יבול שיא
הרפת והחלב
Capture 2

זעם רודף זעם

3 דק' קריאה

שיתוף:

עוד לפני שביידן הגיע, היו מי שנכנסו להתקף חרדה בשל תוצאות הביקור * למה דווקא 40 קילו?

זעזוע בהתיישבות 

ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בארץ, הכניס ללחץ אנשי ימין ובעיקר ראשי מתיישבים ביו"ש, חרדה אחזה בהם לגורלה של ארץ ישראל. לא בגלל מה שביידן יעולל לה, לארץ, אלא בגלל מה שייעשה לה ראש הממשלה יאיר לפיד. השמועות אמרו שלפיד, כמחווה לביידן, יאשר לפלסטינים בנייה פראית מסכנת מולדת בשטחי C. התגובות היו על גבול ההיסטריה. בערוץ 7 זה נראה ככה: "זעזוע בהתיישבות", לפיד וגנץ יעניקו מתנה לביידן: "ניתוק גוש עציון מירושלים והקמת מדינה פלסטינית". הערוץ דיווח לקוראיו, שהממשלה בראשות לפיד עתידה לאשר לפלסטינים "אלפי דונמים לבנייה חדשה על אתרי מורשת, על צירי התנועה של הישראלים ביו"ש ועל גדרות היישובים". ב"ישראל היום" נכתב באותו עניין: "זעם בימין: אין ללפיד מנדט למחוות לפלסטינים" המחווה הצפויה של לפיד לביידן, איננה אלא "הכרה בגבולות עתידיים של מדינה פלסטינית”.    

יקירי ארץ ישראל השלמה מחו בכל תוקף. ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, אמר ש"מדובר בחבלי מולדת שאין להעביר לשליטה של עם זר בשום מצב". ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, הצטרף: "מחטף של הלבנת מאחזים פלסטינים בלתי חוקיים, מקרב את הקמת המדינה הפלסטינית ותוקע חץ בלב ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון”. ראש מועצת בית אל, שי אלון, אמר שאין ללפיד "שום מנדט לעשות מחוות לפלסטינים בביקור ביידן, שום זכות לקבל החלטות הרות גורל לפני קיום הבחירות הקרובות". מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים, הגדיר את היוזמה "קטסטרופה שחייבים לעצור מיד", וח"כ שלמה קרעי טען, ש"לפיד וגנץ מנסים לנצל את ממשלת המעבר כדי לגרור אותנו בכוח למדינה פלסטינית".   

רוב מהומה על לא מהומה. הפלסטינים יכולים לסכם בשלב זה את הישגיהם בביקור נשיא ארה"ב, בהצהרה של ביידן שהוא תומך בפתרון שתי המדינות, ובהבטחה שלו להעביר 100 מיליון דולר לבית החולים אוגוסטה ויקטוריה. לא גבולות עתידיים למדינה פלסטינית, לא ניתוק גוש עציון מירושלים, ולא בטיח.     

גלישה למצבי זעם מאפיינת בעיקר את הימין הישראלי. זו לפחות הפעם הרביעית השנה בה אוחז זעם את הימין. הפעם הקודמת הייתה בסוף יוני. "זעם בימין על דברי גדי סוקניק", נכתב בוואלה. הזעם, בעקבות אמירה של סוקניק, שלנבחרי הליכוד יש "רמה נמוכה של אינטליגנציה, תרבות ושיח". בוואלה הגדירו את הדברים "מופע אימים, שמצטרף למסורת ארוכה של זלזול והתנשאות". באפריל החליט רוה"מ בנט למנוע מאיתמר בן גביר לצעוד בצעדת הדגלים בירושלים, ובערוץ 14 דיווחו: "זעם בימין על הרחקת בן גביר. כניעה מוחלטת למועצת השורא". חודש לפני כן הודיע "ישראל היום" על זעם נוסף: "זעם בימין בעקבות הענקת פרס ישראל לעודד קוטלר. 'מייצג יהירות ושיסוי'". בדיקה מדוקדקת יותר הייתה בוודאי מגלה עוד איזה זעם או שניים שאפשר היה לכלול ברשימה. 

 מי שהתמחו באבחון מצבי זעם – אמצעי תקשורת של הימין, מדווחים מדי פעם גם על זעם בשמאל. באוקטובר האחרון הודיע ערוץ 7: "זעם בשמאל: אושרה הפקעת הקרקעות בגבעת המטוס”. ביוני דיווח מקור ראשון, שיש "זעם בשמאל על ההסכם עם מאחז אביתר". זעם שמאלני התעורר גם באפריל 2020, המועד שבו הודיעה אורלי לוי שהיא חוזרת הביתה. בחדשות כיפה נכתב: "זעם בשמאל על מי שהתמודדה ברשימה אחת עם העבודה ומרצ".  

סיכום רגוע: התקפי זעם פוקדים לעתים די תכופות את הימין הישראלי. פה ושם מבצבץ גם זעמון בשמאל, אבל הוא בטל בשישים מול תדירות ההתקפים בצד השני. זעמתם לנו מאוד, אמרו תושבים ביו"ש לראשי המועצות שלהם בתום ביקור ביידן. הזעם הבא הוא רק שאלה של זמן, השיבו הראשים. 

אקונומיקה במיטבה 

גלית דיסטל אטבריאן, שהיום ח"כית בליכוד בתוקף שיריון של נתניהו, תתברג כנראה במקום מכובד בפריימריז של המפלגה. היא עובדת קשה להשיג את המטרה הזו. במסגרת מאמצי השיווק שהיא עושה לעצמה, אמרה דיסטל בשבוע שעבר לפעילי ליכוד, שצריך "לקחת 40 קילו אקונומיקה סאנו ז'אוול, לשפוך על המתפרה בסלאח א-דין, ואת כל המושחתים, בזה אחר זה, הביתה". זו איננה הפעם הראשונה שהיא מציעה שימוש באקונומיקה כדי לנקות את מערכת המשפט. במרס בשנה שעברה, לקראת פסח, אמרה דיסטל בתכנית פגוש את העיתונות בערוץ 12, "אני חושבת, שצריכה להיעשות רפורמה, ניקיון פסח יסודי עם 40 קילו אקונומיקה בכל מערכת המשפט". 

שני הבדלים בולטים בין הפעם הראשונה לשנייה: בפעם הראשונה זה 40 קילו אקונומיקה על כל מערכת המשפט, בפעם השנייה רק על המתפרה בסלאח א-דין. יותר מרוכז. בפעם הראשונה אין ציון של סוג האקונומיקה, בפעם השנייה זה סאנו ז'אוול. האקונומיקה סאנו ז'אוול, כך מצוין בפרסומים, מכילה ממיס שומנים לניקוי יסודי.     

מה שדיסטל אטבריאן לא הבהירה, האם שפיכת 40 קילו אקונומיקה על סלאח א-דין, מייתרת את ההצעה של חבר הכנסת מוטי יוגב מהבית היהודי ושל חבר הכנסת פינדרוס מיהדות התורה, לעלות עם D-9 על בית המשפט העליון, או שזה גם וגם. קודם 40 קילו אקונומיקה ואם זה לא יספיק, יגיע גם ה-D-9. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן