יבול שיא
הרפת והחלב
אמן יציקות קיבוץ חצור

חוב של 50 מיליון דולר ב"אמן יציקות" של קיבוץ חצור

2 דק' קריאה

שיתוף:

בית המשפט המחוזי בבאר שבע מקיים בימים אלה דיונים באשר לגורלה הכלכלי של "אמן יציקות" מקיבוץ חצור. השותפות, שנוסדה ב-1946, הפכה מבית מלאכה קטן שהוקם בקיבוץ חצור למפעל המעסיק כיום כמאה עובדים ביציקות מתכת בלחץ גבוה לתעשיית הרכב.  

השותפות צמחה לקבוצה הפועלת באמצעות "חברות קשורות" בארה"ב ופורטוגל ומוחזקת בידי חברת החזקות, בה שותפים הקיבוץ (שמחזיק בשרשור ב-72 אחוז מהשותפות) וקרן טנא (שהשקיעה בה בשנת 2006, לפי פירסומים בכלכליסט, כ-70 מיליוני שקלים). על לקוחות השותפות נמנות פיג'ו, סיטרואן, אופל, שברולט, פורד, יגואר, לנדרובר, ב.מ.וו, פיאט, הונדה ואחרות. במהלך התקופה האחרונה, לצד קשיים כלכליים ואחרים אליהם נקלעה השותפות והביאו למצבה הנוכחי, אחד מהלקוחות המהותיים של החברה, שמשמש ספק ראשי ליצרניות הרכב הגדולות, הודיע בהפתעה לאחרונה על הפסקת ביצוע הזמנות מ"אמן יציקות". אירוע זה, אמרו פרקליטי "אמן יציקות" בפנייתם "לפתיחת הליכים" לפי "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי", "הביא לסחרור תזרימי של השותפות" עד שלא נותרה לשותפות ברירה אלא לעתור לבית המשפט בבקשה דחופה".  

עו"ד יריב שי ישינובסקי (קנולר, ישינובסקי, קינן ושות') ביקש מבית המשפט למנות נאמן זמני שיפעל לשמור על נכסי השותפות, ויבחן את האפשרות לשקם אותה ולהפעילה כעסק חי, במסגרת הליכי חדלות הפרעון. 

בשנתיים האחרונות, נמסר לבית המשפט, נקלעה השותפות למשבר כלכלי בעקבות השקעות שביצעה ב"אמן-ארה"ב" ואף כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה שהביא לסגירה זמנית של מפעלי תעשיית הרכב העולמית, שגם כאשר חזרו לעבודתם כיום, הצטמצם היקף פעולתם לכדי מחצית מהתקופה שקדמה לקורונה. עוד תואר בבקשה לבית המשפט כי המשבר העולמי ביצור שבבים אלקטרוניים שגרם למחסור ברכיבים אלה, והשפיע על תעשיית הרכב בעולם, גרם ללקוחות השותפות לבטל הזמנות קיימות, ללא הודעה מוקדמת, בהיקף של למעלה מ-9 מיליון דולר.  

בבקשה גם נסקרו חובותיה של השותפות ל"נושים מובטחים", ובהם המערכת הבנקאית, שהם כ-37 מיליון דולר. 2.5 מיליון דולר נוספים – חובות לעובדים, ועוד כ-9.4 מיליון דולר לנושים רגילים. 

בדיון שהתקיים בבית המשפט, בו השתתפו נציגי הבנקים (הבינלאומי, לאומי, מזרחי, הפועלים) ונציגות העובדים, תאר השופט יעקב פרסקי כי לשותפות מוניטין רב בתחום יציקות אלומיניום לענף תעשיית הרכב. יש לה תקנים בינלאומיים, המשיך השופט, והיא זוכה להכרה בקרב חברות גדולות בענף הרכב בעולם.  

באותו שלב של הדיון החליט השופט למנות את רו"ח עליזה שרון כנאמנת זמנית לשותפות ("בעלת תפקיד", לפי החוק). השופט הדגיש את החשיבות בלימוד מהיר של עסקי השותפות ואת "הצורך הדחוף לביצוע פעולות של בחינת הקיים תוך שמירת נכסי השותפות, זכויותיה, וקשריה עם לקוחות וספקים, ופסק כי הנאמנת מוסמכת להזמין הצעות לרכישת עסקיה או נכסיה של השותפות. הדיון בבית המשפט אמור להימשך השבוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן