יבול שיא
הרפת והחלב
אתגרים מטופל

מאתגרים את עצמם

3 דק' קריאה

שיתוף:

בתחרות אפיק, טור אופני הרים בינלאומי שנערכת זו הפעם התשיעית, לקחו השנה בפעם הראשונה חלק גם חברי עמותת אתגרים. רכיבה אתגרית גם למי שמאותגר בין הים לכרמל

בין ה- 21.9 ל- 24.9 התקיימה זו הפעם התשיעית תחרות אפיק ישראל. ארבעה ימים של רכיבת אופניי שטח בנופים היפים של חוף הכרמל, בין חופי הים להר הכרמל, בין שמורות טבע ליערות קק"ל, בין אתרים היסטוריים לעופות מים.  

היום הראשון לתחרות, "הפרולוג", נפתח ברכיבה "קצרה" (הכל יחסי) לאורך 36 ק"מ מנחשולים, לאורך החוף ועד לנמל קיסריה העתיקה. ביום השני המתחרים, הרוכבים בצמדים, אותגרו בנסיעה בשבילי ארבע על ארבע לאורך 111 ק"מ ובטיפוס מצטבר של 1200 מטר. היום השלישי כלל 78 ק"מ של רכיבה בהרי הכרמל, כולל חציית מטעי בננות המאפיינים את האזור, עליות וירידות שבחנו את יכולת הבלמים של האופניים וביום הרביעי שילב את כל הטוב של האזור במרחק "שפוי" של 53.5 ק"מ. סך הכל רכבו המתחרים כמעט 280 ק"מ בזמן מצטבר של 10-15 שעות בארבעה ימים מאתגרים.   

מאותגרים בפעם הראשונה 

מי שייקחו חלק בתחרות בפעם הראשונה השנה הם רוכבי אופניים של עמותת "אתגרים", שנוסדה בשנת 1995 על ידי נכי צה"ל ואנשי שיקום במטרה להעצים ולשלב חברתית אנשים עם מוגבלויות באמצעות ספורט אתגרי בטבע, כאשר ענפי הספורט העיקריים אותן מפעילה העמותה ברחבי הארץ הם שייט, פעילות חבלים ואופניים.  

את החיבור של העמותה עם התחרות עשה רועי הקר (46) מקיבוץ שדות ים, רכז של העמותה בתחום האופניים באזור הצפון, מחדרה ועד קריית שמונה. "בתוך האזור הזה יש ארבעה מועדוני אופניים: בנהלל, קריית ביאליק, רכב נייד עם עגלה שיכול להגיע לכל מקום ובעצם מנגיש את הפעילות במקום שאין מועדון, וממש ובימים אלו מוקם מועדון נוסף שנפתח בבנימינה לזכרו של פינקי זוארץ".  

 משבר גיל ה-40 

ברכיבת אופניים החל רועי כתחביב לפני כעשרים שנה, "בערך מאז שהגעתי לשדות ים, במטרה לאמץ אורח חיים ספורטיבי". ב-2009 לקח את זה צעד קדימה כשהצטרף לקבוצת רכיבה "רוכבי אשכולות" מבנימינה. 

 סביב "משבר גיל ה-40", החליט להפוך את התחביב למקצוע ולעסוק בהדרכה. "עברתי קורס מדריכי אופניים בווינגייט וכבר תוך כדי הקורס התחלתי להדריך בוגרים ונוער". לאחר כשנה בהדרכה המשיך ללימודי מאמן אופניים בווינגיט. 

 מה ההבדל בין רכב לבד להנאתך ובין רכיבה תחרותית בקבוצה?  

"לקבוצת רכיבה תחרותית יש מטרות ויעדים. יש תוכנית אימונים, יעדים אישיים ומטרות קבוצתיות. יש יום ושעה קבועים, מה שנותן את המסגרת. מעבר לזה יש ברכיבה בקבוצה משהו חברתי, קהילתי".

רועי הקר
רועי הקר ובן זוגו לתחרות. אורח חיים ספורטיבי. צילום: באדיבות אפיק ישראל

 מאתגר את עצמו 

לעמותת אתגרים הגיע כמעט במקרה. "שני מתאמנים ראו מודעה שדרוש רכז אופניים לעמותה לאזור הצפון. לא ידעתי מה זו העמותה ומה יהיה תפקידי כרכז". כחלק מהבדיקה ההדדית הגיע לתצפת על פעילות בעמותה "יש מתמודדים עם מוגבלות פיזית, יש עיוורים, יש קטועי גפיים, יש מתמודדים לאחר אירוע מוחי, ילדים על הרצף האוטיסטי, סי.פי ועוד. מה שהיה לי ברור מהתחלה שכל נושא המוגבלות לא מרתיע אותי".  

אתגרים עוסקת בתוכניות תהליכיות, בחוגים לאורך השנה ובפעילות לכיתות של חינוך מיוחד בבתי הספר. "יש גם קבוצות של מתמודדי נפש, פוסט טראומה. נפתחה גם קבוצה של אחים לילדים עם צרכים מיוחדים. מגיעים ילדים שלא יודעים לרכב על אופניים, הם מתחילים באופני טנדם (אופניים עליהם רוכבים שניים, כאשר הראשון הוא מוביל) ועוברים תוך כדי השנה לרכב על אופניים רגילים". בכל פעילות כזו יש מדריך ומערך מתנדבים אשר עוזר לקיים את הפעילות וגם ש"ש (שנת שירות) שהם חלק בלתי נפרד מצוות ההדרכה. "מי שמגיע לפעילות בעמותה מקבל מעטפת שלמה של ציוד מאיתנו ואתגרים 'תופרת' לכל אחד את סוג האופניים שיכול להתאים לו". 

 שלושה כובעים 

לתחרות אפיק הנוכחית הגיע רועי, שזו לו הפעם השמינית להשתתף בתחרות הזו, בשלושה כובעים: מתחרה בעצמו כרוכב אופניים, מאמן קבוצת רוכבים ממנה הגיעו כ-13 זוגות מתחרים ורכז עמותת אתגרים בצפון, שביום שבת, היום האחרון, עמדו אף הם על קו הזינוק כשווים במקצה אתגרים, 25 ק"מ או 8 ק"מ, כל אחד לפי יכולתו. 

איך נוצר החיבור של העמותה עם התחרות?  

"בסיום התחרות בשנה שעברה עלתה לי המחשבה- למה בעצם שחברי אתגרים לא ייקחו חלק באירוע המטורף הזה? פניתי לגל צחור, היזם והמוציא לפועל של האירוע (בנו של גיורא צחור, בכיר ב"מוסד" מפקד יחידת "כידון" שנדרס בתאונת דרכים ב-2012 בעת שרכב על אופניים, לזכרו התחרות). אמרתי לו שיש לי מחשבה שבשנה הבאה יהיה גם מקצה מוגבלויות. לשמחתי, גל עף על הרעיון והשנה זה התממש".

שינשינים ומתנדבים  

"יש שנת שירות מדהימה בעמותת אתגרים, אחת מהמבוקשות ביותר. שלוש קומונות ברחבי הארץ לפי האזורים צפון-מרכז- דרום, בקריית מוצקין, תל אביב וחולון ובכל קומונה כ-7-8 שינשינים. כיוון שיש שלושה ענפי ספורט עיקריים בעמותה (חבל, שיט, אופניים) כל שני שינשינים מצוותים לרכז באזורם. הם חלק מצוות ההדרכה ועוברים את ההדרכות הנדרשות בכל תחום. זו שנה מדהימה עבורם.  

לא ניתן לקיים את הפעילות בעמותה בלעדיהם ובלי המתנדבים. המתנדבים צריכים כושר מינימלי, אם זה להרכיב רוכב באופני טנדם או רק לשמור על רוכב שיהיה במסלול או לכוון אותו כשהוא רוכב באופניים רגילים. זה מתאים גם לבני 70 פלוס, מתאים לפנסיונרים שפנויים בבוקר וגם לכל אחת ואחד שרוצה לתרום כמה שעות אחר הצהריים פעם בשבוע. המתנדבים שיש לנו מחכים כל השבוע לשעה הזו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן