יבול שיא
הרפת והחלב
בית משפט אלטרנטיבי בקיבוץ

בית משפט אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים בקיבוץ

4 דק' קריאה

שיתוף:

בקיבוץ יהל שבדרום הערבה, על רקע הנוף הפראי והשקט של המדבר, הוקם בית משפט אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים. בשלושה ימים מבטיח ירון שגיא, יוזם ההליך, להגיע להסכם בעל תוקף משפטי ולתחושת צדק.

בית משפט אלטרנטיבי בקיבוץ

עד ש"נעקץ" לפני יותר מעשר שנים עסק ירון שגיא (59) ממושב מרחביה בהקמת מיזמים לאפליקציות. במקביל התנדב במטה המאבק למען החזרתו של גלעד שליט, שם הכיר את הבחור ש"עקץ" אותו.

"בניתי דגם של טנק מרכבה מעץ, אתו הסתובבתי ברחבי הארץ לגיוס כספים ודעת קהל. היה שם את הבחור הזה שהבנתי שמשהו לא בסדר אתו. למזלי הקלטתי ותיעדתי אותו, היה משפט והוא נכנס לכלא".

"העוקץ" הפיל את שגיא לחובות כבדים מול הבנקים והוא החליט שלא לקחת עורך דין ולהתמודד לבדו בבתי משפט. לאחר מלחמת התשה שארכה כמעט שש שנים, הצליח לנצח שלושה בנקים ולמחוק את החובות.

"בדרך הצלחתי לעזור להרבה אנשים נוספים בהתמודדות שלהם עם בתי המשפט. אמרתי שכשאצא מזה אקים עסק שיעזור לאנשים וזה מה שעשיתי. הקמתי את י. א. ל ראשי תיבות של 'יש אפשרות לפתרון'".

מתוך החוויה שעבר, הבין שגיא שיוכל להשפיע בצורה מיטבית בכנסת ולשם נכנס כנציג ציבור שיושב בוועדות.

"הגשתי חמש הצעות חוק ביחד עם חברי כנסת, בעיקר בנושאים חברתיים, יצרתי קשרים וגם הבנתי איך דברים עובדים".

אחת התובנות שלו הייתה לגבי הטייקונים ששולטים ומושכים בחוטים, "הבנתי איך טייקונים חושבים, שזה רחוק מאיך שאזרח חי ומדמיין. יש שכבה שלא תבחל בשום אמצעי להרוויח כסף."

"לקח לי זמן להבין שאמות המידה המוסריות שלי נמצאות במקום אחר מהמקום שלהם, שני עולמות מקבילים שאין ביניהם קשר."

התחלתי להבין איך נוצרות הצעות חוק שהן לא לטובת האזרח, איך גופים שאמורים להגן על האזרח, לא מגינים בגלל בצע כסף. כל הנושא מאוד מאתגר וראיתי שאני מצליח במהלכים שאני רוצה להוביל."

"בנוסף, הייתה לי נוכחות רבה בבית המשפט. ראיתי איך פועלים השופטים, את הלחצים, כיצד פועלים עורכי דין ומה השיטות שלהם, ראיתי את מערכות היחסים בין שופטים לעורכי דין, למדתי איך המערכת הזו פועלת. עורכי דין אומרים שצדק הוא רק שם של כוכב. שאלתי את עצמי מה מעמדו של בית הדין? האם זה היכל הצדק?".

במקום בית משפט

שגיא לא הפך להיות עורך דין והוא מגדיר את עצמו אוטודידקט שלמד בעצמו כל מה שקשור ושצריך לעריכת דין.

"הבנתי שמה שאני מקים דורש ממני יכולות ורבליות ומנטליות ממוקדות על מנת ליצור הצלחות במשא ומתן ועל מנת להניע אנשים לפעול בדרכים מסוימות."

"אני אוהב ליצור דברים חדשים והחלטתי ליצור מערכת מקבילה לבתי המשפט ולהפעיל אותה, ולשם כך בניתי שיטה: איך לדבר עם אנשים, איך לעזור להם להבין את עצמם, איך לעזור להם לשנות את ה'חיווט', את התפיסה של המקום בו אתה נעול בתת מודע".

כך נולד הליך י.א.ל, שמציע פתרון לסכסוכים מחוץ לבתי המשפט. ארבעת הנושאים הקשורים למשפט: זמן, כסף, מקום, שופט- מצאו מענה אחר. 

זמן: "יש תיקים שיכולים להסתיים מהר, תלוי איך ניגשים אליהם. תיקים שיכולים לבלות בבית משפט מספר שנים, עוד מומחים ועוד דחיות, ולא מבינים למה. השיטה שלי מציעה: שלושה ימים במקום סחבת של שנים". 

כסף: "בבית משפט משלמים אגרה, כל צד משלם לעורך דין, לפעמים צריך מומחה ושוב אגרה, פקדון ערבות ועוד. נקבע מחיר התחלתי ולא ידוע לאן יגיעו ההוצאות. אצלנו יש 'פיקס פרייס'. המחיר נקבע מראש, התהליך נמשך שלושה ימים ולא מוסיפים דבר".  

מקום: "ראיתי שחשוב מאוד איפה מנהלים את השיחה עם האדם. כשמוציאים אדם מאזור הנוחות שלו למקום נעים ורגוע, יש תוצאות. המיקום השונה כבר נותן אחוזי הצלחה מסוימים."

"חיפשתי מקום בדרום. מצאתי את קיבוץ יהל. יצא במקרה י.א.ל ביהל. הקיבוץ קיבל אותי בזרועות פתוחות ואפילו נכנס כשותף לעסק. יש שם מתחם של חדרי אירוח בנוף המדברי באווירת הקיבוץ.

"כך, במקום בתי משפט, שופט שיושב על במה, תשלום על חניות וימי עבודה – עולים על מטוס, נוחתים ברמון ורכב אוסף אותך לחדר דיונים נעים באווירה שונה לגמרי".

שופט: "צריך לזכור שכל שופט הוא אדם. משפט נמשך שש שנים, עורכי הדין באים ויוצאים עם תיקי הטרולי שלהם, נכנסים לשופט והוא לא ביום טוב שלו, נותן החלטה ששני הצדדים לא מרוצים ממנה."

"מגישים ערעור נוסף שעולה עוד כסף, לעיתים מחליפים עורכי דין ועוד זמן בבית משפט שלא ידוע מה תהיה פסיקתו."

"אצלנו יושבים סביב שולחן עגול שלושה אנשים שווים, הם ההרכב שיוצר את הפתרון. בנוסף יושבים בחדר 'זקני השבט', אנשים מגיל 65 ומעלה, בעלי ניסיון, שנבחרו על ידינו בפינצטה ויש הקפדה על כך שאין שום קשר והיכרות של מי מאנשי הצוות לבעלי הדין."

"'זקני השבט' הם תמיד שניים, גבר ואישה, כמו אבא ואמא. גם בהרכב תמיד יהיה תמהיל של גברים ונשים. לזקני השבט יש תפקיד, אסור להם לדבר בדיון, הם 'עמיתים' של בעלי הדין ויושבים מטר וחצי מחוץ למעגל."

"אם הם חשים שצד נמצא במצוקה, לחץ, שלא יכול לבוא לידי ביטוי, הם מרימים יד והדיון נעצר. בזכות זה שהם יושבים בצד, הם יכולים לראות דברים שאנחנו לא ראינו. הם לוקחים את האדם שמתדיין לחדר צדדי."

"יש בחדר גם מסך ויכולים להראות לו מה שהתנהל ומרגיעים. אחרי כרבע שעה האדם חוזר רגוע. הם יכולים לחשוב על רעיון לפתרון, לקחת לחדר צדדי את הזוג ולחזור עם הפתרון, להביא פסק דין לבוררות".

פסק הדין הזה קביל בבית משפט? 

"אנשים שנכנסים להליך חותמים על הסכם הליך י.א.ל, זהו הסכם בוררות בתוקף חוק הבוררות שיש לו תוקף משפטי. זה הליך מוכר ושני הצדדים מחויבים לפסק הדין ויש סנקציות אם מפירים אותו. יש לו תוקף משפטי למרות שלא אני ולא אף אחד בחדר הוא עורך דין". 

יש אנשים שמגיעים עם עורך דין?

"אפשר לבוא עם עורך דין. יש כאלה שמשתמשים בזה". 

תמורת המחיר שנקבע מראש להליך כולו מציע שגיא חבילה עוטפת על מנת להגיע לפתרון ממשי שקורם עור וגידים במציאות ולא רק על הנייר שעליו נחתם.

"יש בגירושין המון אמוציות וזוגות שנכנסים לסחרור סביב הילדים והבית. יצרנו שיטה חדשה: אם עדיין יש סכסוך על ערך הבית, חלק מהתשלום הוא עבור השמאי שיעריך את הבית. במידה ויש צורך נכנסת עובדת סוציאלית שמשוחחת עם הילדים ומכינה עבורנו דו"ח."

בית משפט אלטרנטיבי

"בשלושה ימים שהם מגיעים ליהל הדברים האלה כבר מוכנים. לא מבזבזים זמן יקר. בין אם אלו גירושין או סכסוך שכנים או עניינים בין עוסק ומעסיק. אנחנו מסיימים עם פסק דין אותו צריך לממש."

"כשזה קורה בבית המשפט, אחרי שבית המשפט סיים את תפקידו הזוג נשאר עם פסק הדין וצריך לממש אותו וגם סביב זה יכולים להיווצר מאבקים. בכסף שהזוג שילם מראש אני מחבר אותו לעורכות דין, בדגש על נשים, כי מצאתי שהן רואות ומרגישות את הפרטים הקטנים, שלנו, הגברים, נראים לעיתים פחות חשובים."

"הן דואגות למימוש פסק הדין, אם יש הסכמי ביניים או נושא האיזונים בפנסיה. גם כשהזוג עולה על המטוס וחוזר הבייתה, עדיין לא נפרדים."

"אני מצרף לתהליך מאמנת, קואצ'רית, שמלווה את הזוג ועוזרת להם לשוחח, במקום שיכעסו זה על זו או ההפך. אנחנו מלווים אותם עד שיהיה מימוש סופי של מה שעשינו. ואם כבר בערב הראשון הצלחנו להגיע להסכם, אז יש להם עוד יומיים לנפוש ביהל, כולל ארוחות והכל".

פונים אלייך חברי קיבוצים? 

"היה לי תיק של שכנים שהיו מיודדים והילדים היו באותם גילאים. שכן אחד נטע עץ פקאן, מה שגרם להריסת הדק של שכנו. סכסוך שהלך והתפתח להגשת תביעות ופנו אלי. הם באו אלינו ותוך שלושה ימים היה פסק דין."

"הם עמדו במה שנקבע והיחסים שלהם ושל הילדים חזרו למצב הקודם. עומדים מולך אנשים מכובדים שנופלים לאירוע אגו שמשתלט עליהם, סוחבים אחריהם משפחה וילדים, הצלחנו להגיע להסכם וזה נהדר".

יש תיקים שלא הצלחת בהם? 

"היה רק מקרה אחד שאדם אמר 'אני לא רוצה להמשיך, זה לא לטובתי'. אני מבין באיזה מקום הוא נמצא."

"יכולתי לתת פסק דין מתוקף החוק, אבל בחרתי לגרום לצדדים להפסיק את התהליך ולומר שהם צריכים לעבור תהליך אחר. זיהיתי שיש שם משהו יוצא דופן והאמנתי שזה מה שהם צריכים".

מה חשוב לך בסיום התהליך? 

"תחושה של צדק. בכל התיקים לא קרה שלא הצלחנו להגיע לפתרון בתחושה של צדק. אני לא אומר צדק, אלא תחושה של צדק. את לא יכולה לקבוע עבורי מה הצדק שלי ואני לא יכול לקבוע עבורך מה הצדק שלך."

"כאשר משוחחים סביב השולחן ועולות הבעיות, ברור לי שלא אצליח לקלוע ל'צדק' של כל אחד, אבל כן אצליח ליצור תחושה שלמרות שהוא כביכול 'הפסיד' או 'ויתר', בכל זאת נעשה צדק. הליך שיש בו תחושת צדק, שנעשה באופן מהיר והוגן. זה מה שאנחנו מציעים".

יש לך טיפ או עצה לבני זוג שנמצאים בסכסוך או בתהליכי גירושין? 

"מודעות עצמית. זה נדיר שבני הזוג עצמם יוכלו לפתור את כל הבעיות לבד. חשוב שיגיעו להסכמה אחת: מי צד ג'. אדם שמקובל על שניהם. צד ג' יכול להסתכל על הדברים בפרספקטיבה שונה, כמו רחפן אנושי."

"כשאנחנו צופים בסרט ורואים זוג שרב על המסך מולנו יש לנו תובנות: למה היא מתנהגת ככה? למה הוא פועל כך? הם בסיטואציה ואתה צופה מהצד. צד ג' יכול להאיר אפשרויות שונות לפתרון."

"בתחילת הדיון האנשים מתיישבים ואני מתאר להם איך הדברים יתנהלו. אני פותח בחידת היגיון שלרוב יש לה פתרון פשוט ואפילו דבילי. לרוב האנשים נלחצים, מגייסים את כל הידע לפתור את החידה ומתרחקים מהפתרון."

"אני מסביר להם שכדי להגיע לפתרון צריך לשחרר את הידע שאתו הגענו. הפתרון לא יגיע ממה שאנחנו יודעים ומהניסיון שצברנו, הוא יגיע מהדמיון".

בית משפט אלטרנטיבי בקיבוץ | תמונה: באדיבות י.א.ל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן