יבול שיא
הרפת והחלב
כפר הנשיא 1 מוניקה ברזל. צילמה שיפי מתתיהו עותק

הפנים היפות של הקיבוץ

3 דק' קריאה

שיתוף:

קיבוץ כפר הנשיא חוגג 74 בתערוכת צילום שעושה כבוד למייסדים. מאחורי העדשה של הפרויקט הקהילתי

בסוף השבוע הבא יחגוג קיבוץ כפר הנשיא 74 להיווסדו. את החגיגות תפתח התערוכה המיוחדת "פני הקיבוץ", בה יוצגו צילומי פורטרט של מייסדי הקיבוץ ותושביו בני ה-80 ומעלה. 47 תמונות ובהן יחידים וזוגות, שצולמו במסגרת סדנת צילום שבה לקחו חלק 17 צלמים חובבים מהקהילה. 

מי שיצר את הפרויקט הקהילתי הן חברות הקיבוץ רוני וגנר (46) שעובדת בבית הספר למוזיקה בצפת ושיפי מתתיהו (45), מנהלת מרכז יום לבני הדור השלישי בקיבוץ, יחד עם דרור ארצי (48), צלם ומורה לצילום. 

ליצור יש מאין 

רוני מספרת: "גדלתי בכפר הנשיא, עזבתי לתקופה ארוכה וחזרתי לפני מספר שנים. בעבר עבדתי בבית הספר למוזיקה "רימון", שם הייתי מעורבת בפרויקטים שמשלבים קהילה ותרבות, אומנות ויצירה. נהניתי מחוויית היצירה של פרויקט יש מאין. באותה תקופה יזמתי וארגנתי בהתנדבות מופע התרמה ב"בארבי" ת"א ובמקביל פיתחתי עניין בצילום. השתתפתי בסדנת צילום, צילמתי ויצרתי תערוכת צילום פורטרטים של מוזיקאים. 
לפני כחצי שנה עלתה המחשבה – למה שלא נעשה בקיבוץ סדנה כזאת, ודרכה ניצור תערוכת צילומים של המייסדים".  

"הגעתי לפרויקט בשני כובעים" אומרת שיפי, "גם כצלמת חובבת וגם כאשת מקצוע. כעשר שנים שאני עובדת בתחום הזקנה בכפר הנשיא ובאזור. אחד מאבני היסוד בעשייה המקצועית שלי היא העצמת הזקן, ומזה מספר שנים שאני חולמת על פרויקט כזה". 

לפרויקט גויס הצלם דרור ארצי, גם הוא חבר הקיבוץ, שהעביר סדנת צילום למי שרצה לקחת חלק בפרויקט.
רוני: "המטרה הייתה לייצר מסגרת לימודית לצילום פורטרט, צילום שמטרתו להעביר משהו מהאישיות של המצולם ולא רק 'תמונה יפה'. מעבר לידע עצמו, משתתפי הסדנה יכלו לקבל ולתת פידבק על העבודות. הצילומים נועדו עבור תערוכה שתוצג בחג המשק ותיתן כבוד למייסדים".

כפר הנשיא 2 מופתי ליפשיץ. צילום אליה צוקר ודרור ארצי עותק
מופתי ליפשיץ. גאים בזקני הכפר. צילום: אליה צוקר ודרור ארצי עותק

נוצר קליק
סדנת הצילום הועברה ללא תשלום, כאשר התנאי להשתתפות היה צילום במצלמת "ריפלאקס" (ולא במצלמה דיגיטלית פשוטה או בסלולרי), כדי לשמור על סטנדרט איכותי של התוצרים. כ-20 אנשים נרשמו לסדנה, חברים ותיקים וחברים חדשים, תושבים זמניים ואפילו זוג שנמצא בתהליך קבלה לקיבוץ. "היו משתתפים שבחרו לצלם את בני משפחתם או אנשים שקרובים אליהם חברתית" אומרת רוני, "ואחרים שדווקא ביקשו לצלם אנשים שאין ביניהם קשר קודם".

שיפי מספרת שבתהליך הצילום זכתה לממש שלוש מאהבותיה: "צילום, תקשורת אינטימית עם החברים, וקידום הזקנה, שבעיניי יפה בכל צורותיה וגווניה. התרשמתי מנכונות החברים הוותיקים לקחת חלק ולאפשר לעצמם להיות במרכז. חוויה מיוחדת עבורי הייתה לצלם את אימא שלי. היא לא אוהבת להצטלם ופניה מספרות את סיפור חייה, הגדוש באובדנים והתמודדויות. עם זאת היא חיה בהודיה יומיומית מעוררת השראה, אישה מלאת תוכן ותבונה. בחרנו לצלם בחדר השינה שמלא בה. התקבלה תמונה שמבטאת את העושר הפנימי הייחודי שלה".

מה האתגרים שנתקלתם בהם? 
רוני: "מאחר שמדובר באנשים מבוגרים וחלקם סיעודיים, לא תמיד היה קל לקבוע איתם, וגם הצלמים החובבים עסוקים בעבודה, במשפחה ולא תמיד היה פשוט לתאם. היה מרגש לראות את המחויבות והתשוקה שלהם, הם ניגשו לצילום עם כל הלב והכישרון ולפעמים שבו לצלם את אותו אדם, עד שהיו מרוצים מהתוצאה. המצולמים היו סבלניים ומפרגנים, ובסופו של דבר כל בני ה-80+ צולמו, והתוצרים נהדרים". 


על במת הכבוד
לצילומי הפורטרט התווסף טקסט מלווה שנכתב בידי נורית אורן, חברת קיבוץ ובת למייסדים, שראיינה את המצולמים. "בקיבוץ של היום לא כולם מכירים את המייסדים והתושבים המבוגרים", מסבירה רוני את החלטה, "גם מי שאנחנו לכאורה מכירים, לרוב יש עוד מה ללמוד על האדם".

"יש משהו מיוחד מאוד בפרויקט" אומרת שיפי. "הוא משקף את הלך הרוח של הקיבוץ שלנו ושל האנשים בו. הקהילתיות שלנו מתבטאת כאן, בהירתמות, בשילוב, בחיבור אוכלוסיות שונות ומעל לכל, בבמת הכבוד הניתנת לאוכלוסייה המבוגרת שלנו. היכולת לעצור ולזכור בזכות מי כולנו פה ומי בנה את הבית הזה עבורנו ועבור ילדינו. אני גאה מאוד בזקני הכפר שלנו שהם מופת לזקנה מיטבית, בעלת שייכות, משמעות וחיוניות. 
עבורי הפרויקט הוא הצדעה למייסדים, שהולכים ונעלמים מהנוף, תוך חיבור של אנשים בקהילה לאינטרס משותף ויצירה משותפת. יחד עם זאת, אני לא יכולה שלא לחשוב על כל האנשים שכבר לא עמנו ולכן לא צולמו. יש ערך עצום בעיניי לפרויקטים קהילתיים בקיבוץ שמשלבים תרבות ואמנות, יוצרים חיבורים בקהילה ותורמים להעצמה והעשרה שלה. התנדבות ותרומה לקהילה עושות טוב ברמה האישית ומחזקות את הערך העצמי ותחושת השייכות, וזה שווה הרבה".  

פתיחת התערוכה "פני הקיבוץ" ביום חמישי 14.7 בשעה 17:30 בכפר הנשיא. התערוכה תוצג ב"לב הקיבוץ". לתיאום ביקור בתערוכה נא לפנות למעיין בטל' 050-7582266. 

צלמים: מרים כהן, רג'י פרלסון, ניצן ויסבקר, מיה טיקוצ'ינסקי, איאן וואייט, לירן לינטון, יגיל אורן, קובי סמרנו, הדר בשארי, אסף סולומון, רננה קול חייט, שיפי מתתיהו, רוני וגנר, רז וענבל מאור, אליה צוקר ודרור ארצי 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן