יבול שיא
הרפת והחלב
צמח סמדי 2

"ההיסטוריה היא כאן ועכשיו" 

3 דק' קריאה

שיתוף:

גל של מחאות ספונטניות בעשרות צמתים ברחבי הארץ בעקבות ההודעה על פיטורי השר גלנט

לא רק בתל אביב, ירושלים ובערים הגדולות, גם בצמתים מצפון ועד דרום יצאו המפגינים במחאות ספונטניות בראשון בערב, מיד לאחר הודעת ראש הממשלה על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט. "החל מהשעה עשר בערב יצאו בכל הארץ לעמוד בצמתים, כולל נקודות שלא היו קודם מוקד של מחאות" אומר יורי קנדל, שבעצמו היה בין המוחים בצומת הגומא. "זו הייתה התארגנות ספונטנית של אנשים, וביניהם גם אנשי הקיבוצים, שהרגישו שזה מצב חירום". קנדל מונה רשימה חלקית של נקודות אליהן הגיעו בין כמה מאות לכמה אלפים להביע את תסכולם: מראש פינה, נהריה, קריית ביאליק, צומת צמח, צומת בית השיטה, כפר תבור, צומת זיכרון יעקב וצומת כרכור, כביש החוף-בית ינאי, גדרה, מכון ויצמן, באר שבע, באר אורה ואילת, כאמור רשימה חלקת בלבד, ברבים מהכבישים נערכו חסימות כבישים לסירוגין. 

עמק המחאה 

כ-250 מוחים מכל רחבי העמק: מסילות, בית אלפא, יזרעאל, מולדת, עין חרוד איחוד ומאוחד, טירת צבי ועוד התאספו בצומת בית השיטה, שם הובערו צמיגים בצד הכביש. עידו פרבר מבית השיטה ממארגני המחאות באזור מספר: "זה התחיל כחצי שעה אחרי שנודע על פיטורי גלנט, החלטנו כמה חבר'ה לרדת לצומת ואז ראינו מה קורה בכל הארץ. יש לנו קבוצות של שיירות המחאה, של מפגינים, של הגשר, בכל שבוע אנחנו מוציאים מכאן שיירה של טרקטורים ומכוניות. זה בוער בנשמתי, משפחה נתניהו מנהלת אותנו, הוא כבר לא ראש הממשלה שלי ולדעתי תוך חצי שנה הוא יעלם מהנוף הישראלי. זה שיכרון חושים של משפחת נתניהו ושל הצד הימני שחושבים שאם יש להם רוב של 64 חברי כנסת הם יכולים לעשות מה שהם רוצים. פיטורי שר הביטחון גלנט זו פגיעה בביטחון ישראל ועל כך המדינה בוערת".

גומא אמיר שושני
צומת הגומא. "אנחנו מרגישים את הלחץ של המדינה גם בפריפריה" | צילום: אמיר שושני

עימותים עם בני ישיבות 

עם סמדי מלמד מקיבוץ כנרת אני משוחחת תוך שהיא מארגנת אוטובוסים בדרכם לירושלים. "כבר 12 שבועות אנחנו פעילים בצומת צמח. בכל שבת יש הפגנות וככל שהזמן עובר זה הולך ומתעצם וכבר חוצה את האלפיים מפגינים שמגיעים להפגין בצומת צמח מיישובי דרום רמת גולן, עמק המעיינות והגליל התחתון. אתמול (ראשון בערב) בצורה ספונטנית לאחר פיטורי גלנט, פנו בקבוצת הווטסאפ שאני מנהלת אותה להבין מה קורה. הגענו בעשר וחצי בלילה, חשבתי שלא יגיעו הרבה, רובנו אנשי עבודה שישנים בשעות האלה, והגיעו מאות אנשים, כולל חבר'ה צעירים, היה צורך מאוד גדול להיות ביחד ולפרוק את הכעס, אתמול גם חסמנו את הכביש. בשלב מסוים הגיעה המשטרה, יש הרבה מטיילים בתקופה הזו ורובם בני ישיבות, היו קצת עימותים מולם אבל התגברנו. אנחנו מרגישים את הלחץ של המדינה גם בפריפריה, גם באזורים החקלאיים, וגם לנו יש השפעה". 

קבלן הביצוע של נסראללה 

אהרון ברנזון בן כפר גלעדי, לשעבר ראש מועצת ראש פינה, האחראי על השיירות הגדולות של טרקטורים ומכוניות שיוצאות מידי שבוע מהגליל והגולן: "כוח עצום התפרץ החוצה בספונטניות, פקק שהשתחרר ברגע שגלנט פוטר. זה רצון החיים שלנו וזה בידינו, לא ניתן לזה להימשך. ראש הממשלה איבד קשר עם המציאות ומה שקורה עכשיו עם המחאות זה מלחמת השחרור שלנו. כבר בשבת האחרונה היו הפגנות בסדר גודל שלא ראינו, בהמשך להפגנות שנערכות מזה שלושה חודשים, שלושה חודשים של ממשלה מטורפת ודיקטטור חולני. הוא אחוז בשיכרון כוח ותאוות נקם והוא יצר פה קונסטלציה בלתי אפשרית. הוא הביא לכך שקם לתחייה הדור שהקים את המדינה, שעד כה מילא את חלקו בשקט ועכשיו קם". 

ברנזון נאם בכנס מחאת הכיסאות בתל חי שנערך לפני כחודש "כבר אז אמרתי להסתדרות לשבות ולמילואימניקים לזרוק את הפנקס. נתניהו הוא קבלן הביצוע של נסראללה וחמינאי, הוא הכריז מלחמה על ישראל. הצבא מתפרק מול הפרצוף והוא מפטר את שר הביטחון, אנחנו עם שנלחם על חייו ועצמאותו". 

מה אתה מעריך שיהיה? 

"הממשלה הזו תעוף קיבינימט יותר מהר ממה שחושבים. זו קונסטלציה בלתי אפשרית, הכלכלה קורסת, שרים כמו בן גביר וסמוטריץ' גורמים לנו להיראות מצורעים בעיניי העולם, זה כאוס רב מערכתי. נתניהו איבד קשר עם מציאות. הוא שבוי בידי משפחתו ובידי החרדים. אנחנו במחאה נחושה שלא תוותר. אני מאמין שהוא עשה שירות אדיר ובקרוב יקום גוש ציוני דמוקרטי ליברלי והדבר הבא הוא שתהיה חוקה לישראל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן