יבול שיא
הרפת והחלב
חבצלת החדשה

הוועידה השישית של התנועה הקיבוצית אישרה את הקמתה של "חבצלת החדשה"

3 דק' קריאה

שיתוף:

ועידת התנועה הקיבוצית השישית התכנסה בגליל העליון בהשתתפות כ-450 משתתפים כדי לדון בעשר הצעות החלטה ולאשר אותן, וביניהן הכרזה על הקמת "חבצלת החדשה", גוף שיאחד את פעילויות התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית

הוועידה היא המוסד הסטטוטורי העליון של התנועה הקיבוצית שמתכנס אחת לארבע שנים וכולל צירים מכלל הקיבוצים, בהתאם לגודלם. בתחילת היום אישרו הצירים את הרכב נשיאות הוועידה שהוצע וקיבלו הסבר על סדר היום והרכבה של ועדת ניסוח. 

הצעת ההחלטה המעשית מכולן בוועידה הנוכחית הייתה הקמת "חבצלת החדשה", שהיא הנדבך השלישי באבולוציית מיזוג התק"ם והקיבוץ הארצי, לאחר ועידת ההקמה בשנת 1999 וועידת כפר בלום בשנת 2006.

חבצלת החדשה

במסגרת המתווה יוקם גוף מרכזי משותף המייצג את כלל קיבוצי התנועה, שיכריע על השימוש בכלל הנכסים ובפירותיהם ועל הקצאתם בין הפעילויות השונות בראיה רחבה ומתכללת. הגוף יפעל באופן משותף, מחייב ומבוסס הסכמות וינהיג וינהל את ריכוז פירות הנכסים התנועתיים והקצאתם לפעילות הציבורית.

שאר ההחלטות היו יותר דקלרטיביות במהותן, והן ממשיכות את התנופה שבה נמצאים הקיבוצים.  

כהכנה לוועידה, ועל מנת לייצר שיח ענייני, רלוונטי ומשמעותי, נשלח לכל הקיבוצים מסמך העקרונות. כל קיבוץ היה רשאי להגיב ולשלוח הערות והארות לתיקון ודיוק.

במהלך הוועידה התחלקו המשתתפים והמשתתפות לקבוצות דיון בהם עברו יחד על המסמך העלו שאלות, עסקו בברור מהות הפעילות ועל מקומה של התנועה בחברה הישראלית.

בסיכום כל ההערות והתובנות הועברו לצוות הניסוח שסיכם ועיבד את כל המידע למסמך אחד שהועבר לנשיאות והוצג על ידי מוקי צור. המסמך אושר בהצבעה בסיום הוועידה.

הצעות ההחלטה שאושרו בוועידת התנועה הקיבוצית 2021

1. התנועה הקיבוצית, כתנועה ציונית, רואה בקיבוציה נדבך מרכזי וחיוני בפיתוח ובחיזוק קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית החותרת לשלום ולצדק חברתי ומקיימת שוויון לכלל אזרחיה ברוח מגילת העצמאות. 

2. החברה הישראלית היא פסיפס דמוקרטי של תרבויות וזהויות המחויבות זו לזו. לפיכך, התנועה הקיבוצית רואה חשיבות רבה באחדות ובשיח מכבד ומגנה בחריפות תופעות של שיסוי, הסתה, גזענות, הדרה ואפליה שפשטו והתגברו בשנים האחרונות בחברה הישראלית. התנועה הקיבוצית מחויבת להתנגד ולפעול בנחישות כנגד תופעות אלה, המסכנות את המרקם החברתי של מדינת ישראל. 

3. התנועה הקיבוצית קוראת לממשלת ישראל לאפשר לכלל בני הנוער להכיר את החברה הישראלית ולפעול במסגרת תנועות הנוער, בארץ ובחו"ל, בעלות הזיקה לתנועה הקיבוצית וערכיה, וכן במסגרת "שנת השירות" והמכינות הקדם צבאיות. התנועה הקיבוצית תמשיך לקחת חלק מרכזי במפעלים אלו. התנועה הקיבוצית נערכת לגידול הדמוגרפי הצפוי במדינת ישראל ורואה בחיזוק הפריפריה יעד לאומי ראשון בחשיבותו, ולפיכך מבקשת כי ממשלת ישראל תאמץ ותעצב מדיניות ברורה של חיזוק  ההתיישבות – קיבוצים, מושבים, מרחב כפרי וערי מחוז בפריפריה.  

4. התנועה הקיבוצית נערכת לגידול הדמוגרפי הצפוי במדינת ישראל ורואה בחיזוק הפריפריה, לרבות בחינת הקמת קיבוצים חדשים, כיעד לאומי ראשון בחשיבותו. לשם כך, התנועה מבקשת כי ממשלת ישראל תאמץ ותעצב מדיניות ברורה של חיזוק החקלאות, הכלכלה והתעשייה בקיבוצים, מושבים, ערי מחוז בפריפריה ובכל המרחב הכפרי. 

5. התנועה הקיבוצית תפעל להטמעת תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה", להעשרת חיי החברה, התרבות והחינוך ולחיים של קהילה דמוקרטית וחיזוק הערבות ההדדית בקיבוצים ובין הקיבוצים.  התנועה הקיבוצית תפעל לחיזוק הזהות הקיבוצית והערבות ההדדית בקיבוציה ובין קיבוציה ולהטמעת תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה". כמו כן תפעל התנועה להכרה וקידום של דגמי חיים קואופרטיביים וקהילתיים, במרחב הכפרי והעירוני כאחד. 

6. התנועה תפעל להכרה ולקידום של דגמי חיים קואופרטיביים וקהילתיים, ולשלבם במרחב הכפרי והעירוני כאחד. במסגרת זו תתמוך התנועה בהקמת קיבוצים עירוניים, חברות קואופרטיביות וקהילות שיתופיות. 

7. התנועה הקיבוצית רואה בצמיחה ובקליטה בקיבוצים תהליכים חיוניים להמשכיות ההתיישבות בפריפריה וקיום הקיבוצים כרכיב מרכזי בכל חלקי המדינה. לאור זאת, התנועה דורשת מממשלת ישראל לפעול בהקדם לפישוט הליכי התכנון והבניה ולהסרת החסמים הבירוקרטיים המונעים צמיחת הקיבוצים. התנועה הקיבוצית תפעל למען עיגון זכויותיהם של הקיבוצים בקרקע והבטחת רישום כל שטחי הנחלה בקיבוץ בחוזי חכירה לדורות. 

8. התנועה הקיבוצית רואה חשיבות רבה בחיזוק תרומתם ומעורבותם של קיבוצי התנועה במדינה, בחברה הישראלית ובעם היהודי. לפיכך יפעל מטה התנועה, בשיתוף עם "חבצלת החדשה" וארגוני החברה, החינוך ותנועות הנוער שבזיקה לתנועה הקיבוצית, להמשך קידום וחיזוק העשייה החברתית והציבורית של התנועה, קיבוציה וחבריה. 

9. התנועה הקיבוצית נרתמת לשימור כדור הארץ ולמאבק בהתחממות הגלובלית, ותמשיך להוביל תהליכים של ייצור אנרגיה חליפית, שימוש במים מושבים ומחזור, ותטמיע גישות מקיימות בקרב חבריה, בענפי התעשייה והחקלאות שלה. 

10. למימוש החלטות הוועידה וכצעד משלים לאיחוד התנועה הקיבוצית, הוועידה מאשרת את ההצעות שהובאו בפניה ומכריזה על הקמת גוף משותף "חבצלת החדשה", גוף  שיאחד את פעילויות התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית ובקרב יהדות התפוצות.

חבצלת החדשה | צילום: דנה בר-און

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן