יבול שיא
הרפת והחלב
נושאי משרה באסיפת החברים

על קוורום, החלטות ונושאי משרה באסיפת החברים בקיבוץ

2 דק' קריאה

שיתוף:

החברים שואלים – המדור משיב

שואל חבר:

היש מינימום של חברים שצריכים להשתתף באסיפה בקיבוץ, כדי שזו תהיה תקפה? האם בעלי תפקידים מחויבים להשתתף באסיפה? היש קיבוצים שביטלו את האסיפה? הניתן להעביר החלטות לקלפי ישירות מהמזכירות?

המדור משיב:

האסיפה הכללית היא אחת מרשויות האגודה השיתופית. היא "הרשות הבכירה" באגודה, ומעמדה ודרך התכנסותה קבועים בפקודת האגודות השיתופיות, ב'תקנות האגודות' ובתקנון האגודה. אסיפת החברים בקיבוץ מורכבת מכלל חברי האגודה ומי שמכנס אותה הוא ועד ההנהלה (המזכירות).

הוראות 'תקנות האגודות השיתופיות – רשויות האגודה' מורות שאין לפתוח דיון באסיפה הכללית, אלא אם בשעת פתיחת האסיפה נכח בה "מניין חוקי של חברים" ("קוורום") לפי  תקנון האגודה.

עו"ד גיל דגן מסביר שכל קיבוץ (ככל אגודה שיתופית), רשאי לקבוע בתקנונו מהו המניין החוקי לצורך קיום אסיפה. בתקנונים רבים קיימת ההוראה לפיה "האסיפה הכללית תקויים בכל מספר של חברים נוכחים".

משמעות ההוראה היא שבפועל אין מניין חוקי מינימלי. יחד עם זאת, גם אם אין חובה בדבר כמות מינימלית של משתתפים – קיים ליו"ר האסיפה שיקול דעת אם לקיים את האסיפה, במקרה של מיעוט משתתפים, ובסמכותו להורות על דחיית האסיפה למועד אחר.

אף אם נקבע "מניין חוקי" לקיום אסיפה וזו נפתחה כדין, אזי גם אם מספר המשתתפים פחת במהלך האסיפה מאותו "מניין חוקי", אין זה פוגע בחוקיות האסיפה ובתוקף ההחלטות שנתקבלו בה.

עוד קובעות התקנות, שאם לא נכח מניין חוקי, תידחה האסיפה למועד אחר (בו תתקיים "אסיפה נדחית") ככל שכך נקבע בזימון המקורי לאסיפה. האסיפה הנדחית מתקיימת כברירת מחדל בכל מספר של משתתפים, אלא אם נקבע אחרת בתקנון האגודה.

ישנם מקרים מיוחדים בהם נדרשות החלטות מיוחדות וככל שההצבעה מתקיימת באסיפה –  נדרש מניין חוקי בשיעור שקבוע בהוראות הדין. כך, למשל, כדי  לשנות את תקנון האגודה, נדרשת נוכחותם של לפחות שני שלישים מהחברים באסיפה. דרישת ה"נוכחות באסיפה", במקרה זה, יכולה להתקיים גם בהשתתפות בהצבעה בקלפי, שכן הקלפי היא זרוע של האסיפה וחלק ממנה.

אשר לחובת נוכחות של בעלי תפקידים באסיפה, משיב עו"ד דגן, שאין חובה כזו ולמעשה נושא המשרה היחיד שנוכחותו מתחייבת הוא המזכיר או  חבר ועד אחר או מי שהאסיפה תמנה אותו כיו"ר לצורך פתיחת האסיפה. כמובן שראוי, מוסיף המדור,  שנושאי המשרה יקחו חלק באסיפת החברים.

ככלל, לא ניתן לבטל את מוסד ה"אסיפה", אומר עו"ד דגן. ואולם, אם תקנון האגודה מתיר זאת, רשאית האגודה להקים "מועצה" במקום אסיפה. המועצה היא גוף ניהולי בו מכהנים חברי האגודה שנבחרו במיוחד לכך. במקרה כזה המועצה נמצאת היררכית מעל ועד ההנהלה והיא מחליפה את האסיפה.

למועצה זו תהיינה כל הסמכויות הנתונות לאסיפה הכללית כפי שמצוין בתקנון האגודה, למעט מספר מצומצם של סמכויות שלגביהן נדרשת גם החלטה של האסיפה הכללית.

גם בעידן בו האסיפות משודרות בשידור חי בערוץ פנימי או בהיוועדות חזותית (באמצעות ה-זום למשל) וכאשר ההצבעות נערכות בקלפי נפרדת (דיגיטלית או 'רגילה'), ממשיך עו"ד דגן, עדיין קיימת חובה לכנס את פורום האסיפה, טרם קיום הצבעה בקלפי. לא ניתן לדלג על שלב הדיון באסיפה בין פרסום סדר היום לבין ההצבעה בקלפי. כך-גם לא 'להעביר' הצעת-החלטה של המזכירות להצבעה בקלפי ללא דיון באסיפה.

בעידן הקורונה, ולפי ההנחיות שהוציא הרשם בקשר לכך, ניתן לקיים את הדיון גם באמצעות העברת מסמכים בכתב בין החברים, ואין הכרח בכינוס פיזי.

חברים שמבקשים לשאול את המדור שאלות הנוגעות לנושאים קיבוציים – מוזמנים לעשות זאת בכתב לכתובת הדוא"ל: dromijit@metzer.org.ilha.  בתשובות שתינתנה – לא יפורסם שם השואל או שם הקיבוץ.

נושאי משרה באסיפת חברים | צילום: אלבום פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן