יבול שיא
הרפת והחלב
Capture

אימא אמרה לי דני

3 דק' קריאה

שיתוף:

ערב "שירים לדני" לזכרו של דניאל ורדון (גבעת ברנר, בית גוברין) שנפל במלחמת ששת הימים, יתקיים במערה בבית גוברין זו השנה ה-54 

סרן דניאל ורדון, נפל ב-7 ביוני 1967, במלחמת ששת הימים בעת ניסיון חילוץ באל עריש. אחד מ-40 לוחמים בלבד שקיבלו את עיטור הגבורה מאז קום המדינה, בנוסף לצל"ש אלוף, שהוענק לו פעמיים קודם לכן. מעבר להיותו לוחם אמיץ ומעוטר אהב דני לשיר. לזכרו מתקיים האירוע "שירים לדני" מידי שנה, כבר 54 שנים. 

דניאל ורדון נולד בקיבוץ גבעת ברנר בשנת 1939 לאריך ואלזה ורדון, שעלו מגרמניה. כנער אהב לשיר ויחד עם חבריו לכיתה הקים את "רביעיית גבעת ברנר", עימה שר בחגים ובטקסים של הקיבוץ. הוא התגייס לצבא ושירת בסיירת גולני כחייל ובהמשך כקצין ומפקד של מחלקת טירונים.  

הצל"ש הראשון ניתן לו כשהיה רב"ט, לאחר שסייע להדוף כוח סורי בכתף כפר סאלד, ביולי 1960. לאחר מכן השתתף במבצע נוקייב, במרץ 1962, ברמת הגולן, אז תחת שליטה סורית. בתגובה לירי לעבר דייגים בעין גב, היה אמור הכוח של הסיירת לכבוש מוצב בנוקייב ונתקל בירי כבד. ורדון נלחם בעוז והוביל את חייליו בראש הטור בתעלות המוצב. על אומץ ליבו עוטר פעם נוספת בצל"ש.   

דני נישא לדליה, בת גבעת ברנר, ובשנת 1962, עם שחרורו מהצבא כסמ"פ בחטיבת הנגב, עברו השניים עם בתם הקטנה ניצן לקיבוץ בית גוברין, במסגרת העזרה לקיבוצים צעירים. בבית גוברין היה פעיל מאוד וכיהן כמזכיר הקיבוץ, שם נולד בנו השני, ערן.  

עוד טרם פרצה מלחמת ששת הימים גויס דני למילואים כחלק מחטיבת חיל רגלים, ולצד כוחות שריון הגיע לאל עריש. לאחר שלושה ימי לחימה התנדב לחלץ חיילים ישראלים פצועים שנלכדו באחת הסמטאות. צרור כדורים פגע בו והוא מת מפצעיו. בן 27 היה בנופלו. לאחר מותו הועלה לדרגת סרן ואלמנתו דליה קיבלה בשמו את צל"ש הרמטכ"ל, שהומר בהמשך לעיטור הגבורה.   

פשוט שרו 

"ב-30 לנפילתו פשוט שרו", מספר בנו ערן ורדון מבית גוברין שהיה בן חצי שנה כשנפל אביו. "עמוס רודנר, אחיה של אימי, ניגן באקורדיון והחלה שירה בציבור של החברים מגבעת ברנר ומבית גוברין וחבריו מהצבא". מאז, בכל שנה, מתקיים ערב "שירים לדני" במערה בבית גוברין.  

"זה התחיל כפרויקט של הקיבוצים בית גוברין וגבעת ברנר, שהיו עושים הכול בעצמם. הלהקות שהופיעו עשו זאת בהתנדבות. עם הזמן המועצה אזורית יואב לקחה את הערב תחת חסותה, היו מגיעים כאלף איש, "אבא היה דמות להערצה והרבה אנשים ממקומות שונים הכירו אותו והכירו אותנו".  

ערן, שמפיק את הערב ב-15 השנים האחרונות, מספר שבכל מספר שנים נעשית חשיבה מחודשת: "הקהל הקבוע התבגר ומגיעים פחות אנשים ואנחנו בוחנים כל הזמן את הערך המוסף שאנחנו רוצים להביא לערב". לפני מספר שנים התקבץ צוות חדש בו לוקחים חלק חנן טובול וגל רסולי, חברי בית גוברין, לצד אורית דסקל מהמועצה האזורית יואב. "אנחנו רוצים לצקת משמעות לערב, להביא את המורשת של אבא דרך השירה והמוזיקה. אנחנו רוצים שהערב יקדם אומנים צעירים ואת השירה העברית. אבא אהב שירה, אהב את הארץ ואהב טיולים וחשוב הקשר עם המקום והחיבור לטבע, דרך המערה בבית גוברין.  
חיפשנו שיתוף פעולה עם גוף מוזיקלי ובשנה הראשונה עשינו שיתוף פעולה עם בית הספר 'רימון'. לפני שנה הגענו לאקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים ומיד היה חיבור חזק ונעשה שיתוף פעולה עם פרופסור מיכאל וולפה מקיבוץ שדה בוקר, דיקן הפקולטה הרב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. החזון שלנו הוא שיתוף פעולה לאורך זמן עם נושא מרכזי, אומן או משורר, שסביבו נבנה הערב. בשנה שעברה זכו שיריה של חווה אלברשטיין להיות נושא הערב והשנה נבחרו שיריו של יורם טהרלב".  

מה ההשפעה של לגדול בצל אבא נערץ בעל עיטורי גבורה, אבא שכמעט ולא הכרת 

"השפעה של אבא עלי היא לא פחות מאם היה חי. מי שאני כיום קשור לאבא שלי. אני מכיר אותו מסיפורים, הרבה אנשים הכירו והעריצו אותו ולמרות שלא הכרתי אותו" אומר ערן, שבעצמו היה קצין בשריון וגם מזכיר הקיבוץ וכיום משמש מנהל קהילה בקיבוץ רבדים, "תמיד צריך להצליח, אסור להיכשל. ההילה סביבו היא מהשירות הצבאי, אבל גם בקיבוץ העריצו אותו".  

"שירים לדני": בכל שנה ביום שישי הקרוב למועד הנפילה 

על ההפקה מספר מיכאל וולפה: "במגמת המוזיקה באקדמיה לומדים מוזיקה ערבית, ג'אז, פופ ורוק, נגינה ושירה וכתיבת מוזיקה לסרטים ועיבודים. התלמידים שלומדים הלחנה, כותבים עיבודים לשירים המוכרים ותזמורת של נגנים מהאקדמיה תנגן בערב. זמרים מהאקדמיה שלומדים שירה יחד עם זמרים מהמועצה האזורית יואב ישירו את השירים. המנצח גם הוא תלמיד האקדמיה.  

זה ערב מיוחד, כי התלמידים הצעירים, בעיבודים שלהם, נותנים פירוש אחר וחדש לשירים, בדרך משלהם. כל שיתוף פעולה הנותן לסטודנטים להשתתף בפרויקטים כאלו וכל אפשרות לקיים קשרים קהילתיים, חשוב וראוי עבורנו".  

השנה יעלה המופע שלוש פעמים: 

חזרה גנרלית באקדמיה בירושלים, מופע בבית גוברין ביום שישי 17 ביוני, בצוותא תל אביב ביום ראשון 19 ביוני

https://www.tzavta.co.il/event/3289

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן