יבול שיא
הרפת והחלב
מסע אופניים התנועה הקיבוצית

מסע האופניים המסורתי של התנועה הקיבוצית

2 דק' קריאה

שיתוף:

כ-700 נערות ונערים, בני ובנות שכבת י"ב, מקיבוצים מכל רחבי הארץ, רכבו במהלך ימי חג החנוכה בנופים המדבריים של חבל אילות

מסע האופניים המסורתי של התנועה הקיבוצית  

מסע האופניים המדברי, מסורת רבת שנים, עסק, פרט לאתגר הרכיבה, בשלב הבא בחייהם של הנערים והנערות, במטרה שיהיה משמעותי וערכי. 

גיא גרסול (30) מקיבוץ חוקוק הוא רכז המפעלים באגף החינוך של התנועה הקיבוצית ומי שניהל את המסע, מספר על 60 קילומטר של רכיבה במשך שלושה ימים, מפארק תמנע דרך אליפז, גרופית, יטבתה, לאורך הגבול הירדני ועד לקיבוץ קטורה.

 גרסול: "חבל אילות נבחר השנה להיכרות עם חבל ארץ בלתי נודע. להביא 700 משתתפים לאזור שיש בו מעט מאוד אוכלוסייה היה גם חלק מהמטרות". אתגר ראשון למסע שהוא מסורת הנמשכת עשרות שנים צץ כבר בשלבי ההכנות."

גרסול: "לאחר שנתיים בהן לא התקיים המסע, שנה אחת בשל הקורונה ושנה נוספת בשל מזג האוויר, מצאנו את עצמנו לקראת סגירת ההרשמה רק עם מחצית הנרשמים."

"עשינו חשיבה מחודשת והצלחנו להגיע ל-600 רוכבים". אתגר נוסף בו נתקלו מארגני המסע היה מזג האוויר הקיצי שנמשך לתחילת דצמבר. "לרוב, אחד המאפיינים של המסע הוא הקור. אנחנו בחבל אילות, במזג אוויר לא אופייני לעונה, היינו חייבים להתאים את המסלול". 

אורי פלד נקש (43) מקיבוץ רמת דוד, מנהל "שבילים" (חינוך חברתי קהילתי בתק"צ) והרכז החינוכי של המסע, מספר שמטרת המסע "לעודד שירות משמעותי, תרומה לחברה בשנת י"ג והכרת הזהות של החברה הקיבוצית."

"מעבר לאתגר הרכיבה ולהכרת חבל הארץ יש במסע הרבה תוכן בנושא שירות צבאי משמעותי ושנת י"ג, במכינות ובשנת שירות. בני הנוער נפגשו עם ראש מועצת חבל אילות, ד"ר חנן גינת, נפגשו עם חיילים ועם שינשינים והתפתחה שיחה עמוקה."

"בערב השני הנוער נפגש עם אלון שוסטר, סגן שר הביטחון ובערב השלישי עם חבר הכנסת רם שפע. היום האחרון התקיים בבה"ד 1 סמוך למצפה רמון, יום שתוכנו פיקוד וקצונה ומבט אל העתיד."

"הנוער נפגש עם קצינים ומפקדי גדודים מהתנועה הקיבוצית במטרה להפוך את השירות הצבאי למשמעותי". 

דבי ברא"ס, מנהלת אגף חינוך בתנועה: "מסע י"ב משרת מספר מטרות: חיבור ארצי של בני נוער, שיח על שירות מיטבי ותרומה לחברה, לצד חוויה של אתגר פיזי והצורך להתמודד עמו כחלק מקבוצה."

"ראינו לאורך המסע את ההיכרות והגיבוש שנרקמו בין הקבוצות השונות אשר מתלכדות לכדי קבוצה אחת גדולה של שכבת י"ב בתנועה הקיבוצית". 

כמארגנים, הכנס ענה על המטרות והציפיות? 

גרסול: "הכנס ענה על הציפיות. כל יום נגענו בתכנים שהם מעבר לאתגר הרכיבה. יש לי תמונה מהבוקר הראשון למסע. קלטנו את בני הנוער בפארק תמנע, הייתה שמש, חום כבד ולא היה צל ואני רואה בני נוער מחכים מתוסכלים עד שיגיעו כולם."

"כמנהל המסע יצאתי לדרך בהרגשה חמוצה. יצאנו למסע ונכנסתי לרכב שמוביל את השיירה. הסתכלתי אחורה וראיתי 700 רוכבים בנוף המרהיב של פארק תמנע. התמונה הזו של השיירה חיממה את הלב. 

לפני ההגעה לבה"ד 1 היו כאלה ששאלו שאלות, האם זה חלק מהערכים שלנו. אנחנו מאמינים שכן. היו חלק מבני הנוער שלא רצו להגיע לשם ואנחנו התעקשנו. כשהכל הסתיים ביום חמישי בצהריים באו אותם נערים ואמרו לנו 'תודה שהתעקשתם'. היה חשוב להגיע. יש תחושה שעושים משהו טוב ונכון. הנוער ממשיך לעבד את החוויות והדברים מחלחלים". 

בין מטעי התמרים 

יואב רון (17) מקיבוץ יקום, תלמיד בית חינוך משותף חוף השרון, לקח חלק במסע: "זו מסורת של המועצה ובכל שנה יוצאים למסע אופניים תלמידי י"ב. שמעתי מחברים שגדולים ממני שהם נהנו ושכדאי לצאת."

"זה מסע בן ארבעה ימים, לא רכיבה אינטנסיבית, אבל גם לא קלה, בין מטעי התמרים של קיבוץ אליפז וקיבוץ סמר. רציתי לצאת מהבועה של המועצה, לפגוש בני נוער חדשים ופגשתי חבר'ה טובים."

"הגיעו חברי כנסת לדבר אתנו, היו עמדות הסברה למי שנמצא בתהליכי מיון לשנת שירות וגם ענו על שאלות שקשורות בצבא. ביום האחרון הגענו לבה"ד 1 לנהל שיח עם צוערים ומפקדים. אני ממליץ לבוגרי י"ב בשנה הבאה להשתתף במסע הזה". 

מה התוכניות שלך לשנה הבאה? 

"אני נמצא בתהליך מיונים לשנת שירות. הייתי רוצה לעזור לקיבוצי הדרום בעוטף עזה או בערבה".   

דןדן נוסן (במרץ 18), מקיבוץ להבות חביבה, תלמיד כיתה י"ב בבית ספר גוונים: "יצאנו שישה ילדים מהקיבוץ יחד עם קיבוצים ומושבים מהאזור. פגשתי הרבה מאד חבר'ה, את רובם לא הכרתי, הרבה חברה איכותיים שדומים זה לזה – כולנו מקיבוצים, באותו גיל, אותה אווירה, נחמד."

"היה גם מקום להכיר את בני המין השני. המסע היה מאורגן טוב ומוצלח והרכיבה עצמה לא הייתה קשה. לכל יום היה נושא: בתמנע קיבלנו הדרכה על החבל, על הקשיים והיתרונות לגור באזור."

"ביום השני הגיעו שינשינים שהסבירו איך זה לעשות שנת שירות באזור. נפגשנו עם מפקד בה"ד 1, עם שני חיילים במסלול, טייסים וקצינה. זה היה חוויתי ומשמעותי, ואני לגמרי ממליץ. אני בתהליך לשנת שירות בשאיפה לכפר נוער חקלאי". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן