יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 טייס מ

פיסת שמיים

5 דק' קריאה

שיתוף:

ארבעה בני קיבוצים זכו לענוד כנפי טיסה בסיום קורס טייס. סך הכול סיימו את הקורס 41 חניכים וחניכות, מתוכם 39 גברים ושתי נשים

טקס סיום קורס טיס מספר 185 נערך בשבוע שעבר בבסיס חיל האוויר בחצרים, במעמד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, ראש הממשלה, ח"כ יאיר לפיד, שר הביטחון, ח"כ רא"ל במיל' בני גנץ, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, מפקדים נוספים ומשפחות הבוגרים. הבוגרים והבוגרות יצטרפו להובלת הפעילות המבצעית של חיל האוויר בשנים הבאות. 

רצה שירות משמעותי

סגן א', נווט קרב מקיבוץ במועצה האזורית מגידו 

ביקש לבצע תפקיד משמעותי בשירות הצבאי, הגיע למיונים לקורס הטיס, עבר את הגיבוש והתקבל. סבו היה בעברו מפקד שייטת 13. בזמנו הפנוי הוא אוהב לשחות, לצלול, לטייל ולקרוא.

תמונה 2 א׳ מגידו
א' מ.א מגידו. אוהב לשחות, לצלול, לטייל ולקרוא. צילום: דובר צה"ל

הושפע מרצח דודתו בפיגוע

סגן ט', טייס מסוקים מקיבוץ במועצה האזורית בני שמעון 

לפני גיוסו לקורס טיס, התנדב לשנת שירות בקהילה יהודית בחו"ל, דרך הסוכנות היהודית. אביו היה בעברו בכיר בתאגיד אזרחים עובדי צה"ל וסיים את שירותו הצבאי בדרגת אל"מ. דודתו של סגן ט' נרצחה בפיגוע באוטובוס בבאר שבע בשנת 2004, והוא מספר שעל אף שהיה קטן, האירוע השפיע עליו רבות וליבה את רצונו לתרום למדינה ולהגן עליה. בזמנו הפנוי אוהב לטייל, לשחק כדורעף, לבשל, לקרוא ולכתוב.

תמונה 3 ט מבני שמעון
ט' מבני שמעון. התנדב לשנת שירות בקהילה יהודית בחו"ל. צילום: דובר צה"ל

בזכות אחיו האוטיסטים

סגן מ', טייס מסוקים מקיבוץ במועצה האזורית עמק המעיינות 

לפני גיוסו לקורס טיס התנדב לשנת שירות בכפר נוער לנוער בסיכון. איתו בקומונה התנדבה בוגרת נוספת שסיימה קורס הטייס במגמת תובלה. למ' שני אחים גדולים הלוקים ב"תסמונת X שביר", ובטור מרגש הוא סיפר על החיים לצד שני אחים אוטיסטים ואיך עובדה זו גרמה לכך שהוא עונד כנפי טיסה גם בזכותם. בזמנו הפנוי, אוהב לשחות, לרוץ, לטייל ולרכוב על אופנוע.

תמונה 4 מ מעמק המעיינות
מ' מעמק המעיינות. התנדב לשנת שירות בכפר נוער לנוער בסיכון. צילום: דובר צה"ל

הראשון בקיבוצו ובמועצה כולה

סגן נ', טייס קרב מקיבוץ באזור ירושלים 

הראשון בקיבוצו ובמועצה האזורית כולה שמסיים קורס טיס. בן לאמא שהגיעה מתאילנד והתחתנה עם אביו, חבר הקיבוץ, שחי כיום בארה"ב. בזמנו הפנוי הוא אוהב לבשל, תחביב שרכש בעקבות בישול משותף עם אימו, וחלומו לפתוח ביום מן הימים מסעדה משלו.

תמונה 5 נ מקיבוץ באזור ירושלים
נ' מקיבוץ באזור ירושלים. חולם לפתוח מסעדה משלו. צילום: דובר צה"ל

רגש של אכפתיות  

סגן מ', טייס מסוקים מקיבוץ במועצה האזורית עמק המעיינות, מספר על משפחתו 

אני סגן מ', בוגר קורס-טיס 185 במגמת מסוקים ויש לי אח ואחות בעלי אוטיזם. התסמונת בה הם לוקים היא תסמונת "X שביר" – תסמונת גנטית מולדת המתבטאת באוטיזם ופיגור קל. תמיד שאלו אותי איך זה לגדול עם אח ואחות בעלי אוטיזם, והייתה לי תשובה אחת ברורה – די רגיל. 

 
אחי, גדול ממני בשש שנים וכיום הוא בן 27. כשהוא נולד, משפחתי עוד לא הכירה את התסמונת. הוא היה ילד רגיל אך עם התפתחות איטית לגילו. כשהגיע לגיל חמש, הוריי הבינו שאולי יש משהו מעבר להתפתחות האיטית. הם הלכו לבדוק אם יש ביסוס להשערות שלהם, ואחרי כמה בדיקות גילו שהוא לוקה בתסמונת הזו. אחותי, שצעירה ממנו בשנה וכיום בת 26, הייתה אז בת ארבע. היא נבדקה בעקבותיו והתסמונת התגלתה גם אצלה. 

 
״מקבל כנפי טיסה בזכותם״ 
אחי כבר מגיל חמש נמצא במסגרות של ילדים ונערים אוטיסטים, והוא נמצא תחת קטגוריה של אוטיזם בתפקוד בינוני. אחותי נמצאת במסגרות שונות, מכיוון שרמת התפקוד שלה גבוהה יותר. האוטיזם אצל אחי מתבטא במעט קולות, לעיתים קרובות הוא קופץ, קשה לו ליצור קשר עין, והוא מאוד ביישן. אחותי לעומת זאת, תקשורתית מאוד, יכולה לנהל שיחה וגם קצת לקרוא ולכתוב. שניהם די עצמאיים. 

לגדול לזוג אחים כאלה זה משהו מיוחד, בעיקר כלפי חוץ. כפי שהזכרתי בהתחלה, אני נולדתי לתוך בית כזה וזה מה שאני מכיר מאז שאני זוכר את עצמי. לכן, אני גם לא מרגיש שמדובר במשהו שונה. אחרים לעומת זאת, ששואלים על האחים שלי, תמיד מופתעים כשאני מספר עליהם בכזאת קלות. 

 
אני חושב שהאחים שלי לימדו אותי הרבה מאוד דברים, וחלק מהסיבה שאני עומד על רחבת המסדרים ומקבל כנפי טיסה זה הרבה בזכותם. למרות שאני בן הזקונים, בגלל המצב בבית הייתי צריך להיות אח גדול מהרגע שנולדתי. למדתי מהי אחריות ומהי דאגה לבן אדם, ומה הצרכים של כל אחד מהאחים שלי. פיתחתי רגש של אכפתיות כלפיהם וכלפי כל חבריהם למסגרות הצרכים המיוחדים השונות. 

 
נפתחתי לבני אדם שאנשים שלא קרובים לעולם האוטיסטי לא זוכים לפגוש מקרוב. הכרתי אנשים ותסמונות מיוחדות ומעניינות. אבל הדבר הכי חשוב שלמדתי הוא מה זו שמחת חיים, אופטימיות ואיך תמיד מחייכים. אנשים אוטיסטים הם האנשים הכי חמים, שמחים וצנועים שיצא לי להכיר, ואני חושב שכל אדם יכול ללמוד מהם כמה דברים על כל התכונות הללו. 


שילוביות תורמת לשני הצדדים
אני חושב שהמפגש עם חבר'ה אוטיסטים הוא משמעותי והוא מוכרח להיות מושרש בחברה הישראלית שלנו כבר מגיל צעיר. מסגרות שילוב של ילדים ונערים אוטיסטים עם נוער "רגיל" הן חשובות ומיוחדות. המפגש עם אנשים ששונים ממך בצורה כל כך מוחשית, ובו-זמנית בדיוק אותו הדבר כמוך, מפתח אכפתיות, הבנה, הכלה, סובלנות ופתיחות. נער שפוגש נער אוטיסט במסגרת כזו או אחרת גם עוזר לאוטיסט בצורה כל כך משמעותית וגם מרוויח מכך בעצמו הרבה.

אני זוכר איך אחי ואחותי היו מתלהבים בכל פעם שהיו חוזרים מפעילות שילוב, כמה הם היו נהנים לראות את הנערים "הרגילים" ולהרגיש חלק מהם. מהצד השני, הייתי פוגש את אותם נערים שהיו עם האחים שלי והם רק סיפרו לי כמה הם נהנו ואיך הם הרגישו שהם עושים משהו מהותי עבורם וגם בשביל עצמם. 


צאו להשפיע
כאח לשני אוטיסטים, כאזרח במדינת ישראל וכטייס בחיל-האוויר הישראלי, אני רוצה לפנות קודם כל למשפחות של ילדים אוטיסטים – חלק מזה שאני עונד את כנפי הטיסה האלו זה גם בשבילכם. אני חושב שהחוויה של לגדל נער אוטיסט היא קשה מאוד בהתחלה, מלווה בהפתעה שלא ניתן לצפות, בכניסה לעולם חדש שאין משהו דומה לו – אין משהו שהכין אותך להיות הורה, אח, סבא, דוד או אחיין לנער אוטיסט.

 
הפנייה השנייה שלי היא לכל מורה ומחנך בישראל – אני מבקש מכם להפגיש את התלמידים שלכם עם אנשים שונים מהם. מסגרות השילוב הן מסגרות נפלאות ואפשר למצוא אותן בכל מקום. אז צאו, תפגשו, תכירו, ותשפיעו. זה יעזור גם לכם, גם לתלמידכם וגם לנערים בקצה. 


הפנייה האחרונה שלי היא לכל אזרח במדינה – יש כל כך הרבה מסגרות שצריכות עזרה כספית או התנדבותית, ואני מבקש ממי שבאמת מעוניין לתרום את חלקו לחברה הישראלית לצאת ולפעול לשם כך. המסגרות הנוגעות באוטיזם הן מעולות בשביל לעשות זאת. מההיכרות שלי, אני מבטיח שאנשים אוטיסטים הם האנשים הכי מחייכים, הכי נחמדים והכי חברותיים שיצא לי להכיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן