יבול שיא
הרפת והחלב
חהכ יאיר גולן

חה"כ יאיר גולן בריאיון טרום הבחירות: תפקידנו למצוא חלופה לשלטון

5 דק' קריאה

שיתוף:

השיחה עם חה"כ יאיר גולן, אלוף (מיל.), מקום שלישי ברשימת מרצ לכנסת ה-24 נערכה למחרת פרסום הידיעה על החלטת בית המשפט הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה על פשעי מלחמה בעזה וביהודה בשומרון.


גולן אומר שזו "החלטה לא מוצדקת ומוטית. בניגוד לפשעי מלחמה הנעשים בסוריה, תימן ומדינות באפריקה ללא כל פיקוח, בישראל יש מערכות משפט בצבא ובמערכת האזרחית.

יש בדיקות וחקירות של המקרים ומערכות המשפט יודעות לטפל בהן ולהסיק מסקנות. עם זאת, הייתה זו שגיאה שלא לשתף פעולה בשעתו עם ועדת גולדסטון של האו"ם, והדו"ח שהוציאה גרם נזק לישראל.

כך גם לגבי בית המשפט הבינלאומי בהאג, בנושא החקירה. היה צורך להיות בקשר בנושא ולא להחרימו" על הטענה של ראש הממשלה נתניהו שהחלטה הזו היא 'תמצית האנטישמיות', אומר גולן "זו תגובה שאינה מועילה ולא תורמת לאינטרסים המדיניים והביטחוניים של ישראל."

חהכ יאיר גולן עם חניכי השומר הצעיר
חהכ יאיר גולן עם חניכי השומר הצעיר

קדם לראיון פרסום תוצאות שני סקרים שבהם מרצ לא עוברת את אחוז החסימה וסקר אחד שמעמיד אותה על ארבעה חברי כנסת. מפלגת העבודה לעומת זאת זוכה בסקרים הללו ל-6 מנדטים.


השאלה ליאיר גולן היא, איך הוא ישכנע את חברי הקיבוצים שיצביעו למרצ כשהטענה היא שמפלגת העבודה היא כמעט תאומה סיאמית למרצ?

גולן: "אני פונה לכל החברות והחברים בקיבוצים, באמצעות עיתון 'הזמן הירוק', להצביע לפי הערכים והאמונה שלהם ולא לבחור בהצבעה טקטית. החברה הקיבוצית היא חברה מגויסת, חברה השומרת על ערכים היסטוריים ועכשוויים והיא צריכה לחזור לאותם מקורות הנאמנים לה ביותר. עליהם לדבוק באמת הפנימית שלהם, בלי לנגח את מפלגת העבודה.

"גם כשחברתי לאהוד ברק בשנת 2019 להקמת 'ישראל דמוקרטית', חשבנו על שמאל חדש ואהוד הוביל אותה אז בכישרון גדול. מה שקרה בבחירות האחרונות, של חבירת עבודה מרצ וגשר והכניסה לממשלה….. גרם לחוסר אמון. לדאבוננו לקראת הבחירות הקרובות, מרב מיכאלי הפנתה לנו כתף קרה ולא אפשרה את החיבור עם מרצ. מרצ היא מפלגת שמאל ציוני הבנויה על שני יסודות עיקריים: נאמנות לבוחריה וגאווה בהיצמדות לעקרונותיה. זהו יתרוננו על פני מפלגת העבודה".

בראיון עיתונאי בתחילת 2020 אמר חה"כ יאיר גולן: "אני עדיין מאמין שהתפקיד האישי שלי זה לייצר את השמאל הישראלי החדש. זה שמאל פטריוטי, שמאל לוחמני, שמאל תקיף. זה לא שמאל של נעבעכים. זה שמאל שחייב להיות יותר רגשי, לגעת לאנשים בקרביים. הוא לא יכול, לדוגמה, להתנכר ליהדות".


אם שבוע לפני הבחירות יראו הסקרים שמרצ לא עוברת את אחוז החסימה, יש אפשרות שתחליטו על פרישה מהמרוץ?

"אני מבקש לא לעסוק בספוקלציות. גם לאחר אותם סקרים מאתמול אנחנו לא מרימים ידיים והמטרה היא להילחם על כל קול. למקסם את כוחן של מרצ והעבודה, כדי ששתיהן יעברו את אחוז החסימה. באשר לכחול לבן, היא איבדה את הצידוק לקיומה ואני מציע לחדול מה'אגו מאנייק'. אם בני גנץ היה בעל יכולת של רבע מהנחישות של ביבי נתניהו הוא היה יכול להקים ממשלה אחרי הבחירות האחרונות. האיש היה עם 33 מנדטים ומתוך שלומיאליות לא הקים ממשלה".

אתה מכיר היטב את בני גנץ משירותכם הצבאי ומה עכשיו ?
"בשירות הצבאי שרתתי גם כמפקד וגם כפקוד של בני גנץ. לדאבוני בני איבד את הצידוק המוסרי ועליו לעזוב את המערכת הפוליטית"


המדינה נמצאת במצב בלתי נסבל

חה"כ יאיר גולן (59) כ-38 שנים בצה"ל החל משנת 1980 כשהתגייס לצנחנים. בשרותו הצבאי מילא שורה של תפקידים במעלה הפיקוד: פלנ"ט צנחנים, גדוד 890, גדוד גפן, קצין אג"ם באוגדת איו"ש, מפקד החטיבה המזרחית ביחידת הקישור בלבנון, מחלקת מבצעים באמ"צ, חטיבת הנח"ל, עוצבת הגליל, אוגדת איו"ש, פיקוד העורף פיקוד הצפון ובדצמבר 2014 מונה לסגן הרמטכ"ל.

עם סיום כהונתו של גדי אייזנקוט כרמטכ"ל, גולן היה בין המועמדים לרמטכ"לות. מאה משפחות שכולות פנו אז לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, לפסול את מועמדותו בגלל אמירותיו הבוטות לטענתן, בנושא של פעילות צה"ל. עיתון "הארץ" כתב על גולן שהוא "קצין עצמאי, לעתים בוטה, שמעולם לא חשש להביע דעתו". אף כי ליברמן טען שכל אלה לא ישפיעו על בחירתו, הוא מינה לבסוף את אביב כוכבי לרמטכ"ל וגולן פרש משירות פעיל.

מה בכוונת מרצ לעשות בכנסת הבאה ביחס למאבקים של הקיבוצים והמושבים בנושאי החקלאות, היבוא המתחרה, שיוך דירות, בנייה בשטחים חקלאיים ועוד?

"עסקתי בעצמי בחלק מהנושאים האלה. אני מאמין שהקיבוצים והמושבים ראויים לצמיחה וביטחון בשלושה נושאים: ביטחון חקלאי, תזונתי וביטחון בדיור. תכניות הבנייה זוכות לעתים להתנהגות של שודדי הקופה הציבורית ויש למצוא פתרון צודק לנושא שיוך הדירות בקיבוצים. רווחיות החקלאות היא חלק מהביטחון החקלאי ויש להיאבק ללא פשרות בפשיעה החקלאית כשהתנהגות המשטרה בנושא היא חרפה".

מה דעתך לגבי ה"קרב על האסי" בקיבוץ ניר דוד?

"אין לי ספק שפגישה משותפת של ז'קי לוי, ראש מועצת בית שאן, יורם קרין יו"ר המועצה האזורית עמק המעיינות ונציגות מטעם ניר דוד, הייתה מגיעה לפתרון של הנושא תוך יומיים-שלושה.
למעשה כבר יש פתרון והוא כבר סוכם, אלא שניצול ציני לכיוון העדתי לוקחים את זה לפוליטיקה. אורלי לוי אבקסיס היא בוגדת פוליטית בלתי נלאית, שלא התביישה כתושבת קיבוץ להביא את הנושא לפוליטיקה.
מניסיוני האישי ביחס לחלוקת קרקעות ראיתי את הגישה המעשית-פרגמטית של התנועה הקיבוצית בעניין".

בבחירות הקודמות מרצ פסלה ישיבה בקואליציה עם "ישראל ביתנו" וכינתה את ליברמן גזען וימני קיצוני. לאחרונה שמענו שמרצ תהיה מוכנה להצטרף לקואליציה עם מפלגות הימין, כולל ישראל ביתנו, כדי להפיל את נתניהו?

"לא פסלנו את ליברמן בסבבים הקודמים, אבל בהחלט ניצן הורוביץ הדגיש שמרצ היא נגד מושחתים וגזענים כבן גביר.
כשעוסקים בהזדמנות וברצון להשפיע על החלפת ממשלה יש ללכת למערכת קואליציונית, אבל המפתח נמצא במפלגות המחזיקות בשוויון, דמוקרטיה וציונות".

למרצ שני אזרחים ערבים בשביעייה הראשונה. אם היא תשתתף בקואליציה בכנסת ה-24, האם עליה לדרוש שיכהן בה שר או שרה ערבים?

"אמרתי כבר שמרצ היא מפלגה ציונית שמאלית ולא ייתכן שלחמישית מאוכלוסיית המדינה לא יהיה ייצוג הולם.
ברור, שאם למשל נקבל ארבעה תפקידים של שרים או סגני שרים בממשלה שתקום ללא נתניהו, זה יהיה בסדר גמור אם יכהן בה שר או שרה ערבי".

מה דעתך לגבי הענקת החיסונים נגד קורונה לתושבי רצועת עזה, ולא רק באופן סמלי?

'אני לא דיפלומט והנושא הזה שייך לביטחון המדינה. הדבר לא צריך להתנהל בקשר לגופות אנשי חמאס או גופות החיילים והאזרחים השבויים שלנו. ממשלת ישראל היא זו שצריכה לטפל בנושא, ביוזמה ישראלית תוך התחשבות במצב הכלכלי ברצועת עזה, בהבנה שלא רק מבצע צבאי הוא הפתרון. יש לפעול בנושא זה באמצעים דיפלומטיים, כלכליים ובינלאומיים.
"באשר לחיסונים, מדובר קודם כל ב-100-150 אלף עובדים פלסטינים העובדים בישראל וזהו האינטרס שלנו שהם יהיו מחוסנים. אם אנחנו דואגים לאזרחי מדינת ישראל, עלינו לדאוג שכל אלה שבאים במגע עם האוכלוסייה במדינה יחוסנו, כולל אלה מרצועת עזה ואלה שעוברים לישראל. השיקול צריך להיות אם הוא תורם לביטחון הבריאותי."

בנעוריך היית חבר בתנועת נוער, ובאתר "ויקיציטוט" נאמר ש"יאיר גולן התחנך על ברכי האידאולוגיה של 'השומר הצעיר'". האם ציטוט זה נכון?
"לא נכון. הייתי מדריך צעיר בתנועת 'הנוער העובד והלומד' בראשון לציון ויו"ר מועצת הסניף. גרעין הנח"ל בו הייתי חבר יועד לקיבוץ סופה, אבל בסופו של דבר התגייסתי לצנחנים.
מאוד הושפעתי מאבי ואמי. זה היה בית עם חינוך מפא"יניקי. אבי, יליד גרמניה, היה בעל יושר וטוהר מידות עם יושרה ואמי עבדה בבנק הפועלים ושניהם היו שייכים לתנועת העבודה".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

"לשאלה כזאת אני לא עונה, כי זו שאלה יומרנית מדי. ברור שלכולנו יש שאיפות להתקדם לתפקידים אחראיים יותר, אך לא מתוך יוהרה, אלא מתוך רצון להעמיד במדינת ישראל את האדם במרכז.
כרגע המדינה נמצאת במצב בלתי נסבל כשהימין המסתאב והמשחית את עצמו, הוא השולט. תפקידנו למצוא חלופה אמיתית שלא המנהיג עומד במרכז. לא הגזע, לא הדת אלא אנשים מהשמאל, עם ערכים צריכים להיות הגורמים לתהליך השינוי חיוני, כדי שאנשים צעירים ויישרי דרך ירצו להמשיך לחיות פה ולראות במדינת ישראל את עתידם".

חה"כ יאיר גולן: תמונה: באדיבות המצולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן