יבול שיא
הרפת והחלב
פרשת תזריע

פרשת השבוע: פרשת תזריע

3 דק' קריאה

שיתוף:

פרשת השבוע: פרשת תזריע

ויקרא פרק יב

א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר–וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּו‍ֹתָהּ תִּטְמָא. ג וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. ד וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה; בְּכָל-קֹדֶשׁ לֹא-תִגָּע, וְאֶל-הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא, עַד-מְלֹאת, יְמֵי טָהֳרָהּ. ה וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד, וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ; וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה. ו וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ, לְבֵן אוֹ לְבַת, תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן-שְׁנָתוֹ לְעֹלָה, וּבֶן-יוֹנָה אוֹ-תֹר לְחַטָּאת–אֶל-פֶּתַח אֹהֶל-מוֹעֵד, אֶל-הַכֹּהֵן. ז וְהִקְרִיבוֹ לִפְנֵי יְהוָה, וְכִפֶּר עָלֶיהָ, וְטָהֲרָה, מִמְּקֹר דָּמֶיהָ:  זֹאת תּוֹרַת הַיֹּלֶדֶת, לַזָּכָר אוֹ לַנְּקֵבָה. ח וְאִם-לֹא תִמְצָא יָדָהּ, דֵּי שֶׂה–וְלָקְחָה שְׁתֵּי-תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה, אֶחָד לְעֹלָה וְאֶחָד לְחַטָּאת; וְכִפֶּר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן, וְטָהֵרָה

זהו פרק י"ב, כולו, בספר ויקרא.ישעיהו ליבוביץ' אומר, כי העיסוק המפורט בהפרשות האדם, בנגעיו ומחלותיו, מוצא לו מקום נרחב בעולם המצוות.חלקן הגדול עוסק בטומאה ובטהרה גם במשנה, סדר טהרות הוא הגדול בהיקפו, יחסית ליתר הסדרים.הוא מוסיף:"מבחינת תחושתו הטבעית של האדם ומערכת הערכים האסתטית שלו, הקריאה בפרשות 'תזריע' ו'מצורע', מעוררת באדם תגובות נפשיות מוזרות, משום שמערכת גדולה של מצוות, יש בה תיאור נרחב לכל התופעות הללו, שהן כולן של הקיום האנושי, והתורה מרבה לעסוק בהן".   מדוע היא עוסקת בהן בעומק ובפירוט כה רב? אני משער כי הסיבה העיקרית היא יצירת שליטה מוחלטת על האדם, גם ביחס לפעולותיו האינטימיות ביותר, לאיבריו המוצנעים, ולפעילותיהם הטבעיות של איברים אלה. מובן מאליו, שמייצגי האלוהות, שכתבו את הספרות הזו, קידשוה ושימרוה, כתבו אותה על מנת לייצר שליטה זו ולחזקה באמצעותה.

פסוקנו המודגש, שימש פרשנים רבים לאורך הדורות. חז"ל אמרו (ברכות, ס'): "אשה מזרעת תחילה, יולדת זכר, איש מזריע תחילה, יולדת נקבה, שנאמר : אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר". הם ידעו כי יחסי המין נועדו גם להנאה (מצוות עונה), ולאשה מותר להגיע לסיפוקה המיני המלא, גם לפני הגבר. יתרה מזאת, הגבר המתאפק, הגורם לאשה להגיע לסיפוקה המלא לפניו, מתוגמל היטב, בלידת בנים. לידת בנים הביאה עוד מפרנס למשפחה, בעוד לידת בנות גורמת עומס כלכלי, כי האשה מצטרפת לבית הבעל, עם נדוניה. נראה כי סגולה זו, הגלומה בפסוקנו המודגש, לא התממשה, כי אחרת היינו גברים בלבד, או לא היה עם יהודי כלל. הייתכן שאנחנו עוסקים בגברים שאינם יכולים לגרום סיפוק לנשותיהם? או למצער אינם יכולים להתאפק עד שתגיע לסיפוקה?

"אֵלֶּה בְּנֵי לֵאָה אֲשֶר יָלְדָה לְיַעֲקֹב בְּפַדַּן אֲרָם וְאֵת דִּינָה בִתּוֹ" (בראשית מו,טו). על פסוק זה כותב רש"י: הזכרים תלה בלאה והנקבות תלה ביעקב, ללמדך אשה מזרעת תחילה יולדת זכר, איש מזריע תחילה יולדת נקבה". רש"י נתלה בדברי חז"ל ומחזקם בדוגמא נוספת מבראשית: בני לאה (הזכרים) נולדים כי לאה הגיעה לסיפוקה ראשונה (איפה זה כתוב בדיוק?), דינה – בת יעקב ,כיוון שהוא הגיע ראשון לסיפוקו. כשאנו זוכרים את גורלה המר של דינה, ברור כי לידת בנות נחשבה לעונש כבד.

פירוש נוסף למילה תַזְרִיעַ מתייחס לביוץ , הרמב"ן מתייחס לדברי חז"ל: "ואין כוונתם שיעשה הולד מזרע האשה…אבל אמרם "מזרעת", על דם הרחם שיתאסף בשעת גמר ביאה באם ומתאחז בזרע הזכר, כי לדעתם הולד נוצר מדם הנקה ומלובן האיש, ולשניהם יקרא זרע."  הפירוש של הרמב"ן שופך אור נוסף על חז"לינו, מקשר את קביעת מין הולד לביוץ ומנתק את הקשר בין הסיפוק המיני לבין מין היילוד.

הרב שלמה גורן, שהיה הרב הראשי לצה"ל והרב הראשי לישראל,  מצא רמז לפונדקאות בפסוקנו ,ומשייך את הפסוק לביוץ. "באם הפונדקאית משתילים ביצית של אשה עקרה עם זרע של בעלה (של העקרה). בעל הזרע הוא האב של העובר. 'אם היה כתוב אשה כי תלד' ,היה ברור כי האם היולדת היא אמו של העובר. כיוון שכתוב אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה, מלמדת אותנו כי ההזרעה של האשה  (כלומר הביצית) היא הקובעת את האמהות,כפי שההזרעה של הבעל (הזרע) קובעת את האבהות".

אסיים בשירה המקסים של ציפי שחרור העוסק בנושאים בהם דנו בפרשה זו :

בושה גדולה

יש לי כח.

יש לי גוף.

אבל יש בי

בושה גדולה.

 

ולך יש שיטות

והרבה אני בך

וסופיות מהירה,

תשובות חפוזות.

 

כמה אשפה יש בראשי

כמה מרץ באגן.

כאשר יש בך זיקפה

בי שטפון.

וכל השאר

בושה גדולה.

 

מאחל לכם ולכן הנאה גדולה, ללא בושה, ועונג שבת כהלכתו. פרשת השבוע: פרשת תזריע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אומר גל טוויג, מנהל פיתוח עסקי בשולחן מגדלי התמרים, שבימים אלה עושה את הכל ליישום התוכנית העסקית שגובשה בשולחן לשיקום ענף התמרים הישראלי, כדי להחזיר אותו לדרך המלך * באמצע מרץ ייצג השולחן חמישה
7 דק' קריאה
בינואר 2010 יצא לפועל מבצע "גאולה מרצון" במסגרתו פשטה המשטרה בשיתוף הרווחה על בית המשפחה שבו התגוררו נשותיו וילדיו של גואל רצון. אחת מהנשים ששוחרו מהכת היא יהודית הרמן מקיבוץ שפיים, אז בת 29,
9 דק' קריאה
משרד החקלאות ופיתוח הכפר מגבש מענה לסיוע לחקלאים בנושא פשיעה חקלאית, ומזמין חקלאים לשתף בתובנות מהשטח. המטרה: התאמת המענה לצרכים שיעלו מהשטח והקמת מוקד שיהיה זמין לחקלאים 24/7 משרד החקלאות ופיתוח הכפר קורא לציבור
< 1 דק' קריאה
שיר אור גורדון ממושב בית זית, מדריכת יוגה ומטפלת גוף נפש, מספרת על הרצון לפתוח מרחב תרגול יוגי רוחני.   אומרים שהתרגיל הכי קשה בתרגול יוגה הוא להניח את המזרן על הרצפה. וכן, להתחיל להגמיש
4 דק' קריאה
אורי גנני מספר על ילדותו בכפר ויתקין, על מעשי קונדס שערך עם חבריו במושב ועל העצב העמוק שבהתבגרות  האוצר ממרסיי  נושא , שמאד היינו ערים לו בילדותנו בכפר ויתקין, היה עתיקות. זה היה בעיקר
4 דק' קריאה
לרגל הוצאת ספר הילדים "לשרהיה שיר שמח" מספרת השחקנית והמחזאית רובי פורת שובל, כיצד למדה להשתמש בשמחה ככלי להתמודדות עם מצבי לחץ – ועל העולם הקסום שגילתה בסבתאות הספר "לשרהיה שיר שמח" הוא לא
7 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן