יבול שיא
הרפת והחלב
מצעד הגאווה בחיפה יוני 22

משחק באגף השמאלי

6 דק' קריאה

שיתוף:

"בעיניי זו הצלחה גדולה לדאוג למגדלי הביצים במושבי הגליל שרובם מצביעי ש"ס וליכוד, כי זה נעשה מתוך אידאולוגיה לאומית". הוא התמודד עם גורמים בממשלה שאיימו על המרחב הכפרי, פעל נגד הניסיון של משרד הכלכלה לא לאפשר התאגדות קואופרטיבית, ומתנגד לאיחוד מפלגות השמאל. ח"כ (העבודה) רם שפע, ספורטאי חובב אך רציני מגבעת חיים איחוד, שומר על קשר הדוק עם התנועה הקיבוצית וקורא לא לבזבז אנרגיה על מאבקים פנימיים

את הריאיון עם ח"כ רם שפע אני פותח בשאלה ישירה: "מה אתה עושה בשביל קיבוצים?", פרפראזה למטבע הלשון שטבע ח"כ לשעבר שמואל פלאטו שרון: "מה אתה עושה בשביל מדינה?". שפע מרחיב את נושא השאלה לכלל המרחב הכפרי ולא רק לקיבוצים, ומציין שורה של מאבקים שהוא נאלץ לנהל לא מול מפלגות האופוזיציה אלא דווקא מול מפלגות הימין בקואליציה שבה הוא שותף. "לאחר הפלת ממשלת נתניהו לפני שנה וחצי, שבה לקחתי חלק", הוא אומר, "הקמנו ממשלה שמצד אחד היא עם הגורמים שאיימו כל יום על המרחב הכפרי, בעיקר שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות עודד פורר, ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, ומצד שני היא עם מפלגות המרכז-שמאל התומכות במרחב הכפרי. ניסיתי להיות המנוע שמחבר בין כל הגורמים בקואליציה ובשטח, כדי לחזק את המרחב הכפרי ולתת לשותפים שלנו בממשלה להבין שזה ערך ציוני-לאומי לדאוג לקיבוצים ולמושבים ולא עניין של עסקנות ושדולה בכנסת. אני חושב שהצלחתי לגרום גם לתנועה הקיבוצית וגם למפלגות המרכז-שמאל בקואליציה לעבוד ביחד, בעיקר בכל מה שקשור ברפורמה בחקלאות, כדי לגרום לכל הגופים שמולנו להבין שאנחנו ניצבים כחומה בצורה שמאוד קשה להזיז אותה. לשמחתי, כבר בשלבים המוקדמים של המאבק, תנועת המושבים הצטרפה לתנועה הקיבוצית, והתחלנו להפעיל כוחות משותפים בלי שכל אחד מהצדדים יסתכל על האינטרסים הצרים שלו. עמית יפרח מזכ"ל תנועת המושבים, וניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, הבינו שאסור לתת לשר האוצר להפריד ביניהם. בעיניי זו הצלחה גדולה לדאוג למגדלי הביצים במושבי הגליל שרובם מצביעי ש"ס וליכוד, כי זה נעשה מתוך אידאולוגיה לאומית של חשיבות ההתיישבות לאורך הגבולות וההתפרנסות מחקלאות. הצלחנו לגרום להרבה אנשים להאמין שאנחנו לא עוסקים רק בקיבוצים, אלא עוסקים בתפיסת ההתיישבות והחקלאות כערך ציוני". 

מה לגבי משבר הדיור? 

"ניסינו להעלות פתרונות אבל זה מאוד קשה מול שר השיכון והבינוי זאב אלקין, שחבט פעם אחר פעם בתפיסת המרחב הכפרי. היינו צריכים, ונצטרך לעשות את זה בממשלה הבאה, להצליח למצוא ייעוד משותף: איך אנחנו, מצד אחד, עושים הכול כדי לעזור לצעירים להתגבר על משבר הדיור ברחבי הארץ, ומצד שני, להרחיב את האפשרות לסייע לפתרון משבר הדיור על ידי בנייה במרחב הכפרי. המדינה תוקעת את היכולת להרחיב את היצע הדיור במרחב הכפרי בעשרות אלפי יחידות דיור, וכולם מפסידים מזה. ניסינו לפעול בכיוון הזה, אבל זה לא עבד מספיק טוב".

תמונה 2 IMG 20220410 WA0009
משפחת שפע, גבעת חיים איחוד, בכוחות משותפים

חיבורים בקואליציה 

ח"כ שפע היה גם שותף, יחד עם סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן) וסגן שר הכלכלה יאיר גולן (מרצ), למאבק שהתנהל מאחורי הקלעים נגד הניסיון של משרד הכלכלה לא לאפשר יותר התאגדות קואופרטיבית במדינת ישראל. "כשאתה בוחן מה נעשה בעולם", אומר שפע, "ואתה רואה שהאמריקאים הקפיטליסטים והאירופאים הקפיטליסטים מבינים שהקואופרציה, בבנקים, בדיור, בחקלאות, זה העתיד, קשה להבין איך ממשלת ישראל מנסה לבטל את זכות ההתאגדות הקואופרטיבית באמצעות סעיף שנכלל בחוק ההסדרים. למאבק להשארת הקואופרציה חיברנו גם את משרד רשם האגודות השיתופיות, התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים והתאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, ולבסוף הצלחנו להוציא את הסעיף הזה מחוק ההסדרים". 

מאבק נוסף שח"כ שפע הוביל וזכה להצלחה היה על הגדלת בסיס התקציבים של תנועות הנוער וארגוני הנוער ב-120 מיליון שקל. סכום הבסיס עומד על 52 מיליון שקל, אך לזה נוספו תוספות למכינות קדם צבאיות, למשרתי שנת שירות, לחברה להגנת הטבע, לקבוצות המחנכים ועוד. ובנוסף, יחד עם אלון שוסטר, הוגדלו בעשרה אחוזים המכסות לחניכי המכינות ומתנדבי שנת שירות כדי לנסות לענות על הביקוש העצום.  

מעבר לפעילות למען המרחב הכפרי, שימש ח"כ שפע כיו"ר סיעת העבודה בכנסת ה-24, וכיו"ר הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל. "התפקיד שלי כיו"ר הסיעה", הוא מסביר, "היה גם לחבר את סיעת העבודה, שתפסיק להיות סיעה של סכינאות ומחנאות ויותר סיעה של עבודה משותפת, וגם להיות גורם בתוך הקואליציה שיודע לדבר גם עם ח"כ מנסור עבאס מרע"מ, גם עם שר המשפטים גדעון סער מתקווה חדשה וגם עם ח"כ ניר אורבך מימינה כדי להביא להסכמות. זאת הייתה משימת חיי בשנה האחרונה, לגרום לקואליציה של ממשלת השינוי לעבוד ביחד כדי שזה יצליח. אני יודע שגם מרב מיכאלי וגם נפתלי בנט ויאיר לפיד, ציפו ממני שאעשה את החיבור הזה בקואליציה.  

בוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים, עשינו הרבה עבודה כדי לתת מענים להשלכות הקשות של ביטול הלימודים במשך השנתיים של מגפת הקורונה". 

מתייצב בהגנה 

רם שפע (37), נשוי לאפרת רסנר-שפע, יוצרת קולנוע, ואב לזוהר (5) ומעיין (שנתיים), נולד והתחנך בגבעת חיים איחוד. לאחר השירות הצבאי עבר לשנת עבודה בחקלאות בערבה, ולאחר מכן למספר שנים בירושלים ובתל אביב שבהן למד ועבד. ב-2016, כשאשתו הייתה בהיריון עם הילד הראשון, הם חזרו לקיבוץ כדי לבנות את ביתם בהרחבה ולהצטרף לשורותיו כחברים. מסיבות הקשורות לקיבוץ זה לקח חמש שנים וחצי, עד שתושבי ההרחבה ובהם רם ואפרת התקבלו לפני כחצי שנה לחברות בקיבוץ. 

אביו של רם, גרשון שפע, נודע כשחיין אולימפי שממשיך להתאמן ולהתחרות במסגרת המאסטרס בשחייה. כשרם נשאל אם חיידק הספורט עבר אליו בירושה, הוא משיב שבהחלט אבל לא כל כך בשחייה, יותר בכדורגל. עניין הכדורגל מתקשר אצלו למותו מסרטן של אחיו הבכור, גלי ז"ל, לפני קרוב לעשר שנים. 

"גלי שיחק כדורגל בהפועל חדרה", מספר שפע, "ואחרי שהוא נפטר החלטנו להקים קבוצת כדורגל על שמו שמשחקת בליגה האזורית של עמק חפר. אני הקפטן של הקבוצה הזאת. אנחנו משחקים בליגה הזאת תשע שנים, וכבר זכינו בשתי אליפויות ושני גביעים. הדבר המשמעותי מבחינתי הוא שבכל יום שישי, בשעה 15.00, אני מניח את הפוליטיקה בצד, לוקח את הבן הגדול שלי, מתייצב בהגנה ומנסה לעזור לקבוצה שלי. למרות שאני כבר בן 37, אני יחסית בכושר טוב. השנה קרה דבר מרגש. האחיין שלי, הבן הבכור של גלי, הצטרף לקבוצה יחד עם החברים שלו". 

קו מחבר 

את הפעילות הציבורית שלו החל שפע ב-2012, כשנבחר ברוב גדול לראשות אגודת הסטודנטים במכללת סמינר הקיבוצים. ב-2016 נבחר לתפקיד יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, וב-2018 נבחר לקדנציה נוספת בתפקיד. אלא שאז, כחצי שנה לאחר בחירתו, הוצע לו על ידי בני גנץ להצטרף למפלגת חוסן לישראל, והוא נבחר לכנסת ה-21 לאחר שחוסן לישראל התאחדה עם יש עתיד והפכה לכחול לבן. הוא המשיך לכהן גם בכנסת ה-22 ובכנסת ה-23, שבה הצטרפה כחול לבן בראשות גנץ לממשלת נתניהו. ב־21 בדצמבר 2020 הצביע שפע נגד המשך קיום ממשלת ישראל ה-35 בניגוד לעמדת מפלגתו, וכך היה בין המובילים לפיזור הכנסת ה-23. ב-31 בינואר 2021 התפטר מהכנסת ה-23, כדי להתמודד בבחירות הפנימיות לרשימת מפלגת העבודה שבראשות מרב מיכאלי, לקראת הבחירות לכנסת ה-24. בפריימריז הגיע למקום הרביעי אך שובץ במקום השישי ברשימה לאחר הבטחת הייצוג המגדרי.   

מאז שהחל לכהן כחבר כנסת מקיים שפע, קשר הדוק ואינטנסיבי עם התנועה הקיבוצית. "הקשר הזה כולל תיאום בכל העניינים הנוגעים למרחב הכפרי", הוא מציין, "ובהם גם הותמ"לים (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) שהיו בגוש זבולון מול קריית אתא ובשער הנגב מול שדרות, שנלחמנו בחירוף נפש שלא יקצו שטחים חקלאיים או שטחים פתוחים לערים האלו שיש להן בינתיים עודפי קרקע לבנייה. זה משתלב גם עם הקואליציה הסביבתית בכנסת שאני חלק ממנה. לצערי, בשער הנגב יש עתיד לא הצביעו איתנו מסיבות פוליטיות של יאיר לפיד, ולכן הוחלט לאשר את העברת הקרקעות משדות ניר-עם לשדרות". 

איך אתה מתייחס למאבק בין מחוז הקיבוצים לניר מאיר בנושא המחלקה הפוליטית? ניר טוען שבזכות המבנה החדש של המחלקה יש לתנועה הקיבוצית הכי הרבה נציגים בכנסת מזה עשרות שנים, והוא מביא לדוגמה את הבחירה בך בפריימריז שלא נעשתה בזכות תמיכת המחוז אלא בזכות ההערכה שקיבלת במפלגת העבודה על כך שהיית שותף להפלת ממשלת נתניהו 

"באופן אישי, כמו בממשלה וכמו בסיעה בכנסת, גם בנושא הזה אני נוטה להיות הקו המחבר בין המחוז לתנועה. אני חושב שהעימות ביניהם צריך להסתיים, ושעכשיו כל הכוחות צריכים לשתף פעולה איתי ועם גברי ברגיל, יו"ר המחוז, כדי שהנציגות של התנועה הקיבוצית בכנסת תישמר. אני בטוח שאם יבחרו בי לאחד משני המקומות הראשונים בפריימריז, זה יסב הרבה כבוד לחברי הקיבוצים ברחבי הארץ. את זה צריך לעשות בכוחות משותפים, ולא לבזבז אנרגיות על קרבות פנימיים. אני מעריך באופטימיות שאני אוכל לפתור את הסכסוך הזה בשבועות הקרובים".     

הביתה למפלגת העבודה 

מה עמדתך בשאלת איחוד העבודה עם מרצ? 

"אני חושב שלשתי המפלגות האלו יש מקום חשוב בפוליטיקה הישראלית, ואיחוד יפגע בצורה אנושה ביכולת של כל מפלגה לשמור על בוחריה. ראינו בעבר שאיחוד כזה מקטין את סך המנדטים של שתי המפלגות, במקום להגדיל אותם. מרצ תמיד עוברת את אחוז החסימה, והיא תעבור אותו גם הפעם. אני מקווה מאוד שנגדיל את מספר המנדטים שלנו, במיוחד כשאני רואה שכחול לבן שברו חזק ימינה באיחוד עם תקווה חדשה של גדעון סער. כחול לבן יוותרו עכשיו על הסכם מדיני עם הפלסטינאים, על המאבק לזכויות אזרחיות וגם על התמיכה במרחב הכפרי. זאב אלקין מייצג עכשיו את כחול לבן, ובעיניי זה אמור לגרום להרבה חברי קיבוצים ואנשי התיישבות להבין שצריך לחזור הביתה למפלגת העבודה". 

כחול לבן איבדה את האגף השמאלי שלה שבעבר גם אתה וגם אלון שוסטר ייצגתם אותו? 

"כן. חד משמעית. שרן השכל מתקווה חדשה עשתה הכול כדי להילחם בנו כשניהלנו את המאבק נגד הרפורמה הכפויה בחקלאות. לא עניינו אותה החקלאות, עוטף עזה, הגליל והגולן והערבה. זה שהם חברו יחד עכשיו, זו הנפת דגל לבן לנציגי המרחב הכפרי בכחול לבן. אין לי ספק בזה".  

המתקפה של שפע על כחול לבן תואמת את המסר המרכזי של מפלגת העבודה, לתקוף את כחול לבן התקווה החדשה במטרה להעביר ממנה בוחרים, אנשי שמאל ואנשי התיישבות, שהיו בעבר בוחרי העבודה. מנגד, נאלצים שפע וחבריו לעמוד מול מתקפה על יו"ר מפלגתם, שרת התחבורה מרב מיכאלי, כשהטענה המרכזית היא שהיא נכשלה בניהול משרדה ושהיא אחראית גם על הבלגן בנתב"ג וגם על אי העברת חוק המטרו כשעדיין היה רוב לקואליציה בכנסת.  

לשפע יש תשובה גם בעניין הזה. "כשאתה מסתכל על המשבר בתחום התחבורה", הוא אומר, "אתה מגלה שבמשך 20 שנה אף שר תחבורה לא הבין שהתפקיד שלו הוא להשקיע כסף קודם כל בתחבורה ציבורית ורק אחר כך לבנות כבישים ומחלפים לרכב הפרטי. מרב היא שרת התחבורה הראשונה שהפכה את הפירמידה. היא השקיעה 47 מיליארד שקל בתחבורה הציבורית, והורידה את ההשקעות בסלילת כבישים חדשים. נכון שלא ניתן לראות את התוצאות תוך שנה, אבל זה היה הדבר הנכון לעשותו בייחוד עבור תושבי המרחב הכפרי. את חוק המטרו היא הצליחה להעביר בקריאה ראשונה, וכשהוא יאושר סופית גם זה ייזקף לזכותה". 

שאלה אחרונה. למה להצביע עבורך בפריימריז של העבודה לכנסת ה-25? 

"אני חושב שאני מצליח להיות קול נחוש, אותנטי וצעיר, שמייצג נאמנה את הערכים השורשיים של מפא"י ושל תנועת העבודה. הוכחתי גם עומק פוליטי, גם יכולת לחבר בין הרבה מאוד גופים ואנשים, וגם נכונות להילחם אפילו מול שר האוצר כדי לסכל פגיעה בערכים שחשובים לתנועה הקיבוצית ולמרחב הכפרי. אני קורא למי שעדיין לא התפקד למפלגת העבודה לעשות זאת עד הראשון באוגוסט, ולהצביע עבורי ועבור נציגי ההתיישבות בפריימריז של המפלגה".    

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן