יבול שיא
הרפת והחלב
קיבוץ גבע צילום עמית רגב

קיבוץ גבע: בהצבעה השלישית השינוי ניצח

3 דק' קריאה

שיתוף:

בשבוע שעבר התקיימה הצבעה שלישית על השינוי באורחות החיים בגבע שבסופה הושג הרוב המיוחס הדרוש לאישור השינוי

בהצבעה שהתקיימה בימי רביעי וחמישי בשבוע שעבר, אישרה קבוצת גבע את שינוי אורחות החיים למודל רשת ביטחון. בהצבעה בקלפי אושרו חוברת השינוי, שינוי תקנון האגודה ודף עדכונים . 80.7 אחוז מהמצביעים תמכו בשינוי מול 19.3 אחוז שהתנגדו. שינוי התקנון דורש רוב מיוחס של 75 אחוז מהמצביעים והרוב הזה אכן הושג. מודל רשת הביטחון בגבע כולל מס קהילה בסך 1,000 שקל מכל חבר, מס איזון בשיעור 45 אחוז על מדרגת המס העליונה, ופנסיה בגובה 5,200 שקל המצטרפת לקצבת הביטוח הלאומי בסך של כ-2,450 שקל. 

ההצבעה בשבוע שעבר הייתה השלישית בסדרת ההצבעות על השינוי באורחות החיים בגבע. בהצבעה הראשונה שנערכה ב-13 בדצמבר 2021, תמכו 73.8 אחוז מהמצביעים בשינוי וחסרו שלושה קולות לקבלתו. בהצבעה השנייה, ב-1 בפברואר 2022, חלה נסיגה ורק 66.1 אחוז מהמצביעים תמכו בשינוי.

לדברי אבשי בן יהודה (75), חבר גבע מתומכי השינוי, הירידה בתמיכה בהצבעה השנייה נבעה מכך שחלק מהצעירים דרשו עוד 300 אלף שקל לכל אחד במתווה השינוי על מנת שיוכלו לבנות בית, ואליהם הצטרפו כמה הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ששינו את עמדתם. "אחרי ההצבעה הקודמת הסבירו לצעירים", אומר בן יהודה, "שכדי לממש את דרישתם, גבע צריכה להשקיע בשינוי עוד 30 מיליון שקל, וגבע במצבה לא תוכל לעמוד בזה. אחרי שהם הבינו שאין סיכוי שהדרישה שלהם תתממש, הם החליטו להצביע בעד השינוי בהצבעה השלישית. זה לדעתי היה אחד הגורמים העיקריים להצלחת ההצבעה הפעם".

להשגת הרוב המיוחס בקלפי תרם גם ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, שהגיע לאסיפת חברים שהתקיימה לפני ההצבעה, ובה תיאר את תהליכי השינוי שעברו על הקיבוצים בהיבטים הכלכליים והחברתיים בהסתמך על הידע והניסיון המצטבר במעל 220 קיבוצים שעברו את תהליך השינוי בתנועה הקיבוצית. מאיר גם ענה לשאלות החברים. 

אבשי בן יהודה מביע את שביעות רצונו מקבלת מודל השינוי על ידי רוב חברי גבע. "אני חושב שגבע יוצאת לדרך חדשה וזה מצוין. יצטרכו ליישם את השינוי בצורה נכונה, וזה יהיה טוב לכולם. אנחנו בדרך לבניית שכונה חדשה, שלא הייתה נבנית בלי השינוי, וגם בדרך לשיוך דירות לחברים". 

על המאמצים להשגת הרוב הנדרש בהצבעה השלישית, ניתן ללמוד מהדברים שכתב בעלון הקיבוץ לפני ההצבעה ניר ברעם, מוביל צוות השינוי: "לאחר תהליך ארוך ומשמעותי בו לקחו חלק חברים וחברות רבות, הגענו לשלב ההכרעה שהחל לפני כארבעה חודשים. תוצאת ההצבעה הראשונה העידה כי יש רוב משמעותי התומך בעשייה ובהצעת השינוי. יחד עם זאת, הרוב לא הספיק ונדרשנו לבחון התאמות.

מאז הצבעה הראשונה, דרך השנייה ולקראת ההצבעה השלישית, עשינו כל מאמץ בניסיון למצוא פתרונות למגוון הצרכים שעלו בנושאים השונים. בשבועיים האחרונים, לבקשת החברים, הוצאנו תלושי שכר ודפי משפחה על מנת לאפשר לכולם לבחון שוב את הנתונים ולעדכן במקרה של אי התאמות. לשמחתנו, ההתייחסויות שקיבלנו הנן מעטות ומצומצמות וכעת ברור מעל כל ספק שהמערכת מוכנה והצוות מספיק מקצועי לעדכן במהירות חוסר התאמות ככל שיהיו. על כך שאפו גדול.

כעת, אחרי ההתאמות שביצענו והתלושים שהוצאנו, אנו חושבים כי בשלה העת להכריע באמת האם גבע מאמצת שינוי או לא. החשש משינוי מובן, הרצון לשלמות מובן, אך לעיתים נדרשים לקבל החלטות אמיצות לכאן ולכאן ובתנאים בהם הוודאות אינה מושלמת. ההצעה שמובאת בפניכם להצבעה הנה טובה אך אינה מושלמת, מאוזנת במענה לצרכים השונים אך לא ל-100 אחוז מהם, הוגנת בין האוכלוסיות והגילאים השונים אך לא כולם עם כל תאוותם בידם. ההצעה הנה תוצר של תהליך ארוך, מורכב, רגשי ומשמעותי המהווה בסיס איתן לצמיחה. אתם קהילה חזקה עם הון אנושי מצוין שיכולה לאמץ שינוי, להתמודד עם אתגרי השינוי, לדייק החלטות לאורך הדרך, להתאים עצמה למציאות משתנה, לחזק את הלכידות החברתית ולייצר מנוע צמיחה כלכלי, דמוגרפי וחברתי לאורך זמן". 

אשר צימרמן, יו"ר הקיבוץ, בירך בעלון על תוצאות ההצבעה. "בהצבעה שהתקיימה בימי רביעי וחמישי השבוע, אישרה קבוצת גבע את שינוי אורחות חיים: אישור חוברת השינוי, שינוי תקנון האגודה ואת דף העדכונים . בהחלט יום חג לגבע, אבל לא רק בגלל ההכרעה, התגייסות החברים, גם כאלה שהסתייגו לאורך הדרך, הצטרפו להצבעה חיובית כדי לקדם את גבע.

יש פה מאמץ רחב שהוא מעל ומעבר להיבט האישי של כל אחת ואחד. זה יום חג, התחלה חדשה, ביחד ניישם את ההחלטות, נבנה פתרונות ונצא לצמיחה והתחדשות. הצלחנו ליצור שיח רחב של התייחסות לקולות השונים, נמשיך את הדרך ביחד! בשבוע הבא נתכנס ונקבל החלטות על מועד יישום השינוי, ועל דרך קידום התהליכים האסטרטגים הנלווים לו".

קיבוץ גבע – צילום: עמית רגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן