יבול שיא
הרפת והחלב
אישה בואדי 02 הסרט 3.Movie Snapshot

"לא משכיב את עצמי על ספת הפסיכולוג"

3 דק' קריאה

שיתוף:

אומר דונדי שוורץ מבארי שסרט עלילתי באורך מלא שכתב, ביים וצילם יוקרן בשבוע הבא בסינימטק

"אישה בוואדי" סרט עלילתי באורך מלא, של דונדי שוורץ (61) מבארי יוקרן בשבוע הבא (4.8) בסינמטק שדרות. הסרט מספר על בחורה צעירה שנכנסת להריון לא מתוכנן ומתלבטת האם להשאיר את העובר ברחמה או לבצע הפלה. "המאמן", יועץ מסתורי, מייעץ לה לצאת להתבודד בטבע, משם תבוא התשובה. הסרט הוא פרי יצירתו של דונדי שכתב, ביים, צילם וערך, היה אחד מחמישה סרטים שהתקבל לשלב הגמר בסינימרקט בפסטיבל חיפה 2020, זכה בשלושה פרסים בפסטיבלים שנערכו ברומא, פלרמו ולונדון ויוקרן גם בפסטיבלי סרטים בסין. "הזכייה הפתיעה אותי, זה לא פשוט לעשות הכל בעצמי ולהגיע למוצר השלם".

דונדי שוורץ פנים 1
דונדי שוורץ. צילום: מהאלבום הפרטי

פיצ'רים בשני שקל 

משך שנים שדונדי עוסק ביצירת סרטים עלילתיים ודוקומנטריים "אני קורא לסרטים האלה 'פיצ'רים בשני שקל' בגלל העלות הנמוכה של ההפקה", סרטים אותם הוא כותב, מביים, מצלם ועורך "ואפילו יצא לי לשחק בסרטים שלי. אלו סרטים שנעשים בעשר אצבעות עם תשוקה לספר סיפור באמצעים זולים ופשוטים. אין לי ציוד מתוחכם ויקר, כמו זה שעובדים בתעשיית הקולנוע, למרות זאת סרטים שלי הוקרנו בטלוויזיה בסינמטקים ובבת קולנוע, השתתפו בפסטיבלים בארץ ובחו"ל". 

דונדי מעיד על עצמו שאינו שייך לברנז'ה ולא מכיר אנשי קולנוע ומפיקים ו"אולי זה קשור לאופי שלי שאני עושה הכול בעצמי. במקום לשלוח לקרן הקולנוע תסריטים, לחכות ולהתאכזב, החלטתי לעשות הכל בעצמי עם מה שיש". 

רצפת הייצור 

על אף האינטנסיביות שביצירת סרטים, עבודתו העיקרית של דונדי שוורץ (61) מבארי, שנולד כדני במונטריאול, קנדה, היא רצפת הייצור במפעל הדפוס של הקיבוץ "ובנוסף יש לי סטודיו לצילום במקלט גדול ויזמות שפועלת מעל 20 שנה לעבודות צילום ווידאו. זה חלק מעשייה אומנותית שלי של סרטים, ציורים וצילומים".   

לארץ עלה דונדי עם משפחתו בגיל 8 ולבארי הגיעו כשהיה בן 12. "אימי הגיעה לקיבוץ כמורה שכירה. זה היה ערב מלחמת יום כיפור והיה מפגש מופלא עם הקיבוץ. אנחנו שלושה אחים והמקום מצא חן בעינינו, עשינו הצבעה ובחרנו לעבור לפה". לאחר הצבא עזב לתקופה ארוכה ומזה 23 שנה מאז חזר לקיבוץ.  

רב אשכולות 

בנוסף לסרטים דונדי מצלם תמונות, מצייר וגם כותב. ספרו "אהבת המשחק" (הוצאת מדליי מוכר ספרים) יצא ב-2021 באמצע הקורנה במהדורה מוגבלת וניתן למצוא אותו באתר "עברית". "זהו סיפור על נער שהסתבך עם החוק, האקר שפגע בביטחון המדינה. איש צבא מציל אותו ממאסר ומגייס אותו ליחידה שעוסקת במציאת פתרונות מקוריים לאגפים המצבעים בצה"ל. סיפור צבאי, שכולו פרי הדמיון שעוסק במציאות ישראלית בת זמננו". בלי לגלות מה הסוף, נספר שמעורבת גם התקפה צבאית באירן בעזרת רעיון מקורי של גיבור הסיפור.

דונדי שוורץ ציור
נוף עין כרם. את הציורים ניתן למצוא ב'גלריה אונליין' הישראלית ובפייסבוק dondi schwartz

אישה בהריון לא מתוכנן, האקר שעובר על חוקי בטחון המדינה- מאיפה אתה שואב את הרעיונות ליצירות שלך? 

"השד יודע למה כותבים בוחרים את הנושאים שהם כותבים עליהם". אומר דונדי ומוסיף "בספר שכתבתי (הרביעי במספר) ריתקה אותי הדמות שעוברת תמורה מקצה לקצה. ממצב של נזק מהלך לביטחון המדינה עד לקבלת עיטור מאד גבוה על תרומה לביטחונה. רציתי להתרחק מהמוכר והריאלי ולספר סיפור דמיוני שמעוגן במציאות הישראלית בעיקר מבחינת צבאית. אבל באופן כללי אני לא משכיב את עצמי על ספת הפסיכולוג ומנתח למה בחרתי לכתוב סיפור כזה או אחר. ברור לי ככותב ברור לי שכל הסיפורים שכתבתי לפרוזה או לקולנוע לפעמים נוגעים בחיים ממש ולעיתים ממוצאים. אני לא מנתח את הרגע שניצת בראש הרעיון".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן