יבול שיא
הרפת והחלב
יעקב לזר

הפינג פונג מיצה את עצמו – אולי הגיע הזמן לשנות כיוון?

3 דק' קריאה

שיתוף:

אחרי שני מאמרי שטנה נגד הקיבוצים של הדוקטורים זובידה ונוריאלי שפורסמו ב"הארץ" ושלושה מאמרי תגובה, ה"פינג פונג" הזה מיצה את עצמו

בסוף יולי האחרון פורסם בעיתון יום שישי של "הארץ", מאמר שנכתב על ידי ד"ר הני זובידה וד"ר בני נוריאלי ועסק בשתי קבוצות עילית בחברה הישראלית – הקיבוצים והמתנחלים.

הכותבים, מרצים במכללת יזרעאל, הציגו לקוראים תזה לפיה מדובר בשתי קבוצות מיעוט ששולטות ומשתלטות על רוב אדמות הארץ הזו, ושתיהן דוחקות החוצה קבוצות מוחלשות – הקיבוצים את המזרחים, המתנחלים את הפלסטינים. "ביזה ברשות המדינה ובעידודה", הם קראו לזה.

מספר שבועות לאחר מכן התפרסם ב"הארץ" מאמר תגובה של עודד ליפשיץ מניר עוז, תחת הכותרת: "ילקוט הכזבים של ההסתה נגד הקיבוצים".

המאמר של זובידה ונוריאלי הוא חלק מקמפיין לדמוניזציה של הקיבוצים, טען ליפשיץ, "מדובר בקמפיין אובססיבי, שקרי, מסית ורווי שנאת חינם, שחברי הקשת הדמוקרטית המזרחית ועסקני קיפוח מזרחים נוספים מנהלים זה שנים רבות. מדהים שזובידה ונוריאלי מטיחים בקיבוצים האשמות מכלילות וקשות בשלל עוולות ופשעים, בלי להציג שום ראיות עובדתיות להוכחת טיעוניהם.

הם לא כתבו מתי, היכן ולכמה קרקעות הקיבוצים פלשו, כמה מבנים תעשייתיים ופרטיים הם בנו בקרקעות שאליהן פלשו כביכול, ואילו חוקים הם הפרו. הכותב ליקט והביא נתונים מספריים, שהפריכו את טענותיהם של שני הדוקטורים ממכללת יזרעאל. (ב"הזמן הירוק" פורסם מאמר תגובה של אורי יזהר ממשאבי שדה).

המאמר השני

זה לא נגמר בכך כמובן. ב-8 באוקטובר הגיבו זובידה ונוריאלי במאמר נוסף. את מה שעוללו הקיבוצים למדינה ולאזרחיה הגדירו השניים: "השוד הכלכלי-קרקעי הגדול בתולדות המדינה" והציעו לפתוח בתהליך לתיקון העוול, על ידי סיפוח הקיבוצים והמושבים לערים שלידם, (הצעה די מטומטמת אם חושבים על פיזור הקיבוצים בארץ).

"הנה, תנסו, 'שכונת גבת' בעפולה", הייתה הכותרת שניתנה למאמר ב"הארץ". בנוסף הציעו שני הכותבים להפוך את קיבוץ נען לשכונה של רמלה, ואת קיבוץ גבים לשכונה של שדרות. ’

"שליטה במרחב מייצרת עולם ומלואו עבור מיעוט (הקיבוצים) ומוזילה את ערך החיים של הרוב", טענו זובידה ונוריאלי, וכך קורה ש"במשך שנים מיליארדים נחמסים במישרין ובעקיפין מהציבור".

גם הפעם לא שכחו הכותבים להזכיר את הסדר החובות שנעשה לקיבוצים, והקפידו, כדרכם, שלא להזכיר את ההסדר הדומה שנעשה למושבים והסדרי חובות לאחרים.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, שבחר לא להגיב למאמר הראשון של הצמד, (אבל שיבח את ליפשיץ על התגובה שלו), החליט לא לעבור לסדר היום על המאמר השני, אותו כינה "בית חרושת לשקרים". ("הארץ" 15.10).

"נוריאלי וזובידה, כמו חלק מהפקידים ברשות מקרקעי ישראל בשנים האחרונות, מנסים לחסל את התנועה הקיבוצית" טען ניר מאיר, "הם קוראים לנו בית חרושת לביזה? מאמריהם הם לא פחות מבית חרושת לשקרים ובושה". "מי שמם לקבוע בעבורנו את צורת החיים הקיבוצית בת 110 השנים?".

מאמר תגובה נוסף

בשישי האחרון התפרסם ב"הארץ" מאמר תגובה נוסף, הפעם של עו"ד רון רוגין, לא קיבוצניק, אבל מומחה בנושא קרקעות ועוסק שנים רבות בייצוג ההתיישבות. את עיקר המאמר הקדיש עו"ד רוגין לבדיקת הטענה המרכזית של זובידה ונוריאלי, לפיה המועצות האזוריות הנשלטות בעיקר על ידי הקיבוצים, עושות הון מארנונה מסחרית (לא ממגורים) על חשבון כלל הציבור.

"אוסף של טעויות אלמנטריות, חלקן מביכות ממש", הגדיר רוגין את טענותיהם של זובידה ונוריאלי, "מאחר שהנחות היסוד שלהם שגויות לחלוטין, ברור כי כל בניין העל (הדמגוגי) שבנו, הוא חסר ערך.

נדמה כי השנאה כלפי ההתיישבות בכלל והנמסיס שלהם בפרט, הקיבוצים (בהא הידיעה) טשטשה את ראייתם ומאמרם כולו הוא אוסף של הטעיות, ילקוט כזבים של ממש".

למשל: נתוני הלמ"ס מלמדים, כי בין 20 הרשויות המקומיות בעלות ההכנסה הגבוהה ביותר מארנונה מסחרית, אין אפילו מועצה אזורית אחת. או: העיר קריית גת נהנית מהכנסה של 176.8 מיליון שקל בשנה מארנונה מסחרית, הכנסה ששום מועצה אזורית לא מתקרבת אליה, בוודאי לא מ.א. יואב הסמוכה.

יהיה גם שלישי?

מאמר התגובה של עו"ד רון רוגין, בנוסח שונה, פורסם גם באתר של עמותת אדמתי, שרוגין הוא אחד ממייסדיה. שם הוא נקרא "הכו בקיבוצים – הצילו את ישראל – חשיפת ילקוט הכזבים של נוריאלי-זובידה".

ב"הארץ" קיבל המאמר כותרת יותר ידידותית: "זובידה ונוריאלי – את דו"חות הלמ"ס קראתם?". זו שאלה מיותרת. קריאת דו"חות הלמ"ס לא תשנה את דעתם של השניים. עסקני קיפוח לא משנים תיאוריה רק בגלל שהעובדות והמספרים לא מסתדרים איתה. עיינו ערך אב"ח.

בעוד מספר שבועות יופיע מאמר נוסף של זובידה ונוריאלי? הם יציעו בו לא רק סיפוח הקיבוצים לערים שלידם, אלא חילופי אוכלוסין – תושבי אחת השכונות בעפולה יועברו בהחלטת ממשלה להתגורר בקיבוץ גבת, וחברי גבת ישוכנו בבתים שיתפנו בעפולה? עוד שכונה תעבור למרחביה, ועוד אחת למזרע, וכן הלאה? 

עד עתה המסלול הוא כזה – זובידה ונוריאלי תוקפים, התנועה הקיבוצית מתגוננת ותוקפת חזרה. אולי הגיעה העת לשנות כיוון? למשל תביעת לשון הרע? אתם משמיצים חזור והשמץ את הקיבוצים על סמך ילקוט כזבים שיצרתם? ניפגש בבית המשפט. שמנו הטוב יקר לנו.   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן