יבול שיא
הרפת והחלב
אניטה שפירא צומת בילו

תנועה משיחית ללא משיח

3 דק' קריאה

שיתוף:

אניטה שפירא. צומת ביל"ו – שלושה ביל"ויים וארץ-ישראל.  ת"א: עם עובד, 2019, 229 עמודים

תנועה משיחית ללא משיח: הספרות על הביל"ויים בכלל, ועל עלייתם וחייהם בארץ בפרט, רבה ומפורטת. היא מספרת על הרקע האידיאולוגי ומקורותיו, ההדגש השיתופי (קומוניאלי) בחיי הביל"ויים, "התקנות הפנימיות", מצבם הכלכלי ביפו, בגדרה ובירושלים (קבוצת שה"ו), קשיי העבודה וההסתגלות.

מתוך שלל הספרים והמחקרים כמו צבי אבן-שושן, רן אהרונסון, יוסף שלמון, שולמית לסקרוב, חיים חיסין, "מיומן אחד הביל"ויים", ישראל בלקינד ואחרים, אינו למדים על הרקע האידיאולוגי הבלתי מגובש: "בשבוע העבר באו על האונייה הרוסית ליפו חמישה-עשר בתי-המדע הגבוהים ברוסיה ומטרתם לעבוד את האדמה. הבאים הביאו עמם ספרי תורה, שחרית, מנחה וערבית, יתפללו בציבור ולמעון שכרו להם לעת עתה ביורא הגן הגננות אשר בסביבת יפו, בית אנטון איוב, המוכר כ'בית הביל"ויים'" (המגיד, מס' 33).

הזרמים הפוליטיים-אידיאולוגיים שאימצו חברי ביל"ו היו שונים ומשונים. היו ביניהם שדגלו במונרכיה אבסולוטית, אחרים ברפובליקה נשיאותית ומיעוט שאפו למונרכיה חוקתית. מטרתם המשותפת:  "שמה לא נהיה זרים, שמה נעבוד ביד חרוצים ומעט מעט יקום ישראל על רגליו… יחיה מחדש לעם גדול וחופשי כמימי קדם" (ג. חנוך, "דרכי הנוער", עמ' 234-236). "על כל אלה עולים גם רעיונות סוציאליסטים שישולבו בציונות" (חיים חיסין, "על הביל"ו", יעקב שרטוק, הפועל הצעיר, תרע"ג, מס' 25).

בתיאור ראשוני של מושבם (יישובם), הם מגדירים אותו: "היישוב הזה יהיה שיתופי, נחלת כל החברה… אוצר אחד לכל החברה, אין לכל איש דבר העומד ברשות עצמו, גם חפציו, בגדיו וכל אשר מביא איתו מביתו או יקבל כמשלוח שם – קניין החברה הוא" (משה ברסלבסקי, תנועת הפועלים בא"י, כרך א', שולמית לסקוב, הביל"ויים, עמ' 96). שפת הביל"ויים קשה לפענוח. היא מעורבת ברוסית, יידיש ועברית, עם מושגים מקראיים. פרופסור אניטה שפירא מפענחת אותה ומנתחת את מכתביהם ויומניהם. מתוך המכתבים ניתן ללמוד על חייהם בשנים הראשונות בארץ, עבודתם כחקלאים "במקווה ישראל" ועל חלומותיהם האוטופיים להיות רופאים, וטרינרים, חרשי ברזל ועץ (שה"ו בירושלים), מהנדסים ומורים.

על עבודתם הקשה והמייגעת כותב חיסין ביומנו: "שולחים אותנו רק לעדור ולעדור, המשגיח דוחק, אינו נותן רגע לנו" (שם, עמ' 10). רק כשליש מהם עבדו והתפרנסו, כפרנק אחד ליום. המזון היה דל ביותר: לחם וענבים ביום ומרק שעועית בערב, שתו תה רק פעם אחת ליום ללא סוכר והתנזרו מן הטבק. בין לבין ניסחו את "מגילת התקנות" של ביל"ו (א. דרויאנוב, מימים ראשונים, כרך א', חוב' ד').

בספרה החדש של פרופסור אניטה שפירא, היא חושפת פנים נוספות של חיי הביל"ויים, דרך תכתובת מכתבים במשך כ-25 שנה בין שלושה מחברי הקבוצה, שהיו משכמם ומעלה משאר החברים: ולדימיר דובנוב, יעקב שרתוק וחיים חיסין. שלושתם בחורים צעירים בגילאי 17-25. מתוך חלופת המכתבים אנו למדים על חייהם המעשיים וחלומותיהם האוטופיים, מירידה בנמל יפו ו"מקווה-ישראל", גדרה, חזרתם לרוסיה וחזרת שניים מהם לארץ.

שפירא משכילה לתרגם את מכתביהם מרוסית לעברית ולנפות ביטויים ומושגים בלתי מובנים לדורות הבאים. כתיבתה נעשית "ממבט למטה", דהיינו היצמדות לכתביהם ולפרטיהם. היא מגלה שהביל"ויים לא היו ציונים מושבעים. הם התכוונו לראשונה לעלות לארה"ב יחד עם גלי ההגירה הגדולים בשנים 1881 ו-1882 בעקבות הפוגרומים שהתרחשו ברוסיה, אך לכל אחד מחברי הקבוצה התרחשו אירועים משפחתיים-כלכליים ומשברים אישיים שניתבו את דרכם לפלשתינה.

נושאי התכתובת העיקריים הם געגועים למולדת, קשיי הקליטה בארץ, עזיבת חברים או "הקומונה הביל"ויית", אכזבה רבה מדרכי השלטון העות'מאני בארץ, עריצותו של מנהל העבודה במקווה-ישראל, חוסר סיפוק אישי מעבודה מפרכת וניתוק מלימודים גבוהים כבר מגיל צעיר יחסית.

ב-1896 כותב חיסין לשרתוק על תכנית חדשה שפורסמה בימים ההם על "פתרון חדש לשאלת היהודים". הסגנון הוא לעגני וסרקסטי, ושרתוק עונה לו בסדרת מכתבים. שפירא מתמקדת בשלושה "מנהיגים" מקרב הביל"ויים ובכך מוסיפה, משלימה ומהדירה את כתביהם של חיסין, דרויאנוב, חנוך ואחרים. ישראל בלקינד, מוצג כמנהיג הקבוצה, אם כי זו מתמרדת כנגדו על ה"תקנות" הקשוחות שלו, על עריצותו והתחסדותו כלפיהם. בכתבים מהם אנו למדים רבות על חיי הביל"ויים ואורחות חייהם, אפשר למצוא את אליעזר בן-יהודה, שהתכתב רבות עם שרתוק ודובנוב; יחיאל צ'לנוב, חברו הקרוב של חיסין, שמספרו אנו למדים על חיי היום-יום; ויעקב שרתוק – אביו של משה שרת. הטלת הזרקור האישי מאירה צדדים פחות ידועים בהיסטוריה של "העלייה הראשונה".

תנועה משיחית ללא משיח – אניטה שפירא. צומת ביל"ו

צומת ביל"ו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אומר גל טוויג, מנהל פיתוח עסקי בשולחן מגדלי התמרים, שבימים אלה עושה את הכל ליישום התוכנית העסקית שגובשה בשולחן לשיקום ענף התמרים הישראלי, כדי להחזיר אותו לדרך המלך * באמצע מרץ ייצג השולחן חמישה
7 דק' קריאה
בינואר 2010 יצא לפועל מבצע "גאולה מרצון" במסגרתו פשטה המשטרה בשיתוף הרווחה על בית המשפחה שבו התגוררו נשותיו וילדיו של גואל רצון. אחת מהנשים ששוחרו מהכת היא יהודית הרמן מקיבוץ שפיים, אז בת 29,
9 דק' קריאה
מנשה סמירה, בן מושב בית עזרא וכיום חבר מושב ביצרון, הוא מנכ"ל שמורת נאות קדומים ליד העיר מודיעין * האתר מציג את הטבע בא"י בעת שהעם ישב על אדמתו, ומפעיל בני נוער ומבוגרים בטיולים
11 דק' קריאה
כבני אדם החיים מזמנים לנו הפתעות – לעתים נעימות ולעתים טרגדיות נוראיות – וזה תלוי בנו איך אנחנו מתמודדים איתן * לפני כ-17 שנה חוותה רני כספי-סבח אסון גדול: שני הוריה של רני, ליאורה
5 דק' קריאה
טיול מפלים, זרימות נחלים – וגם קולינריה ואירוח מפנקים באצבע הגליל * חלק א' – המשך בשבוע הבא  החלטנו לצאת לטיול סתווי צפוני. התוכנית היתה לעלות לחרמון שנפתח העונה עם רכבל נוח חדש ולא
5 דק' קריאה
ניסים קריספיל הוא אוטודידקט שמילדותו ועד בגרותו לומד וחוקר צמחים ובמיוחד על צמחי בר וצמחי מרפא * היום קריספיל נחשב לאחד המומחים המובילים בישראל בידע על צמחי הבר * אפשר בהחלט להגיד שקריספיל הביא
6 דק' קריאה
בתחרות אפיק, טור אופני הרים בינלאומי שנערכת זו הפעם התשיעית, לקחו השנה בפעם הראשונה חלק גם חברי עמותת אתגרים. רכיבה אתגרית גם למי שמאותגר בין הים לכרמל  בין ה- 21.9 ל- 24.9 התקיימה זו
3 דק' קריאה
מבט על מה שהיה ספינת דגל אדריכלית, מקדש מעט ומרכז חברתי תרבותי   "ספינת הדגל" האדריכלית כמעט בכל קיבוץ היה לאורך שנים מבנה חדר האוכל המקומי, שלא היה רק מקום הסעדה אלא גם ובעיקר מקדש
5 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן