יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 IMG 20230518 WA0013

תיקון ליל שבועות

3 דק' קריאה

שיתוף:

"יישוב ללא בית כנסת הוא יישוב ריק" אומר משה פלד מבית השיטה שהקים לפני 15 שנה בית כנסת ללא אישור מוסדות הקיבוץ

15 שנים פועל בית כנסת בבית השיטה ללא אישור מוסדות הקיבוץ. הרעיון להקמתו התבשל במוחו של משה פלד (78, אל"מ במיל', ח"כ לשעבר) כבר שנים רבות. כדי להוציאו לפועל נדרשה הצבעה בקלפי, למורת רוחו של פלד, שחשב שהחלטה שלילית תהווה כתם שחור על שמה בית השיטה. אך המתנגדים עמדו על שלהם ותבעו הצבעה בקלפי. ברוב זעיר הוחלט לא להקים בית כנסת בבית השיטה. פלד לא ויתר, והחליט לצאת למאבק ויהי מה. "יהיה בית כנסת בבית השיטה!", אמר. הוא חיפש מקום מתאים ברחבי הקיבוץ וכשמצא כיתה עזובה החל לנקות ולצבוע, הכול בעשר אצבעות ידיו. את ארון הקודש ובמת שליח הציבור הביא מידיד שלו שמסר אותם כתרומה, וכשהכול היה מוכן נשמעה שריקת הפתיחה: יש בית כנסת!

מה בער לך ללכת נגד הזרם? 

פלד: "אשתמש בביטוי של נעמי שמר שאמרה אחרי מלחמת ששת הימים, בתגובה למשפט כיכר השוק ריקה, 'בשבילי מקום ללא יהודים, הוא מקום ריק'. ואני אומר לך: יישוב ללא בית כנסת הוא יישוב ריק. לדעתי בכל יישוב בארץ חייב להיות בית כנסת, אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. שבוע אחרי ההצבעה כבר היה מניין, ומאז הוא לא פסק, בעיקר בקבלות שבת ובשחריות שלמחרת. בקבלות שבת מגיש ניצן גרזי, בן בית השיטה שחזר בתשובה, פרשנות חבד"ית לפרשת השבוע. חוץ מהפעילות הקבועה מתקיימות עלייה לתורה בר מצווה, ברכת הגומל, אמירת קדיש, לימוד והעמקה עם הרב המקומי הרב שמואל קובוס, ציון חגים ומועדים. בשבועות חג מתן תורה מתוכנן לילה ארוך של תיקון ליל שבועות, עם כיבוד חלבי".  

אתה יכול להעריך מה היו הסיבות להתנגדות? 

פלד: "פחד, פשוט פחד. החברים חשבו שיתחילו להסתובב כאן אנשים בלבוש שחור, יסגרו כבישים, והבריכה תהיה מחולקת. פחדים לא ריאליים, ולימים ראינו ששום דבר מכל אלה לא התרחש. מאידך, המיעוט שתבע את זכויותיו, חשב להביא את הנושא להחלטת בית המשפט. שכנעתי אותם לרדת מהרעיון ואמרתי שנוכל להסתדר בכוחות עצמנו. ואכן כך היה. בית הכנסת המשיך לפעול בצנעה ואף הגדיל את שורותיו במשך השנים".  

כמה אנשים פוקדים את בית הכנסת? 

פלד: "בקבלות שבת באים כ-30 אנשים. בחגי תשרי המקום מפוצץ, נדחקים למעלה מ-200 איש. רבים באים כדי לשמר את זיכרונותיהם מבית אבא. בשנה שעברה העברנו את התפילות החוצה כי לא היה מקום לכולם. כמובן שההרחבה גרמה להגדלת מספר המתפללים, חלקם מסורתיים שרגילים להתפלל בחגים. לפני שנה בתפילת יום כיפור שהתקיימה בחוץ, אלמוני בא וחתך את כבל החשמל המחובר לבית הכנסת. לא התרגשתי, מישהו כנראה רצה תשומת לב".

תמונה 2 20230516 182559
ח"כ לשעבר ואל"מ במיל' משה פלד. "לדעתי בכל יישוב בארץ חייב להיות בית כנסת, אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית". צילום: אפרת שלם

כמעט מוסד לגלי 

אחרי 15 שנים הביא צוות בית הכנסת לוועד הקהילה בקשה לקיים דיון ציבורי ולקבל החלטה על אישור קיומו של בית הכנסת. לאחר שמיעת הצוות וההתרשמות הטובה מהפעילות המשתלבת, קיבל הוועד החלטה חיובית, והוא מכין עתה את הדיון הציבורי. יש לשער שהפעם יאושר קיומו, ובכך יהפוך למוסד לגלי. 

כשלושה חודשים אחרי ההחלטה השלילית על בית הכנסת פנה חבר בית השיטה יעקב יוניש אל פלד וסיפר לו שהוא עומד להקים קהילה רפורמית עם הרב ח"כ גלעד קריב והרב מורי לידר. יוניש הגיע לקריב כשחיפש מקורות מימון במוסדות כמו מכון שיטים, בינה, אורנים ועוד. פלד קיבל זאת בשמחה ואמר: "כל גרם של תרבות יהודית – יבורך, בבחינת אלף פרחים יפרחו". מאז פועלות שתי מסגרות אלה זו ליד זו ללא הפרעה, לכל אחת קהל משלה. ואם מדובר באלף פרחים, יש לזכור שבבית השיטה הייתה מאז היווסדו תשתית יהודית שצמחה מהחוגיסטים, אריה בן גוריון, מכון החגים, ומתקיימים בו חוגי יהדות עד היום.  

משה פלד הוא אב לארבעה ילדים וסב ל-14 נכדים, ושני בניו מנהלים אורח חיים דתי. "אני נהנה מהם", אומר פלד בחיוך של אושר, "גם אני אדם מאמין. אני לא מקיים את כל תרי"ג המצוות, רק את החשובות בעיניי, כפי שאמר דוד בן גוריון". הוא עדיין עושה מילואים ומוביל טנקים לאזורי לחימה. אוהב את המדינה על מלא, בזיקה לארץ ישראל השלימה.  

תיקון ליל שבועות השנה יהיה גם תיקון ההחלטה הקודמות וביטוי של הערכה לבית הכנסת. לקראת חגי תשרי יתקיים הדיון הציבורי, ובכך יגיע התהליך לסיומו.   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן