יבול שיא
הרפת והחלב
חנית

חניתה: ראשים פורשים

5 דק' קריאה

שיתוף:

בפרק זמן קצר הודיעו שלושת המנהלים החיצוניים של חניתה – היו"ר, מנהלת הקהילה ומנהל העסקים – על פרישה מתפקידיהם. ועד ההנהלה: אין קשר בין המקרים

"משהו לא טוב עובר עלינו בחניתה”, כתב (ב-3.8) רן אמיתי (81), בן דור המייסדים, בקהילה-נט של הקיבוץ. "בנוסף לסיום עבודתו של עוזי שמש (היו"ר ממזרע), דבר שהיה צפוי, התבשרנו השבוע שגם מנהלת הקהילה (עינב כרמלי, ממשגב) וגם המנהל העסקי (איציק מסרי מסער), הודיעו על הפסקת עבודתם. דבר כזה לא קרה בחניתה מאז קום הקיבוץ ואני סבור שאסור לנו לעבור על כך בשתיקה. אני חושב שעלינו לדרוש את התפטרות ההנהלה כולה ולבדוק איך הגענו למצב שכזה. אי אפשר לשבת בשקט עם ההודעה הלאקונית – 'צוות האיתור יחפש מחליפים'. בצורה כזאת אנחנו מזמינים לעצמנו ועד ממונה שינהל אותנו, האם זה רצוננו? 

אני קורא לוועדת ביקורת לדון בשאלה איך הגענו למצב הזה ומזמין את החברים להגיב לקריאתי זאת". 

בשיחה עמי אמר אמיתי: "אני אמנם מדבר בשם עצמי בלבד, אבל זה יכול להיות נכון לגבי חברים ותיקים אחרים. בוקר אחד התעוררתי עם הודעה ששלושת המנהלים החיצוניים הודיעו על התפטרותם מסיבות שונות ומשונות. אמרתי לעצמי 'יש ועד שנבחר, וגם אם לא אני בחרתי בו, הוא צריך לתת תשובות'. לי הדבר נראה מוזר ששלושה מנהלים מתפטרים תוך זמן קצר. הייתה לי תחושה שנרדמתי בשמירה ולכן השמעתי קריאת השכמה לחברים הוותיקים. אנחנו קיבוץ טוב, לחברים יש כסף, ואנחנו רוצים להעבירו ככזה לילדנו. טענו בפני שקריאתי להתפטרות וועד ההנהלה לא הייתה נכונה. אם יתברר שטעיתי – אתנצל. אני חש שנרדמנו בשמירה". 

מאבק בין הוועד ליו"ר 

ניסיון לברר אצל חבר ותיק שמילא תפקידים מרכזיים בקיבוץ בעבר אודות מה שקורה נענה ב: "סיימתי את הפרק הניהולי בחניתה ואינני מעמיד עצמי לבחירה לשום תפקיד. אני מזוהה אישית וחברית עם עוזי שמש (היו"ר הפורש ע.ד). המצב מדאיג. לא יכול לספר מה קרה ולא טוב שנהיה בכותרות. קרה משהו שהיו גורמים רבים להתהוותו". לא במקרה הדגיש החבר את הזדהותו עם היו"ר שמש. היחס אל שמש – בעדו או נגדו – מסמן את העדפות החבר. הוותיקים רוצים המשך שקט על פני הבלגן שנוצר. פרישתו הרועמת של שמש, כמו גם הודעת הפרישה של שני חברי ההנהלה האחרים, מדאיגה לא מעט חברים.   

"עוזי הוא אדם כוחני וקמה קבוצה של אנשים שהחליטה להדיחו", אומרת חברה אחרת, "יש מאבק כוחות בין הוועד החדש לבין עוזי שמש שגרם לו ללכת ובעקבותיו הולכים האחרים. יש גם מאבקים משפטיים שמתנהלים על שיוך פירות הנכסים, בין חברים בתוך הקיבוץ ובין הקיבוץ לבנים יורשים החיים מחוץ לו."      

לדעת חברים עוזי שמש תיפקד טוב כיו"ר. הוא הוביל מכירה של מפעלים, כולל פתרון סכסוך מתוקשר על שוויו של מפעל "קטלב" טרם מכירתו, ואת שיוך פירות הנכסים, שאמנם תקוע כרגע בהליכים משפטיים.  

תבוסה באספה 

הוועד החדש שנבחר לפני כשנה בראשות נדב קמינר (סא"ל מיל בחיל הים) הציג קו לוחמני. מן הוועד הקודם נותרה חברה ותיקה אחת. קמינר שהגיע לקיבוץ עם משפחתו בשנת 2008, הוא בעל עסק (חברת "כל אחד") של תמיכה דיגיטלית בעסקים. הוועד בראשותו דרש להיות מעורב יותר בהחלטות ושמש חש כי נשלל ממנו חופש הפעולה שהיה לו. עד מהרה החלו העניינים בין הצדדים לחרוק.  

נראה שקו השבר היה ניסיונו הנמרץ של שמש להביא לחניתה פרויקט לאגירת חשמל סולרי של חברת "אוגווינד". לאחר שנה של בדיקות הציג שמש את ההצעה לאספה מול התנגדות נחרצת של הוועד. ההצעה נדחתה ברוב של 59 מתנגדים מול 3 תומכים.   

התברר לשמש כי בשנתו החמישית כיו"ר, הוא לא קרא את מפת הרצונות של החברים ובעיקר לא של הוועד החדש. תגובת השרשרת לא איחרה לבוא. עם מנהלת הקהילה עינב כרמלי (נמצאת בחו"ל בעת כתיבת הדברים ע.ד), היחסים היו מורכבים מן ההתחלה והצדדים חשבו על פרידה; וכשאיציק מסרי מנהל העסקים מסער ראה לאן נושבות הרוחות בקיבוץ, החליט גם הוא לסיים את תפקידו בקרוב.   

מסרי: "אני עדיין מנהל העסקים, אבל אינני מוצא את עצמי במצב הנוכחי. אשלים שנה ועשרה חודשים בתפקיד. אני בד"כ עובד לטווחים יותר ארוכים. בקיבוצי סער הייתי מנהל עשר שנים, בגזית – שמונה שנים, כאן המצב לא טוב. כשעוזי הודיע על פרישה והוקם צוות איתור, ביקשתי שייקחו בחשבון גם את בקשתי לסיים. יש כאן תרבות ניהולית שלא הכרתי. סגנון הדיבור והתכתובות בין החברים אינם נעימים. אינני יכול להצביע על פתרון מסוים. גם הרעיון של ועד ממונה עלה. ברגע שאני מרגיש שאינני יכול לקחת מקום שאני עובד בו לכיוון שאני רוצה, אני מוותר".   

"היורשים לא פראיירים" 

ברוך בן זקן (62) הגיע לחניתה בשנת 1975 במסגרת חברת נוער. כיום הוא מלמד בביה"ס האזורי "חופי הגליל". בעבר היה יו"ר הוועד וההנהלה.  

"בשנה האחרונה", הוא מספר, "נבחרו חברי ועד חדשים. מן הוועד הקודם, נותרה חברה אחת. ההנהלה החדשה היא מאוד אמביציוזית. חבריה לא אהבו את הניהול החיצוני. הם גילו דברים שלא נראו להם. הפאנלים הסולריים של 'אוגווינד' היו הקש ששבר את גב הגמל. הם סבורים שהציבור לא היה שותף למידע. יכול להיות שעוזי קיבל כוח יותר מכפי שהיה צריך לקבל. הוא חשב שהמיזם יתקדם בקלות וחטף סטירת לחי. כשחברים הבינו שרק בעוד כמה שנים נראה מהמיזם הסולרי קצת כסף, הם לא רצו בו. אולי העתיד יוכיח שהוועד החדש צדק. עוזי דחף הרבה דברים טובים בקיבוץ. היו"ר החדש, נדב קמינר הוא סא"ל בצה"ל ולפעמים הוועד מתנהל כמו קבוצת פקודות. מאחרי הוועד יש הרבה אנשים שיצדיקו אותם. עם מנהלת הקהילה העניינים לא תקתקו והיא ביקשה לקחת פסק זמן. בעקבות השתלשלות האירועים גם איציק מסרי אמר שלא יוכל להמשיך. עוזי נקט עמדה נוקשה גם בהתמודדות עם היורשים מול הקיבוץ, בהנחייתו של משרד עו"ד כהן. נראה שהיורשים לא פראיירים. להערכתי, הם יקבלו את שלהם".    

יש מצב שתגיעו לוועד ממונה?      

"לא, אני לא מאמין שנגיע לזה". 

שמש: "ועד לעומתי" 

ביקשתי את תגובתו של עוזי שמש לאירועים שהובילו לפרישתו. הוא הפנה אותי למכתב ששלח לחברים ב-24.6, המציג את עמדתו. להלן תקצירו:  
 

"לחברות וחברי חניתה שלום רב 

כזכור, המצב ערב בחירתי הוגדר ע"י צוות הקיבוץ שעסק בכך כ"מצב משברי". בתקופה הראשונה לעבודתי פעלתי עם שתי הנהלות שונות ויחד, בשילוב ידיים ושיתוף פעולה טוב, הובלנו את הקיבוץ לשינוי והישגים גדולים בנושאים מרכזיים שישפיעו על עתידו בשנים הבאות … היו גם חילוקי דעות והובעו לעיתים גישות שונות אך תמיד נמצא המכנה המשותף שאפשר להתקדם בביצוע הדברים …  
כך עד לבחירת הוועד החדש שמעת בחירתו, לפני כשנה, עסוק בעיקר במאבקי כוח ושליטה. גישתם ופעולתם הלעומתית של חלק מחבריו יצרה מצבים בלתי אפשריים של אופוזיציה מתואמת, גלויה וסמויה, אלי כיו"ר הקיבוץ ובפועל הפכה את העבודה עם הוועד לבלתי אפשרית עבורי. לצערי הגיעו הדברים לידי כך שמידת החשדנות וחוסר האמון כלפי מצד חברים בוועד לא מאפשרים לי להמשיך בעבודתי ובמצב דברים זה החלטתי לסיים את תפקידי כיו"ר הקיבוץ… 
מתוך מחויבותי והיכרותי העמוקה עם חניתה ומתוך דאגה כנה להצלחת היו"ר הבא בתפקידו אני ממליץ לקיבוץ לערוך בהסכמה בחירות חדשות לוועד ההנהלה או לכול הפחות לבחור חברים נוספים לוועד כך שהרכבו יהיה מאוזן יותר … ההחלטה כיצד ועל ידי מי ינוהל הקיבוץ היא בידכם בלבד… 

אני 'יורד מההר' בתחושת סיפוק גדולה ובידיעה שתקופת כהונתי כיו"ר הביאה ברכה רבה לחניתה וחבריה … אני מודה על ההזדמנות לעבוד אתכם ולמענכם…". 
                                                                              עוזי שמש 

ועד ההנהלה: "קשר רופף בין הפרישות" 

נפגשתי עם יו"ר ועד ההנהלה נדב קמינר בכדי לקבל את תגובתו. הוא העבירה בכתב וזו לשונה: 

מוועד הנהלת האגודה של חניתה נמסר: 

"יש קשר רופף למדי, אם בכלל, בין עזיבות בעלי התפקידים המוזכרות. ראשית, לגבי עזיבת היו"ר: עוזי שמש כיהן בתפקיד במשך כ-5 שנים ויש לזקוף לזכותו הישגים רבים, לאחרונה עוזי החליט לסיים את תפקידו, בתום כמה מיזמים שהוביל וגם עקב מחלוקות עם ועד האגודה. 

לגבי העזיבות הנוספות: מנהלת הקהילה ומנהל העסקים בחרו לסיים את תפקידם מסיבותיהם והוועד מודה לכל בעלי התפקידים על עבודתם המסורה. 

הוויכוח בין היורשים לבין אגודת החברים של חניתה מתקיים בעקבות החלטה שהתקבלה באופן דמוקרטי ברוב גדול לעבור למודל של שיוך פירותי. זהו סכסוך עסקי, שיתכן ויוכרע על ידי בית המשפט.  

חניתה איננה קהילה שנתונה במשבר – להפך. מדובר בקהילה תוססת וחיובית. לעתים, כמו בכל משפחה, יש חילוקי דעות על נושאים שונים. מחלוקות אלה נפתרות באופן דמוקרטי ולאחר דיונים רציניים בוועדים. בשנה האחרונה ניתן אמון רב של החברים בוועד ההנהלה, ולראייה, אישור אסיפה וקלפי של כל ההחלטות בהם תמך או הוביל הוועד (כגון: מכירת עדשות, שיוך פירותי, שינוי מבנה ארגוני – שנדחה שלוש פעמים בוועדים קודמים, שינוי התב"ע ועוד) 

דוגמא נוספת היא עסקת אוגווינד, שהביאו המנהלים, בה הוועד לא תמך ואכן עסקה זו ירדה מסדר היום ברוב של 92% ממצביעי האספה. 

התחושה בקהילה ובוועדים היא שישנו אמון רב מצד החברים והחברות הוותיקים והצעירים בנבחרי הציבור".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן