יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 2112938654

הרפורמה בחקלאות שלא נחתמה: הזדמנות לשינוי כיוון ביחס של המדינה לחקלאות הישראלית ובהתנהלותה של הנהגת החקלאים

2 דק' קריאה

שיתוף:

הרפורמה שלא נחתמה, התפרקות הממשלה והבחירות הקרובות, מעמידים בפנינו, החקלאים, הזדמנות לשינוי כיוון וליצירת מציאות חדשה. יש להיערך נכון ובזמן לקראת הנושאים המרכזיים בתחום החקלאות וההתיישבות בישראל. לכן את השבועות הקרובים עד הבחירות יש לנצל כדי לגבש את התוכנית לשינוי המציאות ולהציג אותה לכל ממשלה שתבחר על בסיס הסכמה רחבה של כל גורמי החקלאות וההתיישבות.   

הטעות הגדולה שנעשתה בכנסת היוצאת היא שלא חוקקו את חוק החקלאות למרות שכל המפלגות הרלוונטיות הצהירו שכך יעשו. הנהגת החקלאות וההתיישבות לא עמדה על ביצוע ההתחייבות כשזה היה אפשרי וחיוני לעשות כן, ולמעשה הייתה שותפה לרפורמה משמעותית ערב בחירות כאשר היה ברור שלא ניתן יהיה לעמוד בהתחייבויות הממשלה היוצאת.   

אחרי מעל 100 שנות התיישבות וחקלאות ואחרי 74 שנות המדינה הגיע הזמן להגדיר מטרות ברורות לחקלאות ישראל, לקבוע מה הם התנאים, האמצעים והמשאבים הנדרשים על מנת שנעמוד ביעדים הלאומיים אותה משרתת החקלאות. לשם כך נועד חוק החקלאות שחייבים לחוקק אותו מייד עם כינונה של הכנסת הבאה ובמקביל לאישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים 2023. 

בחוק חייבים להגדיר את מערכת היחסים בין הציבור, הממשלה והחקלאים לשנים הבאות. החוק יקבע את מחויבויות המדינה וחובת החקלאים למדינה ועל המדינה ליצור את התנאים שמאפשרים את העמידה ביעדים ארוכי הטווח של החקלאות כפי שתגדיר אותם הממשלה הנבחרת. 

חוסנה של החברה הישראלית וביטחונה תלוי גם בחקלאות ובהתיישבות. החקלאות והחקלאים זקוקים לוודאות וליציבות ולכן על החקלאים והמדינה לבנות במשותף תוכנית אסטרטגית רב שנתית שעיקר יעדיה הם ביטחון מזון וביטחון תזונתי תוך מימוש הריבונות ושמירת השטחים הירוקים והפתוחים. לא ניתן לבצע את השליחות שלנו בתוך כאוס וחוסר עקביות כאשר מדי כמה שנים במקרה הטוב או מדי כמה חודשים במקרה הרע, מתחלפים פקידים או שרים ומשנים מדיניות. 

ביטחון, חינוך, חקלאות והתיישבות הם הבסיס שעליו נשענת החברה והמדינה מאז הקמתה ויש לתת להם חשיבות דומה בכל סדר עדיפות לאומי בכל ממשלה שתקום. 

מים סם החיים 

המים – הם סם החיים לאוכלוסייה, לתעשייה, לחקלאות, לטבע ולנוף ולשימושים נוספים המים נבחנים בכמות, באיכות ובשנים האחרונות בעיקר במחיר.  המים הם בשליטה מלאה של המדינה, היא מחויבת לקבוע את גבולות מחירי המים בסוגים השונים כך שניתן לבצע פיתוח צמיחה והתחדשות. אין סיבה שהמדינה תעלה את מחיר המים ללא הצדקה ובמקביל תעביר תמיכה לחקלאים כפיצוי. לכן, בשאלת המחיר המדינה צריכה לקבוע מדיניות ולערוך התחשבנות פנימית וזאת מבלי לעבור דרך "הכיס" של החקלאים. שאלת מחיר המים היא שאלה מרכזית וכל שינוי במחיר המים חייב להיעשות לאחר בחינה והבנה שהמים, במיוחד לחקלאות, הם אמצעי ולא מטרה. 

אנו ערים ושותפים, כמו ייתר אזרחי המדינה, לדאגה מיוקר המחיה, אבל לאור ההיסטוריה של המדינה ולאחר הקורונה והמלחמה באוקראינה ושינויי האקלים ברור שמדינת ישראל צריכה לספק לעצמה לפחות את המזון הטרי בנוסף למטרות שהוזכרו.     

החקלאות המתקדמת בעולם שנוצרה כאן, בישראל, הפכה להיות מסמלי הגאווה של המדינה, היא ערך מרכזי ואבן ייסוד בקיומה ועתידה של המדינה. ותנאי הכרחי להתגבר גם על המשברים שבדרך. 

אין חקלאות בלי חקלאים ואין התיישבות בלי מתיישבים ואין חקלאים ומתיישבים ללא יכולת וטעם הקיום. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן