יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 490948396

מרי אזרחי עכשיו

3 דק' קריאה

שיתוף:

עלינו לפעול כך שלא נאפשר לרוב שנבחר באופן דמוקרטי להרוס את השיטה שעל בסיסה הגיע לשלטון

המציאות שבפניה אנחנו ניצבים עתה היא תקדימית: ממשל שנבחר באופן דמוקרטי הולך להעביר את ישראל ממדינה מודרנית למדינת הלכה. הממשל הזה מתכוון, בין השאר, לבטל את הדמוקרטיה שבמסגרתה הוא עצמו נבחר. אי לכך עלינו לפעול כדמוקרטיה מתגוננת, שאינה מתכוונת לאפשר לרוב שנבחר באופן דמוקרטי להרוס את השיטה שעל בסיסה הגיע לשלטון. 

דרך המאבק שלנו תהיה "מרי אזרחי". "מרי אזרחי" הוגדר על ידי ג'ון רולס כ'פעולה ציבורית, בלתי אלימה, מצפונית אך פוליטית ומנוגדת לחוק, הנעשית בדרך כלל כדי לחולל שינוי בחוק או במדיניות הממשלה' (ג'ון רולס, מרי אזרחי, בתרגום אביבה גורן). המרי הוא מחאה של אזרחים כנגד מעשי השלטון ומדיניותו, מעשים שלדעתם נוגדים את הבסיס החוקי של המדינה. מחוללי מרי אזרחי מקבלים את הלגיטימיות של השלטון, אך לא את מעשיו והם מנסים לשנות את פעולות השלטון" (ויקיפדיה). 

את המאבק יוביל "גוש האופוזיציה 2022", הכולל את המפלגות יש עתיד, המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו ומפלגת העבודה. המשימה הזאת אינה פשוטה לנוכח היחסים המתוחים בתוך הגוש, אבל המנהיגות תצטרך להתעשת. מי שלא יוכל להתפייס ולהתאחד – לא יוכל להיות שותף למאבק. 

לצורך ארגון המאבק יש להקים "מטכ"ל". לגוש השינוי ישנם די אנשים בעלי ניסיון להקים אותו, ולתכנן את הדברים בצורה מקצועית. זה אמנם לא קרב חמוש והוא אינו כפוף לחוקי וכללי צה"ל, אבל מי שתכנן בעבר בצה"ל יכול לעשות זאת היום בחברה האזרחית. 

ה"נשק": השבתת המשק 

ההתארגנות חייבת להיות מיידית, כיוון שעוד חודש אנחנו עשויים למצוא את עצמנו עם פסקת התגברות ברוב של 61 מנדטים. רוב מיוחס או מיוחד נקבע בהתאם לנושא. לדוגמה, הדחת נשיא במדינת ישראל כרוכה בהשגת רוב מיוחס של שלושה רבעים מהמספר הכולל של חברי הכנסת, כלומר 90 חברי כנסת שיצביעו בעד הדחתו על מנת שההחלטה תתקבל. "הדחת המדינה" אינה יכולה לעבור עם רוב של פחות מ-100 חברי כנסת.  

נראה שה"נשק" החזק שבידי גוש האופוזיציה הוא השבתה כללית של המשק. לצורך חסימת כבישים, סגירת מפעלים וחברות, שווקים וחנויות והפסקת פעילות בתי הספר הממלכתיים – יש מספיק ודי מבוגרות/מבוגרים, צעירות/צעירים. אין לפגוע בחולים וחסרי ישע בכל צורה שהיא. 

תקשורת: גוש השינוי צריך להקים כלים משלו להפצת מידע כל העת. עליו להיות שקוף לציבור שלו עם אפשרות לאנשים לתקשר ולהתקשר. 

צריך להתכונן לירידה, אולי משמעותית, ברמת החיים. באירן המאבק לשחרור נמשך כבר למעלה מחודשיים. גם כאן הוא יימשך זמן רב, עד שהממשלה העתידית תיווכח שהיא אינה יכולה להתמודד עם המרי האזרחי. 

על כל ניסיון חקיקה המנוגד לרוח ישראל הדמוקרטית, עלינו להפעיל את כל הכוחות כל זמן שיידרש. על כל פגיעה בציבור כלשהו עלינו להפעיל את הכוחות כל זמן שיידרש. 

עלינו למנוע מן הממשלה העתידית להפוך את הצבא, המשטרה וכל מערכות הביטחון לכלים שמשרתים אותה ולא את המדינה. 

כמות המשימות היא אדירה, ואין אפשרות לדחות ולו ביום אחד התארגנות לקראת הבאות. 

המתנה עם תגובה היא שגיאה קריטית 

בדברים שקראתי, בהם צוטט יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בעניין המרי האזרחי, אני סבור שהוא שוגה או חושש. גנץ אמר שזה עדיין לא הזמן למרי כזה, ויש להסתייע בשלב זה באמצעים פרלמנטריים ומשפטיים. הערכת המצב הזאת היא שגיאה קריטית. הקואליציה שולטת ללא-מצרים בכנסת, ואנשיה יוכלו להעביר – והם יעבירו בהרף עין! – כל מה שירצו.  

המְתנה עם תגובת המרי האזרחי לאחר שהקואליציה כבר תעביר החלטות בכנסת, בראש ובראשונה את פיסקת ההתגברות ברוב של 61 ח"כים, תאפשר לה לעשות אחר כך בבג"ץ ככל העולה על רוחה. לקרוא למרי אזרחי בשלב ההוא יהיה מאוחר מדי.  

הציבור צריך הכנה מרובה: עליו להכיר את תכניו ומאפייניו של מעשה המרי הזה, לחשוב כיצד הוא מתנהל מולו ובעיקר, עליו להשתכנע שזהו האמצעי היחידי שיכול למנוע את הרס המדינה האחת ויחידה שיש לעם היהודי ולמיעוט הערבי החי בה. 

הסיכוי שלנו הוא רק אם נהיה מהירים יותר מן הקואליציה ונפתיע אותה. אין להמתין אפילו שעה אחת! החלטה על מרי אזרחי דומה בחשיבותה להחלטה על הכרזת מדינת ישראל ב-1948. במאבק לשמור על המדינה מפני הבן-גבירים, עלינו להוכיח שאיננו נופלים מבן גוריון ובני דורו במאבק על הקמת המדינה. 

גוש האופוזיציה 2022, ההסתדרות הכללית והתנועה הקיבוצית, צריכים להקים מטכ"ל שייערך כבר מעתה לצפוי לבוא בתוך שבוע-שבועיים. הרמטכ"ל לשעבר ושר הביטחון עוד ימים אחדים, בני גנץ, יודע בדיוק מה נדרש. אבל אני רוצה לנסות להבטיח שלא הוא ולא אחרים יהססו ברגע הגורלי הזה – ואכן ייקחו על עצמם את המשימה הגדולה, שגדולה כמותה הייתה לנו רק עם הקמת המדינה ב-1948.  

הכותב הוא ד"ר למנהל ומדיניות החינוך 

2 תגובות

  1. חשוב לזכור שהמכון הישראלי לדמוקרטיה יצא נגד מרי אזרחי בצורה תקיפה.
    "וכן ביותר משום שהוא מדגים לכל חלקי החברה הישראלית המשוסעת את האפשרות של מרי אזרחי כדרך לכיפוף שלטון החוק. בכך מוסר מחסום מנטאלי בפני הסלמה מפחידה במלחמת התרבות הישראלית. זוהי חתירה תחת עצם היכולת שלנו לחיות מתוך מחלוקת, אך תוך הסכמה על כללי משחק, שבמרכזם שלטון החוק. אפשר שהרב ינצח בקרב, אבל הוא והציבור שלו, כמו כל החברה הישראלית, עלולים להפסיד במלחמה."

    https://www.idi.org.il/articles/32695

  2. מהאקדמיה כמו באקדמיה.
    בסוף הטור אין שום דבר מעשי.
    אין קישור לעצומה.
    אין קישור להצטרפות… כלום.
    מיחים עקרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן