יבול שיא
הרפת והחלב
כנס ההנהגות של התנועה הקיבוצית

כנס ההנהגות השמיני של התנועה הקיבוצית

3 דק' קריאה

שיתוף:

מתודעה של חברה במשבר לאופטימיות של שגשוג. כנס ההנהגות השמיני של התנועה הקיבוצית עסק ביחסים ובממשקים שבין הקיבוצים למדינה: ממיסוי קיבוצים מתחדשים ושיוך דירות דרך הרפורמה בחקלאות ועד נושאים לאומיים של בריאות, תחבורה וביטחון פנים בפריפריה  

בשבוע שעבר (15-17/11) נערך במלון גליליון שבגליל העליון כנס ההנהגות השמיני של התנועה הקיבוצית.

מעל 500 חברות וחברי קיבוצים מ-210 קיבוצים ובהם מנהלי ומנהלות קהילה, מזכירי ומזכירות קיבוץ, מנהלים ומנהלות עסקיים, מנהלי ומנהלות משאבי אנוש  וחברי וחברות הנהלה, לקחו חלק ביומיים וחצי של הרצאות, פאנלים, קבלת מידע ודיונים עניינים וגם אפשרו לעצמם רגע של פסק זמן להחלפת מידע עם עמיתים, טעינת מצברים ואפילו, רחמנא ליצלן, פשוט רגע של שקט בשמש נובמבר חמימה.   

"הכנס הקודם (שהתקיים בפברואר 2020) היה בין סבבי הבחירות. זה היה רגע לפני הקורונה ועוד לפני שהתחילו ההפגנות והורגש צל כבד של איום" אומרת הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל, "בכנס הזה יש תחושה של התרוממות רוח, תודעה של צמיחה, של חשיבה אסטרטגית לעתיד. יש לנו ייצוג בכנסת של שבעה חברי וחברות קיבוץ, מגוונים מבחינת הגיל, המין, המפלגה. המון שנים לא היה דבר כזה".   

הכנס, שהיה גדוש הרצאות, פאנלים ומעגלי דיון, עסק בעניינים תוך קיבוציים, בממשקים שיש לקיבוצים עם המועצות האזוריות ואל מול המדינה. חלק ממטרות הכנס היה מפגש עם אנשי מפתח בממשלה.

אמירה שחזרה ועלתה מהשרים שהגיעו ומחברי הכנסת שלקחו חלק בפאנלים השונים היא ההצלחה בהחלפת השלטון וייצוג למפלגות השמאל בממשלה לאחר שנים של ישיבה באופוזיציה.

כפי שניסח ניצן הורביץ, יו"ר מרצ ושר הבריאות: "חלק גדול מההצלחה לשינוי השלטון הוא שלכם: העמידה בצמתים, ההפגנות, מי שסחב צוללות בכל הארץ ועמד על הגשרים יותר משנה, בהתמדה, עם כל הלהט, חלק גדול מזה אלו אנשי הקיבוצים."

"אי אפשר היה לפספס את זה וזה נתן גב לאנשים הפוליטיים להקים ממשלה יוצאת דופן שיושבים בה יחד שמאל וימין, יהודים וערבים. יש פה נס פוליטי היסטורי. הצלחנו להקים ממשלה למרות צירופים דמיוניים".  

הבשורה שהביאו עימם שרי הממשלה שהגיעו לכנס בתחום החברתי היא חלוקה שוויונית של משאבים ציבוריים ומחויבות לפיתוח הנגב והגליל.

ניצן הורביץ, שר הבריאות, סיפר על תכניות להקמת שני בתי חולים, אחד שיקום בצפון והשני בדרום, הקמת מרכזים רפואיים ועידוד כוח אדם בפריפריה. "במשך שנים תוקצבה מערכת הבריאות הציבורית בחסר מכוון והייתה זליגה למערכת הפרטית. התקציבים החברתיים הוזנחו. יש כסף במדינה, השאלה כיצד הוא מחולק".  

מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה, דיברה אף היא על תחבורה בסימן סוציאל דמוקרטי. תיעדוף התחבורה הציבורית  על פני סלילת כבישים נוספים עבור רכבים פרטיים.

מיכאלי ציינה את התוכניות לקדם רכבת קלה מנצרת עילית לחיפה והתחייבה על כך שתוך עשור תגיע הרכבת עד קריית שמונה.

מיכאלי ציינה את ההישג של ביטול התוכנית להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל ובישרה על הקמת צוות לבחינת הקמת שדות תעופה פנים ארציים ובינלאומיים נוספים.

כשנשאלה לגבי תחבורה ציבורית בשבת, השיבה שתחבורה ציבורית שפועלת בשבת הינה חלק מההסכם הקואליציוני: "אני לוקחת על עצמי להעביר פורמט שיאפשר תחבורה ציבורית בשבת".

בנושא הפוליטי אמרה מיכאלי: "זו ממשלה של הסכמות, באנו לבנות ולא לפרק. מפלגת העבודה חוזרת להשקיע בגליל ובנגב. נתרכז בחיזוק היישובים הקיימים ונתנגד להרחבת ההתנחלויות".  

עומר בר-לב, השר לביטחון פנים מטעם מפלגת העבודה, דיבר על הקצאת הכספים למאבק בפשיעה במגזר הערבי:

"במהלך 2022 תהיה בלימה של האלימות ברחוב הערבי. זו המשימה העיקרית של משטרת ישראל. בכל שבוע מאות שוטרים מבצעים פעילות בדרום, בצפון ובמרכז. יש מפכ"ל מצוין וראש הממשלה נותן רוח גבית משמעותית בעניין.זה תהליך ארוך וקשה ואנחנו נצליח".

בר-לב התייחס גם לנושא הטרור החקלאי ואמר: "מדינת ישראל צריכה לתת מענה ביטוח לאותם בעלי נכסים שנפגעים ממנו".

בר-לב סיפר לציבור על הקמת יחידות שיטור מועצתיות, בדומה לפיקוח העירוני, אשר עתידות להצטייד באמצעים שיאפשרו להן להתמודד עם הפשיעה החקלאית.

לגבי מעורבות של שב"כ בפעילות המשטרתית אמר: "ברגע שמשפחות פשע משתלטות על מועצות אזוריות ומכרזים, פשיעה ברמה הזו מאיימת על עצם לגיטימיות השלטון."

"במקומות האלה יש חשיבות לשיתופי פעולה, בעיקר ברמה המודיעינית עם השב"כ". בשורה נוספת היא הקמת חטיבה משותפת לצה"ל ולמשטרה, שתדע לתת מענה במקרה של הפרות סדר אזרחיות.  

בנושא מפת אזורי עדיפות לאומית נאמר שהגליל והנגב יקבלו עדיפות גבוהה על פני יהודה ושומרון. בר-לב: "יש חילוקי דעות עם מפלגות אחרות שיושבות איתנו בממשלה ויהיה על זה דיון נרחב. אני מאמין שהמפה החדשה תהיה קרובה יותר לעמדה שלנו משהייתה בשנים קודמות."  

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, נשא נאום ואמר כי הממשלה מחויבת לאפשר לקיבוצים להמשיך לצמוח, לקלוט ולבנות.   

עוד לקחו חלק בפאנלים השונים: יאיר גולן, סגן שרת הכלכלה והתעשייה מטעם מפלגת מרצ; אלון שוסטר, סגן שר הביטחון מטעם מפלגת כחול לבן, מקיבוץ מפלסים; רם שפע ממפלגת העבודה, מקיבוץ גבעת חיים איחוד; יעל רון בן משה ממפלגת כחול לבן, מקיבוץ געתון; משה טור-פז ממפלגת יש עתיד, מקיבוץ כפר עציון .

לקראת סוף היום השלישי הוזמן לשאת דברים מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, שהתייחס למצוקת הדיור ואמר שהפתרון נמצא בהגדלת היצע הקרקע ובפיתוח התשתיות בפריפריה.

קוינט ציין שבשנה החולפת הושלמו יותר עסקאות שיוך בקיבוצים מאשר בשלוש השנים הקודמות, הוא הוסיף כי משרדו מחויב להמשך הדיאלוג והשיח המכבד.

ברשות מקרקעי ישראל מודעים לפרקי הזמן הארוכים בהם מטופלות בקשות והוא מחויב לייעול ושיפור השירות ולקיצור פרקי הזמן.

האם זה אומר שנראה מעתה יותר קיבוצים שמימשו את ההחלטה על שיוך הדירות והם בעלי הקרקע?

על פי יעקב בכר, יו"ר הארגונים הכלכליים ויו"ר מענית, לא בטוח בכלל "וגם לא בטוח שצריך".  

בהתייחס לנושא הסולארי על קרקע חקלאית אמר מנכ"ל רמ"י כי "יש עניין לעודד דו שימוש בקרקע", יחד עם זאת לא יאפשרו להפוך קרקע ביעוד חקלאי  לקרקע לשימוש סולארי.  

כנס ההנהגות התנועה הקיבוצית  | צילום: דנה בר-און

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן