יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1987575251

ניסיון נוסף להפיל את שלטון הימין לפני הבחירות

3 דק' קריאה

שיתוף:

השופט יצחק עמית פסל את עמיחי שיקלי מלהתמודד לכנסת במסגרת הליכוד. החלטה פוליטית כמובן. וגם – הנאום של יאיר לפיד באו"ם גרם זעזוע ליותר מ-400 רבנים

השחתה פוליטית נוראית 

ב-21 בספטמבר ביטל בג"ץ את המינוי של מני מזוז לראשות הוועדה למינוי בכירים. המינוי היה לשמונה שנים והשופטים קבעו שבתקופת ממשלת מעבר יש להעדיף מינוי זמני על קבוע. חוגים בימין, שהתנגדו למינוי מזוז הביעו סיפוק רב. בכיר הליכוד ח"כ ישראל כ"ץ צייץ בחדווה: "יש שופטים בירושלים. התחלה טובה". 

ההתלהבות מבג"ץ החזיקה מעמד בדיוק שבוע. עד ש-28 בספטמבר קיבל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, את עתירת מרצ, ופסל את מועמדותו של עמיחי שקלי לכנסת במסגרת הליכוד. סיעת ימינה הכריזה על שיקלי כפורש באפריל, לפי החוק היה עליו להתפטר מהכנסת מיד, אבל הוא התפטר רק ביולי, לאחר פשרה שהושגה בעניינו במחוזי בירושלים. השופט יצחק עמית, קבע ששיקלי לא קיים את מה שדרש ממנו החוק, ומכאן הפסילה.    

להחלטה הזו לא היה שום קשר לבג"ץ, אבל העובדה שיצחק עמית הוא שופט בית המשפט העליון הספיקה. שמעון ריקלין הגיב בטוויטר: "שוב הוכח. בג"ץ הוא בסך הכל סניף של הרשימה המשותפת". נתניהו יחס לשופט עמית מניעים פוליטיים ברורים: "ועדת הבחירות מנסה להפיל את שלטון הימין עוד לפני הבחירות", טען נתניהו באירוע בחירות בלוד. ח"כ יואב קיש הצטרף: "זה אירוע פוליטי לחלוטין". גם לאמנון לורד, איש "ישראל היום", לא היה ספק:  "החלטת השופט עמית חושפת את ההשחתה הפוליטית הנוראית של מערכת המשפט בישראל".  

בליכוד החליטו לערער לעליון. אבל אם בג"ץ הוא במקרה הטוב סניף של מרצ, ובמקרה הפחות טוב הפך להיות סניף של הרשימה המשותפת, למה כבר אפשר לצפות ממנו? 

הודעה משוערת אחרי בג"ץ: "החלטת בג"ץ לדחות את הערעור בעניין פסילתו של עמיחי שיקלי, מאשרת ומחזקת את מה שאנו טוענים זמן רב: בג"ץ מונע משיקולים פוליטיים ופסיקותיו נועדו לסייע לשמאל ולפגוע בימין. כשאנחנו נשוב בע"ה לשלטון…." 

זעזוע  ושאט נפש 

רבני קונגרס "פיקוח נפש", המונה "למעלה מ-400 גדולי רבני ישראל", שכולם מאוגדים "בפסק דין הלכתי האוסר מו"מ על נסיגה משטחי ישראל", שמעו את דבריו של ראש הממשלה יאיר לפיד בעצרת האו"ם בזכות פתרון שתי מדינות לשני העמים, וחמתם בערה בהם. במכתב ששלחו בשבוע שעבר לחברי הכנסת הם מביעים "זעזוע ושאט נפש" מהנאום.  

במכתב מכנים 400 הרבנים את יאיר לפיד "אותו טיפש", מאשימים אותו גם בטיפשות וגם בעיוורון, וטוענים שבעקבות הנאום יקרה "מה שקרה בכל פעם שהתחילו לדבר על הנושא: לחץ בינלאומי, גל טרור מגובה בתמיכת העולם, שפיכות דמים ח"ו וכך הלאה". רעיון שתי המדינות, מסכמים הרבנים, הוא "רעיון עוועים, שהוא סכנה מיידית ומוחשית לכל יושבי ארץ הקודש". 

את הנאום באו"ם נשא לפיד ב-22 בספטמבר, ובינתיים שום דבר מהדברים הנוראים שצפו רבני "פיקוח נפש" שיתרחשו בעקבותיו, לא התרחש. נהפוך הוא. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגדיר את ההצהרה של לפיד, "הצהרה אמיצה" ואמר שהוא "מסכים עם כל מילה" שנאמרה בה. ראשת ממשלת בריטניה, ליז טראס, נפגשה אחרי הנאום עם לפיד והודיעה שהיא שוקלת בחיוב את העברת השגרירות הבריטית בישראל מתל אביב לירושלים. (יש עימותים עם הפלסטינים בירושלים המזרחית  וביו"ש, אבל הם התחילו לפני הנאום ונמשכים גם אחריו, ללא קשר אליו).    

מתי תזכה ישראל בנושא הפלסטיני לגינוי בינלאומי מקיר אל קיר? כשיעלה ראש ממשלה שלנו לנאום בעצרת האו"ם, ויגיד שם מה שכתב בעקבות הנאום של לפיד, רבה של העיר צפת הרב שמואל אליהו, מראשי קונגרס הרבנים: "אלוקים אומר לנו לשוב לערי יהודה ושומרון, 'שֻׁ֖בִי אֶל־עָרַ֥יִךְ אֵֽלֶּה' (ירמיהו לא), להקים שם מחדש את כל הערים והישובים היהודים שהיו שם בעבר והוחרבו. ראש ממשלת המעבר הזמנית חולק על ה' יתברך ואומר לנו כי צריך לתת את ערי יהודה והשומרון לערבים שיקימו בה מדינה. כך יבוא השלום ויפסק הטרור לעולמים". 

אבל זה לא מה שאמר לפיד. הוא אמר: "יש לנו רק תנאי אחד – שהמדינה הפלסטינית העתידית תהיה שוחרת שלום. שהיא לא תהפוך לבסיס טרור נוסף ממנו מאיימים על שלומה וקיומה של ישראל. שיהיה לנו את היכולת להגן על ביטחון אזרחי ישראל, בכל רגע". הרב שמואל אליהו שהסית כבר נגד ערבים ונגד בתי המשפט, עוד הסתה נגד ראש הממשלה – קטן עליו.  

רב זועם נוסף, הרב אברהם יעקב שרייבר, רב קהילת מגורשי גוש-קטיף, גם הוא מראשי רבני "פיקוח נפש", פנה ישירות ללפיד ושאל: "מי שמך, מר לפיד, לדבר בשם אזרחי ישראל ולהביא עליהם סכנה שכזאת? באיזו חוצפה אתה משפיל את קרן ישראל מול אומות העולם?!" משפיל? מישהו צריך להאיר את עיניו של הרב שרייבר ולהסביר לו, שרוב אומות העולם סבורות שרעיון שתי המדינות הוא הפתרון הנכון לסכסוך בינינו ובין הפלסטינים. שרוב מנהיגי העולם לא מייחסים חשיבות מי יודע מה להבטחה האלוקית לעם ישראל, אבל חושבים שהמשך השליטה שלנו על מיליוני פלסטינים הוא מתכון ודאי להמשך הקזת הדמים בשני הצדדים.  

לפיד נקרא במכתב הרבנים להתפטר לאלתר מתפקידו. "עליך להתפטר עוד היום ולהעביר את ראשות הממשלה למי שיפעל ברוח ההלכה, של עמידה תקיפה על כל שטח ארץ הקודש ללא ויתורים ונסיגות, שהיא הדרך היחידה המבטיחה את שלום וביטחון יושבי ארץ הקודש". בנימין נתניהו לא כל כך מתאים להגדרה הזו. רוח ההלכה איננה הרוח שלו. אולי נפתלי בנט? 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן