יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 08 22 114308

אין דבר כזה, קרקע פרטית של פלסטינים

3 דק' קריאה

שיתוף:

הפינוי של מאחז באישורו של סמוטריץ' לא צריך להטעות. סמוטריץ' רוצה להירשם בהיסטוריה כמחסל רעיון המדינה הפלסטינית * יהיה איחוד העבודה מרצ? 

המון המון כסף למתנחלים 

על רקע האירועים בכפר בורקה, הוקרן בשבוע שעבר בערוץ 12, סרטון מלפני שלוש שנים, בו נראה כתב הערוץ לענייני ערבים, אוהד חמו, מותקף באזור הכפר על יד מתנחל רעול פנים.  

חמו הגיע לבורקה כדי לתעד את פעילים שמסייעים לפלסטינים בזמן המסיק. מתנחלים מהמאחזים הלא חוקיים עוז ציון וגבעת אסף ירדו כמדי שנה להתעמת עם המוסקים, ועימות אכן היה. המשטרה זימנה שני פעילי שמאל לחקירה.  

באירוע התפתח ויכוח בין פלסטיני לאחד המתנחלים. הפלסטיני אמר: "האדמה לא שלך. זו אדמה פלסטינית פרטית", והמתנחל ענה: "אנחנו ריבונים על האדמה הזאת. אלוהים נתן לנו את האדמה הזאת". או במילים אחרות – לך, החקלאי הפלסטיני, יש אולי ניירת שמעידה על כך שהקרקע היא שלך, אבל לנו, היהודים, יש הבטחה אלוקית שארץ ישראל שייכת לעם ישראל וההבטחה האלוקית גוברת. "למען הסר ספק", הבהיר אוהד חמו, "מבדיקה עם צה"ל עולה – לא מדובר בשטח מריבה, אלא באדמה פלסטינית פר אקסלנס".  

בשבוע שעבר הרסו כוחות הביטחון מבנים במאחז הלא חוקי אעירה שחר, מזרחית לרמאללה. הטיפול במאחזים הוא באחריות השר בצלאל סמוטריץ', והוא אישר את הפינוי. ההסבר שנתן: "מדובר במבנים חדשים שנבנו על קרקע פרטית ערבית מוסדרת ולא ניתן להסדיר אותם". פעילי ימין הבעירו צמיגים בכניסה למאחז והניחו דוקרנים בכביש הגישה. לא נכחו במקום פעילי שמאל שניתן היה לזמנם לחקירה.  

הפינוי באעירה שחר לא עבר בשקט. סמוטריץ' הותקף על ידי אנשים במחנה שלו, והואשם שהוא "בוחר להילחם בהתיישבות" קבוצה של רבנים מהציונות הדתית ובראשם הרביעייה הפותחת: הרבנים דב ליאור, שמואל אליהו, שלמה אבינר ואליקים לבנון, (שלפני שבוע פרסמו מכתב תמיכה בשני המתנחלים שנעצרו לאחר הרג הצעיר הפלסטיני בכפר בורקה), הנפיקה מכתב נוסף ובו גינוי לפינוי ולמי שאישרו אותו. במכתב נאמר, שהטענה שמדובר באדמות פלסטיניות פרטיות היא "הטעיה של הציבור", כי "אין כל סיבה שמדינת ישראל תכבד רישום שרירותי וחסר סמכות של השלטון הירדני ששלט בארץ בימי טרום מלחמת ששת הימים". 

אז אין בעצם קרקע פרטית של פלסטינים. יש פלסטינים שמחזיקים במסמכים שמעידים לכאורה שהם בעלי קרקע, אבל למעשה המסמכים הללו ניתנו בחוסר סמכות על ידי השלטון הירדני שלפני מלחמת 67'. מאז הריבונות באזור היא שלנו ואין שום סיבה שישראל תכיר במסמכים הלא רלוונטיים ההם. אם יש עוד מישהו שלא מבין מדוע נחוץ בדחיפות שינוי בהרכב שופטי בית המשפט העליון, אז גם בשביל זה. צריך שישבו בו שופטים שבהכרעות הקשורות לקרקעות ביהודה ושומרון יבינו מה נדרש מהם.  

ביום שני פונה המאחז אעירה שחר ובעקבותיו הגיעה הביקורת על סמוטריץ'. ביום שישי הגיע התיקון. ניר דבורי דיווח בערוץ 12, שסמוטריץ' מריץ תוכנית להשתלטות על שטחי C, הכוללת הסדרה וחיזוק של 155 מאחזים וחוות קיימים והקמת מאחזים חדשים. ה תוכנית מקודמת "מאחורי גבה של הממשלה, ללא אישורים".  

 תוכנית מקבילה של סמוטריץ', הפעם בידיעת הממשלה, היא להעביר מיליארד שקל לטוב חיזוק היישובים ביו"ש, על רקע גל הטרור. כאן מדובר על הרחבה דמוגרפית של דרום הר חברון ובקעת הירדן, פינוי מחנות צה"ל לטובת התיישבות מתנחלים ועוד ועוד. 

במסגרת נרמול היחסים עם ערב הסעודית, כך נמסר, תידרש ישראל לבצע מחוות כלפי הפלסטינים. מעניין איך תיראנה המחוות הללו מול תוכניות ההשתלטות על יו"ש שמקדם שר האוצר שלנו.  

לא החלטה שלה 

"ההחלטה לא לרוץ עם מרצ בבחירות הייתה של המפלגה, לא שלי", אמרה יו"ר העבודה מרב מיכאלי בגלי צה"ל. זו כמובן התחמקות מאחריות. אם מיכאלי הייתה מאמינה בחיבור הזה ונלחמת עליו, הוא היה מתבצע ומדינת ישראל הייתה היום בסיטואציה שונה לגמרי.  

מצד שני, אכן בסיעת העבודה לא ששו להתאחד עם מרצ. גדול המתנגדים לאיחוד היה יו"ר הסיעה, רם שפע, הקיבוצניק מגבעת חיים. שני ציטוטים שלו בעניין זה: ״שיתכבדו ויחברו למשותפת. במפלגת העבודה יש רגל שמאלית חזקה ורגל מרכזית חזקה, אני ודאי נמנה על הזרם הזה ואנחנו שואפים להנהיג את המדינה ולהיות בקדמת הבמה, ודאי לא לחבור למרצ". השני: "לא נתאחד עם מרצ, הם יעברו את אחוז החסימה". מרצ לא עברה, והחלום של שפע לראות את העבודה בהנהגת המדינה נראה היום רחוק מאי פעם. בינתיים היוצרות התהפכו – בכל הסקרים, כולל זה שהתפרסם השבוע ב"מעריב", מרצ עוברת את אחוז החסימה, העבודה לא.  

שפע ביקש להתמודד על תפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התקנון קובע שמתמודד צריך להיות לפחות חמש שנים חבר קיבוץ ושפע לא. ניסיון להתאים את התקנון למידותיו נכשל והסיר את מועמדותו.  

 מיכאלי עדיין מדברת על ריצה משותפת של מפלגות המרכז שמאל בבחירות הבאות, מה שכנראה לא יקרה. ונניח שיקרה. כשיבואו אנשי העבודה להתמקח על מיקום נציגים שלהם ברשימת מועמדי המפלגה הזו לכנסת, איזה אמצעי שכנוע יהיו להם? התוצאות המזהירות בסקרים? ח"כים מהעבודה שקראו לאיחוד עם מרצ, נענו, שאיחוד כזה לא יתבצע כל עוד מיכאלי שם. סוף הדרך הפוליטית?  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן