יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 04 02 115642

הפגנות נגד, הפגנות בעד, ואלימות. מצד אחד

3 דק' קריאה

שיתוף:

הם פשוט שונאים אותנו. אין דרך לייפות את זה. מסקנה של מפגינה שספגה אלימות קשה מאנשי ימין * טייס, בן קיבוץ, חוזר בתשובה, נגד האנרכיסטים

אמרו לנו לחזור ברכבות לאירופה 

גיל אלכסנדר הוא פעיל שמאל לא שגרתי. הוא חבר קיבוץ מעלה גלבוע, ציוני דתי, בן 70, משתתף קבוע בפעולות סיוע לפלסטינים ביו"ש, מה שמסבך אותו בעימותים מול מתנחלים. סיבכה אותו גם הזמנה שלו את "שוברים שתיקה" לדבר בביתו בקיבוץ. גיל ואסתר אלכסנדר הם הורים שכולים לשני בנים שהתאבדו. עמית שם קץ לחייו ב-1995במהלך שירותו הצבאי, ב-2008 התאבד הבן יותם שלמד במכינה צבאית.  

במוצאי שבת 24.3, יצא גיל יחד עם אחרים להפגין בצומת עין הנצי"ב, נגד ההפיכה המשטרית. קבוצה של תומכי הרפורמה שהגיעו לצומת תקפו אותו ומשתתפים אחרים בהפגנה. הוא נפגע מאבן בראשו ופונה לקבלת טיפול רפואי. "כמעט עשו בנו לינץ'. השליכו עלינו חפצים, ירקו וריססו גז פלפל. אמרו לי 'תתבייש שאתה עם כיפה, אתה לא יהודי'. זרקו עליי אבן. נפלתי על הרצפה מהמכה, צרחתי כדי להזעיק עזרה ואז כולם ברחו ממני".  

מארגנת ההפגנה, פסית שיח, דיווחה באתר סרוגים: "הגיעו מולנו מעל מאה תושבי בית שאן…הם תקפו אותנו, זרקו עלינו אבנים וביצים, אב שכול שעמד לידי חטף אבן במצח. אישה בכיסא גלגלים שהייתה לידי חטפה אבן בפנים…אמרו לנו לחזור ברכבות לאירופה, קראו לנו ארורים ובזויים ושרמוטות ועוד מילים שקשה לי לחזור עליהן. חטפו לי את השלט וקרעו אותו. כמה אירוני שבשלט היה כתוב 'חייבים לעצור לדבר'. השוטרים התאמצו מאוד לשמור עלינו, הם באמת עשו כמיטב יכולתם, אבל פשוט לא היו מספיק שוטרים. כשניסינו לנסוע משם, המשיכו לירוק ולקלל אותנו וניסו לחסום אותנו, איחלו לנו לעשות תאונה בדרך…חוץ מהפגיעה בי ובאוטו ובציוד, מה שנצרב בי הכי חזק זו השנאה הנוראית שראיתי להם בעיניים. אלה שהפגינו נגדנו פשוט שונאים אותנו. אין לי דרך לייפות את זה. הלוואי שהייתה". 

גם בצומת נהלל הותקפו מפגינים על ידי אנשי ימין. ירדן הרוש (25) מקיבוץ שריד סיימה את הערב בבית החולים העמק בעפולה. היא סיפרה: "פעילי הימין היו מאוד אלימים. זה התחיל מדחיפות שוטרים, יריקות, השלכת רימוני עשן וקללות, ניבולי פה מטורפים. אחר כך הם זרקו עלינו אבנים ואחת מהן פגעה לי בפנים. פינו אותי באמבולנס, עברתי כמה בדיקות, ושוחררתי בבוקר". נפגע נוסף באירוע הוא פרופ' משה יצחקי מאחוזת ברק, שספג אגרוף בבטנו. "היה פה קהל מוסת, אלים ומשוסה על-ידי ראש הממשלה הנאשם ועל-ידי השר לביטחון לאומי הטרוריסט. היה לי ברור שיהיה פה קהל משוסה, מוסת ואלים, ואכן זה מה שפגשנו פה. הנאום של נתניהו אתמול לא רק שלא פייס, אלא הסלים את האלימות כלפינו… בשלב מסוים זזתי אחורה לנוח קצת, לשתות מים, ואז הגיע צעיר רעול פנים והכניס לי אגרוף בבטן". 

נתניהו יכול להגיד עד מחר שהוא מגנה כל אלימות. כשהוא מוציא את תומכיו לרחובות, הם מבינים שזה האות למעשים, לא רק לדיבורים. ויש מעשים. 

כל משבר שבא לעם ישראל הוא רק צומח ממנו 

 את ה"קונטרה" לטייסים המורדים, אלה שהצהירו שיפסיקו להתנדב לשירות מילואים, מספק בימים אלה קיבוצניק לשעבר, שי קלך, טייס קרב במילואים, חוזר בתשובה, בן גינוסר. קלך הוא מרואיין מבוקש, בייחוד בערוצי התקשורת הימניים, והוא לא רק חזר בתשובה, הוא גם אימץ ומשווק בנאמנות את ההסברים מימין למחאה נגד ההפיכה המשטרית. כמו למשל הציוץ הזה שלו: "ההפגנות אינן לעצירת החקיקה אלא להפלת הממשלה, ושום דבר אחר לא יעצור אותם!". 

מכיוון שמדובר בגיליון פסח, הנה ציוץ נוסף שלו, רלוונטי לחג: "בפסח למדנו מהי חירות, עליה אמר בגין שהיא יקרה מן החיים. 2.4 מיליון איש הצביעו עבורכם כדי להשתחרר מן הדיקטטורה של בג״ץ. ממשלת ישראל, כשם שבסזון בגין קרא לא למלחמת אחים, אך לא הפסיק להילחם בבריטים, כך עליכם לקרוא לשלום, תוך מימוש מוחלט של רצון העם. הקשבה ושיח מתוך משילות. העם אתכם". לא אמת כמובן. מעולם לא הציג נתניהו את הרפורמה המשפטית כיעד מרכזי של ממשלתו העתידית, ומי שהצביעו עבורה לא עשו זאת כי הבטיחו להם "להשתחרר מן הדיקטטורה של בג"ץ". כשקלך קובע ש"העם אתכם", הוא כנראה לא מדבר על העם שהשתתף בסקרים האחרונים שמורים בדיוק ההפך. שבהם הליכוד יורד ל-25 מנדטים ורוב הציבור, 68 אחוז, נתן ציון גרוע לתפקודו של נתניהו.  

ציוצים נבחרים נוספים של קלך: "העם רואה היום בטייסיו אגד של מתנשאים, הסבורים שהקול שלהם חשוב יותר משל מסעודה משדרות, ולכן הם יקבעו כיצד תנהג הממשלה. נצח ישראל לא ישקר". "בזמן שיש חבורת אנרכיסטים שמקבלים הד תקשורתי על כך שהם בוחרים להעמיד את שירותם הצבאי על תנאי פוליטי ומייצגים מיעוט קיצוני שמעודד סרבנות, הוצאתי יחד עם חבריי הטייסים מכתב לשר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חה"א, שנתייצב לכל משימה שיטיל עלינו." "אין לי ספק שתופעת הסרבנות הקלוקלת הזו תצמיח כאן ציונות חזקה ואיתנה יותר. כל משבר שבא לעם ישראל הוא רק צומח ממנו". 

 ביום שני שעבר התקיימה בירושלים הפגנת הימין בתמיכה ברפורמה, ההפגנה שנתניהו חיכה לה מהבוקר כדי למסור את הצהרתו על הקפאת הליכי החקיקה. הטייס (מיל.) שי קלך נאם שם וצייץ אחר כך: "זכיתי לנאום מול הקהל הקדוש בעצרת הימין בעיר הקודש ירושלים. אמרתי שם שהאליטה לא יותר מוסרית מהעם שבשדרות, עם ישראל הוא חכם ונבון והוא יודע במי הוא בחר ואסור לזלזל בבחירה שלו. בעזרת ה' נעשה ונצליח". 

אכן "קהל קדוש". זה הקהל ממנו יצאו אחרי ההפגנה כמה קדושים מארגון "לה פמיליה" ותקפו במקלות ובאבנים את כתב חדשות 13, יוסי אלי, ואת הצלם שלו. אלי סיים את האירוע בבית החולים הדסה עם צלע שבורה וחשש לקרע בטחול. קדושים אחרים מאותו קהל תקפו את כתב התאגיד בערבית תאמר אלכילאני, קיללו אותו, צעקו "מוחמד מת" ומנעו ממנו לצלם. גם נהג מונית ערבי נפגש באותו ערב עם יוצאי הקהל הקדוש. הנהג הצליח להימלט ואת חמת זעמם של התוקפים ספגה המונית שלו. אבל "אנרכיסטים" היו דווקא בהפגנה האחרת בירושלים, זו של מתנגדי הרפורמה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן