יבול שיא
הרפת והחלב
ועידת התנועה הקיבוצית צילום דנה בר און

מועצת מקרקעי ישראל האריכה את הסדר הביניים לשיוך

3 דק' קריאה

שיתוף:

מועצת מקרקעי ישראל האריכה את הסדר הביניים לשיוך אך מאיימת לאשר את "דוח שמרון" שיחסל את חלופת האגודה. הדוח מבטל הלכה למעשה את זכות הקיום של הרעיון הקיבוצי. מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "גורמים במועצת מקרקעי ישראל פועלים ללא הפסקה לחסל את זכות הקיום של הרעיון הקיבוצי"

בתום מאבק עיקש שהתחולל בשבוע שעבר מאחורי הקלעים, אישרה מועצת מקרקעי ישראל להאריך את הסדר הביניים בתהליך השיוך בקיבוצים בשנה נוספת לקיבוצים הנמצאים כבר בתוך התהליך.

לקיבוצים שטרם קיבלו החלטה ניתן חלון זמן של שלושה חודשים להצטרף ולהיכנס להסדר הביניים. גורמים במועצת מקרקעי ישראל פעלו בימים האחרונים להאריך את הסדר הביניים בשלושה חודשים בלבד, במהלכם תכננו לאשר את דוח ועדת עדיאל שמרון שמטרתו לחסל הלכה למעשה את חלופת האגודה לשיוך דירות בקיבוצים.

רק לפני חודש הצהיר מנכ"ל מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, בכנס הנהגות הקיבוצים, כי הסדר הביניים יוארך. למרות זאת הופתעו בתנועה לגלות כי גורמים במועצת מקרקעי ישראל פועלים לשים מקלות בגלגלים ולקשור את הארכת הסדר הביניים לאימוץ "דוח שמרון" המבקש לבצע שינויים קיצוניים בחלופת האגודה תוך שהוא מבטל הלכה למעשה את זכות הקיום של הרעיון הקיבוצי. 

בסופו של הדיון שהתקיים במועצת מקרקעי ישראל הוחלט, כאמור, כי הסדר הביניים יוארך בשנה אחת לקיבוצים הנמצאים כבר בתהליך וכי קיבוצים נוספים יכולים עדיין להיכנס להסדר במהלך שלושת החודשים הקרובים.

"דוח שמרון" לחיסול חלופת האגודה אוזכר בדיון אך לבסוף לא התקיים לגביו דיון עקרוני. לתנועה הקיבוצית הובטח כי היא תוזמן להביע דעתה על הדוח בכל דיון שיתקיים בעניינו.

לפני הדיון במועצת מקרקעי ישראל פעלה התנועה הקיבוצית מול כל מפלגות הקואליציה על מנת לבלום את המהלך שנעשה ללא תיאום ובאופן חד צדדי.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר: "אנחנו יודעים שיש גורמים במועצת מקרקעי ישראל שמאוד רוצים, ופועלים ללא הפסקה, לחסל את זכות הקיום של הרעיון הקיבוצי. הם רק שכחו שזה אינו תפקידם".

בהתייחס ל"דוח שמרון שהועלה לדיון במועצת מקרקעי ישראל, אך לא התקיים דיון בעניינו", אמר מאיר, "מדובר בנייר שלא היה צריך לבוא לעולם ומקומו בפח האשפה.

המסמך הזה מבקש דבר אחד – לחסל מהבסיס את הרעיון הקיבוצי. עמדתנו לגביו ברורה – לא יקום ולא יהיה. הנושא נמצא בהסכם הקואליציוני של מפלגת העבודה. מי שפועל לחיסול הקיבוצים פועל הלכה למעשה לפירוק הממשלה. יש ניסיון בלתי פוסק למנוע בניה בקיבוצים ולשים מקלות בגלגלים – נילחם בכך בכל כוחנו".

מזכ"לית הקיבוץ הדתי שרה עברון מסרה כי "עצם הדיון בדוח המעוות והמעוות שומט את הקרקע מתחת להתיישבות הכפרית והחקלאית בישראל, וראוי שיעבור מן העולם". 

ניר מאיר: "אני מבקש להודות לראשי מפלגות יש עתיד, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ליו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי, לשר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, לשרת הפנים אילת שקד, ליו"ר מרצ ניצן הורוביץ לשרה תמר זנדברג, לסגן השר יאיר גולן, ולכל חברי וחברות הכנסת הקיבוציים ובראשם אלון שוסטר ורם שפע שפועלים לבלום את שגעונות הפקידים ברמ"י". 

מזכ"ל התנועה הוסיף: "לפני שלוש שנים כאשר התקבל הסדר הביניים החדש, קראתי לקיבוצים למהר ולקבל החלטה ולא להתמהמה. כעת ניתנה ארכה של שלושה חודשים בלבד המאפשרת כניסה להסדר הביניים בתנאים סבירים. אני רואה את המוטיבציה של מתנגדי החלופה ברמ"י, ואת הניסיונות הבלתי פוסקים לנסות ולחבל בחלופה זו בכוונת זדון ממש."

"אני קורא לכל הקיבוצים שהנושא נוגע אליהם לקבל החלטות, לנוע במהירות ולהיכנס לתהליך". עוד אמר מאיר: "אנו מודעים לכך שקיבוצים רבים תקועים בתוך התהליך הבירוקרטי מול רמ"י. הנושא הזה בטיפול מול מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט, ואנו רואים גם כוונה וגם שיפור בפועל בקידום תיקים של קיבוצים, אך מי שיתמהמה בקבלת ההחלטות ובהגשת התיק יכול למצוא את עצמו בבעיה בעוד שלושה חודשים".

דוח שמרון שבא לעקר מתוכן את חלופת האגודה, הונח על שולחן מועצת מקרקעי ישראל ב-2 בנובמבר 2020. לבקשת התנועה הקיבוצית בתמיכת מפלגת כחול לבן, יו"ר מועצת מקרקעי ישראל דאז בממשלת נתניהו-גנץ, שר השיכון, יעקב ליצמן (יהדות התורה), הקפיא את הדוח ולא דן בו.

הקפאת הדוח הייתה גם תנאי של מפלגת העבודה בהסכם הקואליציוני של הממשלה הנוכחית, ולכן הופתעו בתנועה הקיבוצית ששר השיכון הנוכחי, זאב אלקין (תקווה חדשה), המשמש כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, מתכוון להעלות לדיון את הדוח המהווה דגל אדום בעיני התנועה הקיבוצית.

את ההסבר לכך ניתן למצוא בידיעה שהתפרסמה בדה מרקר, יום לפני התכנסות מועצת מקרקעי ישראל. "על פי מקורות המעורים בנושא", נכתב על ידי הכתבת עדי כהן בדה מרקר, "מה שהניע את אלקין לדחוף לקיומו של הדיון מחר הוא לאו דווקא העניין הרב שלו בסוגיית הקצאת הקרקעות במרחב הכפרי – אלא בעיקר הפוליטיקה.

'משיחות עם גורמים בסביבת השר עולה כי קיומו של הדיון הוא בעיקר ניסיון להרגיז את שרת התחבורה – שהקיבוצים הם הבסיס של מפלגתה', טוען אחד המקורות עמם שוחחנו.

מרב מיכאלי עושה שרירים בנושאים שחשובים לאלקין, ותוקעת לו תכניות פיתוח – אז נראה שעכשיו הוא מנפנף בחזרה בקלף הזה של חלופת האגודה, שהוא ללא ספק מכה קשה ויקרה לקיבוצים'.

את נקודת החיכוך בין מיכאלי לאלקין מייחס אותו מקור בעיקר להתבטאויותיה האחרונות בעניין הפחתת התקצוב להקמת תשתיות תחבורה ביהודה ושומרון".

דוח שמרון אמנם לא עלה לדיון בישיבת מועצת מקרקעי ישראל ביום חמישי שעבר, אבל יש מי שטוענים שאלקין מתכוון להמשיך להחזיק אותו כמו אקדח שתלוי על הקיר אל מול עיניהן של התנועה הקיבוצית ומפלגת העבודה.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה
למה כוח המשיכה כל כך חשוב, איך הגוף מנקה את עצמו ומהי תרומתו של הדי בן עמר להתפתחות המדע. טור למאמינים אנשים שלא הצליחו להתחמק מלפגוש אותי לאחרונה, שמו לב שעל פרק כף היד
4 דק' קריאה
האחיות מיכל מגן ויעל רז לחייני נולדו בנחל עוז, התגוררו זו לצד זו עם משפחותיהן בשכונה החדשה של הקיבוץ ויחד חוו פחד מוות בשבת של 7 באוקטובר. עתה הן חלק מצוות המוביל את קהילתן
8 דק' קריאה
המוזיקאית שנולדה במשק גשר נסחפה אל החיים הציבוריים, נשאה בתפקידים מרכזייםבתנועה הקיבוצית והפכה לחברת כנסת, הלכה לעולמה בגיל 94 יממה לאחר שהלכה לעולמה בגיל 94 התבשרה תמי, אחותה של עדנה סולודר, מפי שר החינוך
3 דק' קריאה
צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה במועצה האזורית אשכול במחאה על ש-133 חטופות וחטופים יציינו את חג החירות בשבי חמאס. בניר עוז ערכו "שולחן סדר פסח" בחדר האוכל הנטוש צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה בשבוע
2 דק' קריאה

כתבות נוספות

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן