יבול שיא
הרפת והחלב
דוד בן גוריון

דוד בן גוריון – 47 שנים לפטירתו.

2 דק' קריאה

שיתוף:

טרם קם מנהיג בשיעור קומתו, שיהיה מסוגל להתוות את חזון המדינה היהודית דמוקרטית ל-50 השנים הבאות, ולהוביל מהלכים הרי-גורל למען מדינת ישראל והעם היהודי

לפני 47 שנים הלך לעולמו דוד בן-גוריון, עד היום הוא נתפס כגדול המנהיגים היהודים בני זמננו. מנהיגותו רבת העוצמה כראשון בין שווים, התפרסה על פני חמשה עשורים, שלושים מהם לפני הקמת המדינה ועשרים לאחריה. הוא קבל החלטות קובעות גורל לעם היהודי השב אל מולדתו. החל מהקמת כוח המגן היהודי, עבור דרך הקמת מוסדות ארגוניים שהוו את הבסיס למימוש הזכות למדינה יהודית-דמוקרטית בארץ-ישראל.

לעניות דעתי, לא קם אף מנהיג ישראלי אחרי בן -גוריון שראה במדויק את החזון של הקמת מדינה יהודית קולטת עלייה וממזגת גלויות. הקמת מערכת חינוך ממלכתי, מערכת ביטחון וצבא מהמפוארים בעולם. חקלאות מדברית ותעשייה ומסחר בכל אתר ואתר.

המעשה המופלא והבלתי נתפס של מדינה קטנה נטולת משאבים טבעיים, מוקפת באויבים שמסרבים להכיר במדינה היהודית, והופכת להיות אור לגויים בזכות הדמוקרטיה היציבה והמוסר הגבוה. בן גוריון הפילוסוף, איש ההגות, הייתה לו יכולת מדהימה לשלוט באופן מוחלט בתהליכי הבצוע של חזונו. הוא היה איש הגות ומעשה בה בעת. היה מעורב בעלייתם לארץ של מאות אלפי יהודים מארצות ערב, צפון אפריקה ושארית הפלטה. היה מודע לקשיי קליטתם, אך תמיד אמר: "מעשים גדולים נעשים בהרבה כאב".

בדבר אחד חש כישלון צורב; אי מימוש חזונו ליישוב הנגב. על אף שהוא אישית הלך להתיישב בשדה בוקר לפני כ-67 שנה, לא הצליח לסחוף בעקבותיו את הרבבות עליהם חלם. בנגב  שמהווה 60% מכלל שטחה של ישראל התיישבו רק 10% מתושבי מדינת ישראל, יהודים ובדואים.

באחרית ימיו אחרי שהתפטר מתפקידיו הממלכתיים, המשיך להתגורר בצריף בן-גוריון בשדה בוקר, כדי להיות אות ומופת לדור הצעיר. לשם עלו אליו לרגל שועי עולם שהעריצו את מעשיו יוצאי הדופן.

אחרי מלחמת ששת הימים, שעה שכולם נתפסו למיתוס של חזרה לארץ אבות, דוד בן-גוריון דרש להחזיר את השטחים תמורת שלום אמת. מכלל זה הוציא את ירושלים המאוחדת ורמת הגולן.

47 שנים אחרי לכתו מאתנו, טרם קם מנהיג בשיעור קומתו, שיהיה מסוגל להתוות את חזון המדינה היהודית דמוקרטית ל-50 השנים הבאות, ולהוביל מהלכים הרי-גורל למען מדינת ישראל והעם היהודי.

מה נותר לנו ממורשתו של בן גוריון? ישראל מונהגת היום על ידי נתניהו וחבר מרעיו. נתניהו שולט כאן כבר יותר שנים מבן-גוריון. תנסו למצוא את הדמיון בין שניהם. לא תוכלו למצוא בשום פרמטר: יושר, יושרה, מוסר, דוגמא אישית, צניעות, ממלכתיות, אחדות. מי שהעדיף לקרב אליו את העולם הדתי לא על בסיס אינטרסים כלכליים. אלא על שותפות תוך הכרה בצורך לצעוד אתם במימוש עקרונות היסוד: ערבות הדדית, צדק חברתי, זכויות למיעוט, קיבוץ גלויות, שוויון במשפט, אחווה ושלום. כל אלה מושגים שביבי נתניהו משייך אותם לשמאל האנרכיסטי.

ספק אם מדינת ישראל של 2020 שמונהגת על-ידי איש שרומס את הערכים של מגילת העצמאות, תחזור להיות אור לגויים ומונחלת בקרב אוהבי האדם, הדמוקרטיה והשלום בין העמים.

בן-גוריון לא שאל:  מה העם רוצה? הוא ידע מה העם צריך והלך עם האמת שלו לאורך כל דרכו הפוליטית, כמה שנים נאלץ להמתין עד שיצמח לנו מנהיג בדמותו?

יגאל צחור, רביבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן