יבול שיא
הרפת והחלב
קיבוץ גבע צילום עמית רגב

יש רוב לשינוי בקיבוץ גבע, אך הוא לא מספיק

2 דק' קריאה

שיתוף:

66.1 אחוז מהמצביעים בגבע בשבוע שעבר תמכו בשינוי אורחות החיים, כשהרוב הנדרש לאישור הוא 75 אחוז. בהצבעה קודמת על מודל השינוי, לפני כחודש וחצי, תמכו 73.8 אחוז מהמצביעים בשינוי וחסרו שלושה קולות לקבלתו

קיבוץ גבע

בהצבעה שנייה על חוברת שינוי אורחות החיים בקיבוץ גבע ושינוי התקנון, שנערכה ב-1 בפברואר 2022, לא הושג הרוב הנדרש והשינוי לא עבר בהצבעה נטלו חלק 292 (94.8 אחוז) מתוך 308 חברי גבע בעלי זכות הצבעה. 66.1 אחוז מהמצביעים תמכו בשינוי, 33.9 אחוז התנגדו לו. הרוב הנדרש לאישור השינוי הוא רוב מיוחס, 75 אחוז מהמצביעים, ולכן השינוי לא עבר.

בהצבעה קודמת על מודל השינוי ושינוי התקנון, שנערכה ב-13 בדצמבר 2021, תמכו 73.8 אחוז מהמצביעים בשינוי וחסרו שלושה קולות לקבלתו. הפעם חלה נסיגה של 7.7 אחוז בשיעור התומכים בשינוי.

אבשי בן יהודה (75), חבר קיבוץ גבע מתומכי השינוי, נשמע מאוכזב מתוצאות ההצבעה האחרונה. "אני מרגיש שאנשים ירו לעצמם ברגל", הוא אומר, "השינוי לדעתי מתחייב, בהצבעה הראשונה הוא כמעט התקבל, והפעם התמיכה ירדה. הירידה בתמיכה נובעת מזה שהצעירים החליטו שלא יהיה להם כסף לבנות בית במתכונת הנוכחית של השינוי. הם רוצים עוד 300 אלף שקל לכל אחד במתווה השינוי, על מנת שהם יוכלו לבנות בית. ברגע האחרון חלק מהם וגם כמה הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, שינו את עמדתם, ולכן חלה הירידה בתמיכה במודל השינוי.

בקיבוץ גבע יש כמאה פנסיונרים. אני, ורבים מידידיי שהם כבר לא צעירים, לא נהיה פה בעוד כמה שנים. השינוי הוא בשביל הצעירים, ולא כל כך בשבילנו. השינוי מתבקש כמו שקרה ברוב התנועה הקיבוצית, ואם הוא לא יעבור לצעירים בגבע לא יהיה טוב. באופן אישי בסך הכל לא רע לי, אבל חבל לי שקיבוץ גבע הולכת לכיוון לא נכון, שאין שינוי בזמן שיש פה הרבה אנשים שלא מתפרנסים. אין ברירה. זה כוחה של הדמוקרטיה. יש פה כרגע מה שנקרא עריצות המיעוט. המיעוט מחזיק את גבע במקום רגיש, וכרגע אין מה לעשות כי זאת הדמוקרטיה".

תהיה עוד הצבעה על השינוי? 

"בטוח שתהיה עוד הצבעה, אבל אם הצעירים יתעקשו על נושא הדיור לא נראה לי שהתוצאות יהיו שונות. אני יודע שבעין חרוד איחוד היו 16 הצבעות על השינוי, וגם שם זה לא עבר ולא יעבור בעתיד הנראה לעין". 

אלי גורן (90) נמנה עם מתנגדי השינוי בקיבוץ, ודעתו לא השתנתה גם בהצבעה השנייה. "אני נגד השינוי. נקודה", מציין גורן, "אני בעד קיבוץ שיתופי. נקודה", הוא מדגיש, "אני רוצה חברה שבה כל בן אדם, זקן וילד, מבוגר וצעיר, בריא וחולה, ילכו זקופי קומה כל החיים שלהם בלי להזדקק לקצבאות כאלו ואחרות. זה מה שיש היום בגבע, ואני לא רוצה לשנות את זה".

בגבע השיתופית אנשים לא נזקקים לתקציבים מיוחדים לפעמים? 

"לפעמים כן, אבל זה לא יסוד הקיבוץ. בקיבוץ השיתופי יש לכל אחד את הבסיס הקיומי, האמיתי, העצמאי. כמובן שיש פניות כאלו ואחרות, אבל זה לא פוגע בבסיס. יש בגבע הרבה מגרעות. אני לא אדבר על זה עכשיו. בכל מקרה אני תומך בהמשך ההתנהלות כקיבוץ שיתופי". 

אני מבין שמבחינתך זה סימן טוב שחלה נסיגה במספר תומכי השינוי. 

"כן. נכון". 

אשר צימרמן, היו"ר החיצוני של גבע שמוביל את תהליך השינוי, סירב להתראיין בשלב הנוכחי בטענה שהעיתוי רגיש.  

בדיווח בעלון הקיבוץ על התקדמות תהליך השינוי כתב צימרמן: "בהצבעה על השינוי שהסתיימה ביום שלישי 1.2.22 תמכו 66 אחוז מהחברים שהצביעו על קבלת עקרונות חוברת השינוי ושינוי תקנון גבע. 

בכוונתנו להמשיך בפעילות ובמאמץ לקדם בזמן הקרוב מפגשים עם האוכלוסיות השונות כדי לשמוע את סימני השאלה ולחדד את משמעויות החוברת…..אנו מאמינים שחידוד והסבר הנושאים הרלוונטיים תוך קידום הטיפול בכמה נושאים רלוונטיים לקבוצות שונות, יאפשרו לנו להגיע לתמיכה רחבה בחוברת השינוי מבלי לפגוע בהסכמות שגובשו עד כה".

קיבוץ גבע | צילום: עמית רגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן