יבול שיא
הרפת והחלב
גניגר

"אסף סביבו עדת אינטרסנטים"

3 דק' קריאה

שיתוף:

ותיקי גניגר הפגינו נגד הגזבר שמכהן כבר 33 שנים. חוסר שקיפות והתנהלות לא תקינה או מקרה של "בקיבוץ אתה הכי פופולרי ביום שבו אתה מוצג באספה כבעל תפקיד. ברגע שלא נתת לחבר מה שביקש הוא יזכור לך את זה"?

בראשון בבוקר יצאו להפגין קבוצת חברים ותיקים מגניגר נגד ההתנהלות של ההנהלה בנושא הארכת כהונתו של אסף רענן, מי שמכהן כגזבר הקיבוץ ב-33 שנים האחרונות.  

ישראל אריאלי (79), המוכר לרבים כ"זברה", מג"ד הטנקים שלחם במלחמת יום הכיפורים וחבר קיבוץ ותיק, טוען שהתנהלות הנהלת הקיבוץ עברה את הגבול. "בגניגר מכהן אותו גזבר זה למעלה מ-33 שנה" הוא אומר, "עד כה התפקיד לא עמד לבחירת ציבור החברים והוא, ברוב חוצפתו, מבקש להמשיך לקדנציה נוספת. זו נורה אדומה שנדלקה אצלנו. לפני שלוש שנים הוא העביר מבנה ארגוני יחד עם אסף בר המזכיר, כך שכל הסמכויות נמצאות אצל המזכירות, אין הגבלת קדנציות, אין את המילה רוטציה ואין הצבעה בקלפי".  

דיקטטורה דמוקרטית?  

לדברי אריאלי, לאחר בקשת הגזבר להארכת הקדנציה, החליטה ההנהלה על הקמת ועדת איתור שבסמכותה לאשר, או לא, את בקשת הארכה. לאחר כעס מהציבור על המהלך על כך שאין נציג ציבור בוועדת האיתור הודיעה המזכירות שחברים שרוצים להיות חלק מוועדת האיתור יוכלו להציע עצמם והמזכירות תערוך הגרלה ביניהם. "זו התנהלות שעוברת כל גבול. ממתי נבחרים נציגי ציבור בהגרלה? התאגדנו מספר חברים כדי לעשות אקט של התנגדות כנגד מה שאני מכנה 'דיקטטורה דמוקרטית'".  

לטענת אריאלי, אין יותר הצבעות בקלפי ואת ההחלטות מקבלים באספה שבאים אליה מספר מועט של חברים הכפופים לאסף, מה שיוצר מצב לא תקין. "זה לא רק שהוא גזבר. 33 שנה הוא מנהל רישומים ועושה הכל וכל מרקם חיינו מנוהל על ידו. כולם מפחדים ממנו. הוא אסף סביבו עדת אינטרסנטים, אשתו של זה ובעלה של זו קבלו עבודה, ואי אפשר ללכת נגדו. 80 אחוז מהחברים בגניגר הם מעל גיל 80, באים לאספה רק אותם חברים, בעלי אינטרסנטים, 'אומרי הן' והם מצביעים בשבילו".  

אריאלי מוסיף ומספר גניגר נמצאת במצב קטסטרופלי, שני מחנות גדולים, מה שמזכיר את ימי הפילוג. אנחנו מציינים מאה שנה לקיבוץ ומצב כזה נוראי לא היה, קיצוני לרעה, בעיה חברתית חמורה".  

קיבוץ גניגר הופרט לפני כ-20 שנה ולטענת אריאלי נושא השיוך נמשך ולא מטופל כך שעלות הקרקע הכפילה את עצמה וגם נושא זה תחת התנהלותו של אותו גזבר. "הוא עושה הכול לבד, אדם ששולט 33 שנה. הוא מנהל הקיבוץ האמיתי. לא נותן לך חתימה על תוכנית בנייה כי לא שילמת לקופה. זו דיקטטורה שבה הכול מוחלט באספה. במשך 20 שנה גניגר לא קיבלה לחברות אפילו בן אחד. הוא רוצה כסף, מבקש מהבנים 320 אלף ש"ח לקליטה, אף אחד לא רוצה לבוא, למי יש כסף לשלם?".  

אין הגבלה של קדנציות 

אסף בר (47) מהזורע, מזכיר קיבוץ גניגר בשנתיים וקצת אחרונות, רואה את הדברים בצורה שונה: 

"בעקבות תהליך ארוך ומתוח שהסתיים לפני כשנה אישרנו מבנה ארגוני, במסגרתו נעשו הגדרות לבעלי תפקיד ולוועדות. הוחלט גם על 'יישור קו' ומשך קדנציה של שלוש שנים לכל ועדה ולכל ממלא תפקיד. גם לגבי תפקיד מנהל הכספים נעשתה הגדרה: למי הוא כפוף, איך ממנים ומי ממנה. זה תפקיד מקצועי שממונה על ידי שתי ההנהלות, ההנהלה הקהילתית וההנהלה המשקית (עסקית). כיוון שהתפקיד משרת את שתי ההנהלות, הוא צריך להיבחר על ידי שתיהן. במבנה הארגוני הוגדר גם מה קורה עם סיום קדנציה ולגבי תפקיד מנהל הכספים הוחלט שיוקם צוות איתור בראשות משאבי אנוש, בו יהיו ממונים ישירים של בעל התפקיד וחברים משתי ההנהלות, כלומר, בצוות האיתור חברים מנהל מש"א, מזכיר (אני), מרכז המשק, חבר מזכירות וחבר ההנהלה העסקית. במסגרת הגדרת המבנה הארגוני הוחלט שבצוות האיתור ישב גם נציג ציבור, שלא הוגדר איך יבחר. בדרך כלל ההנהלה פונה לנציג ציבור עם ידע רלוונטי בתחום, אבל היות שיש רגישות בציבור וידענו שיש התנגדות הצענו שכל חבר שירצה, יציג את מועמדותו לצוות האיתור כנציג הציבור ותערך הגרלה". 

למה לא לבחור נציג ציבור בקלפי? 

"קודם כול, כי זה לא מה שהוחלט. זה צוות אד-הוק ואין סיבה שנציג הציבור יבחר בקלפי. כל שאר חברי צוות האיתור הם בעצמם נבחרי קלפי, בבחירות שנערכות, לכל אחד מבעלי התפקידים, אחת לשלוש שנים". 

אתה יכול להבין את הטענות והחששות שמעלים אריאלי וחבריו? 

"בקיבוץ אתה הכי פופולרי ביום שבו אתה מוצג באספה כבעל תפקיד. ברגע שלא נתת לחבר מה שביקש הוא יזכור לך את זה. יש בגניגר היסטוריה שמתקשרת לאותו מנהל כספים. כ-70-60 אחוז מהחברים חושבים שהוא עשה טוב לקיבוץ ויש גם מתנגדים". 

אז בעצם יש צדק בטענות שמעלה אריאלימנהל הכספים לא נבחר בקלפי ואין הגבלה למספר הקדנציות שבהן הוא יכול לכהן? 

"אין הגבלה של קדנציות והתפקיד הזה לא יגיע לבחירות בקלפי אלא אם המבנה הארגוני ישתנה. יש מבנה ארגוני חדש שרוב הציבור תמך בו". 

מה לגבי הטענות שאריאלי מעלה בנושא השיוך? 

"הקיבוץ התחיל תהליך ארוך של שיוך, תב"ע וכדומה, וכיום אנחנו קרובים יותר לקו הסיום. אציין שהנושא לא קשור למנהל הכספים. בגניגר יש 130 חברים "מלאים", תושבים וחברים בעצמאות כלכלית, מרביתם בנים, שחלקם נקלטו לשכונת ההרחבה. 

מה עם הטענה שלקליטה דורשים 320 אלף ש"ח? 

"יש טיוטת הצעה להחלטת ציבור שזה הסכום שישלם מי שייקלט, כאשר בנים ישלמו פחות. עשינו שיתוף ציבור ראשוני ואנחנו בתחילת הדרך. קיבוץ גניגר דואג היטב לחבריו וחילק גם דיווידנדים.  

רוב הציבור לא תומך בהפגנה שהייתה, באו מספר קטן מאוד של חברים. חבל שרק ביום שבו נעשתה ההגרלה באו להפגין, היו שבועיים בהם ניתן זמן לערעורים". 

לסיכום, הצבעה בקלפי לתפקיד מנהל הכספים לא תהיה וגם לא הגבלת קדנציה. אריאלי וחבריו הוותיקים כנראה ימשיכו במאבקם לשינוי ההתנהלות ויוסיפו להתנגד למה שהם מכנים "דמוקרטיה דיקטטורית".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן