יבול שיא
הרפת והחלב
קהילות הקיבוצים לצד הקורונה

קהילות הקיבוצים מתמודדות עם החיים לצד נגיף הקורונה

4 דק' קריאה

שיתוף:

ביזרעאל עובדי ענפי השירות עוברים בדיקות מידי יום והמבודדים מקבלים שירותי כביסה, משלוחי מזון ואפילו שירות של טיול עם הכלב. בנען עורכת בעצמה מנהלת הקהילה בדיקות קורונה מוסדיות בעמדה שהביאה לקיבוץ. לקבל השראה, ללמוד וקצת לקנא

בקיבוץ יזרעאל, קיבוץ שיתופי שבו 600 תושבים, מתוכם כ-300 חברי קיבוץ וכ-150 ילדים מלידה עד יב', היו נכון ליום כתיבת הכתבה 90 מאומתים! איך הקיבוץ ממשיך לתפקד כששליש מהחברים מושבתים? 

יפעת אסף, חברת הקיבוץ ומזכירת הקיבוץ וארז פלג, מנהל הקהילה (כפר יחזקאל), מספרים שמתחילת הקורונה לפני כשנתיים הוקם "צוות קורונה" שמעדכן את חברי הקיבוץ באופן שוטף, מגיב מהר ותפקידו לתת מענה בכל התחומים. עם תחילת הגל הנוכחי נפגש צוות הקורונה בכל יום להערכת מצב, "כל הישיבות, אסיפות, ועדות – ביטלו את כל המפגשים הפיזיים ועברנו לזום".

חלוקת אוכל בקיבוץ בזמן הקורונה

חדר האוכל, שבשגרה מספק 20 ארוחות בשבוע, עבר לספק מזון ארוז ויש משלוחים למי שבבידוד. "חדר האוכל נפתח או נסגר בהתאם להנחיות בסגרים, ובגל הנוכחי כשבועיים ללא ישיבה במקום, בהתאם למצב ההדבקה בקיבוץ".

מערכת החינוך החברתי א' עד יב' נסגרה בגל הנוכחי, והגנים ממשיכים לפעול "אנחנו מתייחסים לעצמנו כמו ישוב אדום, למרות שכבר אין את ההגדרות האלה".

על פי החלטת צוות הקורונה כל מי שעובד בענפי שירות לחבר עורך בדיקת קורונה ביתית מידי יום, בערכות אותן רכש הקיבוץ על מנת לנטר את התחלואה ולמנוע הדבקות. "במקרים הראשונים של התחלואה בגל הנוכחי" אומר פלג "שמענו שאנשים עשו בדיקות ביתיות ועל סמך זה הוצאנו החלטות, יום אחרי זה התחילו להגיע ההודעות על הידבקויות".

בכל יום נעשה דיווח לציבור על מספר המאומתים, שמות המאומתים (במידה שמאשרים לפרסם) ויש גם רשימה של מחלימים "כדי שאם רואים מישהו מאומת מסתובב, ידעו שזה באישור".

מערך של מתנדבים מגויס לספק את צרכיהם של המבודדים שפרט למשלוחי מזון ארוז מחדר האוכל וקניות מהכלבו דואגים להביא תרופות למי שצריך ודואר ויש גם שירותי כביסה, הוצאת הכלב לטיול ואיש קשר מטעם הצוות שמתעניין לשלומו של המבודד מידי יום. ועדת תרבות דואגת ל"עידוד בבידוד" ומחלקת למבודדים הסגורים בביתם הפתעות קטנות וערוץ הבית (ערוץ טלוויזיה במעגל סגור) משדר שעשועונים והתעמלות בוקר, תוצרת בית.   

מעבר לכך יש הסעות מאורגנות למוקדי בדיקות ונעשות בדיקות יזומות על פי הצורך, "עשינו אתמול מבצע גדול לבני ה-70 ומעלה. קנינו במרוכז בדיקות ביתיות ובדקנו את בני ה-70 פלוס על מנת למנוע הדבקה באוכלוסייה הרגישה".  

"מה שמאפיין את הגל הנוכחי הוא הדבקה מהירה בתוך המשפחות, מספיק שילד חזר מבית ספר מאומת מבינים שבקרוב כל המשפחה תדבק, לכן אנחנו מחמירים מעבר להנחיות ועושים 'בידוד מניעתי' וכל המשפחה נכנסת לבידוד. יש שיתוף פעולה יפה של החברים במילוי ההנחיות ובדיווח וכך אנחנו בעצם משיגים את מערכות המידע של משרד הבריאות ביומיים. גם הדיווח לחברים הוא כמעט 'און ליין' מה שמאפשר למנוע את המשך ההדבקה".  

יש 90 מאומתים, מי נשאר לעבוד? 

"לשמחתנו כרגע אין בעיה של מנהלי ענפים מאומתים, יש עובדים שחולים ואיפה שצריך ממלאים מקום בעזרת מתנדבים. כמעט כל מי שלא בבידוד – מתנדב" אומרת בגאווה אסף.

"כל מי שיוצא מבידוד מבקש להצטרף למעגל המתנדבים. יש ביזרעאל קהילה חזקה, ובכל פעם שיש 'אירוע שיא' רואים את רוח ההתנדבות ורוח הקהילה. אנחנו רק מצייצים שצריך עזרה במשהו ועשרה מתנדבים לעניין, מתגייסים בלי למצמץ. מעבר לזה יש המון רוח נתינה של דברים שלא מטעם הצוות: עוגות, פרחים, עובדים בגינה של חברים מבודדים. דברים ספונטניים שחברי קיבוץ עושים זה למען זה".

מה אחוז המתחסנים בקיבוץ? 

"גבוה מאוד" אומר פלג "בחיסון הראשון והשני היה כמעט מאה אחוזי התחסנות. בשלישי קצת פחות. גם אחוז הילדים המתחסנים הוא גבוה. הבאנו חיסון למבוגרים, הם מאוד ממושמעים". 

אין התנגדויות? 

"בתחילת הדרך לפני שנתיים היו קולות של התנגדות" אומרת אסף, "אני מרגישה שסומכים על צוות קורונה שלוקח החלטות שקולות, דואג לציבור מבחינה בריאותית יחד עם הקשבה לקהילה. אנחנו מאפשרים במה לכל הדעות, ובכל זאת האומיקרון, הרבה מחוסנים פה נדבקו". 

לקחה את הבדיקות לידיים

"כל גל תחלואה מביא עמו דברים אחרים" אומרת רעיה בן אברהם, חברת נען ומנהלת הקהילה שבדיוק סיימה לערוך בדיקות ל-40 מחברי הגיל השלישי מחשש להדבקה באוכלוסייה הרגישה. בנען 1,100 חברים, עוד כ-200 תושבים כולל אולפן, וכ-800 ילדים מלידה עד יב'."

"נכון למועד כתיבת הכתבה מצב התחלואה עומד על 30 מאומתים. "בגלים הראשונים היינו בהלם וכמו בהרבה קיבוצים גם פה הייתה ערבות הדדית מדהימה, משלוחים מהכלבו ומחדר האוכל, נערים שמחלקים שי לחג, עזרה לגיל השלישי ועוד".

צועדים בזמן הקורונה בקיבוץ
צועדים בזמן הקורונה בקיבוץ

הבדיקות שבן אברהם עורכת בעצמה (!) לחברי הקהילה הן בדיקות מוסדיות בעמדה שהוקמה בשיתוף בית חולים איכילוב וול וממוקמת בקיבוץ עצמו: "זה התחיל באוגוסט כשהיו דיונים לגבי תו ירוק בבריכות."

"מנהלת הבריכה בנען, גבי קוטלי, הפנתה את תשומת לבי שניתן לעשות עמדות בדיקה. מיד למחרת יצאנו היא ואני לקורס וקיבלנו עמדה לבדיקות מוסדיות כאן בנען. לא ידענו אז איזה ערך יהיה לזה היום. כשבכל המדינה עומדים בתורים מטורפים, חברי קיבוץ נען מקבלים פה את השירות הזה".

התפיסה של בן אברהם היא שחייבים להמשיך לחיות וכמנהלת קהילה היא עושה כל מאמץ על מנת לקיים את פעילות השגרה: "גם בסגרים הקודמים, הפעלנו את הגיל הרך ואת החינוך הבלתי פורמלי בעזרת סבים וסבתות ומתנדבים, תחת כיפת השמיים, כדי לאפשר לילדים את המפגש החברתי. לפני כשבועיים הנוער רצה לקיים מסיבת סילבסטר. מי שהכי הרבה נפגע מהתקופה הזו הם בני הנוער, שממש ניתן לראות שהם כבויים, מדוכאים."

"שלוש שכבות י'-יא'-יב' כ 70 נערות ונערים ובכל זאת גל האומיקרון פה, יש 30 מאומתים. ערכתי בדיקות מוסדיות לכל בני הנוער, כולם יצאו שליליים והמסיבה התקיימה. בזכות עמדת הבדיקות המוסדית, שאגב לא עולות לנו כסף, אני יכולה לאפשר לקיים פעילות. גן ילדים שלם השתחרר על הבוקר וחזר לפעילות, במקום לבזבז שעות בתורים".

בן אברהם עושה זאת מתוך חשיבה על מכלול הדברים, על ההשפעה שיש לסגר ולבידוד, על שגרת החיים של האנשים וגם על האופן שבו המשק יתפקד "חשוב לי לשלוט במצב ואת הבדיקות אני וגבי עושות בעצמנו. באתי מהשטח וקשה לי להתנתק, חשוב לי לגעת באנשים, פיזית ורגשית, חשוב לי להיות בצומת הזה, לתת הנחיות בזמן אמת והבנתי שזה משהו שאני צריכה להירתם אליו". 

יש שיתוף פעולה? 

"החברים מברכים, שמחים מודים. יש הכרת תודה, גם כי רואים מה קורה במדינה, את תורי הענק והסחבת. מרגישים שהדברים בשליטה."

"יש לנו צוות צח"י קורונה ואני יושבת הראש, מתוקף תפקידי כמנהלת הקהילה אני האחראית על מה שקורה ביומיום, אם זו החלטה לסגור את הפאב, או לקחת החלטה שחג המשק לא יבוטל אלא יערך תחת כיפת השמיים ולעשות בדיקות לכולם."

"יש לי צוות נהדר, רובו נשים, יש אחוז גבוה של מתחסנים, הבאנו לנען ניידת לחיסון רביעי לגיל השלישי. אנחנו מנהלות ביד רמה וגורמות לדברים לקרות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן