יבול שיא
הרפת והחלב
רצח הבנות בנהריים

חצי יובל לרצח הבנות בנהריים

2 דק' קריאה

שיתוף:

ב-13 במרץ 1997 רצח חייל ירדני שבע תלמידות מבית שמש ב"אי השלום". טקס לזכרן נערך ב"גבעת הפרחים שנקטפו"

25 שנים חלפו מאז אותו יום אביבי של אמצע מרץ, בו נכנס ל"אי השלום" שבתחום ירדן, אוטובוס ועליו כמה עשרות תלמידות כיתה ח' מבית הספר "עמית פירסט" בעיר בית שמש, במסגרת טיול שנתי בו ביקרו בתא שטח בן כמה מאות דונמים עליו הוכרז "משטר מיוחד" שמשמעו חקלאות ישראלית לצד ריבונות ירדנית. איש לא העלה אז בדעתו שמרחק מאות מטרים מגבול ישראל, על גבעה קטנה הטובלת בפריחה אביבית, יארוב לתלמידות חייל בצבא ירדן, וללא כל סיבה יפתח לעברן באש קטלנית מנשקו האישי, יקטול שבע מהן ויפצע אחרות גופנית ונפשית, כך שגם אחרי שנים ארוכות יתקשו להתאושש מן האירוע ולשחזר אותו.

הראשונה להבחין בטרגדיה האיומה המתרגשת לנגד עיניה, היתה אורנה שמעוני (81) מאשדות יעקב מאוחד, שליוותה באותם רגעים קבוצת תלמידים נוספת ובהם נכדתה, שהיום היא רופאה, ומרגע שפסק הירי (בגלל מעצור בנשקו של החייל) ניגשה לסייע לתלמידות ההמומות תוך שהיא מזעיקה לשטח את כוחות החילוץ וההצלה.

כבר בימים הראשונים שלאחר הטבח, החלה אורנה בגיוס תרומות להקמת אתר הנצחה שזכה לשם "גבעת הפרחים שנקטפו", אותו היא מטפחת בשקידה ובחריצות כל ימות השנה. בעקבות הטרגדיה קשרה אורנה קשר בל ינתק עם אנשי בית שמש ואימצה אל ליבה את המשפחות השכולות, המגיעות שנה אחר שנה לטקס ממלכתי המתקיים בפארק נהריים, מלווה בנטיעת עצים.  

שבעה חודשים לאחר שהקימה את אתר ההנצחה, התבשרה אורנה על נפילת בנה הצעיר, סגן איל שמעוני, במוצב ריחן בדרום לבנון, ולזכרו הקימה בקיבוצה, אשדות יעקב מאוחד, את "בית איל", מרכז ייחודי לחינוך ולספורט עבור אנשים בריאים לצד נכים ובעלי צרכים מיוחדים.  

בטקס לציון 25 שנים לרצח הבנות, שהתקיים בנהריים בשבוע שעבר, וכלל צעדה במספר מסלולים, לקחו חלק מאות בני נוער מכל קצווי הארץ.      

בטקס, שבו נכח בין השאר סגן שגריר ירדן בישראל, נשאו דברים סגן שרת החינוך מאיר יצחק הלוי, יו"ר דירקטוריון קק"ל אברהם דובדבני, ראשת עיריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך ואחרים. מרגשים במיוחד היו דבריה של אורנה שמעוני: "על כפיי נשאתי את הילדות והורדתי אותן מהאוטובוס. הזעקות קרעו את לבי, חתכו את השמים, ומאז, בוקר בוקר, 25 שנה, יורדת אני בחשיכה, כדי להיות ליד הבנות בשעת הזריחה, לסרק שערותיהן לאחר יקיצה, ללוות אותן עם פרח חדש, לספר למלאכיות, שהחושך בבתי ההורים, זורח היום לאור הנכדים הצעירים המתבגרים". 

"במקום הירוק והשלו" הזה", אמר סגן שרת החינוך מאיר יצחק הלוי, "נגדעו באחת חייהם של שבע נערות, וטיול שכולו חווית טבע בארץ ישראל, הפך באחת ליום מוות. כמשרד החינוך נמשיך לעודד את תרבות הטיול לילדינו למען קיומה של חברה מלוכדת שיש בה חום ואהבת הזולת. אורנה, תבורכי על מפעל ההנצחה והיי סמוכה ובטוחה שאני, כנציג ממשלת ישראל, אעשה הכל שתזכי לקבל את פרס ישראל שאת כה ראויה לו". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן