יבול שיא
הרפת והחלב
שיפור הקיימות ברפת

שיפור קיימות ברפת: חברת ארמנטה פיתחה טכנולוגיה לטיפול בדלקות

3 דק' קריאה

שיתוף:

טכנולוגיות חדשות לשיפור הקיימות ברפתות דרך שמירה וטיפול בבריאות הפרה ורווחתה

חברת ארמנטה פיתחה טכנולוגיה לטיפול בדלקות עטין – גלי הלם בעוצמות נמוכות שבהם מטפלים במחלות בני אדם, מועברת גם לטיפול בפרות חולות עם תוצאות טובות ומבטיחות. פרפו' גבי ליימנר נותן סקירה של הפיתוח המבטיח.
ניצול משאבים ושמירה על קיימות, ע"י שימוש מושכל ואפקטיבי של משאבי הטבע הוא מנדט שאנו מחויבים לו. התעללות ארוכת שנים במשאבים ועלייה באוכלוסיית כדור הארץ, מביאה להכרה בצורך הקיומי של הקשר בין פעולה להישרדות. שימוש לא מושכל בתרופות ובהורמונים להגברת הייצור במגזר החקלאי, הגדלת האינטנסיביות והאבסה במזונות שאינם מותאמים לביולוגיה של בעל החיים, מעמידה את בריאותו בסכנה. יתרה מזאת, היא מעלה את הסיכוי לשאריות חומרים אלה במזון לבני אדם והתפתחות פתוגנים עמידים לתרופות.

דלקות העטין והשפעתן על בריאות ותנובת הפרות

מספר הפרות לחלב בעולם הינו מעל 264,000,000 (AHDB Dairy, 2018) המייצרות כמעט 600,000,000 טונות חלב מדי שנה. הגורם המרכזי המשפיע על רווחיות הרפתן ומקטין את תנובת החלב הינו דלקות העטין. דלקות עטין נגרמות לרוב, כתוצאה מחדירת חיידק פתוגני לבלוטת העטין. מגוון הפתוגנים, מהלך ועוצמת התגובה החיסונית, מקשים על ההתמודדות בבעיה, הן במישור המניעתי והן במישור הטיפולי.

לדלקת העטין השפעה כלכלית רבה על הענף כתוצאה מעלוית טיפול, שפיכת חלב בזמן הטיפול, הקטנה בייצור החלב של עד 15% מפוטנציאל הייצור של הפרה וירידה באיכות החלב לתעשייה.
ענף החלב מתמודד עם דלקות העטין מעל 50 שנים, על ידי שימוש נרחב בתכשירים אנטיביוטיים, אך בהצלחה מועטה. כמו-כן, השימוש באנטיביוטיקה מחליש את בריאות הפרה, חושף אותה להידבקויות חוזרות ומגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי להוצאת הפרה מהעדר והחלפתה בעגלה. ואכן, אחוז דלקות העטין בעדר בשנות ה-50 של המאה הקודמת עמד על כ-25% ונשאר ברמה זו או אף עלה, במאה ה-21.

הצורך בהורדת השימוש באנטיביוטיקה

בשנים האחרונות, מודעות הציבור, שיפור הקיימות ברפת והחלטות רגולטיביות של המחוקק, מקבעים כללים חדשים לשימוש באנטיביוטיקה במשק בעליי החיים וככלל, מחייבים בהורדה משמעותית והצדקה בשימוש. לאור זאת, פיתוח אלטרנטיביות לטיפול בדלקות עטין, שלא תשפיע על בריאות האדם, לא תשפיע על שינויים לעמידות לתכשירים אנטיביוטיים המשמשים ברפואת האדם ובו זמנית, תיתן מענה לריפוי הדלקת – מתבקש.
לכן, שמירה על הפרה למספר רב ככל הניתן של תחלובות, תכנון וממשק נבון המתייחס לרווחת העובד, רווחת הפרה ובריאות הציבור, תוך שמירה על רווחיות, נותן מענה ל שיפור קיימות ברפת

גלים אקוסטיים נמצאים בשימוש ברפואה כ–30 שנה האחרונות ומשמשים לטיפול במחלות אורולוגיות, וסקולריות, קרדיולוגיות, אורטופדיות וכן ברפואת ספורט. גלים אלו, משפעלים את מערכת החיסון להגנה טובה יותר מפני החיידק המזהם, מעודדים יצירה של כלי דם חדשים באזור הטיפול, שמזרזים את שיקום הרקמה והאיבר הנפגע ומשחררים פאקטורים נוגדי דלקת, לטובת טיפול בדלקת שנוצרה כתוצאה מהזיהום.

המכשיר של חברת ארמנטה

חברת ארמנטה, פיתחה מכשיר ייחודי, מוגן פטנט, המבוסס על גלים אקוסטיים בעוצמה נמוכה. הטיפול בעזרת המכשיר הינו חיצוני לעטין (אינו חודרני) ואינו משפיע על התפתחות עמידות של החיידקים לתרופות. הטיפול אינו דורש זיהוי גורם הדלקת ומכוון לשיקום הריקמה. הייחודיות של טכנולוגיה החדשנית של חברת ארמנטה היא יכולת לטפל בשטחים גדולים במכשיר קטן.
הניסויים הראשונים לבטיחות הטיפול והשפעתו בהחלמה מדלקת עטין קלינית ותת-קלינית בוצעו ברפת המחקרית של המנהל החקלאי, מרכז וולקני וברפתות מסחריות בארץ, באישור הוועדה לניסויים בבע"ח. בהמשך, החברה פועלת ברפתות מסחריות בארץ וכן ברפתות בארה"ב, צרפת, איטליה, הולנד וארגנטינה. מספר הפרות שטופלו עד עכשיו ב-APT עומד על מעל ל-600 פרות.

ככלל, הכנסת המכשיר לטיפול במשק מלווה באנשי החברה לבחירת הפרות הממולצות לטיפול, בלימוד הפעלת המכשיר ובהתאמתו לממשק ברפת. הטיפול ניתן לפרות עם מופע קליני, קרוב ככל הניתן ליום זיהוי הדלקת וכן, לפרות המראות עלייה חדשה בנגיעות בשקילת החלב החודשית ובנוסף, שיפור קיימות ברפת

תוצאות הניסוים המבוקרים (Leitner et al., 2018) ומאות הפרות שטופלו בכ-30 משקי חלב בארץ ובעולם, מראים על החלמה של מעל 70%, עליית תנובת חלב בכ-10% וירידה בתחלופה בשיעורים של מעל 80%.
מבחינת הרפתן – חזרה ליצרנות בעדר והגדלת הרווחיות, במדדים מדעיים – ריפוי הדלקת ללא שימוש באנטיביוטיקה, וירידה ברמת הדלקתיות על ידי ירידה של סת"ס ושיקום העטין על ידי עלייה בתנובת החלב ובמדדים של קיימות – רווחת פרה גדולה יותר, בריאה יותר ועמידה יותר לתחלואה ובנוסף, שיפור קיימות ברפת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן