפני כל אחת משלוש החליבות ופעמיים נוספות  בין החליבות, כאשר בשיא הקיץ ניתן צינון נוסף גם בלילה. משך הצינון בכל הצינונים – 45 עד 60 דקות לקבוצה.

מעל קו האבוס מותקנים מאוררים בקוטר של 20 אינץ' ובמרחק  6 מטרים בין מאווררים. בקדמת כל מאוורר מותקנים  4 "מערפלים" בספיקה של 14 ליטר לכל אחד. הצינון באבוס מופעל ע"י "גשש נוכחות" ופועל 24/7, בעת נוכחות פרה או פרות בקטע האבוס של המאוורר, עם מחזורים של 30 שניות הרטבה בכל 5 דקות.
בס"ה, הפרות החולבות ברפת צאלים זוכות לצינון של יותר מ-6 שעות מצטברות ביום, לפחות – 6 "צינונים" בשעות קבועות והיתר, בהתאם לרצונן. פרות יבשות  ועגלות בהכנה משוכנות בסככה שנמצאת בקרבת חצרות הצינון ומובאות לצינון מספר רב של פעמים ביממה.

מעקב אחר הביצועים – כדי להעריך את יעילות טיפול הצינון שניתן לפרות, נעשה ברפת צאלים שימוש באמצעים לטווח קצר (ניטור טמפרטורת גוף הפרה) ולטווח ארוך (שימוש במדד יחס קיץ לחורף).

לפחות פעם אחת בקיץ, מוחדרים לקבוצות מדגמיות של פרות "אוגרי חום תוך נרתיקיים" (Data Loggers  ), וחום גוף הפרות מנוטר במרווח של 15 דקות, במשך 72 שעות (הדבר מבוצע ע"י מדריך שה"מ באזור). כפי שניתן לראות בתמונת הגרף, שנלקחה ממסך המחשב של הרפת, הפרות מצליחות לשמור על חום גוף תקין (מתחת ל-39.0 צלזיוס), לאורך שעות היממה.

 

בסוף כל שנה מחושב ברפת מדד היחס בין הקיץ (יולי-ספטמבר) לחורף (ינואר – מרץ). מדד זה מאפשר להעריך את מידת ההצלחה של הרפת בהתמודדות עם חום הקיץ, תוך ניתוח נתוני ייצור חלב ופוריות. בטבלה שלהלן, מוצגים, ממוצע תנובת החלב בקיץ ויחס ייצור החלב והפוריות בקיץ ובחורף, ברפת צאלים, ב-18 הרפתות השיתופיות בנגב ו-162 הרפתות השיתופיות בישראל.

 

כלל רפתות שיתופיות בישראל

(162)

רפתות שיתופיות בנגב

(18)

רפת צאלים
37.641.347.2חמ"מ יומי, ק"ג
0.940.970.99יחס קיץ:חורף, חמ"מ
0.940.960.98יחס קיץ:חורף, שיא תנובה
41%43%59%שיעור התעברות חורף
23%25%37%

שיעור התעברות קיץ

 

כפי שניתן לראות מהטבלה  לעיל, רפת צאלים מגיעה לתנובת חלב ממוצעת לפרה בקיץ שדומה לזו של החורף (יחס קיץ:חורף של 0.99), מעל ממוצע רפתות הנגב, שגבוה מהממוצע הארצי. לשאלתי להגר, מה הסוד שלכם? התשובה היא, "אין לנו סודות", אנחנו רק שמים לב לכל הפרטים, קטנים כמו הגדולים. אנו מנסים להעניק טיפול מקצועי בכל שלב בתהליך הייצור (קבוצות קטנות שמאפשרות טיפול "כמעט פרטני" לכל פרה). מעל לכל, הפילוסופיה השלטת ברפת צאלים היא "לגדל את הפרות עם הרבה אהבה"!

לא נותר לי, אלא לסיים מאמר זה בברכת "יישר כוח לרפתני צאלים", מי ייתן וירבו רפתות כמוכם.

ד"ר ישראל פלמנבאום – פתרונות צינון לבקר בע"מ

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן