יבול שיא
הרפת והחלב
יפעת תבע ספטמבר 2005 1

יפעת: זמן שווה כסף. את זה למדו על בשרם חברי הקיבוץ שישלמו יותר כסף על הסדרי השיוך

3 דק' קריאה

שיתוף:

האם ביפעת נרדמו בשמירה ולא העבירו לרמ"י את מסמכי השיוך במועד? איך הדבר ישפיע על השמאות החדשה? מי ישלם את המחיר וכמה?

למה ייקח עוד זמן להוציא לפועל את השיוך ביפעת? מעשה שהיה כך היה.  

שמאות חדשה 

ביפעת נעשתה שמאות של המנהל לצורך שיוך הדירות. את הניירת המסכמת של השיוך היה צריך להגיש לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עד תחילת יולי. והינה, בהגיע המועד, איש לא הגיש את הניירת. התהליך שנמשך בקיבוץ יותר מעשור, ייתקע. חמור מכך, רמ"י הודיעה כי תוקף השמאות הקיימת פג וצפוי שתיעשה שמאות חדשה שתשקף עלייה של ערך הקרקע. מי יודע אם החברים יעמדו במחירים המשוערכים? 

 "איננו יודעים מה הייתה השמאות הקודמת ומה תהיה החדשה, כדי להבין את גודל הנזק" אומרים בקיבוץ, "פעם היה צוות שהתעדכן, אך אט אט הפך הצוות לאדם אחד: עו"ד אמיר כהן שלקח על עצמו את הכול. כך עד למשבר הנוכחי".  

מי שהיה מנהל השיוך בקיבוץ, עו"ד אמיר כהן, נבחר ביולי 2022 גם לתפקיד יו"ר הקיבוץ ואף שיגר מכתב תודה לחברים על האמון שקיבל. הוא הספיק לשמש בתפקיד ימים אחדים בלבד. 

מי אחראי? 

בישיבת מזכירות שהתקיימה ב-6 ביולי ודנה במצב היו חילופי האשמות בין אמיר כהן, לבין עוה"ד אסף אלבז (ממשרד עו"ד שלמה כהן) המלווה את השיוך, לגבי האחריות לאי מסירת המסמכים במועד. לאחריה התפטר אמיר כהן הן מן הטיפול בשיוך והן מתפקיד היו"ר. כהונתו כיו"ר תמה עוד בטרם החלה. 

בפרוטוקול הישיבה נכתב כי "התקיים דיון מורכב באשר להובלת התהליך ביפעת. הדיון לא הסתיים ויושלם בישיבה הבאה". 

בפרוטוקול ישיבה שהתקיימה שבוע אחר כך, ב-14 ביולי, נכתב כי היא "עסקה בהשלכות הדיווח של עו"ד אסף אלבז ממשרד שלמה כהן בישיבה הקודמת (6.7) על פיה יתכן ויהיה צורך להערכת שמאות חדשה עקב סטטוס העברת חומרים מתבקשים מיפעת לרמ"י". 

במכתב עדכון ששלח לחברים ב-12.7, כתב אמיר כהן בין היתר:  

" … משך תקופה ארוכה אנחנו אוספים נתונים ומסמכים לפי בקשות רמ"י. בשבוע שעבר העברנו השלמות נוספות שנדרשו למסמכי יפעת לעורכי הדין לבדיקה ועיבוד, לקראת מסירתם לרמ"י. …
התגלה קושי של לוחות הזמנים וחשש שיידרש חידוש השמאות.
… רוח הדברים הייתה כי בעת הזאת נכון שאוחלף באדם אחר, הן בנושא השיוך והן בתפקיד יושב הראש. אני מכבד את עמדת המזכירות.
אעביר באופן מסודר את נושא השיוך לכל אדם שייבחר.
פרטים נוספים יימסרו על ידי ההנהלה ….".

"חברים תמימי דרך ייפגעו"

"היה קרב האשמות בין עוה"ד אסף אלבז לבין אמיר כהן לגבי האחריות לפשלה", מספר גורם ביפעת, "חשבו שאולי רמ"י תעניק הארכה ולא תנהג בקשיחות, מה שלא קרה. הצרה הגדולה היא שלאמיר לא היה צוות מלווה. מנהלי הקהילה לא ראו צורך להתעניין. כעת יחליף אותו כיו"ר אורי דורמן (חיצוני, בן גבעת ברנר) שהיה מועמד בפעם קודמת וויתר כי לא רצה להתמודד מול אמיר, חבר הקיבוץ".  

יצוין כי אמיר שב בינתיים לצוות הניהול "כיחיד שיודע מה קורה" והוא חבר בו יחד עם קיטו הנלדר מנהל הקהילה, היו"ר אורי דורמן וארז אגוזי מרכז המשק (מזרע).   

"בסיפור הזה ייפגעו הרבה חברים תמימי דרך שלא יודעים כעת אם יוכלו לרכוש את ביתם", נאמר בקיבוץ, "ייתכן שהם יתבעו את חברי ההנהלה על נזקים כספיים שנגרמו להם. אנחנו בערפל לגבי משך התהליך ומחירו".  

ב-1 בספטמבר עדכנה ההנהלה את החברים: 
"… הושלמה בשעה טובה העברת כל המסמכים שנתבקשנו להעביר לרמ"י. 
פנינו לבכירים ברמ"י על מנת לבחון ביחד איתם את האפשרויות לקידום הנושא ובכלל זה את תוקף השמאות שבוצעה בעבר על ידי השמאי מטעם רמ"י. 
… מהמידע שבידינו כעת עולה שהשמאות שבוצעה ב– 2020 לא בתוקף ולא ניתן להאריך את תוקפה. לכן, על מנת להשלים את תהליך שיוך הדירות, יידרש עדכון של השמאות. בהתאם לכך, ועד ההנהלה הנחה את עורכי הדין של הקיבוץ, לפעול מול רמ"י לקידום עסקת השיוך ולהזמין עדכון של השמאות באופן מידי. 
 
                                                     בברכה, 
                                                  אורי דורמן, קיטו הנדלר, אמיר כהן וארז אגוזי 

כמה זמן זה עוד ייקח? מה יהיו הפרשי השומה? ימים יגידו. 

תגובות

תגובת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) 

העברנו לר"מי שאלות בנושא: 

1. האם פג תוקף השמאות ליפעת?   

2. האם הקיבוץ איחר במסירת מסמכים ועל מה השפיע האיחור?   

3. על מה קיבוצים צריכים להקפיד בעבודה מול רמי? 

 התגובה שהתקבלה היא "לא ניתן למסור לתקשורת נתונים אלו". 

תגובת הנהלת קיבוץ יפעת 

"תהליך שיוך דירות הוא תהליך מורכב ונהלי רמ"י והיקף העסקה מציבים בפני הקיבוץ וחבריו אתגרים רבים. קיבוץ יפעת היה מראשוני הקיבוצים שהגישו בקשה לביצוע עסקה במתווה חלופה 1456.  

מיטב המנהלים ואנשי המקצוע מהקיבוץ ומחוצה לו עסקו ועוסקים בכך במסירות ובנאמנות. 

השלמת פרטי העסקה, אופן ביצוע השמאות, עדכונה ו/או חידושה נעשה על ידי רמ"י בהתאם לנהליה והחלטותיה. 

הקיבוץ פועל ללא לאות להשלמת התהליך לטובת כלל חבריו ויורשי חבריו. 

בית יפעת הינו בית איכותי, מלוכד ואיתן אשר ידע ויודע להתמודד עם קשיים ואתגרים בעבר כך גם היום וגם בעתיד". 

תגובת עו"ד אמיר כהן 

אמיר כהן ביקש לא להגיב לדברים. 

תגובת משרד עו"ד שלמה כהן המלווה את השיוך 

"משרד עו"ד שלמה כהן ושות' מלווה למעלה מ-150 קיבוצים זה שנים ארוכות במקצועיות ובנאמנות. אנו גאים בכך שרבים מבין לקוחותינו משלימים בימים אלו את תהליך שיוך הדירות, בכל רחבי הארץ, בליווי משרדנו, ושלחברי אותם קיבוצים מתאפשר להסדיר זכויותיהם. נמשיך לפעול ולקדם את הנושא ככל שיידרש גם בעבור בית קיבוץ יפעת וחבריו. הכתבה עצמה רצופה אי-דיוקים וכתובה בצורה מגמתית – וככל הנראה מבלי שנלקחו בחשבון כלל ההשלכות הכרוכות בפרסומה. מטעמים של חסיון עו"ד-לקוח לא נוכל להתייחס לדברים לגופם". 

בוקסה 

הערת רשות העיתון 

פרסום כתבה זו התעכב זמן ממושך בשל איום בתביעה והצורך להעמידה לבדיקת עו"ד.    

מערכת זמן קיבוץ ורשות העיתון עמדו על פרסום הכתבה חרף הלחצים.  

חשוב לציין כי תחילתה של הכתבה בכתב עזרא דלומי שהתפטר בשל העיכוב והחשש מפגיעה בחופש העיתונאי. 

כרגע לא ברור איך הפרשה תסתיים ובכמה יתייקר השיוך ביפעת בעקבות שמאות חדשה או עדכון השמאות הנוכחית, ומתי יצא השיוך אל הפועל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן